Κασσιανή η Υμνογράφος

Ότι έχει σχέση με την Ορθοδοξία γενικότερα.

Συντονιστές: konstantinoupolitis, Συντονιστές

Άβαταρ μέλους
Harrys1934
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1041
Εγγραφή: Πέμ Σεπ 28, 2006 5:00 am
Τοποθεσία: ¨οπου γη και Πατρις
Επικοινωνία:

Κασσιανή η Υμνογράφος

Δημοσίευση από Harrys1934 »

Για να γράψει κανείς κάποιο τροπάριο βασιζόμενος στην Βυζαντινή μουσική πρέπει να έχει την βοήθεια από άνωθεν. Και μιλώ συγκεκριμένα για την ΚΑΣΙΑΝΗ που έγραψε τους ωραίους ύμνους της Μ. εβδομάδος. Θα πρέπει να είχε πνεύμα Άγιο επομένως και Αγία. Ψάχνω για πολύ καιρό να βρω το όνομα της μεταξύ των Αγίων της Εκκλησίας μας και δεν το βρίσκω πουθενά. Μήπως ξέρει κάποιος να μας πει αν κηρύχτηκε Αγία και πότε γιορτάζει ; ΧάρηςΓια να γράψει κανείς κάποιο τροπάριο βασιζόμενος στην Βυζαντινή μουσική πρέπει να έχει την βοήθεια από άνωθεν. Και μιλώ συγκεκριμένα για την ΚΑΣΙΑΝΗ που έγραψε τους ωραίους ύμνους της Μ. εβδομάδος. Θα πρέπει να είχε πνεύμα Άγιο επομένως και Αγία. Ψάχνω για πολύ καιρό να βρω το όνομα της μεταξύ των Αγίων της Εκκλησίας μας και δεν το βρίσκω πουθενά. Μήπως ξέρει κάποιος να μας πει αν κηρύχτηκε Αγία και πότε γιορτάζει ; Χάρης
g_aggelos
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1474
Εγγραφή: Πέμ Φεβ 24, 2005 6:00 am
Τοποθεσία: Άγγελος @ Αθήνα
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από g_aggelos »

Στο καθημερινό συναξάρι που φτιάχνω, θυμάμαι ότι κάπου την συνάντησα τους προηγούμενους μήνες.... Θα την βρω και θα σου πω... :)
g_aggelos
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1474
Εγγραφή: Πέμ Φεβ 24, 2005 6:00 am
Τοποθεσία: Άγγελος @ Αθήνα
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από g_aggelos »

7 Σεπτεμβρίου


Η ΟΣΙΑ ΚΑΣΙΑΝΗ
Είναι ή γνωστή Κασσιανή ποιήτρια, πού έζησε στα χρόνια του βασιλιά Θεοφίλου (829-842). Τη μνήμη της δεν αναφέρει κανένας Συναξαριστής. Και όμως οι Κάσιοι, από τη συγγένεια του ονόματος της με το νησί τους, καθιέρωσαν τη μνήμη αυτής την 7η Σεπτεμβρίου και ό Γεώργιος Σασσός ό Κάσιος φιλοπόνησε και ειδική Ακολουθία, πού δημοσιεύθηκε στην Αλεξάνδρεια το 1889 στο τυπογραφείο της "Μεταρρυθμίσεως". Το παράδοξο όμως είναι, ότι ή Ακολουθία αυτή αφιερώθηκε στον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Σωφρόνιο, πού ό ίδιος στην συνέχεια την έδωσε για εκτύπωση στον Μητροπολίτη Θηβαΐδας Γερμανό (την 1η Σεπτεμβρίου 1889) και έτσι, επισημοποιήθηκε κατά κάποιο τρόπο ή αγιοποίηση της Κασσιανής από την Εκκλησία της Αλεξανδρείας, όπως το ποθούσαν oi κάτοικοι της Κάσου.
Άβαταρ μέλους
Harrys1934
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1041
Εγγραφή: Πέμ Σεπ 28, 2006 5:00 am
Τοποθεσία: ¨οπου γη και Πατρις
Επικοινωνία:

ΚΑΣΙΑΝΗ

Δημοσίευση από Harrys1934 »

[quote="g_aggelos"]7 Σεπτεμβρίου


Η ΟΣΙΑ ΚΑΣΙΑΝΗ
Είναι ή γνωστή Κασσιανή ποιήτρια, πού έζησε στα χρόνια του βασιλιά Θεοφίλου (829-842). Τη μνήμη της δεν αναφέρει κανένας Συναξαριστής. Και όμως οι Κάσιοι, από τη συγγένεια του ονόματος της με το νησί τους, καθιέρωσαν τη μνήμη αυτής την 7η Σεπτεμβρίου και ό Γεώργιος Σασσός ό Κάσιος φιλοπόνησε και ειδική Ακολουθία, πού δημοσιεύθηκε στην Αλεξάνδρεια το 1889 στο τυπογραφείο της "Μεταρρυθμίσεως". Το παράδοξο όμως είναι, ότι ή Ακολουθία αυτή αφιερώθηκε στον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Σωφρόνιο, πού ό ίδιος στην συνέχεια την έδωσε για εκτύπωση στον Μητροπολίτη Θηβαΐδας Γερμανό (την 1η Σεπτεμβρίου 1889) και έτσι, επισημοποιήθηκε κατά κάποιο τρόπο ή αγιοποίηση της Κασσιανής από την Εκκλησία της Αλεξανδρείας, όπως το ποθούσαν oi κάτοικοι της Κάσου.

Φιλε Άγγελε ευχαριστώ για την πληροφορία σου είναι η μόνη θετική που έχω μέχρι σήμερα θα το κρατήσω να το θυμάμε. Στο διάστημα αυτό μπορεί να μας έρθουν και άλλες πληροφορίες Χάρης
g_aggelos
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1474
Εγγραφή: Πέμ Φεβ 24, 2005 6:00 am
Τοποθεσία: Άγγελος @ Αθήνα
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από g_aggelos »

Έλπίζω και εγώ να βρούμε περισσότερες πληροφορίες... :)
archon
Απλό Μέλος
Απλό Μέλος
Δημοσιεύσεις: 19
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 07, 2006 5:00 am
Τοποθεσία: ΙΩΑΝΝΙΝΑ

Δημοσίευση από archon »

<<Κασσιανή μοναχή η και Κασσία και Κασία και Ικασία καλουμένη, θεωρείται μία των εξόχων υμνογράφων και ασματογράφων του Θ΄αιώνος, διακρινομένη άμα διά την ευσέβειαν, το κάλλος, την πολυμάθειαν και το ευγενές της καταγωγής αυτής. Τοσoύτoν δε ηγαπατο υπό των επσ΄μων οικογενειών της εποχής αυτής, ώστε διακαώς επόθουν αύται όπως, εκ του προσκληθέντος εις τα ανάκτορα συλλόγου, των ωραίων παρθένων παρά του αυτοκράτορος Θεοφίλου προς εκλογήν συζύγου, προτιμηθή η ορφανή μεν πλην χαριτόβρυτος παρθένος Κασσιανή. Επειδή όμως αύτη σοβαρώς και σωφρόνως απήντησεν εις την βασιλικήν προσβολήν «Εκ γυναικός τα φαύλα» (εκ της Εύας) αντιτάξασα το «Kαι εκ γυναικός τα κρείττω» (εκ της Θεοτόκου), υπό του Θεοφίλου το σύμβολον της μνηστείας δέδοται τη εκ Παφλαγονίας Θεοδώρα. Έκτοτε η Κασσιανή εκλείσθη εις μοναστήριον Ικάσιoν καλούμενον, ένθα προς τοις αλλοις εμουσούργησε και το αξιοπερίεργον ανεξαρτησίαν πνεύματος και βάθος συναισθήματος μαρτυρούν γνωστόν στιχηρόν Δοξαστικόν «Κύριε η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή, εις ο και Θεόφιλος ο αυτοκράτωρ προσέθηκεν ιδιοχείρως δύο λέξεις «Τω φόβω εκρύβη» καθ’ην ώραν εμουσουργείτο υπό της οσίας υμνογράφου. Ιστορούσι δηλονούν ότι ο Θεόφιλος εξελθών εις περιοδείαν προς επίσκεψιν των διαφόρων μονών της βασιλευούσης έφθασε και εις το Ικάσιον μοναστήριον και εις αυτό έτι το κελλίον της Κασσιανής. Αύτη δε ηχηθείσα τον κρότον των βασιλικών βημάτων, κατέλιπε το γραφείον αυτής και επ’αυτού το ποίημα αυτής κρυβείσα εις το ενδότερον του κελλίου προσευχητάριον. Τότε ο αυτοκράτωρ ευρών το επί του γραφείου στιχηρόν συντεθειμένον άχρι της περιόδου «κρότον τοις ωσίν ηχηθείσα» και γνους την έννοιαν του ποιήματος, έλαβε τον κάλαμον αυτής και συνεχίζων το άσμα έγραψε τας δύο λέξεις «τω φόβω εκρύβη» (η Κασσιανή), η δε μελωδός επέρανε το ποίημα μετά την αναχώρησιν του Θεοφίλου. Η Kασσιανή εποίησε πολλούς κανόνας, εξ ων εις φέρει το όνομα αυτής, ο του Μεγάλου Σαββάτου «Κύματι θαλάσσης» ποιήσασα τούτου μόνον τους Ειρμούς τους από της πρώτης (Α) μέχρι της πέμπτης (Ε) ωδής, των Τροπαρίων των Ειρμών μελουργηθέντων υπό Μάρκου μοναχού του βραδύτερον Ιδρούντος της Ιταλίας επισκόπου, συγχρόνου Λέοντος του Σοφού, ολοκλήρων δε των ωδών ΣΤ', Ζ', Η' και Θ' αποδιδομένων εις Κοσμάν τον Μελωδόν. Προσέτι εμουσούργησεν η Kασσιανή και λαμπρά στιχηρά, εν οις αριθμείται το εις ήχoν Β' Δοξαστικόν των εσπερίων της Χριστού Γεννήσεως «Αυγούστου μοναρχησαντος». -Γαβριήλ ιερομόναχος (880), εποίησεν ύμνους και συνέγραψεν εγχειρίδιον περί του «Τι έστι ψαλτική και περί της ετυμολογίας των σημαδίων ταύτης».

[Γεώργιος Παπαδόπουλος
Ιστορική επισκόπησις της βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής από των αποστολικών χρόνων μέχρι των καθ΄ ημάς (1-1900 μ.Χ)]


Εκδόσεις "Τέρτιος", Κατερίνη.
Άβαταρ μέλους
Harrys1934
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1041
Εγγραφή: Πέμ Σεπ 28, 2006 5:00 am
Τοποθεσία: ¨οπου γη και Πατρις
Επικοινωνία:

ΚΑΣΣΙΑΝΗ Η ΟΣΙΑ

Δημοσίευση από Harrys1934 »

ΚΑΣΣΙΑΝΗ Η ΥΜΝΟΓΡΑΦΟΣ
Κύματα θαλάσσης. Ωδή ά΄-Ο ειρμός..
Είναι ίσως και μοναδική γιατί δεν δημιουργήθηκε από έναν ποιητή αλλά από τρεις και διαφορετικές εποχές. Οι ποιητές αυτοί είναι ο Κοσμάς επίσκοπος Μαϊουμά, που συνέθεσε τους 4-τελευταίες ωδές. Μάρκος ο επίσκοπος Ιδρούντος της Ιταλίας που ευθύνεται για τους στοίχους των τροπαρίων των 4-πρώτων ωδών, Μοναχή Κασσιανή, που έργο δικό της είναι οι ειρμοί και το μέλον της ά,΄γ΄δ΄έ, ωδής του κανόνα.
Η Εικασία δεν ήθελε πλέον να επανέλθει εις τον κόσμο, αλλά κτίσασα μοναστήριον, έζησε τον υπόλοιπο βίο της, μελετώντας Γραφάς και γράφων ποιήματα ύμνους
Αυτά μας πληροφορεί ο ιστορικός Παπαρρηγόπουλος
Ά-Vasimen, Βυζαντινολόγος.
Η Κασσιανή ίδρυσε αργότερα ένα Μοναστήρι όπου πέρασε όλη την ζωή. Τα ποιήματα και τα επιγράμματα της Κασσιανής που έχουν διασωθεί, χαρακτηρίζονται για την πρωτοτυπία της σκέψεως και το ζωηρό τους ύφος.
Σωφρόνιος Ευστρατιάδης πρώην Λεοντοπόλεως.
Η Ωραία των ωραίων, η ευγενής των ευγενών πρώτη και μόνη εκ των γυναικών κατά τους μέσους χρόνους τας κορυφάς τουελιμώνος καταμετρήσασα, εξησφάλισεν εν τη χορεία των εμπνευσμένων θέσιν περιφανή ως εκπρόσωπος επιφανής της γυναικείας πνευματικής δυνάμεως.
Η πνευματική παραγωγή της Κασσιανής ¨η Κασσίας, ¨η Εικασίας ¨η Ικασίας, ως εις τους κώδικας φέρεται περιστρέφεται εις την εκκλησιαστική ποίησιν, εις ήν είχεν ιδιάζουσα κλίσιν και σύμφωνα προς τον Μοναχικόν αυτής στάδιο. Ωραία την μορφήν, υπήρξεν ωραία και εις τας εμπνεύσεις και εις τας πτήσεις και εις την διατύπωσιν βαθυνουστάτων στοχασμών μελωδός, και ποιήτρια εστοιχούργει και εμελοποίει τα προϊόντα της διανοίας της, τα οποία διακρίνει ευγένεια ύφους και γλυκύτης μέλους ακορέστου.
Θεόδωρος Τζεδέκης, Αρχιμανδρίτης..Μας λέει περίπου τα ίδια..
Π. Χρήστου, Ελληνική Πατρολογία..
Ότι καλύτερον παρουσίασε η υμνογραφία κατά τον ΄Θ-αιώνα, ισάξιον μάλιστα τουλάχιστον προς τα λαμπρότερα προϊόντα της Βυζαντινής εν γένει περιόδου, προέρχεται από μία γυναίκα..
Η Κασσιανή διέπρεψε εις την λατρευτικήν ποίησιν, και εις τοιούτων βαθμόν, ώστε να δυνάμεθα να είπωμεν ότι καθ’ ήν στιγμή ο Βυζαντινός θρόνος έχασε μίαν αυτοκράτειραν, η Βυζαντινή υμνογραφία εκέρδιζε μίαν βασίλισσα..
Η μεγάλη υμνογράφος ΚΑΙ μελωδός της Εκκλησίας μας Κασσιανή, τιμάται από τα πλύθη των χριστιανών σαν μία σεμνή οσία μορφή που πρόσφερε όλο τον εαυτό της και το έργο της στην Εκκλησία του Χριστού.
Ιδιαίτερη, ωστόσο, ευλάβεια στο πρόσωπο της και τιμητική αναφορά στην μορφή της αποδίδουν οι κάτοικοι της νήσου Κάσσου, που συνδέοντας το όνομα της μεγάλης υμνογράφου ‘’γεραίρουσι (γιορτάζουν) την οσίαν Κασσιανή τη 7η Σεπτεμβρίου, όπως μας πληροφορεί ο Μανουήλ Γεδεών στο Βυζαντινό εορτολόγιο του (Κων/πολη-1899)
Ο Γεώργιος ο Σάσσος μάλιστα, ο Κάσσιος, συνέθεσε και ασματική ακολουθία για την Οσία Κασσιανή που την αφιέρωσε στον τότε Πατριάρχη Αλεξανδρείας, Σωφρόνιο τον ΄Δ-και η οποία δόθηκε για εκτύπωση από τον Μητροπολίτη Γερμανό.
Ο Σωφρόνιος Ευστρατιάδης στο Αγιολόγιο του θεωρεί ότι η ύπαρξη και η αναγνώριση αυτής της ασματικής ακολουθίας, επισημοποιεί την κατάταξη της Κασσιανής μεταξύ των αγίων για την Εκκλησία της Αλεξανδρείας, παρ’ ότι παλαιότερες αναφορές στη μνήμη της δεν έχουν βρεθεί.
Θα πρέπει να σημειώσουμε εξάλλου, ότι η ευλάβεια στο πρόσωπο της Οσίας Κασσιανής οδήγησε και στην ανιστόρηση του εικονίσματος της και βέβαια στην τιμητική προσκύνηση αυτού
Κύριε Άγγελε μετά από αυτήν την εξιστόρηση νομίζω ότι βγαίνει ένα ωραίο άλλο συμπέρασμα. Οικονομία Θεού αναδείχτηκαν δύο σπάνιες μορφές. Η μία βέβαια είναι η Κασσιανή με την υμνογραφία της, και η άλλη η Αγία Βασίλισσα Θεοδώρα που ξανά έφερε πίσω τις εικόνες από την φοβερά εικονομαχία. Είναι έτσι;
Ευχαριστώ και πάλι για τον χρόνο που μου δώσατε και την δημοσίευση αυτήν που είναι ωραία πνευματική τροφή για όσους έχουν ζήλο για μάθηση
Χάρης
g_aggelos
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1474
Εγγραφή: Πέμ Φεβ 24, 2005 6:00 am
Τοποθεσία: Άγγελος @ Αθήνα
Επικοινωνία:

Δημοσίευση από g_aggelos »

:?: :?: Έχει επαναληφθεί το κείμενο 4 φορές μέσα στο post? Ή κάνω λάθος ?
Μήπως χρίζει διόρθωσης ?
emilgr
Συστηματικός Αποστολέας
Συστηματικός Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 161
Εγγραφή: Κυρ Σεπ 10, 2006 5:00 am
Τοποθεσία: Μακεδονία

Δημοσίευση από emilgr »

και για να πούμε και περισσότερα για τις γυναίκες όσο αφορά την επιρροή τους στην ψαλτική τέχνη διαβάστε το παρακάτω..

Η Θέση της Γυναίκας στην Μουσική του Βυζαντίου
http://www.athos.edo.gr/modules.php?nam ... pic&t=1245
Άβαταρ μέλους
Harrys1934
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 1041
Εγγραφή: Πέμ Σεπ 28, 2006 5:00 am
Τοποθεσία: ¨οπου γη και Πατρις
Επικοινωνία:

ΠΡΟΣ ΔΙΟΡΘΟΣΗ

Δημοσίευση από Harrys1934 »

g_aggelos έγραψε::?: :?: Έχει επαναληφθεί το κείμενο 4 φορές μέσα στο post? Ή κάνω λάθος ?
Μήπως χρίζει διόρθωσης ?
Ναι κύριε ¨Αγγελε θέλει διόρθοση αλλά πως, εγώ δεν ξέρω αν γίνεται από την δική σας μεριά ¨η θα καλέσω βοήθεια από έξω. ζητώ συγνόμη
Απάντηση

Επιστροφή στο “Ορθοδοξία”