Ο Μεγάλος και ο Μικρός Αγιασμός
Συντονιστές: konstantinoupolitis, Συντονιστές
- dionysisgr
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 4279
- Εγγραφή: Τρί Φεβ 12, 2008 6:00 am
- Τοποθεσία: Νικαια
Re: Ο Μεγάλος και ο Μικρός Αγιασμός
Να μας πουν λοιπον οι "ειδικοι", των Ακτιστων Ενεργειων,
που προφανως κατ'αυτους, υπαρχει "ειδικο μηχανημα",
που μετραει την δοση της Θειας Ενεργειας,
δηλαδη κατα ποσο το Αγιον Πνευμα, ητοι ο Θεος,
ενεργει κατα την Ακτιστο ενεργεια Του,
(θου Κυριε της ακουσιας βλασφημιας μου, -ρητορικο το ερωτημα-),
αγιασμο σε ποσοστο 100% στον μεγαλο αγιασμο,
η
70%, η 60%, 50% και λιγοτερο, στον μικρο αγιασμο..
Ενας ειναι ο αγιασμος, και δεν εχει ανωτερη και κατωτερη ποιοτητα.
Τα υπολοιπα ειναι απο απλη ευλαβεια,
που φτανει ξεχειλωμενη μεχρι και τον τυπολατρικο ευσεβισμο.
Ανεκτη η πρωτη.
Γραφικος και επιζημιος ο δευτερος.
Ετσι για να σοβαρευτουμε καποια στιγμη, ολοι μας,
και να μην κανουμε την λεγομενη θεολογια του σπασμενου τηλεφωνου "μου ειπαν", "ακουσα", κλπ,
η αλλιως επονομαζομενη και "θεολογια της γριας"..
Ευχαριστω, ευχεσθε.
που προφανως κατ'αυτους, υπαρχει "ειδικο μηχανημα",
που μετραει την δοση της Θειας Ενεργειας,
δηλαδη κατα ποσο το Αγιον Πνευμα, ητοι ο Θεος,
ενεργει κατα την Ακτιστο ενεργεια Του,
(θου Κυριε της ακουσιας βλασφημιας μου, -ρητορικο το ερωτημα-),
αγιασμο σε ποσοστο 100% στον μεγαλο αγιασμο,
η
70%, η 60%, 50% και λιγοτερο, στον μικρο αγιασμο..
Ενας ειναι ο αγιασμος, και δεν εχει ανωτερη και κατωτερη ποιοτητα.
Τα υπολοιπα ειναι απο απλη ευλαβεια,
που φτανει ξεχειλωμενη μεχρι και τον τυπολατρικο ευσεβισμο.
Ανεκτη η πρωτη.
Γραφικος και επιζημιος ο δευτερος.
Ετσι για να σοβαρευτουμε καποια στιγμη, ολοι μας,
και να μην κανουμε την λεγομενη θεολογια του σπασμενου τηλεφωνου "μου ειπαν", "ακουσα", κλπ,
η αλλιως επονομαζομενη και "θεολογια της γριας"..
Ευχαριστω, ευχεσθε.
"ἰδοὺ ἐγὼ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος. ᾿Αμήν."
- Dimitris39
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 5841
- Εγγραφή: Κυρ Ιούλ 05, 2009 5:46 pm
Re: Ο Μεγάλος και ο Μικρός Αγιασμός
Κύριε,Θεέ μου,Νύμφιε της ψυχής μου, λυτρωτή μου.
Μνήσθητί μου εν τη βασιλεία σου
«Χαίροις μετά Θεόν ή Θεός, τα δευτερεία της Τριάδος ή έχουσα»
ἳνα ὦσιν ἓν, καθώς ἡμεῖς
Θεέ μου σ'αγαπώ
Μνήσθητί μου εν τη βασιλεία σου
«Χαίροις μετά Θεόν ή Θεός, τα δευτερεία της Τριάδος ή έχουσα»
ἳνα ὦσιν ἓν, καθώς ἡμεῖς
Θεέ μου σ'αγαπώ
- Dimitris39
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 5841
- Εγγραφή: Κυρ Ιούλ 05, 2009 5:46 pm
Re: Ο Μεγάλος και ο Μικρός Αγιασμός
Μιλας τωρα που ειδες πως το ειπε ο Πατερας ΜατθαιοςDimitris39 έγραψε:
ποιο μπροστα γιατι δεν επερνες θεση Διονυσιε
Υ.Γ Με ποιο ημερολογιο πας εσυ?
Κύριε,Θεέ μου,Νύμφιε της ψυχής μου, λυτρωτή μου.
Μνήσθητί μου εν τη βασιλεία σου
«Χαίροις μετά Θεόν ή Θεός, τα δευτερεία της Τριάδος ή έχουσα»
ἳνα ὦσιν ἓν, καθώς ἡμεῖς
Θεέ μου σ'αγαπώ
Μνήσθητί μου εν τη βασιλεία σου
«Χαίροις μετά Θεόν ή Θεός, τα δευτερεία της Τριάδος ή έχουσα»
ἳνα ὦσιν ἓν, καθώς ἡμεῖς
Θεέ μου σ'αγαπώ
- dionysisgr
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 4279
- Εγγραφή: Τρί Φεβ 12, 2008 6:00 am
- Τοποθεσία: Νικαια
Re: Ο Μεγάλος και ο Μικρός Αγιασμός
Mε του Microsoft Outlook 2013..Dimitris39 έγραψε:Μιλας τωρα που ειδες πως το ειπε ο Πατερας ΜατθαιοςDimitris39 έγραψε:
ποιο μπροστα γιατι δεν επερνες θεση Διονυσιε
Υ.Γ Με ποιο ημερολογιο πας εσυ?
"ἰδοὺ ἐγὼ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος. ᾿Αμήν."
-
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 25439
- Εγγραφή: Παρ Απρ 13, 2007 5:00 am
- Τοποθεσία: Απόστολος @ Άγιος Δημήτριος (Μπραχάμι)
Re: Ο Μεγάλος και ο Μικρός Αγιασμός
Αυτό ίσχυε πέρυσι τέτοια εποχή...
Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανόμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων.
- Captain Yiannis
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 3182
- Εγγραφή: Τρί Νοέμ 18, 2008 9:34 pm
Re: Ο Μεγάλος και ο Μικρός Αγιασμός
dionysisgr έγραψε:Να μας πουν λοιπον οι "ειδικοι", των Ακτιστων Ενεργειων,
που προφανως κατ'αυτους, υπαρχει "ειδικο μηχανημα",
που μετραει την δοση της Θειας Ενεργειας,
δηλαδη κατα ποσο το Αγιον Πνευμα, ητοι ο Θεος,
ενεργει κατα την Ακτιστο ενεργεια Του,
(θου Κυριε της ακουσιας βλασφημιας μου, -ρητορικο το ερωτημα-),
αγιασμο σε ποσοστο 100% στον μεγαλο αγιασμο,
η
70%, η 60%, 50% και λιγοτερο, στον μικρο αγιασμο..
Ενας ειναι ο αγιασμος, και δεν εχει ανωτερη και κατωτερη ποιοτητα.
Τα υπολοιπα ειναι απο απλη ευλαβεια,
που φτανει ξεχειλωμενη μεχρι και τον τυπολατρικο ευσεβισμο.
Ανεκτη η πρωτη.
Γραφικος και επιζημιος ο δευτερος.
Ετσι για να σοβαρευτουμε καποια στιγμη, ολοι μας,
και να μην κανουμε την λεγομενη θεολογια του σπασμενου τηλεφωνου "μου ειπαν", "ακουσα", κλπ,
η αλλιως επονομαζομενη και "θεολογια της γριας"..
Ευχαριστω, ευχεσθε.
Διονύσιε;
Ξέρεις τι λες;
Γνωρίζεις ότι με τον μεγάλο Αγιασμό έχει συντελεσθεί κατά το ήμισυ το μυστήριο του Θείου Βαπτίσματος;
...πράγμα που δεν συμβαίνει με τον Μικρό Αγιασμό.
Αντιδιαμετρικά .. στον ίδιο κύκλο
" υπάρχει κλιμάκωση αγιότητας; , δηλαδή υπάρχουν μικροί και μεγάλοι άγιοι ; ναί ή όχι ;"
Χωρίς πολλά λόγια όμως σε παρακαλώ, διότι διαφορετικά θα πρέπει να γράψουμε σύνγραμμα περί αυτού .. και δεν έχω καμία διάθεση.
Θεολογία της γριάς λοιπόν , μάθε λοιπόν ότι η παράδοση έρχεται από στόμα γριάς σε γριά, ....τι λες γιαυτό,
το λέω διότι σε βρίσκω, μάλλον απαξιωτικό στις ....γριές
Κανείς δεν είναι τέλειος και κανείς δεν θα πρέπει να απαιτεί από τους άλλους τελειότητα.
Όλοι ως ατελείς πορευόμαστε και με ατέλειες συμπορευόμαστε.
Η τελειότητα δεν ανήκει στους ανθρώπους παρά μονάχα στον Θεό.
Όλοι ως ατελείς πορευόμαστε και με ατέλειες συμπορευόμαστε.
Η τελειότητα δεν ανήκει στους ανθρώπους παρά μονάχα στον Θεό.
- dionysisgr
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 4279
- Εγγραφή: Τρί Φεβ 12, 2008 6:00 am
- Τοποθεσία: Νικαια
Re: Ο Μεγάλος και ο Μικρός Αγιασμός
Kαπετανιε,
θα σου απαντησω συντομως μεν,
περιεκτικως δε.
1. Ομολογώ εν βάπτισμα εις άφεσιν αμαρτιών. Λεμε στο Συμβολο.
Αλλο "βαπτισμα" μισο, η τρια τεταρτα, η θεωρητικο, η αλλου τυπου απλα δεν υπαρχει.
Αρα αυτο που λες δεν ισχυει. Αυτα ειναι ευλαβεις ισχυρισμοι μεν, αθεολογητοι δε.
2. Αλλο αγιοτητα κατα μετοχη και δεκτικοτητα, οπου υπαρχει ο παραγων ανθρωπος, ως σκευος χαριτος,
και αλλο ποσοστο ακτιστου ενεργειας επι τελουμενων ακολουθιων, επι κτιστων πραγματων.
Συνπεπως, η αγιαζεται το νερο, η οχι. Λιγο και πολυ δεν υφισταται.
Ειναι τοσο απλο και καθαρο.
Δεν βλεπω που ειναι το προβλημα η το μπερδεμα, που εχουν παθει παρα πολλοι, ανευ λογου.
3. Η "θεολογια της γριας" δεν στοχευει στην ιδια την γρια, εχει χαρακτηρα ρητορικα σκωπτικο, και οχι "ταξικο", η απαξιωτικο.
4. Αλλο "παραδοση" απο την γρια, σεβαστη και αξιεπαινη μεν,
και αλλο δογματικη θεολογια και ιερα αποστολικη παραδοση, οπως την παρεδωσαν οι Πατερες.
5. Αλλο τι μας ειπαν, και τι μας αρεσει, και αλλο πραγματικοτητα και αληθεια.
Αυτα τα ολιγα, ελπιζω να σε καλυψα.
θα σου απαντησω συντομως μεν,
περιεκτικως δε.
1. Ομολογώ εν βάπτισμα εις άφεσιν αμαρτιών. Λεμε στο Συμβολο.
Αλλο "βαπτισμα" μισο, η τρια τεταρτα, η θεωρητικο, η αλλου τυπου απλα δεν υπαρχει.
Αρα αυτο που λες δεν ισχυει. Αυτα ειναι ευλαβεις ισχυρισμοι μεν, αθεολογητοι δε.
2. Αλλο αγιοτητα κατα μετοχη και δεκτικοτητα, οπου υπαρχει ο παραγων ανθρωπος, ως σκευος χαριτος,
και αλλο ποσοστο ακτιστου ενεργειας επι τελουμενων ακολουθιων, επι κτιστων πραγματων.
Συνπεπως, η αγιαζεται το νερο, η οχι. Λιγο και πολυ δεν υφισταται.
Ειναι τοσο απλο και καθαρο.
Δεν βλεπω που ειναι το προβλημα η το μπερδεμα, που εχουν παθει παρα πολλοι, ανευ λογου.
3. Η "θεολογια της γριας" δεν στοχευει στην ιδια την γρια, εχει χαρακτηρα ρητορικα σκωπτικο, και οχι "ταξικο", η απαξιωτικο.
4. Αλλο "παραδοση" απο την γρια, σεβαστη και αξιεπαινη μεν,
και αλλο δογματικη θεολογια και ιερα αποστολικη παραδοση, οπως την παρεδωσαν οι Πατερες.
5. Αλλο τι μας ειπαν, και τι μας αρεσει, και αλλο πραγματικοτητα και αληθεια.
Αυτα τα ολιγα, ελπιζω να σε καλυψα.
"ἰδοὺ ἐγὼ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος. ᾿Αμήν."
- Captain Yiannis
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 3182
- Εγγραφή: Τρί Νοέμ 18, 2008 9:34 pm
Re: Ο Μεγάλος και ο Μικρός Αγιασμός
Σε καμία περίπτωση δεν νοείτε και ούτε γι’ αστείο, δεν θα αναφερθώ στο πως ενεργούνται οι άκτιστες ενέργειες Του,
…είμαι ο ελάχιστος για κάτι τέτοιο, και όποιος το κάνει φέρει ευθύνη ,
όμως, επειδή η ουσία του Θεού είναι αμέθεκτη, οι ενέργειες Του όμως , …είναι μεθεκτές.
Έτσι ακριβώς θεωρώ ότι ναι μεν ο Αγιασμός των υδάτων είναι δογματικά ίδιος η όποια όμως διαφορά τους ,
-πως θα μπορούσε να είναι αλλιως-
…δεν έγκειται στην παρεχόμενη χάρη, αλλά, στην χρήση του καθαγιασμένου ύδατος
Η οποία χρήση, μας αποκαλύπτεται, μέσα από τα κείμενα και τις ευχές των ακολουθιών ενός εκάστου.
Έτσι λοιπόν, .. κατ’ αρχήν ο μεγάλος είναι Μεγάλος και ο Μικρός Μικρός.
Τώρα βέβαια είπα και γιά …μισό μυστήριο,
…αυτό ήταν στα πλαίσια αποδόσεως κάποιας βαρύτητας και πάντα στο παραπάνω πνεύμα ,
...διότι ανεξάρτητα από το τι γίνετε σήμερα , μέχρι -απ' ότι ξέρω-
τον 5ο αιώνα δεν υπήρχε ακολουθία Αγιασμού των υδάτων, αλλά αυτό γινόταν μέσα από το μυστήριο του Βαπτίσματος ,
το οποίο και ...δίνει μία χροιά όσον αφορά τον μεγάλο Αγιασμό
Τι λέτε,… το παρακάτω κείμενο, έχει καμία θέση στα λεγόμενα μας και το Βάπτισμα του Κυρίου;
«Στην παράκληση του Μωυσή να τού δοθή απόδειξη της Θείας αγάπης προς τον εκλεκτό λαό πήρε την παρακάτω απάντηση:
Εγώ θα περάσω από μπροστά σου με τη δόξα μου και θα αναγγείλω το όνομά μου "ο Κύριος είναι ενώπιον σου". Και θα ελεήσω αυτόν που θέλω να ελεήσω και θα λυπηθώ εκείνον που θα λυπηθώ... Ιδού εδώ κοντά σου τόπος, στάσου πάνω στην πέτρα• όταν περάσει η δόξα μου, θα σε βάλω στην τρύπα της πέτρας και θα σκεπάσω το πρόσωπο σου με το χέρι μου και τότε θα δεις τα νώτα μου• όμως το πρόσωπο μου δεν θα σου φανερωθή» (Εξοδ. λγ' 19-23).»
πέτρα = Χριστός
Ευλογείτε
…είμαι ο ελάχιστος για κάτι τέτοιο, και όποιος το κάνει φέρει ευθύνη ,
όμως, επειδή η ουσία του Θεού είναι αμέθεκτη, οι ενέργειες Του όμως , …είναι μεθεκτές.
Έτσι ακριβώς θεωρώ ότι ναι μεν ο Αγιασμός των υδάτων είναι δογματικά ίδιος η όποια όμως διαφορά τους ,
-πως θα μπορούσε να είναι αλλιως-
…δεν έγκειται στην παρεχόμενη χάρη, αλλά, στην χρήση του καθαγιασμένου ύδατος
Η οποία χρήση, μας αποκαλύπτεται, μέσα από τα κείμενα και τις ευχές των ακολουθιών ενός εκάστου.
Έτσι λοιπόν, .. κατ’ αρχήν ο μεγάλος είναι Μεγάλος και ο Μικρός Μικρός.
Τώρα βέβαια είπα και γιά …μισό μυστήριο,
…αυτό ήταν στα πλαίσια αποδόσεως κάποιας βαρύτητας και πάντα στο παραπάνω πνεύμα ,
...διότι ανεξάρτητα από το τι γίνετε σήμερα , μέχρι -απ' ότι ξέρω-
τον 5ο αιώνα δεν υπήρχε ακολουθία Αγιασμού των υδάτων, αλλά αυτό γινόταν μέσα από το μυστήριο του Βαπτίσματος ,
το οποίο και ...δίνει μία χροιά όσον αφορά τον μεγάλο Αγιασμό
Τι λέτε,… το παρακάτω κείμενο, έχει καμία θέση στα λεγόμενα μας και το Βάπτισμα του Κυρίου;
«Στην παράκληση του Μωυσή να τού δοθή απόδειξη της Θείας αγάπης προς τον εκλεκτό λαό πήρε την παρακάτω απάντηση:
Εγώ θα περάσω από μπροστά σου με τη δόξα μου και θα αναγγείλω το όνομά μου "ο Κύριος είναι ενώπιον σου". Και θα ελεήσω αυτόν που θέλω να ελεήσω και θα λυπηθώ εκείνον που θα λυπηθώ... Ιδού εδώ κοντά σου τόπος, στάσου πάνω στην πέτρα• όταν περάσει η δόξα μου, θα σε βάλω στην τρύπα της πέτρας και θα σκεπάσω το πρόσωπο σου με το χέρι μου και τότε θα δεις τα νώτα μου• όμως το πρόσωπο μου δεν θα σου φανερωθή» (Εξοδ. λγ' 19-23).»
πέτρα = Χριστός
Ευλογείτε
Κανείς δεν είναι τέλειος και κανείς δεν θα πρέπει να απαιτεί από τους άλλους τελειότητα.
Όλοι ως ατελείς πορευόμαστε και με ατέλειες συμπορευόμαστε.
Η τελειότητα δεν ανήκει στους ανθρώπους παρά μονάχα στον Θεό.
Όλοι ως ατελείς πορευόμαστε και με ατέλειες συμπορευόμαστε.
Η τελειότητα δεν ανήκει στους ανθρώπους παρά μονάχα στον Θεό.
-
- Έμπειρος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 300
- Εγγραφή: Κυρ Σεπ 27, 2009 9:37 am
- Τοποθεσία: ᾿Αθῆναι
- Επικοινωνία:
Re: Ο Μεγάλος και ο Μικρός Αγιασμός
᾿Αγαπητὲ Γιάννη, εὐχαριστῶ γιὰ τὰ καλά σου λόγια.Captain Yiannis έγραψε:Ο Διονύσιος Ανατολικιώτης τοποθετεί τα πράγματα στην σωστή τους βάση, κατά την ταπεινή μου άποψη.
Άλλωστε ο λόγος και μόνον του διαχωρισμού σε μικρό και μεγάλο θα πρέπει να μας προδιαθέτει για κάποια διαφορετικότητα, .. πέραν της τεκμηριωμένης.
..............................................
Μὲ ἀφορμὴ κάποια σχόλια ἐπὶ τοῦ θέματος θέλω νὰ διευκρινίσω μερικὰ πράγματα, ἀναφερόμενος μὲν σὲ διαφορετικὲς ἀπόψεις καὶ γενικὲς ἰδέες ἀλλὰ ὄχι σὲ συγκεκριμένους ἀδελφοὺς καὶ συνομιλητές.
1. Δημόσιες ἀντιπαραθέσεις μὲ πρόσωπα δὲν θέλω νὰ κάνω καὶ τὸ ἀποφεύγω. σχολιάζω γενικῶς ἀπόψεις, καὶ μάλιστα τὶς σχολιάζω ὄχι μὲ βάσι τὴν γνώμη μου, διότι δὲν εἶμαι ἐγὼ ὁ κριτὴς τῆς ὀρθοδοξίας. ὅποιος θέλει τέτοιες τιμὲς καὶ εὐθῦνες, δικαίωμά του...
2. ᾿Επειδὴ δὲν σχολιάζω πρόσωπα, δὲν ἀπολυτοποιῶ κιόλας πρόσωπα. ἐδῶ μεγάλοι ἅγιοι τῆς ἐκκλησίας ὅπως ὁ προφητάναξ Δαυὶδ καὶ ὁ Γρηγόριος Νύσσης ὑπέπεσαν σὲ σοβαρὰ σφάλματα, ἀκόμη καὶ δογματικά. ὅποιος ὀρθόδοξος νομίζει ὅτι τὰ πρόσωπα (ἀκόμη καὶ τὰ ἁγιασμένα) ἔχουν τὸ ἀλάθητο βρίσκεται σὲ λάθος ἐκκλησία...
3. ῾Ο λόγος περὶ τῶν θείων ἐνεργειῶν εἶναι πολὺ βαθύς, πολὺ δύσκολος, καὶ πολὺ σοβαρός, καὶ σίγουρα ὅποιος χρησιμοποιεῖ αὐτὲς τὶς δογματικὲς ἀλήθειες τῆς ἐκκλησίας μὲ στὺλ ἐξυπνακισμοῦ καὶ γραώδους μυθομανίας κάνει σοβαρὸ λάθος, καὶ τὸν συμβουλεύω ἀδελφικὰ νὰ μὴν παίζῃ "ἐν οὐ παικτοῖς".
4. Γιὰ τὶς διακρίσεις μεταξὺ ἀκτίστου θείας οὐσίας, ἀκτίστου θείας ἐνεργείας καὶ κτιστῶν ἐνεργημάτων δὲν εἶμαι ὁ κατάλληλος νὰ ὁμιλήσω καὶ νὰ ἐξηγήσω. ὑπάρχουν ὅμως σύνοδοι, ὑπάρχει ὁλόκληρο κεφάλαιο τῆς ὀρθοδόξου θεολογίας μὲ τίτλο "Παλαμικὴ θεολογία" καὶ ὑπάρχει πολλὴ βιβλιογραφία, ὥστε ὅποιος θέλει νὰ ἐνημερωθῇ. ὅτι ἡ κοινὴ ἐνέργεια μπορεῖ νὰ ἔχῃ διάφορα, διαφορετικά, διαφορετικοῦ βαθμοῦ, καὶ διαφορετικῆς ποιότητος ἐνεργήματα εἶναι βασικὸ στοιχεῖο ποὺ διακρίνει τὴν ὀρθόδοξη θεολογία ἀπὸ τὴν λατινική. ἐδῶ τὰ πρόσωπα δὲν λαμβάνουν τὸν ἴδιο βαθμὸ ἁγιασμοῦ, γι᾿ αὐτὸ ὑπάρχουν πολλοὶ βαθμοὶ ἁγιότητος (κάθαρσις - φωτισμὸς - θέωσις), πόσο μᾶλλον τὰ ἀπρόσωπα ὑλικὰ κτίσματα; ὥστε τὰ κτίσματα μποροῦν νὰ λάβουν διάφορους βαθμοὺς χάριτος ἀνάλογα μὲ τὴν βούλησι τοῦ ἐνεργοῦντος. ὅποιος ὅμως δὲν καταλαβαίνει αὐτὰ τὰ δόγματα, καλλίτερα νὰ σιωπᾷ, γιατὶ ἀλλιῶς θὰ ἐπαληθεύῃ τὴν παροιμία "ὅσα δὲν φτάνει ἡ ἀλεποῦ τὰ κάνει κρεμαστάρια".
5. Δὲν καταλαβαίνω βάσει ποιᾶς χριστιανικῆς ἢ ἀνθρωπίνης λογικῆς καὶ βάσει ποίου πνευματικοῦ κανόνος πρέπει νὰ ὑπακούσω στὴν προσωπικὴ ἄποψι ἑνὸς πρεσβυτέρου (ὅποιος κι ἂν εἶναι αὐτός, καὶ κάθε ὀρθόδοξος κληρικὸς εἶναι βεβαίως ἐξ ὁρισμοῦ καὶ κατὰ πάντα σεβαστός), ποὺ δὲν εἶναι ἄλλωστε πνευματικός μου, καὶ ὄχι στὶς ὁδηγίες ἑνὸς ἐπισκόπου, ποὺ καὶ πνευματικός μου καθοδηγητὴς ὑπῆρξε καὶ δὲν ἐξέφρασε προσωπικὲς ἐκτιμήσεις ἀλλὰ ἐπίσημη διδασκαλία ὡς ἐκπρόσωπος τῆς ἱερᾶς συνόδου. ἀναφέρομαι κυρίως στὸ ἐπιχείρημα "αὐτὸ τὸ εἶπε ὁ π. τάδε" (ὁ πρεσβύτερος – β΄ βαθμὸς ἱερωσύνης), ἄρα ὅποιος λέει κάτι ἄλλο (ὁ ἐπίσκοπος δηλαδὴ – γ΄ βαθμὸς ἱερωσύνης) σίγουρα κάνει λάθος, διότι δὲν ὑπακούει στὸν πρῶτον· μὲ βάσι αὐτὴν τὴν λογικὴ ὅμως ὁ ἐπίσκοπος πρέπει νὰ κάμῃ ὑπακοὴ στὸν πρεσβύτερο! δὲν εἶναι σοβαρὲς κουβέντες αὐτές. ἄλλα εἶναι τὰ κριτήρια τῆς ἐκκλησίας ποὺ καθορίζουν τὴν ὀρθότητα ἢ τὸ ἐσφαλμένον μιᾶς θέσεως.
6. ᾿Επειδὴ τέλος ὁ μακαριστὸς Θεόκλητος Διονυσιάτης μὲ πολλὴ ὑπομονὴ μὲ δίδασκε καὶ μοῦ τόνιζε ὅτι γιὰ τὰ θεῖα πρέπει νὰ μιλάῃ ὅποιος τὰ παθαίνει (ὡς βίωμα) καὶ ὄχι ὅποιος ἁπλῶς τὰ μαθαίνει (νοησιαρχικῶς καὶ ἐγκυκλοπαιδικῶς), καὶ εἰδικὰ γιὰ θέματα ἡσυχαστικῆς θεολογίας ἁρμόδιος εἶναι αὐτὸς ποὺ ἔχει ἀσκητικὸ βίωμα καὶ νηπτικὲς ἐμπειρίες, ὅποιος θέλει ἂς πῇ σὲ ὁποιοδήποτε ἁγιορείτικο μοναστῆρι ὅτι ὁ μικρὸς καὶ ὁ μεγάλος ἁγιασμὸς εἶναι ἀκριβῶς τὸ ἴδιο πρᾶγμα καὶ ἔχουν τὴν ἴδια ἀκριβῶς χάρι. ἔτσι κι ἀλλιῶς σὲ 4 ἡμέρες ἐκεῖ ἔχουν θεοφάνεια (ἀπὸ σήμερα ἀρχίζουν τὰ προεόρτια τῶν Φώτων).
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης
http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com
Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος»
http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com
Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος»