Ρίζα Ιεσσαί
Συντονιστές: konstantinoupolitis, Συντονιστές
Ρίζα Ιεσσαί
Ενδιαφέρουσα από πολλές απόψεις είναι η απεικόνηση της "Ρίζης Ιεσσαί"
Γνωρίζει κάποιος περαιτέρω στοιχεία για την παράσταση αυτή?
Πότε αγιογραφήθηκε για πρώτη φορά?
Άλλες εκδόσεις?
Σχετίζεται με την εικόνα "Ρόδον το Αμάραντον"?
Παραθέτω κάτωθι μία έκδοση της εικόνος από την Κρήτη
Γνωρίζει κάποιος περαιτέρω στοιχεία για την παράσταση αυτή?
Πότε αγιογραφήθηκε για πρώτη φορά?
Άλλες εκδόσεις?
Σχετίζεται με την εικόνα "Ρόδον το Αμάραντον"?
Παραθέτω κάτωθι μία έκδοση της εικόνος από την Κρήτη
-
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 1080
- Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
- Τοποθεσία: Μακεδονία
Αγαπητέ Χρήστο,
Μιας και ακόμα δεν σου απήντησε κανένας πλην του crux(το ερώτημα βλέπω ότι υπάρχει απο τον Οκτώβριο), θα σου παραθέσω τα λίγα, όντως, στοιχεία που έχω στην διάθεσή μου. Με επιφύλαξη, πάντως, ειδικά για τους αριθμούς 1 & 2, γιατί προέρχονται απο πηγή η οποία δεν μου δίνει άλλες παραπομπές και ως εκ τούτου δεν μπορώ να την αξιολογήσω άμεσα.
1) Θεωρείται θέμα που πρωτοεμφανίσθηκε στη Δύση(δεν γνωρίζω, προσωπικά, εικονογραφικά σύνολα, εικόνες ή χειρόγραφα όπου εκεί πρώιμα απαντάται για να σου πώ το πότε).
2) Στην Ανατολική Χριστιανική και Βυζαντινή Τέχνη φαίνεται πως εξιστορείται απο τον ΙΓ΄ αιώνα(επίσης δεν γνωρίζω αντίστοιχα παραδείγματα εκείνου του αιώνα στην Ανατολή).
3) Το χωρίο που σου έχουν παραθέσει είναι βέβαια το πρωτότυπο Γραφικό. Ωστόσο διατηρώ μια επιφύλαξη ως προς τί: ενδέχεται το θέμα να αντλείται άμεσα απο υμνολογικά παραγωγά του ΙΑ΄,10 και δή απο πασίγνωστη ωδή του Κανόνος των Χριστουγέννων την οποία, βέβαια, την ξέρεις:
"Ράβδος εκ της Ρίζης Ιεσαί και ράβδος εξ αυτής Χριστέ/ εκ της Παρθένου ανεβλάστησας εξ όρους ο αινετός κατασκίου δασέως".
4) Η αναφορά που έχω ως ερμηνεία της εικόνος αυτής είναι, πως περιγράφει την συμβατική απο Δαυίδ καταγωγή του Ιησού, σημείο αναφοράς που ο Μεσσίας έπρεπε σύμφωνα με τις Γραφές να πληρεί.
Η επιφύλαξη μου εδώ(υποθέτω, δεδομένου ότι δεν το ξέρω άμεσα) σχετικά με την παραπάνω ερμηνεία και το εικονογραφικό μέρος της, είναι να αποτελεί η εν λόγω παράσταση όχι μια εποπτική απεικόνιση της εν λόγω Μεσσιακής εκπληρώσεως, αλλα "μέλος" ενός επιμέρους Θεομητορικού Εικονογραφικού Κύκλου, που περιλαμβάνει γεγονότα που θεωρήθηκαν άμεσα ή έμμεσα ως Παλαιοδιαθηκικές Προεικονίσεις της Θεοτόκου: Στον Κύκλο αυτό εξιστορούνται αρκετά θέματα όπως η "Καιόμενη Βάτος", η "Ράβδος Ααρών", η "Παράδοση του Νόμου", ο "Πόκος ο Ένδροσος", η "Κλίμακα του Ιακώβ", το "Όρος Αλατόμητον", οι "Τρεις Παίδες εν καμίνω", ο "Δανιήλ στον λάκο των Λεόντων" και κάποια άλλα. Κάτι που μου ενισχύει αυτήν την υποψία, είναι πως η συγκεκριμένη παράσταση υπάρχει, αν θυμάμαι καλά, στην ανατολική απόληξη του νοτίου κλίτους του Ναού των Αγίων Αποστόλων Θεσσαλονίκης(τοιχ. ~1310-1320). Στον ίδιο ναό, υπάρχει πλήρης ο σχετικός Κύκλος των προεικονίσεων. Σε άρθρο του Ε.Ν.Τσιγαρίδα για την Θεοτόκο στις Τοιχογραφίες στον συλλογικό τόμο αναφοράς "Μήτηρ Θεού"(που εκδόθηκε ως κατάλογος σε Έκθεση που διοργανώθηκε στο Μουσείο Μπενάκη), δεν αναφέρεται η παράσταση αυτή στον κύκλο των προεικονίσεων. Ίσως όμως αυτό να οφείλεται σε παραδρομή.
Μιας και ακόμα δεν σου απήντησε κανένας πλην του crux(το ερώτημα βλέπω ότι υπάρχει απο τον Οκτώβριο), θα σου παραθέσω τα λίγα, όντως, στοιχεία που έχω στην διάθεσή μου. Με επιφύλαξη, πάντως, ειδικά για τους αριθμούς 1 & 2, γιατί προέρχονται απο πηγή η οποία δεν μου δίνει άλλες παραπομπές και ως εκ τούτου δεν μπορώ να την αξιολογήσω άμεσα.
1) Θεωρείται θέμα που πρωτοεμφανίσθηκε στη Δύση(δεν γνωρίζω, προσωπικά, εικονογραφικά σύνολα, εικόνες ή χειρόγραφα όπου εκεί πρώιμα απαντάται για να σου πώ το πότε).
2) Στην Ανατολική Χριστιανική και Βυζαντινή Τέχνη φαίνεται πως εξιστορείται απο τον ΙΓ΄ αιώνα(επίσης δεν γνωρίζω αντίστοιχα παραδείγματα εκείνου του αιώνα στην Ανατολή).
3) Το χωρίο που σου έχουν παραθέσει είναι βέβαια το πρωτότυπο Γραφικό. Ωστόσο διατηρώ μια επιφύλαξη ως προς τί: ενδέχεται το θέμα να αντλείται άμεσα απο υμνολογικά παραγωγά του ΙΑ΄,10 και δή απο πασίγνωστη ωδή του Κανόνος των Χριστουγέννων την οποία, βέβαια, την ξέρεις:
"Ράβδος εκ της Ρίζης Ιεσαί και ράβδος εξ αυτής Χριστέ/ εκ της Παρθένου ανεβλάστησας εξ όρους ο αινετός κατασκίου δασέως".
4) Η αναφορά που έχω ως ερμηνεία της εικόνος αυτής είναι, πως περιγράφει την συμβατική απο Δαυίδ καταγωγή του Ιησού, σημείο αναφοράς που ο Μεσσίας έπρεπε σύμφωνα με τις Γραφές να πληρεί.
Η επιφύλαξη μου εδώ(υποθέτω, δεδομένου ότι δεν το ξέρω άμεσα) σχετικά με την παραπάνω ερμηνεία και το εικονογραφικό μέρος της, είναι να αποτελεί η εν λόγω παράσταση όχι μια εποπτική απεικόνιση της εν λόγω Μεσσιακής εκπληρώσεως, αλλα "μέλος" ενός επιμέρους Θεομητορικού Εικονογραφικού Κύκλου, που περιλαμβάνει γεγονότα που θεωρήθηκαν άμεσα ή έμμεσα ως Παλαιοδιαθηκικές Προεικονίσεις της Θεοτόκου: Στον Κύκλο αυτό εξιστορούνται αρκετά θέματα όπως η "Καιόμενη Βάτος", η "Ράβδος Ααρών", η "Παράδοση του Νόμου", ο "Πόκος ο Ένδροσος", η "Κλίμακα του Ιακώβ", το "Όρος Αλατόμητον", οι "Τρεις Παίδες εν καμίνω", ο "Δανιήλ στον λάκο των Λεόντων" και κάποια άλλα. Κάτι που μου ενισχύει αυτήν την υποψία, είναι πως η συγκεκριμένη παράσταση υπάρχει, αν θυμάμαι καλά, στην ανατολική απόληξη του νοτίου κλίτους του Ναού των Αγίων Αποστόλων Θεσσαλονίκης(τοιχ. ~1310-1320). Στον ίδιο ναό, υπάρχει πλήρης ο σχετικός Κύκλος των προεικονίσεων. Σε άρθρο του Ε.Ν.Τσιγαρίδα για την Θεοτόκο στις Τοιχογραφίες στον συλλογικό τόμο αναφοράς "Μήτηρ Θεού"(που εκδόθηκε ως κατάλογος σε Έκθεση που διοργανώθηκε στο Μουσείο Μπενάκη), δεν αναφέρεται η παράσταση αυτή στον κύκλο των προεικονίσεων. Ίσως όμως αυτό να οφείλεται σε παραδρομή.
Η ΡΙΖΑ ΤΟΥ ΙΕΣΣΑΙ
«ΘΕΑΤΗΣ» Νίκου Αντύπα (1998)
'Ετσι όπως κάνεις, έτσι όπως πας
το δρόμο χάνεις και παραπατάς
μη μου ζορίζεσαι
πάει βαθιά η ρίζα του Ιεσσαί.
Το ευχαριστώ που σου χρωστώ
είναι βαθύ, βαθύτερο απ' τον έρωτα
κι όμως αυτό το ευχαριστώ
δεν έχω βρει τα λόγια να στο πω.
Να μην τρομάζεις, μην σταματάς
μπρος να κοιτάζεις και να μ' αγαπάς
μην απελπίζεσαι
είναι βαθιά η ρίζα του Ιεσσαί.
Να μην τρομάζεις, να μ' αγαπάς
μπρος να κοιτάζεις, να μην απελπίζεσαι
κι όταν δειλιάζεις και δεν τολμάς
να μ' αγκαλιάζεις και να προχωράς.
Το ευχαριστώ που σου χρωστώ
είναι βαθύ, βαθύτερο απ' τον έρωτα
το σ' αγαπώ, αυτό
ακόμα ψάχνω τρόπο να στο πω.
Το ευχαριστώ που σου χρωστώ
είναι βαθύ, βαθύτερο απ' τον έρωτα
κι όμως αυτό το ευχαριστώ
δεν έχω βρει τον τρόπο να στο πω.
«ΘΕΑΤΗΣ» Νίκου Αντύπα (1998)
'Ετσι όπως κάνεις, έτσι όπως πας
το δρόμο χάνεις και παραπατάς
μη μου ζορίζεσαι
πάει βαθιά η ρίζα του Ιεσσαί.
Το ευχαριστώ που σου χρωστώ
είναι βαθύ, βαθύτερο απ' τον έρωτα
κι όμως αυτό το ευχαριστώ
δεν έχω βρει τα λόγια να στο πω.
Να μην τρομάζεις, μην σταματάς
μπρος να κοιτάζεις και να μ' αγαπάς
μην απελπίζεσαι
είναι βαθιά η ρίζα του Ιεσσαί.
Να μην τρομάζεις, να μ' αγαπάς
μπρος να κοιτάζεις, να μην απελπίζεσαι
κι όταν δειλιάζεις και δεν τολμάς
να μ' αγκαλιάζεις και να προχωράς.
Το ευχαριστώ που σου χρωστώ
είναι βαθύ, βαθύτερο απ' τον έρωτα
το σ' αγαπώ, αυτό
ακόμα ψάχνω τρόπο να στο πω.
Το ευχαριστώ που σου χρωστώ
είναι βαθύ, βαθύτερο απ' τον έρωτα
κι όμως αυτό το ευχαριστώ
δεν έχω βρει τον τρόπο να στο πω.
Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με τον αμαρτωλό
Re: Ρίζα Ιεσσαί
η ριζα του ιεσαι εχει να κανει με μια προφητεια απο την παλαια διαθηκη υπαρχει απο παλια στην αγιογραφια των ναων μας και ειδικα στον ναρθηκα μιας και συμβολιζει την παναγια μητερα του χριστου μας κατα τον προφητη (αν θυμαμαι καλα πρεπει να ειναι η ο ιεζεκιηλ η ο ιερεμιας δεν το λεω με σηγουρια αυτο) τελος παντων αν θες να βρεις περισσοτερα ψαξε στον κοντογλου στο βιβλιο του ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΙΚΟΓΡΑΦΙΑΣChristos έγραψε:Ενδιαφέρουσα από πολλές απόψεις είναι η απεικόνηση της "Ρίζης Ιεσσαί"
Γνωρίζει κάποιος περαιτέρω στοιχεία για την παράσταση αυτή?
Πότε αγιογραφήθηκε για πρώτη φορά?
Άλλες εκδόσεις?
Σχετίζεται με την εικόνα "Ρόδον το Αμάραντον"?
Παραθέτω κάτωθι μία έκδοση της εικόνος από την Κρήτη
τωρα για την παναγια το ροδον το αμαραντο την εχω δει στο μεγαλο μετεωρο δεν ξερω απο που εχει προελθει η εικογραφικης προελευση παρολα αυτα με σιγουρια πλεον σου λεω πως ο αγιος ιωαννης ο δαμασκηνος σε εναν λογο του προς την θεοτοκο λεει πως η παναγια ειναι το αμαραντο ροδο που εξηλθε μεσα απο τους ακανθες των ιουδαιων
ειχα ενα αντιγραφο της εικονας δωρο απο ενα μοναχο αλλα μου το πειρε η μητερα μου της αρεσε πολυ λεει....
η αναλυση σκοτωνει την αγαπη
(αγιος νικολαος βελιμιροβιτς)
(αγιος νικολαος βελιμιροβιτς)
Re: Ρίζα Ιεσσαί
giannisxr έγραψε:[
ειχα ενα αντιγραφο της εικονας δωρο απο ενα μοναχο αλλα μου το πειρε η μητερα μου της αρεσε πολυ λεει....
αγαπητε cristo,
τι αλλο θελεις απο τη ζωη σου...!!σου απηντησαν οι πλεον ειδημονεστεροι του φορουμ..!!ποιος στη χαρη σου...!!!!!!
αυτο δε συγκεκριμενα επρεπε οπωσδηποτε να το μαθουμε...ειναι πολυ σημαντικο...πρεπει να το γνωριζουμε..
Υ.Π.επιτρεπετε το αστειακι μου...???! :) :) :)
giannisxr έγραψε:καλα αυτο ηταν λεπτομερια να σπασει λιγο ο παγος
εδω μαθαινεις αλλα και αλλα αχριστα αυτο σε πειραξε;
και...εσπασε τελικως...?!! προσεξτε μην κοπειτε..
ας ελπισουμε να μην ειναι δε α-Χριστα(χωρις Χριστο δηλαδη),διοτι τοτε θα καταληξουν και αχρηστα τω οντι...! :)
ε,να μην πειραξουμε κ λιγο τους αγαπητους μας αδελφους..??! :) :) ΜΕ την αδεια σας παντοτε,γεροντα μου... :) :) :)