konstantinoupolitis έγραψε:
Σου έγραψα ότι με την στενή έννοια του όρου δεν είναι ακριβώς σιμωνία αφού
"τα τυχερά δεν είναι σιμωνία, είναι κάτι πολύ χειρότερο.
Στη σιμωνία εξαιρέσεις ανθρώπων προσπαθούν να χρηματίσουν τον ιερέα προς ίδιον όφελος.
Στα "τυχερά", που δυστυχώς σε πάρα πολλές περιοχές δεν είναι εξαιρέσεις αλλά ο κανών, ο ίδιος ο ιερέας επιβάλει με έμμεσο ή άμεσο τρόπο την καταβολή χρημάτων για την τέλεση του Μυστηρίου".
Η απαίτησή τους άμεσα ή η έμμεση καθιέρωσή τους με διάφορες αστήρικτες δικαιολογίες, ( ψάλτης γαρ έχουν δει τα μάτια μου αρκετά, δεν λέω πολλά γιατί λόγω Αυγουστίνου Φλωρίνης το τυχερό διώκονταν σε εμάς ), συνιστά λόγω αργίας αν όχι καθαιρέσεως. Το πλέον φαιδρό είναι πως πολλάκις μέρος αυτών δεν πάει καν στο Ναό ( σχεδόν πάντα όταν δεν υπάρχει απόδειξη δωρεάς ) .
Το "δωρεάν ελάβατε δωρεάν δότε" αποτελεί Νόμο Ακατάλυτο ως προς την Ιεροσύνη και την χρηματική εισφορά των εκάστοτε τελετουργιών ιδίως απο την στιγμή που ο κληρικός είναι έμμισθος.
Το "δεν αγοράζεται η ΧΑΡΙΣ, ούτε με χρήματα τον αγιασμό του Πνεύματος μεταδίδομεν" ισχύει γενικά ανεξάρτητα αν είναι κλασσική σιμωνία ή τυχερά.
Οι πιστοί με τα τυχερά δεν εξαγοράζουν την χάρη αλλά επίορκοι κληρικοί ή επίτροποι συμμετέχουν σε ένα συνεχές αλισβερίσι μετατρέποντας σε κοντραμπάτο το θρησκευτικό συναίσθημα των πιστών.
Ως προς τα Σαρανταλείτουργα το παράδειγμα είναι ατυχές. Αυτός που ζητά ιδιωτική Θεία Λειτουργία οφείλει να πληρώσει το κόστος της Λειτουργίας, σε είδος -δηλαδή την Αρτοκλασία- και σε χρήμα αναφορικά με το λειτουργικό κόστος που έχει να κάνει με τον ψάλτη, τον "κανδηλανάπτη", την καθαρίστρια, καθώς αυτοί εκτάκτως πέραν της μισθοδοσίας τους θα εργασθούν. Αυτά δεν είναι "τυχερά".
3 περιστατικά θα πώ κλασσικές περιπτώσεις στο χώρο:
Γίνεται Γάμος ψέλνω εγώ. Ιερέας αδελφικός φίλος μου ο οποίος γνωρίζει ότι στο συγκεκριμένο Ναό -που δεν λειτουργεί αλλά εκτάκτως πήγε λόγω ασθενείας του εφημερίου-, ζητούν τυχερά 100 € και γι΄αυτό φεύγει αμέσως για να μη θεωρήσει κάποιος ότι αυτός ζητάει τα χρήματα και μην κατηγορηθεί αδίκως. Ξαφνικά έντρομος έρχεται ο επίτροπος ιδρωμένος και λέει: "Φύγαν χωρίς να αφήσουν χρήματα". Γιατί, του λέω είναι υποχρεωμένοι; Απάντηση; Τί τζάμπα τα κάνουμε τα Μυστήρια !
Ψέλνω σε συγγενικό μου πρόσωπο και ο εφημέριος επικαλείται πως πρέπει να πληρωθεί ο ψάλτης....................
Βαπτίζει φίλη μου στον Εύοσμο Θεσσαλονίκης. Είμαι στο γραφείο και εκεί ενώ ήδη έχουν δώσει σε άλλη συνάντηση 100 €, οι γονείς, απευθύνεται στον κουμπάρο και του λέει θέλω 50 € για το κληρικόσημο. Τότε δεν κόστιζε πάνω απο 1 €.
Απλά έχω την εντύπωση πως όπως ο κόσμος κατηγορεί την Εκκλησία ακόμα και για το .............πάγιο του ΟΤΕ έτσι και στον χώρο αυτό ακόμα και όταν προκύπτουν τέτοια εξώφθαλμα θέματα συχνά οι εκκλησιαστικοί τα κάνουν ανεξέταστα γαργάρα με κλασσικές παρόλες του τύπου Κρίση, Ιεροκατηγορία και γενικά δικαιολογίες που μόνο κακό κάνουν στην εκκλησιαστική συνείδηση.
Έλα τώρα κι εσύ. Η σειρά σου :-x
Αυτό που είπες ότι η λήψη τυχερών είναι χειρότερη αμαρτία από τη Σιμωνία είναι δική σου επινόηση;
Το διάβασες από κάπου; Νομίζω πως όχι. Ή, εκτός εαν η εμπειρία της εκκλησίας που είναι εμπειρία των πατέρων, δεν είχε εντοπίσει
τέτοιου είδους αμαρτία, βαρβάτης , και ευτυχώς στη
σημερινή εποχή βρέθηκαν άνθρωποι θεοφόροι να ξεπροβάλλουν μια αμαρτία που έκανε την εμφάνισή της εδώ και κάποιες δεκαετίες.
Επίσης, καμία έμμεση καθιέρωση των τυχερών δεν υφίσταται. Αυτό που λες περί ψαλτών και νεοκόρων είναι άστοχο. Είναι υποχρεωμένοι αυτοί που κάνουν μια ακολουθία, ένα γάμο, μια βάπτιση να πληρώσουν τον ψάλτη και τον/την νεοκόρο. Εάν υπάρχει οικονομικό πρόβλημα, τότε ούτε συζήτηση. Είναι υποχρεωμένος ο ψάλτης να παραβρίσκεται στην εκκλησία εκτός των συγκεκριμένων Λειτουργιών που είναι συμφωνημένο; Εκτός αν ο ίδιος δεν δέχεται τίποτα και αυτό είναι πρός τιμή του.
Ή η νεοκόρος να μαζεύει το ρίζι από όλο το ναό που μπορεί να είναι και εκατοντάδες τετραγωνικά; Και δεν είναι μόνο αυτά. Αφήνω τις λεπτομέρειες.
Και επειδή ένας Καντιώτης επέβαλλε τη δική του γραμμή πάει να πεί πως αυτό είναι το σωστό; Εγώ γνωρίζω Μητροπολίτη και του οποίου οι γνώσεις είναι πολύ μεγάλες όσον αφορά την ερμηνεία Π.Δ και Κ.Δ , ο οποίος σε Ιερατική Σύναξη είπε το εξής: καλύτερο για εμάς (τους Ιερείς) είναι, να σταματήσει το κράτος να πληρώνει τους Ιερείς, να εύχεσθαι όμως τα τυχερά να μην πάψουν ( ο ίδιος έχει δυο μισθούς, που τους μοιράζει αφειδώς και τυχερά δεν παίρνει γι`αυτόν παρά μόνο για το φιλόπτωχο της Μητροπόλεώς του).
Οπότε, εάν επρόκειτο για Σιμωνία ή για χειρότερη αμαρτία όπως εσύ ισχυρίζεσαι, τότε ο Μητροπολίτης θα υποστήριζε κάτι τέτοιο μπροστά σε πλήθος Ιερέων; Και μην αρχίσει κανείς τη γενίκευση του τύπου, τους ξέρουμε και τους Δεσποτάδες......... Με τη θέση μου έχω αποδείξει τι είναι Σιμωνία και τι όχι. Και όλοι οι Δεσποτάδες δεν είναι ίδιοι.
Επίσης, με τη λογική τη δική σου ακόμα κι εγώ θα αρνιόμουν τις αποδείξεις των εμπειριών κάποιων ανθρώπων.
Αλλά όμως κι εσύ δεν ξεφεύγεις από την κακή γενίκευση.
Φέρνεις ως παραδείγματα ακραίες περιπτώσεις, που μόνο σκάνδαλο προκαλούν, όπως πολύ σωστά θέλεις να εννοηθεί, μα κι εγώ από την πλευρά μου γνωρίζω περιπτώσεις άκρως αντίθετες. Ιερείς που ποτέ δεν ζητούν , ούτε δείχνουν στεναχώρια, ούτε το παραμικρό εάν δεν τους δώσουν. Πιστεύεις ότι μέσα από τα παραδείγματά μας θα αποδείξουμε τι είναι Σιμωνία και τι όχι;
Για τους επίορκους κληρικούς και τα άλλα που αναφέρεις, έχω αναφερθεί σε προηγούμενες δημοσιεύσεις και συμφωνώ μαζί σου. Μα είναι εξαιρέσεις.
Και ξέρεις, μια προβολή κακής εξαίρεσης καταπνίγει δέκα καλών περιπτώσεων. Η αμαρτία θα διαδοθεί και όχι το καλό.
Να φέρω ένα παράδειγμα τραβηγμένο; Και συγχωρήστε με γι`αυτό.
Επειδή υπάρχουν 5, 10 ανώμαλοι μέσα στον κλήρο θεωρείς ότι ο σωστός τρόπος για να αποφύγουμε τέτοιου είδους σκάνδαλα το καλύτερο είναι να τους πάρουμε όλους τους παπάδες και να τους αφαιρέσουμε τα γεννητικά όργανα;
Την αμαρτία πολεμούμε και όχι την ύλη.
Ένα ερώτημα και σ`εσένα:
Αλήθεια ποιά πιστεύεις ότι είναι η θέση της επίσιμης Εκκλησίας της Ελλάδος για τα τυχερά;