Παραθέτω μερικά στοιχεία σχετικά με του Αγγέλους και τους Δαίμονες, όπως τα μοίρασε η ενορία μας. Παίρνω το θάρρος, γιατί θεωρώ ότι ο πρωτοπρεσβύτερος του ναού της ενορίας μου είναι ένας πολύ πιστός και μορφωμένος ιερέας.konstantinoupolitis έγραψε:Η Αγγελολογία είναι ένα θέμα το οποίο με απασχολούσε απο παλαιά. Απο την έρευνά μου λοιπόν είδα, ότι τα στοιχεία που έχουμε είναι απο ελάχιστα έως καθόλου και βασικά αξιώματα που σήμερα είναι αποδεκτά ή έχουν επικρατήσει, εξάγονται απο έμμεσες και ίσως επισφαλείς αναφορές.
ΑΓΓΕΛΟΙ
Η Αγία Γραφή δεν μας πληροφορεί πότε δημιουργήθηκαν οι άγγελοι. Πιθανά γιατί αφορά και δεν επηρεάζει τη Σωτηρία μας μια τέτοια γνώση. Οι πατέρες πάντως τοποθετούν τη δημιουργία των αγγέλων πριν από τον υλικό κόσμο. Αυτό συμπεραίνουν από το βιβλίο του Ιώβ (λη΄7) που αναφέρει ότι «όταν έγιναν τα άστρα με εδόξασαν με μεγάλη φωνή όλοι οι άγγελοί μου». Άλλοι πατέρες λένε ότι οι άγγελοι έγιναν την πρώτη ημέρα της δημιουργίας, όταν ο Θεός έφτιαξε τον ουρανό και τη δύναμη των ουρανών και τον κόσμο των ουρανών. Στηρίζονται στο χωρίο της Γραφής (Έξοδος κ΄11) που λέει ότι ο Θεός σε έξι ημέρες έφτιαξε όλον τον κόσμο και στον Νεεμία (θ΄6) που λέει ότι ο Θεός έφτιαξε τους ουρανούς και όλα όσα υπάρχουν σ’ αυτούς.
Οι άγγελοι είναι πνευματικά όντα. Είναι πνεύματα και δημιουργήματα του Θεού. Λέγονται άγγελοι που σημαίνει αγγελιαφόρος, γιατί στέλνονται από τον Θεό και διαγγέλλουν το θέλημά Του και τις βουλές του. Οι άγγελοι έχουν κάποιο σώμα πνευματικό. Είναι πνεύματα σε σύγκριση με το υλικό και χοϊκό άνθρωπο. Αν συγκριθούν με τον Θεό, ο οποίος είναι τελείως άϋλος και πνεύμα, οι άγγελοι μπορεί να θεωρηθούν ότι έχουν σώμα χοντροειδές και ψηλαφητό μπροστά στο άϋλο του Θεού. Σε σύγκριση όμως με τον παχυλό άνθρωπο είναι πνεύματα. Είναι όπως συμβαίνει με τη ψυχή και το σώμα, όπως η ψυχή ως προς το σώμα είναι λεπτή και πνευματικής υφής.
Οι άγγελοι είναι λεπτά πνεύματα, ώστε ο χώρος και ο χρόνος δεν τους περιορίζουν όπως συμβαίνει με τους ανθρώπους. Μπορούν ταχύτατα να πηγαίνουν όπου θέλουν. Δεν είναι πανταχού. Όταν είναι εδώ, δεν είναι παρά πέρα. Είναι εν τόπω. Γνωρίζουν πολλά πράγματα, δεν είναι όμως παντογνώστες. Αυτό το ξεκαθάρισε ο Χριστός στους Αποστόλους όταν απάντησε στην ερώτησή τους για το πότε θα γίνει η Δευτέρα παρουσία, λέγοντας ότι αυτό δεν το γνωρίζουν ούτε οι άγγελοι.
Με την πτώση του ανθρώπου, ολόκληρη η κτίση υπετάγη στη φθορά και τη ματαιότητα. Ερμηνεύοντας οι πατέρες το χωρίο Ρωμ. η΄ 20, διδάσκουν ότι και οι άγγελοι υπετάγησαν στη ματαιότητα. Η κτίση θα ελευθερωθεί από τη δουλεία της φθοράς και θα φθάσει στην ελευθερία της δόξας των υιών του Θεού. Μέσα στην κτίση αυτή είναι και οι άγγελοι. Κατά τον σοφό Φώτιο και οι άγγελοι υπετάγησαν στη ματαιότητα, δηλαδή στον ματαιωθέντα και φθαρθέντα άνθρωπο, επιτροπεύοντες αυτόν, χαλιναγωγούντες την κτίση και κάνοντάς την να υποτάσσεται στον άνθρωπο. Αλλά και αμέσως διακονούν τον άνθρωπο. Διότι τώρα είναι λειτουργικά πνεύματα αποστελλόμενα σε διακονία γι’ αυτούς που πρόκειται να κληρονομήσουν τη σωτηρία (Εβρ α΄14). Καθώς η κτίση έχει να ελευθερωθεί από την υποταγή και υπηρεσία του ανθρώπου, έτσι και οι άγγελοι έχουν να ελευθερωθούν από τη διακονία των ανθρώπων και να λάβουν μεγάλες αμοιβές για τη διακονία αυτή από τον Θεό.
Άγγελοι φύλακες. Ο Θεός, σύμφωνα με την Αγία Γραφή, όταν διαχώριζε τα έθνη έβαλε στον κάθε ένα έναν άγγελο φύλακα. Όπως επίσης και σε κάθε Χριστιανό ορθόδοξο, τοποθετείται προσωπικός φύλακας, για να τον προστατεύει από τον κακό άγγελο, ο οποίος μηχανεύεται τη βλάβη του ανθρώπου, αλλά και να τον οδηγεί στο καλό. Βέβαια, ο άγγελος – φύλακας δεν ενεργεί δυναμικά, ώστε να περιορίζει την ελευθερία του ανθρώπου, αλλά διακριτικά. Απομακρύνεται μόνο, ή στρέφει αλλού το πρόσωπό του, όταν διαπράττονται δυσώδη αμαρτήματα.
Τάξεις αγγέλων. Κανείς δεν γνωρίζει πόσοι είναι οι άγγελοι. Η Αγία Γραφή κάνει λόγο για μυριάδες μυριάδων και χιλιάδες χιλιάδων. Οι πατέρες ερεύνησαν τη Γραφή και μας πληροφορούν για δισεξαρίθμητους αγγέλους. Και ότι κατατάσσονται σε τάγματα και διακοσμήσεις. Και αυτά μόνο που μνημονεύει η Καινή Διαθήκη. Γιατί κατά τον Παύλο, υπάρχουν και άλλα πολλά ονόματα τάξεων στους ουρανούς (Εφ α΄21). Ο Αγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης διαιρεί τον αγγελικό κόσμο σε εννέα τάγματα που ανήκουν σε τρεις διακοσμήσεις. Κάθε διακόσμηση δηλαδή, έχει τρία τάγματα.
1η Διακόσμηση : Περιλαμβάνει τα εξής τάγματα : Σεραφείμ, Χερουβείμ, Θρόνοι.
2η Διακόσμηση : Κυριότητες, Δυνάμεις, Εξουσία.
3η Διακόσμηση : Αρχές, Αρχάγγελοι, Άγγελοι.
Σημασία κάθε τάγματος :
Σεραφείμ : Τα έχοντα υπεροχικώς την αγάπη. Διδάκουσι – τελειοποιεί.
Χερουβείμ : Τα πλουτούντα την άκρα σοφία. Κρίνουσι – ειδοποιεί.
Θρόνοι : Οι υπερβαίνοντες τη διακιοσύνη. Κρίνουσι διατίθενται.
Κυριότητες : Αι φέρουσαι το αυτοκρατορικόν. Οικονομούσι – κελεύουσι.
Δυνάμεις : Αι την ανδρείαν χαριζόμεναι. Παρίστανται – ενεργούσι.
Εξουσίαι : Αι την εξοχήν επί πάντα επιδικνύμεναι. Χαλιναγωγούσι – διατηρούσι.
Αρχαί : Αι τα θαύματα ενεργούσαι. Θεραπεύουσι – το κοινόν των Εθνών αγαθόν περισκέπτονται.
Αρχάγγελοι : Οι τα Ευαγγέλια και τας πρεσβείας άγοντες. Ευαγγελίζονται τα της πίστεως – διοικούσι.
Αγγελοι : Οι τας λειτουργίας τελούντες. Φυλάττουσι – των καθέκαστα ανθρώπων τον χρήσιμον καθορώσι.
Μιχαήλ : ως ο Θεός. Γαβριήλ, Θεός άνθρωπος. Ραφαήλ, ο Θεός ιάται. Ουριήλ : Φως (πυρ) είναι ο Θεός. Ακαμεήλ. Αζαζήλ : Ο Αποδιοπομπαίος Τράγος, ή Σαμαέλ : αρχηγός των δαιμόνων.
Πτώση δαιμόνων
Τι είναι οι δαίμονες; Ο Θεός έφτιαξε τον πνευματικό κόσμο των αγγέλων, δίνοντάς τους το αυτεξούσιο, την ελευθερία δηλαδή, να σκέφτονται, να κρίνουν, να αποφασίζουν και να ενεργούν κατά βούληση. Ένας από τους πιο λαμπρούς αγγέλους, ένα Χερούβ, το πιο λαμπρό στον Παράδεισο του Θεού, επήρθη κατά τη διάνοια, κατελήφθη από εγωισμό και θέλησε να γίνει Θεός, να ανεβάσει το θρόνο του πάνω στα νέφη, να γίνει όμοιος με τον Θεό, τον ύψιστο. Αυτή του η υπερηφάνεια έγινε η αιτία να εκπέσει από τα υψηλά αξιώματα που του είχε χαρίσει ο Θεός και να γυμνωθεί από τη Θεία Χάρη. Αυτή η απογύμνωση ονομάζεται πτώση του διαβόλου. Κατά την πτώση του παρέσυρε δυσεξαρίθμητο πλήθος αγγέλων. Μερικοί λένε ότι παρέσυρε όλο το 10ο τάγμα, άλλοι ότι από όλα τα τάγματα έπεσε ένα μέρος των αγγέλων. Τεράστιος ο αριθμός, αλλά μόνο το ένα δέκατο του αγγελικού κόσμου. Κινούνται και υπάρχουν στον περίγειο χώρο. Κατά την παράδοση παρενέβη ο Αρχάγγελος Μιχαήλ, ο οποίος ανέκοψε την πτώση των υπολοίπων αγγέλων.
Πολλοί αποδίδουν στο Θεό ευθύνες για την ύπαρξη του Σατανά. Όχι, δεν ευθύνεται ο Θεός. Έφτιαξε τον άγγελο καλό, αγαθό, φωτεινό. Αυτός εν τη ελευθερία του εξέπεσε και έγινε αυτό που κατάντησε. Κακός, μοχθηρός, εγωιστής, αλαζών, γεμάτος μίσος, χολή και πικρία. Εγυμνώθη από τη Θεία χάρη και του αφαιρέθηκε ο φωτισμός. Τρέφει μίσος προς τον άνθρωπο, γιατί ο άνθρωπος πλάσθηκε κατ’ εικόνα του Θεού και καλείται να πετύχει το καθ’ ομοίωσιν, κάτι που δεν θέλει ο Σατανάς.