δες και κρινε:
Λατινόφρονες ή ενωτικοί
"Οι ενωτικοί
Ανάμεσα στους Καθολικούς της Ελλάδας συμπεριλαμβάνονται και οι "Ενωτικοί",
δηλ. οι βυζαντινοί εκείνοι που δέχτηκαν την ένωση με τη Ρώμη (μετά τις συνόδους Λυών και Φερράρας - Φλωρεντίας)
κι ασπάστηκαν, οι περισσότεροι, το λατινικό τυπικό.
Το φιλενωτικό κόμμα των βυζαντινών δεν είχε μονάχα απλές πολιτικές βλέψεις, αλλά για πολλούς ήταν ζήτημα πεποιθήσεων, που προέρχονταν κυρίως από την πίστη στα ενωτικά κείμενα της Φλωρεντίας.
Έστω κι αν οι φιλενωτικοί αποτελούσαν τη μειονότητα μέσα στο βυζαντινό πληθυσμό, τους αντιπροσώπευαν σημαντικές προσωπικότητες του πολιτικού και του θεολογικού κόσμου. Με τη συμβολή τους έγινε γνωστή στο Βυζάντιο η φιλοσοφική και θεολογική σκέψη της Δύσης, που τόσο σαγήνευσε και τον ίδιο το Γ. Γεννάδιο Σχολάριο.
Οι περισσότεροι από τους φιλενωτικούς αυτούς δεν έμειναν απλώς "φιλενωτικοί" ή "λατινόφρονες", αλλά πέρασαν στην Καθολική Εκκλησία και μερικοί εντάχθηκαν στον κλήρο της. Εκτός από τους δύο μεγάλους καρδιναλίους Βησσαρίωνα και Ισίδωρο, πρέπει να αναφέρουμε τους δομινικανούς μοναχούς Μάξιμο, Θεόδωρο και Ανδρέα Χρυσοβέργη και το Μανουήλ Καλέκα.
Ο Δημήτριος Κυδώνης (τέλος 14ου αι.) είχε μεταφράσει στα ελληνικά, μερικά από τα θεολογικά έργα του Αυγουστίνου, του Ανσέλμου και του Θωμά του Ακινάτη και στο μεταφραστικό του έργο βρήκε πολλούς συνεχιστές, ανάμεσα στους οποίους όλους τους παραπάνω μοναχούς και τον ίδιο το Γ. Σχολάριο, στην φιλενωτική του περίοδο.
Πολλοί από τους φιλενωτικούς, πριν και μετά την άλωση της Πόλης, αναχώρησαν ή για τη Δύση ή για τις βενετοκρατούμενες χώρες της Ανατολής.
Στη Δύση έγιναν ευχαρίστως δεκτοί σε σχολές και αυλές, όπου μπόρεσαν να μεταφυτεύσουν την αγάπη για τα ελληνικά γράμματα και τη φιλοσοφία, αλλά και να συμβάλλουν σημαντικά στην προώθηση της Αναγέννησης. Σ' αυτούς αλλά και στους υπόλοιπους αυτοεξόριστους Έλληνες στη Δύση, οφείλεται κατά μεγάλο μέρος η πολιτιστική πρόοδος της Ευρώπης για περισσότερα από 250 χρόνια.
Από τους "ενωτικούς" ας αναφερθούν οι αρχιεπίσκοποι Σμύρνης Παύλος και Θηβών Σίμων Ατουμάνος (14ος αι.) που προώθησαν στην Ιταλία τις ανθρωπιστικές σπουδές, όπως επίσης ο Θεόδωρος Γαζής, ο Μανουήλ Χρυσολωράς, ο Ιωάννης Αργυρόπουλος, ο Δημήτριος Χαλκοκονδύλης, ο Μάρκος Χρυσολωράς, ο Ιωάννης Αργυρόπουλος, ο Δημήτριος Χαλκοκονδύλης, ο Μάρκος Μουσούρος, ο Ιανός Λάσκαρης, ο Γεώργιος Τραπεζούντιος, ο Νικόλαος Σοφιανός, ο Ματθαίος Δεβάρης, ο Σίμων και Αιμίλιος Πόρτιος, ο Μιχαήλ Αποστόλης και πολλοί άλλοι που όχι μόνο πίστεψαν στην ένωση των Εκκλησιών κι εντάχθηκαν σ' αυτή, αλλά κι όπου βρέθηκαν εργάστηκαν ακούραστα, προκειμένου να ενεργοποιήσουν τους ευρωπαίους, άρχοντες και διανοούμενους, για να έρθουν σε βοήθεια των Ελλήνων".
(από το επισημο σαιτ των ελληνων παπικων.)
ειναι και μερικα ονόματα συγχρονων που θα τα προσθεσουν οι ελληνοπαπικοι εν καιρω ,φανταζομαι...
παντως οπως φαινεται τους ανοιγονται λαμπρες προοπτικες στη Δυση.
τι καλα που θα ήταν να πηγαιναν μαζι με τον Ισίδωρο και τον Βησσαριωνα και να μας αδειαζαν την παπαδιαμαντική γωνια μας....