parikos_ έγραψε:
Να διακόπτουν κοινωνία λέγοντας; Πως; Έτσι από μόνοι μας; Κάθε χριστιανός και ένας μικρός πάπας; Που θα βασίζεται και σε ποια ερείσματα η ακοινωνησία. Στους Πατέρες; Ωραία. Και ποιος ερμηνεύει αυθεντικά του Πατέρες; Εδώ οι Εικονομάχοι στηρίχτηκαν στις αποφάσεις της Δ' Οικουμενικής Συνόδου. Επικαλούμενος χωρία Πατέρων διακόπτω την κοινωνία; Λίγο προτεστανίζουσα μου κάθεται η άποψη αυτη.
Aν οι Πατέρες έγραφαν περί ακοινωνησίας είναι γιατί η Εκκλησία η ίδια δίνει το δικαίωμα και την υποχρέωση ταυτόχρονα γι αυτό.
Ας θυμηθούμενα δούμε τον ιε κανόνα της πρωτοδευτέρας Οικουμενικής Συνόδου:
«Οί γαρ δι' αίρεσιν τίνα, παρά των αγίων Συνόδων, ή Πατέρων, κατεγνωσμένην, της προς τον πρόεδρον κοινωνίας εαυτούς διαστέλλοντες,
εκείνου δηλονότι την αίρεσιν δημοσία κηρύττοντας, καί γυμνή τη κεφαλή έπ' Εκκλησίας διδάσκοντος, οί τοιούτοι ου μόνον τη κανονική επιτιμήσει ούχ υπόκεινται
ΠΡΟ ΣΥΝΟΔΙΚΗΣ ΔΙΑΓΝΩΣΕΩΣ εαυτούς της προς τον καλούμενον έπίσκοπον κοινωνίας άποτειχίζοντες, αλλά καί της πρεπούσης τιμής τοις όρθοδόξοις άξιωθήσονται. Ου γαρ Επισκόπων, αλλά ψευδεπισκόπων καί ψευδοδιδασκάλων κατέγνωσαν, καί
ου σχίσματι την ένωσιν της Εκκλησίας κατέτεμον, αλλά σχισμάτων καί μερισμών την Έκκλησίαν έσπούδασαν ρύσασθαι». ( Ί. Πηδάλιο, σελ. 358).
Η ερμηνεία του αγίου Νικόδημου:
Εάν οί ρηθέντες πρόεδροι είναι αιρετικοί, καί την αίρεσιν αυτών κηρύττουσι παρρησία, καί δια τούτο χωρίζονται οί εις αυτούς υποκείμενοι, καί προ του να γένη ακόμα συνοδική κρίσις περί της αίρέσεως ταύτης, οι χωριζόμενοι αυτοί, όχι μόνον δια τον χωρισμόν δεν καταδικάζονται, αλλά καί τιμής της πρεπούσης, ως Όρθόδοξοι, είναι άξιοι, επειδή, ΟΧΙ ΣΧΙΣΜΑ ΠΡΟΕΞΕΝΗΣΑΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΝ ΜΕ ΤΟΝ ΧΩΡΙΣΜΟΝ ΑΥΤΟΝ, ΑΛΛΑ ΜΑΛΛΟΝ ΗΛΕΥΘΕΡΩΣΑΝ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΙΣΜΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΙΡΕΣΙΝ ΤΩΝ ΨΕΥΔΕΠΙΣΚΟΠΩΝ ΑΥΤΩΝ. Όρα καί τον λα' Αποστολ. Καν.»
Γι αυτό και πρέπει να αναθεωρήσουν τις σκέψεις τους στο σημείο αυτό και εκείνοι (όπως ο misha) που πιστεύουν ότι ο δρόμος προς την διακοπή του μνημοσύνου παρότι ορθός και αναγκαίος , δημιουργεί σχίσματα.
Γιατί όπως λέει ο παραπάνω κανόνας δεν είναι σχίσμα η διακοπή μνημοσύνου όταν γίνεται με σκοπό την αποφυγή κοινωνίας με τις αιρετικές θέσεις του επισκόπου, αλλά ίσα ίσα που βοηθά και ελευθερώνει την Εκκλησία απο τα σχίσματα και τις αιρέσεις.