YiaVi έγραψε:Για το θέμα των μεικτών γάμων εδώ και χρόνια γίνεται κάποια οικονομία. Αρα δεν είναι καινούριο το θέμα. Απλά, η κάθε εγκύκλιος πρέπει να τονίζει ότι η κατ' οικονομία τέλεση του μεικτού γάμου ΔΕΝ συνιστά αναγνώριση του βαπτίσματος των ετεροδόξων, αλλά απλώς πρόκειται για φιλάνθρωπη συγκατάβαση της εκκλησίας.
Οι αδελφοί μας οι παλαιοημερολογίτες ας μήν είναι τόσο απόλυτοι στο ζήτημα αυτό: Οι κοινότητές τους είναι ολιγάριθμες και αποτελούνται από πιστούς που έχουν επιλέξει να ακολουθούν το παλαιό ημερολόγιο. Δεν συμβαίνει το ίδιο με την Εκκλησία της Ελλάδος ή με τις ενορίες του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο εξωτερικό, όπου άνθρωποι που δεν πιστεύουν παρά τυπικά και που εκκλησιάζονται μόνο την Ανάσταση (έξω από την εκκλησία!) τελούν παρ' όλα αυτά εκκλησιαστικό γάμο "κατ' έθιμο" ή και επειδή το θέλουν οι γονείς.
Όταν λοιπόν ένας δεσμός με μη ορθόδοξο Χριστιανό καταλήγει σε γάμο - συνηθέστατο, ιδίως στο εξωτερικό, αλλά και εδώ πλέον - υπάρχουν τέσσερεις επιλογές: 1. Να παντρευτούν με πολιτικό γάμο, οπότε η Εκκλησία δεν εμπλέκεται, 2. Να βαπτιστεί ή έστω να χρισθεί (προσωπικά διαφωνώ με το χρίσμα, απλά το αναφέρω ως πρακτική) το ετερόδοξο μέλος του ζευγαριού στην Ορθόδοξη Εκκλησία, 3. Να γίνει ο γάμος στην Ορθόδοξη Εκκλησία κατ' οικονομία, με τη δέσμευση τα παιδιά που θα γεννηθούν να βαπτισθούν και να ανατραφούν ορθόδοξα (αυτό λέει και η εγκύκλιος), 4. Να γίνει ο γάμος στην ετερόδοξη εκκλησία (που είναι και η χειρότερη επιλογή, από Ορθόδοξης χριστιανικής πλευράς και, από πνευματικής πλευράς, συνεπάγεται την αποκοπή του Ορθόδοξου μέλους του ζευγαριού από τη συμμετοχή στη θεία Ευχαριστία).
Η αναγκαστική, κατά κάποιο τρόπο, εισδοχή στην Ορθοδοξία του ετερόδοξου δεν είναι σωστή. Είναι αντίθετη στη διδασκαλία του Χριστού και των Πατέρων (Πατέρες της Εκκλησίας όπως ο άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων στιγματίζουν τη βάπτιση ενηλίκων που γινόταν στην εποχή τους λόγω συρμού!). Και σίγουρα δεν θα κάνει τον αιρετικό πραγματικό Ορθόδοξο.
Το ζήτημα λοιπόν είναι η πραγματική πίστη του Ορθόδοξου μέλους του ζευγαριού, εκεί είναι το κλειδί. Μπορεί σε ένα κατ' οικονομία εκκλησιαστικό γάμο, αν ο/η Ορθόδοξος σύντροφος έχει ζωντανή πίστη και αγάπη, να ελκύσει τον/τη σύντροφό του στην Ορθοδοξία ακόμη και μετά την τέλεση του μυστηρίου. Και τέτοιες περιπτώσεις υπάρχουν και τότε η μεταστροφή είναι πραγματική και ουσιαστική.
Το συμπέρασμα από τα παραπάνω είναι ότι η εκκλησιαστική οικονομία σε τέτοιες περιπτώσεις είναι αναγκαία.
Να ξεκινήσω από το τέλος.
Αφού το παραδέχτηκες και παραπάνω ότι κοινωνικές ανάγκες και ο σύγχρονος τρόπος ζωής ωθούν τους ήδη χλιαρούς ή και τελείως ξεκομμένους απο την Εκκλησία να τελέσουν μικτό γάμο, τώρα πως περιμένεις να ελκύσει ο "χλιαρός" τον ετερόδοξο στην Εκκλησία;
Δεν είναι λίγο ουτοπικό αυτό που λές;
Κατά τη γνώμη μου ένας με ΟΝΤΩΣ ζωντανή πίστη όπως λές δεν νομίζω να έριχνε ποτέ τα μάτια του και ερωτευόταν έναν αιρετικό. Ξέρω θα με πείτε φανατικό και τέτοια , αλλά δεν με νοιάζει. Αυτή είναι η αλήθεια.
Οποιος έχει αντίρρηση τότε να διαμαρτυρηθεί στους ΑΓΙΟΥΣ της Εκκλησίας μας -όχι σε έναν και δύο αλλά σε εκατοντάδες - που όρισαν να ΜΗΝ ΕΡΧΕΤΑΙ ΣΕ ΓΑΜΟ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΜΕ ΑΙΡΕΤΙΚΟ.
Φέρνω εδώ 2 αποφάσεις Οικουμενικών Συνόδων αν και υπάρχουν και άλλες.
ΙΔ' της Δ' Οικουμενικής «...μην συνάπτει προς γάμον αιρετικώ , ή Ιουδαίω ή Έλληνι...» και «ει δε και ο αιρετικός υπόσχεται να γένη Ορθόδοξος Χριστιανός , ας γίνεται πρώτον κατά την υπόσχεσή του και τότε ο γάμος ας τελειούται"
ΟΒ' της ΣΤ' Οικουμενικής «Μη εξέσθω ορθόδοξον άνδρα αιρετική συνάπτεσθαι γυναικί....άκυρον τον γάμον ηγείσθαι...ει δε παραβεί τις τα παρ ημών ορισθέντα ,αφοριζέσθω...» . Εδώ μάλιστα ο Αγιος Νικόδημος κατακεραυνώνει και εκείνους που κάνουν γάμους με τους Λατίνους χωρίς να βαπτιστούν πρώτα, πράγμα που στις μέρες μας θεωρείται πλέον νόμος.
Αρα και στην εποχή των αγίων της 4ης και 6ης Οικουμεν. Συνόδων υπήρχαν πολυφυλετικές κοινωνίες ίσως όχι σε τόσο μεγαλο βαθμό , πάντως υπήρχαν , γι αυτό και απαγόρευαν τέτοιου είδους γάμους.
Η μόνη λύση σε τέτοια περίπτωση βγαίνει αβίαστα ότι είναι η πρώτη που προτείνεις:
Να κάνουν πολιτικό γάμο. Η Εκκλησία δεν εμπλέκεται.
Γιατί αν ο γάμος είναι ένα απο τα Μυστήρια της Εκκλησίας και το παρέχουμε ΚΑΤ'ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΝ αγαπητέ yiavi, τότε με τη λογική αυτή να δίνουμε και Θ.Κοινωνία κατ΄οικονομία σε έναν αιρετικό που βρίσκεται στη χώρα μας και δεν έχει δικιά του εκκλησία και ιερωσύνη να δίνουμε κ.α.
Κα΄τι άλλο : πιστεύει κανείς ότι η προυπόθεση που τίθεται "τα παιδιά που θα γεννηθούν να βαπτισθούν και να ανατραφούν ορθόδοξα " τηρείται ή θα ελέγξει ποτέ κανείς κληρικός αν τα παιδιά του ζεύγους ανατρέφονται ορθόδοξα;
Kαι έστω ότι γίνεται αυτό (λέμε τώρα) και διαπιστώσει ο επίσκοπος ότι τα παιδιά αφέθηκαν και αντρέφονται με τα δόγματα και τις συνήθειες του αιρετικού μέλους, τι θα τους κάνει δηλαδή; Θα ακυρώσει εκ των υστέρων το γάμο για ...αθέτηση συμφωνίας; Αυτά είναι αστεία πράγματα και εσύ ειδικά yiavi ξέρεις πολύ καλά τι γίνεται εκεί στις κυκλάδες και αν τηρούνται τέτοιες δεσμεύσεις...
silver έγραψε:
Δεν παιδαγωγούμε τα παιδιά μας και όταν τα παιδιά μας έρχονται σε σχέσεις με τους αιρετικούς ή αλλόθρησκους απαιτούμε από τους Ιερείς να τα στεφανώσουν. Έχω ζήσει αναρίθμητες τέτοιες περιπτώσεις και γνωρίζω τι γράφω. Τα φορτώνουμε όλα στους οικουμενιστάς. Ίσως κάποιος εδώ στο φόρουμ διαμαρτυρηθεί με το επιχείρημα ότι μας άφησαν ακατήχητους….Προφάσεις εν αμαρ.....
Nai νομίζω και αυτό είναι μεγάλη ευθύνη των Οικουμενιστών.
Οταν σου διδάσκουν έμπρακτα ότι και οι άλλοι οι παπικοί ,οι αγγλικανοί, οι προτεστάντες κλπ. είναι χριστιανοί kai σου το δείχνουν ΝΑ ΕΜΕΙΣ ΣΥΜΠΡΟΣΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ , ΑΔΕΛΦΟΣ ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ Ο ΕΝΑΣ , ΑΔΕΛΦΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ Η ΑΛΛΗ έ θέλει και πολύ ο απλός κοσμάκης να πιστέψει ότι όλοι είμαστε το ίδιο , χριστιανοί και οι mέν χριστιανοί και οι δέ με ασήμαντες μικροδιαφορές στα έθιμα;;;
ΓΙΑΤΙ ΛΟΙΠΟΝ ΝΑ ΜΗΝ ΠΑΝΤΡΕΥΟΝΤΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ ; AYTO ΛΕΝΕ ΟΛΟΙ ΣΗΜΕΡΑ.
Αλλά θέλετε να μιλήσουμε για οικονομία στους παραπάνω κανόνες; Λέει ο Yiavi ότι επιβάλλεται οικονομία σήμερα. Ως λόγους όμως προβάλλει μονο τις κοινωνικές συνθήκες. Αν θέλετε να το εξετάσουμε κοινωνικά να το εξετάσουμε έτσι.
Πότε όμως θα αρχίσουμε να τα εξετάζουμε τα πράγματα εκκλησιαστικά και θεολογικά;
Η κατ οικονομία παραδοχή απο την Εκκλησία μας ενός μικτού γάμου έχει ήδη εξηγηθεί απο τους Πατέρες. Αν ενδιαφέρει να αναφέρω τα σχετικά στοιχεία.
Προς το παρόν στέκομαι στο ακόλουθο.
Καποτε είχαν πεί οι μαθητές του στον Χριστό :
«Σκληρός εστίν ο λόγος , τις δύναται αυτού ακούειν;» και γι αυτό «πολλοί απήλθον εκ των μαθητών Αυτού, εις τα οπίσω και ουκέτι μετ’ αυτού περιεπάτουν» .
Τί έκανε τότε ο Χριστός , μήπως προσπάθησε να καθησυχάσει και τους υπολοίπους για να μη φύγουν ; Διαφοροποίησε το λόγο Του για να τους κρατήσει κοντά του; Εφάρμοσε δηλαδή κάποια μέθοδο oικονομίας; Ίσα ίσα που τους είπε : «μη και υμείς θέλετε υπάγειν;».
Οι γνήσιοι μαθητές του όμως παρέμειναν και μέσω του Πέτρου είπαν : «Κύριε , πρός τίνα απελευσόμεθα; ρήματα ζωής αιωνίου έχεις»