Σελίδα 2 από 4

Re: Η ψαλτική έκφραση του μυστηρίου της Θ. Ευχαριστίας

Δημοσιεύτηκε: Δευ Απρ 20, 2009 7:07 pm
από VASSILIKH
ευχαριστούμε Βασιλική...όντως η ψαλτική είναι ένα μέσο που μπορεί να σε βοηθήσει στην προσευχή την ώρα των Λειτουργιών και να σε ανεβάσει πνευματικά..
μακάρι να μπορούσα να ψάλω καλά κι εγώ :( (αν και έχω κάνει κάποια μαθήματα βυζαντινής μουσικής)

Re: Η ψαλτική έκφραση του μυστηρίου της Θ. Ευχαριστίας

Δημοσιεύτηκε: Δευ Απρ 20, 2009 7:08 pm
από theodosis79
Τι δεν κατάλαβες Βασιλική! Για τα κοινωνικά που λέει?

Re: Η ψαλτική έκφραση του μυστηρίου της Θ. Ευχαριστίας

Δημοσιεύτηκε: Δευ Απρ 20, 2009 7:10 pm
από yiorgos31
Με τις φτωχές μου γνώσεις ξέρω ότι πρέπει να ψάλλονται κείμενα σχετικά με τη Θεία Κοινωνία όπως το πολυ γνωστό "Του Δείπνου Σου του Μυστικού". Δε θυμάμαι να αναγράφεται κάπου σχετικός κανόνας. Το Τυπικό δεν αναφέρει κάτι. Απλά έτσι έχει επικρατήσει. Παραθέτω τα παραπάνω με κάθε επιφύλαξη.

Re: Η ψαλτική έκφραση του μυστηρίου της Θ. Ευχαριστίας

Δημοσιεύτηκε: Δευ Απρ 20, 2009 7:14 pm
από vasilikirimp
theodosis79 έγραψε:Τι δεν κατάλαβες Βασιλική! Για τα κοινωνικά που λέει?
Αν κατάλαβα σωστά λέει ότι την ώρα της Μετάληψης δεν ψάλλεται τα Κοινωνικά αλλά αυτά που αναφέρει , Αίνοι κλπ.
α. γιατί γίνεται αυτό και αν το σωστό είναι τα ψάλλεται τα Κοινωνικά και όχι οι Αίνοι - και απο τη στιγμή που έχει γίνει αυτή η αλλαγή κατόπιν ποιας προτροπής....

Βασιλική , έχεις απόλυτο δίκαιο - μακάρι να ακολουθούσε η φωνή μου..............

Re: Η ψαλτική έκφραση του μυστηρίου της Θ. Ευχαριστίας

Δημοσιεύτηκε: Δευ Απρ 20, 2009 7:17 pm
από yiorgos31
Δεν υπάρχει σχετικός κανόνας. Αν δεν υπάρχει κάτι σχετικό κανονικά ο ψάλτης πρέπει να επαναλάβει το Κοινωνικό. Επειδή ακριβώς δεν υπάρχει κανόνας μέχρι και κράτημα, τεριρεμ κλπ λένε.

Re: Η ψαλτική έκφραση του μυστηρίου της Θ. Ευχαριστίας

Δημοσιεύτηκε: Δευ Απρ 20, 2009 7:19 pm
από theodosis79
Συνήθως αυτό έγκειται στην προτίμηση του ιεροψάλτη. Το κάνουν για να κατανύσουν και να "γλυκάνουν" έτσι καλύτερα το εκκλησίασμα. Κάποιοι συνηθίζουν να ψάλλουν και το Αγνή Παρθένε αν είναι θεομητορική εορτή.

Re: Η ψαλτική έκφραση του μυστηρίου της Θ. Ευχαριστίας

Δημοσιεύτηκε: Τρί Απρ 21, 2009 7:17 am
από vasilikirimp
theodosis79 έγραψε:Συνήθως αυτό έγκειται στην προτίμηση του ιεροψάλτη. Το κάνουν για να κατανύσουν και να "γλυκάνουν" έτσι καλύτερα το εκκλησίασμα. Κάποιοι συνηθίζουν να ψάλλουν και το Αγνή Παρθένε αν είναι θεομητορική εορτή.
Στο κείμενό του όμως αναφέρεται στο γεγονός ότι αυτή η πρακτική είναι λανθασμένη.........
Ο Ιεροψάλτης καθορίζει το τι θα ψαλλεί δεν υπάρχει συγκεκριμένο τυπικό ας μου επιτραπεί η έκφραση;

Re: Η ψαλτική έκφραση του μυστηρίου της Θ. Ευχαριστίας

Δημοσιεύτηκε: Τρί Απρ 21, 2009 7:25 am
από yiorgos31
Δεν κανει ακριβώς ότι του έρθει στο μυαλό αλλά όπου γινεται είναι λαθος. Αντιγράφω από τη "Μυριόβιβλο":

Καὶ ὁ ἱερεύς, ὑψῶν τὸν ἅγιον Ἄρτον, ἐκφωνεῖ:

Τὰ Ἅγια τοῖς ἁγίοις.

Ὁ λαός:

Εἷς Ἅγιος, εἷς Κύριος, Ἰησοῦς Χριστός, εἰς δόξαν Θεοῦ Πατρός. Ἀμήν.

Εἶτα ψάλλει τὸ κοινωνικὸν τῆς ἡμέρας (εἰς τὸν ἦχον, εἰς ὃν ἐψάλη καὶ τὸ Χερουβικόν). Τῇ μὲν Κυριακῇ τό: Αἰνεῖτε τὸν Κύριον ἐκ τῶν οὐρανῶν. Ἀλληλούϊα. Εἰ δὲ τύχοι Δεσποτικὴ ἢ Θεομητορικὴ ἑορτὴ ἢ ἀπόδοσις αὐτῆς, ψάλλεται τὸ κοινωνικὸν τῆς ἑορτῆς.

Σημείωση: ἱερομ. Γρηγορίου: Παλαιότερα τὸ Κοινωνικὸν ἦταν ὁλόκληρος ψαλμός, ἡ ψαλμωδία τοῦ ὁποίου συνεχιζόταν καὶ κατὰ τὴ διάρκεια τῆς κοινωνίας τῶν πιστῶν. Ἐξ αὐτοῦ καὶ ἡ ὀνομασία Κοινωνικόν. Τέτοιοι ψαλμοὶ ἦταν συνήθως οἱ ψαλμοὶ 22, 33, 116, 144.

Re: Η ψαλτική έκφραση του μυστηρίου της Θ. Ευχαριστίας

Δημοσιεύτηκε: Τρί Απρ 21, 2009 9:19 am
από ΣΤΕΦΑΝΟΣ
vasilikirimp έγραψε:Ευχαριστώ όλους σας για τα καλά σας λόγια - πραγματικά όμως μετά απο χρόνια, τη Μεγάλη Τρίτη κατάλαβα το Μεγαλείο που μπορεί να νιώθει κάποιος στέκοντας στο αναλόγιο ψάλλοντας ......
Ευχαριστώ........

υποβάλλει και η ημέρα Βασιλική μου...αλλά ότι λατρεύει κανείς φαίνεται...

Re: Η ψαλτική έκφραση του μυστηρίου της Θ. Ευχαριστίας

Δημοσιεύτηκε: Τρί Απρ 21, 2009 9:21 am
από konstantinoupolitis
Εν πρώτοις οι Ναοί στο Βυζάντιο είχαν πολύ καλή ακουστική.

Εν δευτέροις ο κόσμος σέβονταν και δεν θυμόνταν να συζητήσει ότι του εξώ εντός του Ναού.

Σε μεγάλους Ναούς, με διαφορετικές απαιτήσεις και χωρητικότητα, προβλέπονταν συγκεκριμένος αριθμός μελών χωροδίας. Στην Κωνσταντινούπολη π.χ. υπήρχε σίγουρα αντίστοιχη πρόβλεψη τουλάχιστον για τους Ναούς της του Θεού Σοφίας και Ειρήνης.

Το σχόλιο περι πληρωμής δηλαδή χαρτζιλικιού για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους ως προς τους ψάλτες Καπετάν Γιάννη δεν το κατάλαβα; Οι Ιερείς που έχουν μισθό κανονικό είναι επίορκοι; Προσωπικά δεν αισθάνομαι υπόλογος.

Σου πληροφορώ πως ο Ιεροψάλτης είναι μεγάλη ευθύνη και τα κίνητρα είναι ελάχιστα.

Μάλιστα στην περιοχή μου παρατηρώ αριθμό πτυχιούχων Ιεροψαλτών να μην αναλάμβάνουν αναλόγιο αλλά να πηγαίνουν όπου θέλουν και όποτε θέλουν καθώς δεν έχουν καμία όρεξη να χώνονται κάθε Κυριακή, αργία και αρκετά Σάββατα.

Ως προς το θέμα της Τάξεως, δεν υπάρχει τίποτε χύμα και ελεύθερο στο Τυπικό της Εκκλησίας. Απ΄όσο θυμάμαι το κοινωνικό κανονικά στην Παλαιά Τάξη συνεχίζονταν να ψέλνεται και κατα την Θεία Μετάληψη . Τα υπόλοιπα είναι συναφές φαινόμενο με το υπόλοιπο μπάχαλο που χαρακτηρίζει την Τάξη των Ακολουθιών όπου άλλα είναι τα παραδεδομένα και άλλα έχουν επικρατήσει.

Ως προς τον κ. Στάθη, αυτός μαζί βέβαια με τον Λυκούργο Αγγελόπουλο, αμφότεροι μαθητές του Σίμωνα Καρά είναι απο τους ελάχιστους που είναι στην πραγματικότητα ψάλτες και όχι βέβαια μόνο αφού έχουν ειδικά ο πρώτος μεγάλη επιστημονική προσφορά.