Σελίδα 13 από 38

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιαν 18, 2007 7:56 am
από nkope
PATIENT έγραψε: Η άποψή σου ότι δεν συνδέεται το ημερολογιακό με τον Οικουμενισμό δεν βρήκα που την στηρίζεις.
β) Η εισήγησις του Αρχ/που Χρυσοστόμου.
Το Ημερολογιακόν ζήτημα εξητάσθη εν τη Δ' συνεδρία της ΙΣΙ τής 27-12-1923, παρόντων 29 Ιεραρχών, συμπεριλαμβανομένου και του Δημητριάδος Γερμανού. Κατά την συνεδρίαν ταύτην, εισηγούμενος σχετικώς ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος υπέμνησε τας επιστημονικάς ατελείας του εν χρήσει Ιουλιανοϋ Ημερολογίου, ων ένεκα δεν ετηρείτο ουσιαστικώς η περί του χρόνου εορτασμού του Πάσχα διάταξις της Α' Οικουμ. Συνόδου, άτε της εαρινής ισημερίας μετατοπισθείσης και υπολογιζομένης «κατά συνθήκην και ουχί κατά κανονικήν ακρίβειαν». Συνεχίζων ο Αρχιεπ/πος ανεφέρθη εις την δημιουργηθείσαν εν τη ελληνική κοινωνία ανωμαλίαν, ένεκα της χρήσεως δύο ημερολογίων,τονίσας ότι «αν η ελληνική Πολιτεία παρέβλεπε τους πολιτικούς, εμπορικούς, κοινωνικούς λόγους και δεν παρεδέχετο το νέον ημερολόγιον, ουδείς λόγος μεταβολής θα υπήρχε» το αυτό δε θα ίσχυε και εις ήν περίπτωσιν, καθ' υπόθεσιν, το ελληνικόν Κράτος δεν θα ήτο ορθόδοξον, ενώ η επελθούσα μεταβολή, διά της εισαγωγής εις τας κοινωνικάς σχέσεις του Γρηγοριανού Ημερολογίου, εδημιούργησεν μεγάλην σύγχυσιν παρά τώ λαώ, καθιστώσαν αναγκαίαν την προσαρμογήν του εκκλ.ημερολογίου προς το πολιτικόν, κατά το φαινόμενον βεβαίως. Συν επί τούτοις ο Μακαριώτατος υπεγράμμιζε τας εξ απόψεως εορτολογίου δυσμενείς επί του λαού επιδράσεις του διπλού εν χρήσει ημερολογιακού συστήματος, ένεκα του οποίου κατά τας μεγάλας εορτάς παρετηρείτο το φαινόμενον οι μεν να νηστεύωσι και οι δε να πανηγυριζωσι με αποτέλεσμα «ο λαός εκ της ημερολογιακής διαφοράς να απομακρύνηται της Εκκλησίας». Παρακατιών ο Μακ. Πρόεδρος ανεφέρθη εις τήν έναντι του Ημερολογιακού στάσιν των διαφόρων Αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, ειδικώτερον δ' εις την πείσμονα άρνησιν του Πατριάρχου Αλεξανδρείας, όστις «καίτοι δι' αντιπροσώπου (ήτοι του Μητροπολίτου Λεοντοπόλεως Χριστοφόρου) επείσθη περί της αναποφεύκτου ανάγκης της Εκκλησίας της Ελλάδος περί συνταυτισμού του ημερολογίου, επιμένει μετά του Αντιοχείας εις την σύγκλησιν Οικουμενικής Συνόδου». Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος εμνημόνευσε ακολούθως του Μακ. Ιεροσολύμων, όσrις είχε δηλώσει ότι «εν περιπτώσει συνταυτισμού των ημερολογίων, ουδεμίαν διαμαρτυρίαν θα κάμη, αυτός όμως, διά λόγους προσκυνηματικούς δεν δύναται να μεταβάλη γνώμην». Ειρήσθω δ' ότι την αντίδρασιν των Πατριαρχών Αλεξανδρείας και Αντιοχείας ο Αρχιεπίσκοπος απέδιδεν εις τον ρώσον Μητροπολίτην Κιέβου Αντώνιον «όστις κατεπολέμησε πάσαν μεταρρύθμισιν ως και την του ημερολογίου τοιαύτην. Πριν όμως ανακινηθή το ζήτημα, ο Πατριάρχης Μόσχας Τύχων έγραψεν εις το Οικουμ. Πατριαρχείον ζητών μεταβολήν, αλλ' οι εν Σερβία ρώσοι Επίσκοποι αντέστησαν (ου μην) αλλά και αι Εκκλησίαι Σερβίας και Ρουμανίας απεφάσισαν την εφαρμογήν, θέλουσιν όμως την από κοινού τοιαύτην»(83). Τελευτών ο Αρχιεπίσκοπος και αποβλέπων, ως είπεν, εις την θρησκευτικήν ενότητα, επρότεινε την εξής μέσην λύσιν(84) ην ο ίδιος εχαρακτήρισε βραδύτερον ως «έργον μεγάλης προνοίας και συνέσεως(85): «Επειδή δυσεπίτευκτος εν γε τω παρόντι φαίνεται η συμφωνία πασών των Εκκλησιών, να ζητηθή μεν αύτη παρά πασών των Εκκλησιών και δη παρά του Οικουμ. Πατριαρχείου, μέχρι δε της επιτεύξεως αυτής να συνταυτισθώσιν αι ημερομηνίαι του ημερολογίου διά της προσθήκης 13 ημερών εις το εκκλησιαστικόν ημερολόγιον,και αι μεν ακίνητοι εορταί να εορτάζωνται κατά τας ωρισμένας ημέρας του εκκλ. ημερολογίου, συμπιπτούσας προς τας του πολιτικού, το δε Πάσχα και αι μετ' αυτού συνδεόμεναι κινηταί εορταί εξακολουθήσωσι τελούμεναι κατά το εκκλ. ημερολόγιον εν ταις αντιστοίχοις ημέραις του πολιτικού»(86). Η πρότασις αύτη, αποχωρίζουσα το εορτολόγιον του Πασχαλιου(87) , και παρά τας εκ του αποχωρισμού τούτου προκυπτούσας λειτουργικάς κυρίως και τυπικολογικάς επιπτώσεις, άτε των κινητών εορτών υφισταμένων εν πολλοίς την επίδρασιν των ακινήτων, συνεδύαζε την εκ των πραγμάτων αδήριτον καταστάσαν ημερομηνιακήν προσαρμογήν του εκκλησιαστικού ημερολογίου προς το πολιτικόν, προς άρσιν της συγχύσεως και ανωμαλίας, ομού μετά της διατηρήσεως αθίκτου και αμεταβλήτου του Πασχαλίου, συνίστα μεν συντηρητικήν διά τας περιστάσεις λύσιν, εκτός όμως των προδιαγεγραμμένων υπό τού Π.Σ. πλαισίων κειμένην. Προφανές τυγχάνει ότι ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος επεδίωκε να παρακάμψη τον, εκ της ασυμφωνίας των δύο Πατριαρχείων, σκόπελον διά της εισηγήσεως της λύσεως ταύτης, ήτις έκειτο εντεύθεν των εν τω Π.Σ. αποφασισθέντων και είχεν επομένως υπέρ αυτής, εκτός των άλλων, και την κάλυψιν του ελάσσονος υπό του μείζονος, κατέλιπε δ' ευρέα περιθώρια δια την οριστικήν ημερολογιακήν μεταρρύθμισιν, ήτις θα ήτο δυνατόν να επέλθη «διά κοινής συμφωνίας πασών των Εκκλησιών» οδηγούσης εις τήν «διαρρύθμισιν αυτού (του ημερολογίου ) κατά τας κανονικάς διατάξεις της Α' Οικουμενικής Συνόδου»( 88 ). Άλλαις λέξεσιν επεδιώκετο διά προσωρινής λύσεως η αντιμετώπισις της εκ της παραλλήλου υπάρξεως εν ισχύι των δύο ημερολογίων παραχθείσης δυσαρέστου καταστάσεως.

γ) Αι εν τη Ιεραρχία διαμορφωθείσαι απόψεις.
Κατά την επακολουθήσασαν επί Συνόδου ευρυτάτην συζήτησιν αι απόψεις των Ιεραρχών εδιχάσθησαν, των μεν αναφανδόν κηρυχθέντων υπέρ της αμέσου αποδοχής της ως άνω προτάσεως, των δε διατυπωσάντων επιφυλάξεις και φόβους ως προς την σκοπιμότητα του μέτρου, εν όψει μάλιστα των δια-φαινομένων προθέσεων μερίδος του λαού όπως αντιδράση εις μίαν τοιαύτην λύσιν(89). Πολλοί εξ άλλου των Ιεραρχών εζήτησαν μετ' επιμονής να πληροφορηθώσι περί των προθέσεων του Οικουμενικού Πατριαρχείου έναντι του ζητήματος, γεγονός μαρτυρούν ότι αι περί συμφωνίας αυτού προς την ημερολογιακήν μεταβολήν διαβεβαιώσεις του Μακ. Χρυσοστόμου, δεν είχον γίνει ανεπιφυλάκτως δεκταί. Εν τη ονομαστική ψηφοφορία, ήτις επηκολούθησεν, Ιεράρχαι τινές, επισείοντες τόν κίνδυνον σκανδαλισμού και κλονισμού του λαού εκ τυχόν αποφασισθησομένης αλλαγής, κατεφέρθησαν εναντίον της προτάσεως τού Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου, ενώ έτεροι, καίπερ αναγνωρίζοντες τον τοιού-τον κίνδυνον,διετύπωσαν την άποψιν ότι «ο κλονισμός δεν πρέπει να μας φο-βίζη, διότι θα μας παρομοιάση με λιμναζον ύδωρ»(90). Υπήρξαν εν τούτοις και οι υποστηρίξαντες, ότι ουδείς τοιούτος κίνδυνος υφίσταται, διαβεβαιώσαντες μάλιστα ότι εν ταις εαυτών Μητροπόλεσιν «ουδείς σκανδαλισθήσεται»(91). Υπό πλείστων εξ άλλου Ιεραρχών προυτάθη όπως, προ πάσης λήψεως απο-φάσεως, εξασφαλισθή η συγκατάθεσις του Οικουμενικού Πατριαρχείου δια την εν ταις Νέαις .Χώραις εισαγωγήν της μεταρρυθμίσεως, επιπροσθέτως δ' ίνα μη η Εκκλησία της Ελλάδος μονομερώς και δίχα συγκαταθέσεως του Οικουμ. Πατριαρχείου χωρούσα εις την αλλαγήν, θεωρηθή τυχόν ως σχισμα-τική, οι δε πιστοί σκανδαλισθώσι.
Κατά το οικείον Πρακτικόν της ΙΣΙ το αποτέλεσμα της ως άνω ψηφοφο-ρίας, ωδήγησεν εις τα κάτωθι συμπεράσματα : «α ) ότι πάντες συμφωνούσιν υπέρ της μεταβολής του Εκκλησιαστικού Ημερολογίου και συνταυτισμού αυ-τού προς το πολιτικόν τοιούτο(92) β) κατά πλειοψηφίαν ότι ουδένα σκανδαλισμόν θα προκαλέση και γ) ότι εφ' όσον εν Ελλάδι υπάρχουσιν Επαρχίαι εξαρτώ-μεναι εκ του Οικουμενικού Πατριαρχείου εκκλησιαστικώς, δέον να ζητηθή η συγκατάθεσις αυτού ως και διά το κύρος του Οικουμ. Πατριαρχείου»(93). Το υπό στοιχείον α συμπέρασμα βεβαίως δεν ανταποκρίνεται προς την εικόνα, ην δίδουσι τα πρακτικά, διότι ουχί πάντες οι Ιεράρχαι συνεφώνησαν εις την ημε-ρολογιακήν μεταβολήν, πολλοί δ' εξεδήλωσαν ανησυχίας διά τον προτεινόμενον τρόπον εισαγωγής αυτής εις την ζωήν της Εκκλησίας. Το θέμα εξ άλλου της εξασφαλiσεως της συγκαταθέσεως του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ιδία διά τας Ν. Χώρας, και της αποτροπής σκανδαλισμού του λαού, καταλαβόν προέχουσαν θέσιν, υπεσκέλισε πάντα τα λοιπά, της Ιεραρχίας λαβούσης την εξής τελικήν απόφασιν: «Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος λαμ-βάνουσα υπ' όψιν την εκ της διαφοράς του Εκκλησ. Ημερολογίου προς το επικρατήσαν ήδη πολιτικόν τοιούτο προερχομένην σύγχυσιν παρά τω λαώ και την εκ ταύτης θρησκευτικήν βλάβην αυτού, ανταποκρινομένη δε εις την παντα-χόθεν εκδηλουμένην επιθυμίαν, αποφασίζει όπως αφομοιώση το Εκκ
λησιαστι-κόν Ημερολόγιον προς το Πολιτικόν, υπό τον όρον της συμφωνίας του Οικουμ. Πατριαρχείου και δι' άλλους μεν λόγους και διότι εν τω Ελληνικώ Κράτει αι Νέαι Χώραι εξαρτώνται εκκλησιαστικώς εξ αυτού, ανατίθησι δε τω Μακα-ριωτάτω Προέδρω αυτής όπως προς τούτο συνεννοηθή μεθ' όλων των Ορθο-δόξων Εκκλησιών, ιδία, δε του Οικουμενικού Πατριαρχείου, μεθ' ου η συμ-φωνία έσται απαραίτητος»( 94 ). Προηγουμένως η ΙΣΙ είχε παράσχει την άδειαν αυτής τω Μακαριωτάτω Προέδρω, ίνα ως εκπρόσωπος αυτής μετάσχη τυχόν συγκληθησομένης Πανορθοδόξου Συνόδου προς επίλυσιν του Ημερολογιακού, ης η σύγκλησις επιθανολογείτο, ίδία μετά τας κατά του Π.Σ. γνωστάς αιτιάσεις( 95 ).
Ούτω διά της πρόσθεν αποφάσεως αυτής, η ΙΣΙ απεδέχετο κατ' αρχήν τον ημερομηνιακόν συνταυτισμόν του εκκλησιαστικού προς το πολιτικόν ημερολόγιον, χωρίς να καθορίζη χρόνον ενάρξεως της ισχύος αυτού, εξαρτωμένου εκ τε της «συνεννοήσεως» μετά πασών των Ορθοδόξων Εκκλησιών και της «απαραιτήτου συμφωνίας» του Οικουμενικού Πατριαρχείου(96). Ευνόητον ότι, υπό τον όρον «συνεννόησις» εννοείτο, κυρίως ειπείν, η αγγελία του ληφθέντος μέτρου και η ανταλλαγή απόψεων επ' αυτού, παρακαμπτομένου τοιουτοτρόπως του, ως εκ της εκπεφρασμένης αρνήσεως των Πατριαρχών Αλεξανδρείας και Αντιοχείας, ορθουμένου εμποδίου και της οδού προς εφαρμογήν της ημερολο-γιακής μεταβολής διανοιγομένης πλέον.
Οι παλαιοημερολογίται την λήψιν της τοιαύτης αποφάσεως «κατά διαβολικώτατον - κατ' αυτούς - τρόπον διατυπωθείσης υπό του Αρχιεπ/που Αθηνών» προς εξαπάτησιν της Ιεραρχίας( 97 ), αποδίδουσιν εις τούτον, όστις υπήρξεν «εισηγητής εις την Ιεραρχίαν αυτής και φανατικός και υπερμάχος της μεταβολής κήρυξ» ( 98 ). Και είναι μεν αληθές ότι ο Αρχιεπ/πος Χρυσόστομος διεδραμάτισεν αποφασιστικόν ρόλον εις την όλην του ζητήματος τούτου εξέλιξιν, αλλ' εις άπαντα τα συλλογικά όργανα διοικήσεως, η ευθύνη διά την λήψιν αποφάσεων δεν επιρρίπτεται επί του εκάστοτε εισηγητού, οσηνδήποτε βαρύτητα και αν έχη η γνώμη αυτού, αλλ' είναι συλλογική καταμεριζομένη μεταξύ πάντων των απαρτιζόντων το αποφασίζον όργανον μελών. Αι προη-γηθείσαι, εξ άλλου, συνεννοήσεις μετά τε του Οικουμ. Πατριαρχείου και των λοιπών ορθοδόξων Εκκλησιών, αφήρουν, κατά τον Μαρωνείας Άνθιμον(99), τον χαρακτήρα της αυθαιρεσίας από του ρόλου, ον διεδραμάτισεν ο βαλλό-μενος Αρχιεπίσκοπος.
Η κυρία βάσις εφ' ης η Ιεραρχία εστήριξε την απόφασιν αυτής υπήρξεν «η πανταχόθεν εκδηλουμένη επιθυμία» μεταβολής του εκκλ. ημερολογίου. Το εrιχείρημα τούτο ζωηρώς αμφισβητούσιν οι κατά της ημερολογιακής αλλαγής τεταγμένοι, καθ' ους ουδέποτε η συνείδησις της Εκκλησίας διετύπωσε την ανάγκην διορθώσεως του ημερολογίου, ως Εκκλησίας ασφαλώς νοουμένης του ευσεβούς κλήρου και λαού, άπαντος δηλονότι του πληρώματος των πιστών ομού μετά των ποιμένων αυτών(100). Τον ισχυρισμόν τούτον αντικρούει η επί-σημος περί του Ημερολογιακού Εισήγησις της Εκκλησίας της Ελλάδος ενώ-πιον της Μεγάλης Συνόδου, δεχομένη ότι «από του τέλους του ιθ' αιώνος είχεν αρχίσει η Εκκλησία να συνειδητοποιή την ανάγκην διορθώσεως του ισχύοντος τότε Ιουλιανού ημερολογίου, διότι είχε πλέον διαπιστωθή ότι τούτο, συν τω χρόνω προϊόντι είχε καταντήσει να σφάλλη τόσον, ώστε η πραγματική εα-ρινή ισημερία να έχη αποστή κατά 13 ημέρας της ως τοιαύτης πιστευομέ-νης»(101). Ανεξαρτήτως όμως τούτου φαίνεται ότι έχεται ποίάς τινος αληθείας η εν απολύτω πως διατυπώσει εκφρασθείσα εν έτει 1935 υπό του θρησκευ-τικού περιοδικού «Οι Τρεις Ιεράρχαι» γνώμη, ότι «αδιαφιλονίκητος άλή-θεια (είναι) ότι ουδεμία απολύτως εγένετο έρευνα περί των διαθέσεων του χριστεπωνύμου πληρώματος, κατ' εξοχήν συντηρητικού, τουλάχιστον εν τω δόγματι της Ορθοδοξίας, αλλ' εχαρακτήρισε τας όλας ενεργείας περί την υπόθεσιν ταύτην μία αδικαιολόγητος σπουδή, η οποία έφερε τα μετέπειτα δυσάρεστα αποτελέσματα»(102).
Εν πάση περιπτώσει η απόφασις αύτη της ΙΣΙ, συμπνιγείσα εντός των αλλεπαλλήλων συζητήσεων περί τού νέου Καταστατικού Νόμου της Εκκλησίας, αποτελούντος άλλωστε και το κύριον και κυριαρχούν εν τη ΙΣΙ ταύτη θέμα, και εν μια και μόνη συνεδριάσει ληφθείσα, έφερεν εν εαυτή, κατόπιν μά-λιστα και των διατυπωθεισών υπό ενίων Ιεραρχών αντιρρήσεων, τα σπέρματα της εκκλησιαστικής ανωμαλίας και διαιρέσεως, πολλώ μάλλον διότι πάντες συνησθάνοντο ότι επρόκειτο περί βεβιασμένης ενεργείας αγνοησάσης την έλλειψιν μακράς και συστηματικής ενημερώσεως και διαφωτίσεως του λαού περί της ουσίας του όλου θέματος(103). Ούτως αφέθη ο λαός να πιστεύη εις την δογματικήν χροιάν του ζητήματος, τούτο δε υπήρξε θανάσιμον σφάλμα της εκκλησιαστικής ηγεσίας, όπερ δεν κατωρθώθη να διορθωθή μετέπειτα, παρ' όλας τας όντως φιλοτίμους και υπερανθρώπους αυτής προσπαθείας. Προφανής εξ άλλου τυγχάνει η διαφοροποίησις της αποφάσεως ταύτης έναντι εκείνης του έτους 1919. Τότε η Ιεραρχία είχεν εξαρτήσει την ημερολογιακήν μεταβολήν εκ της περί ταύτης συμφωνίας των αγίων ορθοδόξων Εκκλησιών και εκ της συντάξεως νέου ακριβεστέρου ημερολογίου. Ενώ η παρούσα, μόνην την συγκατάθεσιν του Οικουμενικού Πατριαρχείου έταξεν ως όρον εκ των ων ουκ άνευ διά την πραγμάτωσιν αυτής(104). Άλλωστε μόνον ούτω θα ηδύνατο να επιτευχθή η μεταβολή αύτη, δεδομένης, ως προελέχθη, της δεδηλωμένης αρνήσεως των δύο Πατριαρχών τουλάχιστον.

Ιστορικη και Κανονικη Θεώρησις του
Παλαιοημερολογητικου Ζητηματος
Κατά τε την Γενεσιν και την Εξελιξιν Αυτου εν Ελλαδι

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ Κ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΪΔΗ
† Αρχιεπισκόπου Αθηνών

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιαν 18, 2007 8:11 am
από nkope
PATIENT έγραψε: ΑΝΑΡΩΤΗΘΗΚΕ ΠΟΤΕ ΚΑΝΕΙΣ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙ ΠΟΤΕ ΜΕ ΤΕΤΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑΤΙ ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΜΕ ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΣΕ ΜΕΤΑΒΛΗΤΗ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ;
ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΙΝΗΤΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΑΘΕΡΗ ΕΟΡΤΗ;
Eιναι ένα καλό πρώτο ερώτημα προς προβληματισμό.
Οποιος θέλει και γνωρίζει ας το απαντήσει.
Όχι ότι έχει μεγάλη σημασία για μένα, αλλά αποτελεί απόφαση της Α΄Οικουμενικής Συνόδου. Η βάση πιστεύω της απόφασης ήταν η εφαρμογή του Ζ΄Αποστολικού κανόνα που απαγόρευε τον συνεορτασμό του Πάσχα με του εβραίους, και ο στόχο ήταν ο εορτασμός της Ανάστασης του Κυρίου να γίνεται μετά το Πάσχα των εβραίων, του οποίου ο προσδιορισμός είχε σχέση με τις φάσεις της εαρινής σελήνης.

Και Πάρικε,

μια εγκύκλιος ενός Πατριάρχη, έστω και λανθασμένη δεν χαρακτηρίζει όλες τις αποφάσεις όλων των Ιεραρχών της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Είναι καό πράγμα να κολάει κάποιος μόσο σ΄αυτό που τον βολεύει να στηρίξει τους ισχυρισμούς του και να ξεχνά όλα τ΄ άλλα.

Η αλλαγή του ημερολογίου είναι η αλήθεια ότι πραγματοποιήθηκε υπό καθεστώς πιέσεων μιας δικτατορικής κυβέρνησης πάνω στην Εκκλησία της Ελλάδος, ενώ ο Ορθόδοξος κόσμος ήταν διχασμένος επί του πρακτέου και υπήρχαν παλινωδίες και συγκρούσεις συμφερόντων μεταξύ των ιεραρχών (βλέπε Αλεξανδρείας). Επίσης είναι γεγονός ότι ο τρόπος που εφαρμόστηκε η αλλαγή ήταν απότομος και άκομψος κι προσπάθεια επιβολής του από την δικτατορική κυβέρνηση του Πάγκαλου τουλάχιστον απαράδεκτη.

Ο τρόπος λοιπόν της αλλαγής είναι κυρίως αυτός που προκάλεσε την αντίδραση κι όχι η ίδια η αλλαγή.

Αν θέλετε τη γνώμη μου η αλλαγή του ημερολογίου που έγινε ήταν συμβιβαστική και μεσοβέζικη λύση. Το διορθωμένο ημερολόγιο δεν είναι σωστό ατρονομικά με αποτέλεσμα να συνεχίσουν έκτοτε να συσσωρεύονται διαφορές, που θα οδηγήσουν σε νέα αλλαγή του ημερολογίου. Η εφαρμογή του Γρηγοριανού θα ήταν αντίθετη με αποφάσεις Οικουμενικών Συνόδων, εξ αιτίας της αλλαγής του Πασχάλιου, κι επομένως θα μπορούσε να θεωρηθεί αίρεση.

Κατά συνέπεια το ορθότερο θεολογικά και επιστημονικά θα ήταν μια νέα μεταβολή του ημερολογίου, που θα υιοθετεί τον ορθό αστρονομικά τρόπο υπολογισμού του ημερολογίου, με διατήρηση του Πασχάλιου σύμφωνα με τις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων.

Τι λέτε μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι σ΄ένα τέτοιο καινούργιο ημερολόγιο;

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιαν 18, 2007 8:17 am
από Misha
πάντως ο αρχιεπίσκοπος ,ως ευφυέστατος άνθρωπος ,διαπίστωσε αυτό που όλοι οι καλοπροαίρετοι (και των δύο πλευρών) λέμε :

Ανεξαρτήτως όμως τούτου φαίνεται ότι έχεται ποίάς τινος αληθείας η εν απολύτω πως διατυπώσει εκφρασθείσα εν έτει 1935 υπό του θρησκευτικού περιοδικού «Οι Τρεις Ιεράρχαι» γνώμη, ότι «αδιαφιλονίκητος άλήθεια (είναι) ότι ουδεμία απολύτως εγένετο έρευνα περί των διαθέσεων του χριστεπωνύμου πληρώματος, κατ' εξοχήν συντηρητικού, τουλάχιστον εν τω δόγματι της Ορθοδοξίας, αλλ' εχαρακτήρισε τας όλας ενεργείας περί την υπόθεσιν ταύτην μία αδικαιολόγητος σπουδή, η οποία έφερε τα μετέπειτα δυσάρεστα αποτελέσματα».

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιαν 18, 2007 8:35 am
από nkope
Misha έγραψε:πάντως ο αρχιεπίσκοπος ,ως ευφυέστατος άνθρωπος ,διαπίστωσε αυτό που όλοι οι καλοπροαίρετοι (και των δύο πλευρών) λέμε :

Ανεξαρτήτως όμως τούτου φαίνεται ότι έχεται ποίάς τινος αληθείας η εν απολύτω πως διατυπώσει εκφρασθείσα εν έτει 1935 υπό του θρησκευτικού περιοδικού «Οι Τρεις Ιεράρχαι» γνώμη, ότι «αδιαφιλονίκητος άλήθεια (είναι) ότι ουδεμία απολύτως εγένετο έρευνα περί των διαθέσεων του χριστεπωνύμου πληρώματος, κατ' εξοχήν συντηρητικού, τουλάχιστον εν τω δόγματι της Ορθοδοξίας, αλλ' εχαρακτήρισε τας όλας ενεργείας περί την υπόθεσιν ταύτην μία αδικαιολόγητος σπουδή, η οποία έφερε τα μετέπειτα δυσάρεστα αποτελέσματα».
Μιχάλη το συγκεκριμμένο βιβλίο του Αρχιεπισκόπου είναι εξαιρετικά αντικειμενικό και η διάθεσή του συμβιβαστική. Όπως βλέπεις στην προηγούμενη δημοσίευσή μου ( την οποία έγραφα την ώρα που έστειλες την τελευταία σου απάντηση) συμφωνώ απόλυτα για τον λανθασμένο και άκομψο τρόπο της εφαρμογής του της αλλαγής του ημερολογίου.

Επί του πρακτέου λοιπόν. Τι κάνουμε τώρα για να διορθώσουμε τα λάθη του παρελθόντος, χωρίς παρωπίδες όμως και ν΄αντιμετωπίσουμε όλοι μαζί τον Οικουμενισμό. :D :D

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιαν 18, 2007 8:52 am
από Misha
Νίκο με πολύ πόνο το λέω κι ευχομαι να διαψευσθώ...

ας φροντισουμε όσο υπάρχει ακόμα χρόνος (κι αυτός δεν είναι πολύς) να αποτρέψουμε νέο σχίσμα....αυτη τη φορά μέσα στην Εκκλησία της Ελλάδος...

χθες φίλος μού μετέφερε περιστατικό εντός του 2007 κατά το οποίο επίσκοπος κάλεσε Λατινους "ιερείς" να "ευλογήσουν " το εκκλησίασμα ,σε εσπερινό ...

τότε κάποιοι απεχώρησαν από τον ναό ,μάλιστα μια γυναίκα του πέταξε "στα μουτρα" το Πηδάλιο του Αγ.Νικοδήμου.....(κι έιναι και βαρύ...)

νομίζω πως αυτο το απόσπασμα της εργασίας του αρχιεπισκόπου είναι δραματικά επικαιρο....

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιαν 18, 2007 9:04 am
από nkope
Για τον Αρχιεπίσκοπο δεν ανησυχώ προς το παρόν:

«Ό Οικουμενισμός, πραγματικά έτσι όπως έχει επικρατήσει να σημαδοτείται ό όρος αυτός, βεβαίως είναι αίρεση, γιατί σημαίνει απάρνηση βασικών γνωρισμάτων της ορθοδόξου πίστεως, όπως είναι φέρʼ ειπείν ή αποδοχή της θεωρίας των κλάδων, ότι δηλαδή ή κάθε Εκκλησία έχει ένα τμήμα αληθείας και πρέπει να ενωθούμε όλες οι εκκλησίες, να βάλουμε στο τραπέζι τα τμήματα της αληθείας για να απαρτισθεί το όλον. Εμείς πιστεύουμε ότι ή Ορθοδοξία είναι ή Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Τέρμα, σ' αυτό δεν γίνεται συζήτηση. Και επομένως, οποιοσδήποτε πρεσβεύει τα αντίθετα μπορεί να λέγεται οικουμενιστής και επομένως να είναι αιρετικός» (Άρχιεπ. Αθηνών Χριστόδουλος, Συνέντευξη στον Ραδιοφωνικό Σταθμό της Εκκλησίας, 24-5-1998).

Για άλλους Ιεράρχες δεν μπορώ να πω, γιατί δεν θέλω να παίρνω θέση χωρίς συγκεκριμένα στοιχεία, άλλωστε η όλη στάση των πιστών είναι αυτή που διαμορφώνει την κατάσταση, με ενότητα και αποφασιστικότητα όχι με διάσπαση και φυγή.

Δεν θα πάρεις θέση στην παραπάνω πρόταση μου για το ημερολόγιο;

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιαν 18, 2007 9:05 am
από Harrys1934
PATIENT έγραψε:
parikos_ έγραψε:Το θέμα του παλιού ημερολογίου το 'χει αναπτύξει πολύπλευρα ο μακαριστός π.Θεόκλητος Διονυσιάτης, στα "Αθωνικά Άνθη" τεύχος Ι' δείχνοντας το άτοπο της αντιδράσεως των παλαιοημερολογιτών. Εξάλλου όποως έλεγε ο Γέροντας Παΐσιος ΤΟ ΝΕΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΟ ΚΑΝΕ ΠΑΠΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΗΣ. Πιστεύω ότι να συζητάμε αυτό το θέμα είναι αβάσιμο. Απλά, όπως αποδεικνύει ο π.Θεόκλητος, κάποιοι βρήκαν ευκαιρία να ικανοποιήσουν φιλοδοξίες. Θα ήθελα να παραθέσω αποσπάσματα, αλλά πρέπει να μελετήσει κανείς και τις 250 σελίδες του τόμου, για να 'χει ολοκληρωμένη εικόνα. Όποιος καλόπιστος θέλει μπορεί να το μελετήσει. Ο π.Θεόκλητος υπάρξε συγγραφέας νηφάλιος, συγγραφέας που μελετούσε καλά τις πηγές του προηγουμένως και μιλά με επιχειρήματα. Από εκεί και πέρα πιστεύω ότι αν δεν πάρουν πρωτοβουλίες από πλευράς εκκλησίας και με τις ευλογίες της Συνόδου επίσκοποι όπως ο Ναυπάκτου, ο Εδέσσης, ο Μεσογαίας κλπ από πλευράς ιεραρχών, αν δεν συμμετάσχουν ιερείς και θεολόγοι όπως ο π. Θεόδωρος Ζήσης, ο π. Γεώργιος Μεταλληνός, κι αν από την άλλη πλευρά δεν υπάρχει καλοπιστία με τα αναθέματα τύπου "οικουμενιστές, λατινόφρονες, αιρετικοί, καταραμένοι" κι αυτά δεν τα βγάζω από το μυαλό μου, αρκεί κάποιος Βορειοελλαδίτης να βλεπε εκπομπή παλαιοημερολογιτών στο "Εγνατία" θα καταλάβαινε, τότε υπάρχουν ελπίδες μέσα από ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο να βρεθεί λύση. Από κει και πέρα αν κάποιοι θέλουν (για δικούς τους λόγους) σώνει και καλά να σκανδαλίζονται τότε....


Και τα Αθωνικά άνθη(10ος ) έχω διαβάσει και πολλά άλλα σχετικά βιβλία.
Απλά δεν πείθει ο π.Θεόκλητος. Εχει γράψει πολύ καλά βιβλία αλλά στο συγκεκριμένο θέμα δυστυχώς....
Θαυμάστε νηφαλιο ύφος στις αναφορές του προς τους παλαιοημερολογίτες πιστούς :

«ό χύδην όχλος, οι αμαθείς, απαίδευτοι και ολιγογράμματοι, οι αφελείς και άστοιχείωτοι οι εύήθεις, όλιγοφρενείς και απλοϊκοί ανεγκέφαλοι , οι έμφορούμενοι από οϊηση, διαβολική αύτοπεποίθηση οι πείσμονες, φανατικοί και κινούμενοι από άλογο θρησκευτικό ζήλο οι ασυνείδητοι, καιροσκόποι, αθεόφοβοι, απατεώνες, πλανώντες και πλανώμενοι οι άσχημονούντες, οι φρενόληπτοι, σχιζοφρενείς, μανιακοί, παράφρονες και φρενιτιώντες οι διανοητικώς τυφλώττοντες και πάσχοντες ψυχική άγκύλωσι, ομαδική παράκρουσι και παραίσθησι οι μεθύοντες δαιμονικήν μέθην κ.ο.κ.!...»!!!

Δηλαδή αν μιλούσε έτσι ένας παλαιός γέροντας 90 ετών και βάλε με πείρα , μόρφωση και και και... τι να περιμένουμε ύστερα απο νέους και άπειρους περί τα θεολογικά;
Γι αυτό μην ρίχνετε αγαπητοί τόσο εύκολα τα βέλη σας κατηγορώντας για φανατισμό την άλλη πλευρά. Οι παλαιοημερολογίτες στο κάτω κάτω έφαγαν ξύλο όχι αστεία τις δεκαετίες 20 30 και 50.
Εξορίστηκαν ιερείς τους , φυλακίστηκαν ,ξυρίστηκαν - αποσχηματίστηκαν κατηγορήθηκαν τα μυστήριά τους ως ανυπόστατα , χύθηκε αίμα, ως και φόνοι έγιναν εν ώρα Τελετής μάλιστα!!!. Και όλα αυτά επειδή ήθελαν να εορτάζουν όπως αυτοί πίστευαν, φωνάζοντας «για να μη μας φραγκέψουν». Ε, και να αντιγυρίσουν μερικές κουβέντες (λανθασμένες) δικαιολογούνται λόγω αγανάκτησης και μόνο.

Το 1963, παραμονές Χριστουγέννων, ο Αθηναγόρας, για πρώτη φορά μετά το σχίσμα, σπεύδει και συναντάται στα Ιεροσόλυμα με τον πάπα Παύλο 6ο. Το γεγονός αυτό ανάγκασε «τω καιρώ εκείνω» τον αγιορείτη μοναχό Θεόκλητο Διονυσιάτη να γράψει:

«Εγώ παραμένω εμβρόντητος ακόμη. Η τολμηροτέρα φαντασία ουδέποτε θα μπορούσε να συλλάβη τα γεγονότα της Ιερουσαλήμ κατά τας ημέρας των Χριστουγέννων. Αλλά μαζί μου θα είναι εμβρόντητοι και πάντες οι Ορθοδόξως σκεπτόμενοι….»! εφημερίδα « Ορθόδοξος Τύπος», Ιανουάριος 1964.

Τότε έμενε εμβρόντητος. Σήμερα; Δείτε τι απάντησε λίγο πρίν τον θάνατό του :
"Πράγματι, έγραφα πύρινα άρθρα, που απετέλεσαν ολόκληρον βιβλίον για τις φιλοπαπικές δηλώσεις του Αθηναγόρα. Τώρα τι να γράψω; ΠΟΥ ΠΟΛΛΟΙ ΑΠΟ ΑΜΑΘΕΙΑ ΕΚΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΤΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΟΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΑΠΙΚΟΥΣ ΩΣ ΣΥΛΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΡΟΣΕΥΧΕΣ ΤΟΥ ΝΥΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ; Έγινε πολύς λόγος για την Ραβέννα. Αν, παρά την ειδοποίηση να προσέλθουν μόνον Ορθόδοξοι για θείαν Κοινωνίαν, τινές παπικοί διελαθόντες της προσοχής, εκοινώνησαν, αυτό σημαίνει ότι ο Πατριάρχης ηθελημένως το έκανε; Πρέπει να είμεθα προσεκτικοί και μη κατηγορούμεν τους ηγέτες της Εκκλησίας, ότι είναι οικουμενιστές επειδή οι σύγχρονες συνθήκες οδηγούν σε συναντήσεις και σε κάποιες αβρότητες και φιλοφροσύνες με ετεροδόξους."

Με αγάπη Χριστού
Θεόκλητος μοναχός Διονυσιάτης
Άγιον Όρος

Εφημερίδα Ορθόδοξος Τύπος, 28 Φεβρουαρίου 2003



Αυτά έλεγε ο π. Θεόκλητος. Τώρα το κατά πόσον είναι αβρότητες και φιλοφροσύνες αυτά που είδε όλη η Ελλάδα ή κοινωνικές σχέσεις με αιρετικούς ας το κρίνει ο κάθε υγιώς σκεπτόμενος άνθρωπος.
Έτσι για τον γέροντα αυτόν όχι ημερολογιακό θέμα δεν υφίσταται αλλά ούτε κάν Οικουμενισμός. Ισχυρίστηκε ότι με το που πέθανε ο πατριάρχης Αθηναγόρας όλα «καθάρισαν». Άνεμος Ορθοδοξίας πνέει παντού σήμερα. Οσο για τις συμπροσευχές ακόμη και με αλλόθρησκους (π.χ. ως και Ινδιάνους) που γίνονται από τον πρώην και τον σημερινό Πατριάρχη για τον γέροντα Θεόκλητο Διονυσιάτη χαρακτηρίζονται ως «κοινωνικού χαρακτήρος σχέσεις και συναντήσεις μέ έτεροδόξους». Μάλλον τέτοια θα θεωρούσε και τα περιστατικά της Ασσίζης του 1986 και του 2002 , αλλά και της Ραβέννα που ο π. Βαρθολομαίος κοινωνούσε παπικούς και τα είδαμε όλοι μας. Αν ζούσε να δεί τα του Φαναρίου θα του φαίνονταν απλά συνηθισμένα πράγματα.
Τότε όμως το 1965 έλεγε « παραμένω εμβρόντητος ακόμη. Η τολμηροτέρα φαντασία ουδέποτε θα μπορούσε να συλλάβη τα γεγονότα »
Τι να πιστέψει κανείς; Kαι τι συμπεράσματα να βγάλει από το βιβλίο που μας συστήνει ο parikos μετά τα ανωτέρω;
Oσο για την ανάληψη πρωτοβουλιών μακάρι να γίνουν προσπάθειες , αλλά προσωπικά τυχαίνει να γνωρίζω το πως και το γιατί ναυάγησαν οι λιγοστές ως τώρα απόπειρες προσέγγισης των επισκόπων για να βρεθεί λύση. Θα σας πώ απλά ότι οι του παλαιού είναι διαθέσιμοι ανά πάσα στιγμή για διάλογο. Οι του νέου ορίζουν επιτροπές κλπ. αλλά συγκεριμένα βήματα προσέγγισης με σκοπό τον διάλογο δεν έχουν κάνει.
Συμφωνώ με την πρόταση της Μελπομένης για πίεση εκ των κάτω. Δηλαδή να αναληφθούν πρωτοβουλίες πιστών και απο τις δύο πλευρές και να πιέσουν ισχυρά τους επισκόπους για να καθήσουν να συζητήσουν . Ισως γίνει κάτι.
Να μπορούσα κι’ εγώ να γράψω έτσι ωραία. Όμως όπως μπορώ θα γράψω ΟΙ Ατάκες που με έμαθαν πολλά, λένε αυτό που στράβωσε τόσο πολύ δεν μπορεί να ισιώσει Πολλά είναι τα στραβά και όταν προσπαθείς να τα φιλοσοφήσεις μέσα στο μυαλό σου σε πιάνει πανικός και λες πως είναι δυνατόν να συμπροσευχηθείς με έναν αιρετικό (λόγο αγάπης άντε μη πω τίποτα) και όχι με έναν ομόδοξον σου. Πολύ ευθύνη φέρει το Άγιο ¨Ορος αφού έχει την μεγαλύτερη δύναμη όπως λέει κάποιος Θεολόγος αν χτυπήσουν κάτω τα μπαστούνια τους καήκατε όλοι σας. Όμως διαιρέθηκαν και περιμένουν το μοιραίο και τότε θα βγουν μερικοί και θα πουν τάχα δεν ήταν σωστό έτσι;. πριν μερικά χρόνια βρισκόμουν σε μία ομιλία σε ένα χριστιανικό κέντρο και για πρώτη φορά στην ιστορία ήρθε εκεί κάποιοι Αρχιερείς και άλλους κληρικούς φέρνοντας μαζί και έναν επίσκοπο που είχε έρθει από το Άγιο ¨Ορος για να μας κάνει ομιλία. Στις ερωτήσεις που μας δόθηκε χρόνος να κάνουμε ρωτώ γιατί το Άγιο ¨ορος δεν κάνει τώρα διαμαρτυρίες για τον ερχομό του πάπα στην Ελλάδα και περιμένετε να γίνει πρώτα το κακό. Η φωνή μου πνίγηκε μέσα από τους………….Να δούμε…
Για αυτόν τον Θεοφύλακτο γίνεται μία αυστηρή διορθώσει από τον Θεολόγο Λυκειάρχου Βασίλειο Φραγκιαδουλάκη σε άρθρο του πατρός Θεοκλήτου δημοσιευθέν στο φύλο της 5ης Σεπτ.-2003-Ορθόδοξος Τύπος
Να γράψω, τι να γράψω που είναι 8-σελίδες που αν πράγματι ήταν προστάτης της Ορθοδοξίας θα έπρεπε να μην ξανά γράψει βιβλίο από την ντροπή της κατάπτωσης του. Αλλά είπαμε πολλοί γράφουν και λένε θα ξοδέψω πέντε θα
εισπράξω δέκα. Όχι ότι μας αγαπούν Χαρης

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιαν 18, 2007 9:10 am
από stratos
Harrys1934 έγραψε:έπρεπε να μην ξανά γράψει βιβλίο από την ντροπή της κατάπτωσης του.
o Π Θεοκλητος;

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιαν 18, 2007 9:11 am
από Misha
να σου πω Νίκο,μακαρι να ενωθουμε ξανα ολοι αγαπημένοι...

οτιδηποτε μπορει να μας βγαλει από τον διχασμό με βρίσκει συμφωνο....

αν αυτο είναι ένα νέο ,συμφωνημενο απο ολες τις πλευρές, ημερολογιο μακαρι!!!

προσωπικά στην ψηφοφορία που έβαλες,ψηφισα επιστροφή στο παλιο εορτολόγιο,που καλο ειναι να μην αλλάξει απο τουδε και στο εξής....

οι λογοι ειναι απλοι:το παλαιο ειναι σε χρήση απο την αρχαιοτερη Εκκλησία,αυτη των Ιεροσολύμων ,από το πολυτιμότερο κομματι της Ορθοδοξιας το Αγιον Ορος και από το πολυπληθεστερο τμημα της δλδ την Ρωσική Εκκλησία.

τα αστρονομικά ας ατα φροντισουν οι πολιτικοί σε συνεργασια με τους ειδήμονες.

εμείς ας νοιαστουμε για την ενοτητα στην πίστη και την λειτουργική ενότητα μεταξυ των ορθοδόξων.

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιαν 18, 2007 9:17 am
από nkope
Misha έγραψε:να σου πω Νίκο,μακαρι να ενωθουμε ξανα ολοι αγαπημένοι...

οτιδηποτε μπορει να μας βγαλει από τον διχασμό με βρίσκει συμφωνο....

αν αυτο είναι ένα νέο ,συμφωνημενο απο ολες τις πλευρές, ημερολογιο μακαρι!!!

προσωπικά στην ψηφοφορία που έβαλες,ψηφισα επιστροφή στο παλιο εορτολόγιο,που καλο ειναι να μην αλλάξει απο τουδε και στο εξής....

οι λογοι ειναι απλοι:το παλαιο ειναι σε χρήση απο την αρχαιοτερη Εκκλησία,αυτη των Ιεροσολύμων ,από το πολυτιμότερο κομματι της Ορθοδοξιας το Αγιον Ορος και από το πολυπληθεστερο τμημα της δλδ την Ρωσική Εκκλησία.

τα αστρονομικά ας ατα φροντισουν οι πολιτικοί σε συνεργασια με τους ειδήμονες.

εμείς ας νοιαστουμε για την ενοτητα στην πίστη και την λειτουργική ενότητα μεταξυ των ορθοδόξων.
8O 8O 8O 8O

Μπορείς να φανταστείς σε μια αλλαγή του ερορτολογίου της Εκκλησίας προς το παλιό τι μπάχαλο θα δημιουργούσε στο ούτως ή άλλως διαλυμένο ελληνικό κράτος; :D :D :D :D