Re: Ορθόδοξη κατήχηση
Δημοσιεύτηκε: Τετ Οκτ 20, 2010 11:16 am
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΑΡΘΡΟ (ι΄ μέρος)
–Τί ἦταν ὁ «Παράδεισος»;
Ἡ λέξη «Παράδεισος» σημαίνει «κῆπος».
Εἶναι τό ὄνομα πού δόθηκε στήν ὡραία καί μακαρία κατοικία τοῦ πρώτου ἀνθρώπου, ἡ ὁποία περιγράφεται στό πρῶτο βιβλίο τῆς ἁγίας Γραφῆς, τήν Γένεση (2,8-16. 3,8), σάν ἕνας κῆπος.
–Ὁ Παράδεισος στόν ὁποῖο ἔζησε ὁ πρῶτος ἄνθρωπος ἦταν ὑλικός ἤ πνευματικός;
Γιά τό σῶμα ἦταν ὑλικός, μιά ὁρατή καί μακάρια κατοικία· γιά τήν ψυχή ὅμως ἦταν πνευματικός· ἦταν, μέ τήν θεία Χάρη, μιά κατάσταση κοινωνίας μέ τόν Θεό καί πνευματικῆς ἐνατένισης τῶν δημιουργημάτων.(*1)
– Τί ἦταν τό «δένδρον τῆς ζωῆς»;
Ἦταν ἕνα δέντρο μέ ὑπερφυσικό καρπό ἀπό τόν ὁποῖο, ἄν ἔτρωγε ὁ ἄνθρωπος, δέν θά πέθαινε ποτέ.
Ἦταν ἕνα φάρμακο κατά τῆς θνητότητας καί ἀποτελοῦσε τύπο τῆς πνευματικῆς τροφῆς τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ καί πρό πάντων τῆς Θείας Κοινωνίας.
Ὅταν κοινωνεῖ ὁ πιστός, ὁ ἱερεύς τοῦ λέει: «...Εἰς ζωήν αἰώνιον καί ἀθάνατον».
Ἔτσι μέ τό «δένδρο τῆς ζωῆς» μπορεῖ νά συγκριθοῦν ἡ Σοφία τοῦ Χριστοῦ καί πρό πάντων ὁ Σταυρός Του, καρπός τοῦ ὁποίου εἶναι θεία Κοινωνία (βλ. Παρ. 3, 18.11, 30. Ἰωάν. 6, 51.53.54.58).(*2)
– Γιατί ἡ Εὔα ἔγινε ἀπό τήν πλευρά τοῦ Ἀδάμ;
Γιά νά δηλωθεῖ ἡ ἰσοτιμία τῶν δύο φύλων καί ἡ ἑνότητά τους στόν γάμο.(*3)
– Γιά ποιό σκοπό ὁ Θεός δημιούργησε τόν ἄνθρωπο;
Τόν δημιούργησε, ὅπως εἴπαμε, γιά νά πετύχει τό «καθ’ ὁμοίωση», τήν θέωση, πού λέγομε, τήν ἕνωσή του, δηλαδή, μέ τόν Θεό γιά πάντα, τήν μετοχή του στήν θεία μακαριότητα. Καί αὐτό ἀποτελεῖ τήν τέλεια παντοτινή εὐτυχία καί δόξα τοῦ ἀνθρώπου. Αὐτός ἦταν ὁ προορισμός τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τήν ἀρχή τῆς δημιουργίας του.
–Παραμένει πάλι ὁ προορισμός τοῦ Θεοῦ γιά τόν ἄνθρωπο ὁ ἴδιος, ἡ αἰώνια εὐτυχία του, ἀφοῦ βλέπουμε ὅτι ὁ ἄνθρωπος δέν εἶναι τώρα εὐτυχής;
Μάλιστα, παραμένει ὁ ἴδιος. Ὁ Θεός κατά τήν πρόγνωσή Του καί τό ἄπειρο ἔλεός Του καί μετά τήν πτώση τοῦ ἀνθρώπου καί τήν ἀποχώρησή του ἀπό τόν δρόμο τῆς εὐτυχίας του οἰκονόμησε ἕνα νέο δρόμο γιά τόν ἀρχικό σκοπό του, δηλαδή γιά τήν θέωσή του, δρόμο διά μέσου τοῦ μονογενοῦς του Υἱοῦ, τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος δοξολογεῖ τόν Θεό καί λέει:
«Εὐλογητός ἄς εἶναι ὁ Θεός καί Πατέρας τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος μᾶς εὐλόγησε διά μέσου τοῦ Χριστοῦ μέ κάθε εὐλογία πνευματική γιά (νά κληρονομήσουμε) τά ἐπουράνια. Γιατί μᾶς ἐξέλεξε γιά τόν ἑαυτό του πρίν δημιουργηθεῖ ὁ κόσμος, γιά νά εἴμαστε ἅγιοι καί ἄμεμπτοι ἐνώπιόν του, ἀφοῦ διά τῆς ἀγάπης μᾶς προόρισε νά εἴμαστε υἱοί του διά τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, σύμφωνα πρός τήν εὐαρέσκεια τοῦ θελήματός Του» (Ἐφεσ. 1, 3-5).
– Πῶς πρέπει νά νοήσουμε τόν προορισμό τοῦ Θεοῦ πρός τούς ἀνθρώπους γενικά καί στόν κάθε ἕνα χωριστά;
Ὁ Θεός προόρισε ἀπό τήν ἀρχή ὅλους τούς ἀνθρώπους γιά τήν θέωση· καί ἔδωσε πραγματικά ἀπό τήν ἀρχή σ’ ὅλους τούς ἀνθρώπους τήν Χάρη Του, γιά νά πετύχουν τόν ἀρχικό τους προορισμό καί σκοπό: Τήν θέωσή τους, τήν αἰώνια καί τέλεια εὐτυχία τους.
–Γιατί φαίνεται ὅτι μερικούς ὁ Θεός τούς προόρισε γιά μεγαλύτερη δόξα, ἐνῶ ἄλλους τούς καταδικάζει;
Ὁ Θεός, ὅπως εἴπαμε, προόρισε ἀπό τήν ἀρχή ὅλους τούς ἀνθρώπους γιά τήν σωτηρία, γιά τήν θέωσή τους· ἀλλά ἐπειδή κατά τήν πρόγνωσή Του προέβλεπε ὅτι μερικοί ἄνθρωποι θά χρησιμοποιήσουν καλά τό αὐτεξούσιό τους (τήν ἐλεύθερη θέληση) γιά τήν θέωσή τους, τούς ἔδωσε πλούσια τήν Χάρη Του, γιά νά πετύχουν τόν σκοπό τους αὐτό· σάν νά ἔτρεξε δηλαδή ὁ Θεός γιά βοήθειά τους!
Ἔτσι λέγομε ὅτι αὐτούς ὁ Θεός τούς προόρισε γιά μεγάλη δόξα, ὅτι αὐτοί εἶναι «κλητοί τοῦ Θεοῦ». Ἐνῶ τούς ἄλλους, πού θά χρησιμοποιοῦσαν κακῶς τό αὐτεξούσιό τους, δέν μποροῦσε ὁ Θεός νά τούς πιέσει ἀναγκαστικά νά σωθοῦν καί ἔτσι αὐτοί καταδικάστηκαν μόνοι τους, γιατί δέν θέλησαν τήν σωτηρία τους.
– Τί λέει γι’ αὐτό ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ;
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος γράφει πρός Ρωμαίους:
«Γνωρίζουμε ὅτι γιά ἐκείνους πού ἀγαποῦν τόν Θεό ὅλα συνεργοῦν γιά καλό, γιά ἐκείνους δηλαδή πού εἶναι καλεσμένοι σύμφωνα μέ τήν πρόθεση τοῦ Θεοῦ. Γιατί ἐκείνους πού προεγνώρισε (ὡς καλοπροαίρετους καί ἀξίους νά γίνουν δικοί του), αὐτούς καί προώρισε νά γίνουν ὁμοιόμορφοι πρός τήν εἰκόνα τοῦ Υἱοῦ του... Ἐκείνους δέ πού προώρισε αὐτούς καί ἐκάλεσε· καί ἐκείνους πού ἐκάλεσε, αὐτούς καί δικαίωσε· ἐκείνους δέ πού δικαίωσε αὐτούς καί ἐδόξασε» (Ρωμ. 8, 28-30).
–Τί λέει ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία γι’ αὐτό τό θέμα;
Στήν ἔκθεση τῆς πίστεως ἀπό τούς Πατριάρχες τῆς Ἀνατολῆς γράφεται:
«Ἐπειδή ὁ Θεός προγνώρισε ὅτι μερικοί θά χρησιμοποιοῦσαν καλά τήν ἐλεύθερη θέλησή τους, ἐνῶ ἄλλοι θά τήν χρησιμοποιοῦσαν κακῶς, γι’ αὐτό τούς πρώτους τούς προώρισε γιά δόξα, ἐνῶ τούς ἄλλους τούς καταδίκασε» (Ἄρθρ. ΙΙΙ).
– Ποιά θεία ἐνέργεια στόν κόσμο καί ἰδιαίτερα στόν ἄνθρωπο ἀκολουθεῖ ἀμέσως μετά τήν δημιουργία τους;
Ἡ Θεία Πρόνοια.
– Γιατί χρειάζεται ἡ θεία Πρόνοια;
Ὁ κόσμος δέν δημιουργήθηκε ἀπόλυτα αὐτοτελής καί ἀνεξάρτητος, ἀλλά ἔχοντας σχετική μόνο αὐτοτέλεια, πού δέν ἐπαρκεῖ γιά τήν συντήρησή του καί ἐξέλιξη τῶν ὄντων του, χωρίς τήν συνέργεια καί τήν πρόνοια τοῦ Θεοῦ. Γι’ αὐτό ὁ Πανάγαθος Θεός δέν ἐγκατέλειψε τόν κόσμο πού δημιούργησε στήν τύχη του, ἀλλά ἐξακολούθησε νά μεριμνάει γι’ αὐτόν μέ τήν πρόνοιά Του, συντηρώντας τον καί κυβερνώντας τον καί κατευθύνοντάς τον πρός τόν τελικό σκοπό του.
Ὁ ἱερός Χρυσόστομος λέει:
«Δέν παρήγαγε μόνο τήν κτίση ὁ Θεός, ἀλλά καί δημιουργηθεῖσα τήν συγκροτεῖ... καί ὅλα γενικά τά ὁρατά καί τά ἀόρατα ἀπολαμβάνουν τῆς προνοίας τοῦ Θεοῦ· κι ἄν μείνουν ἔρημα ἀπ’ αὐτήν τήν ἐνέργεια (τήν θεία πρόνοια) παρέρχονται καί διαρρέουν καί χάνονται» (MPG 48, 810).
Τίποτε τό τυχαῖο ἤ ἀπρονόητο δέν ὑπάρχει στόν κόσμο. Ὁ ἅγιος Βασίλειος λέει:
«Μήν πεῖς ὅτι κατά τύχη ἔγινε αὐτό καί αὐτόματα συνέβηκε ἐκεῖνο· τίποτα τό ἄτακτο, τίποτα τό ἀκαθόριστο, τίποτα τό κατά τύχη σ’ ὅσα συμβαίνουν, τίποτα πού νά συμβεῖ ἀπό κακή συντυχία ἤ πονηρή ὥρα. Εἶναι ἀπαίδευτοι ὅσοι λέγουν αὐτά. Τίποτα τό ἀπρονόητο, τίποτα τό παραμελημένο ἀπό τόν Θεό. Ὅλα τά ἐπισκοπεύει ὁ ἀκοίμητος ὀφθαλμός, σ’ ὅλα παρίσταται πορίζοντας στόν καθένα τήν σωτηρία» (MPG 29, 329).
Ἐνῶ ὅμως ἡ θεία Πρόνοια συνεργεῖ στόν ἄνθρωπο γιά τήν ἐκτέλεση τοῦ ἀγαθοῦ, ἀντίθετα, δέν συνεργεῖ, ὅταν αὐτός κατά τήν ἐλεύθερη ἐκλογή του, κατά τό αὐτεξούσιό του, κάνει τό κακό. Λοιπόν, κατά τήν Ὁμολογία Πίστεως τοῦ Δοσιθέου Ἱεροσολύμων, «πιστεύουμε ὅτι ὅλα τά ὄντα, εἴτε ὁρατά εἴτε ἀόρατα, κυβερνῶνται ἀπό τήν Πρόνοια τοῦ Θεοῦ. Γιά τό κακό ὅμως πιστεύουμε μέν ὅτι τό προγνωρίζει ὁ Θεός καί τό παραχωρεῖ, ὄχι ὅμως ὅτι εἶναι καί προνοητής του, ἐπειδή δέν εἶναι καί ὁ δημιουργός τοῦ κακοῦ» (Εἰς Ἰωάν. Καρμίρη, Σύνοψις τῆς Δογματικῆς Διδασκαλίας, σ. 24.25).(*4)
– Τί λέει ἡ ἁγία Γραφή γιά τήν πρόνοια τοῦ Θεοῦ;
Ὁ Ἴδιος ὁ Ἰησοῦς Χριστός λέει:
«Κοιτάξτε τά πτηνά τοῦ οὐρανοῦ, οὔτε σπείρουν οὔτε θερίζουν οὔτε ἀποθηκεύουν καί ὁ Πατέρας σας ὁ οὐράνιος τά τρέφει. Δέν ἔχετε σεῖς μεγαλύτερη ἀξία ἀπ’ αὐτά;» (Ματθ. 6, 26).
Ἀπό τά λόγια αὐτά φαίνεται ἡ γενική πρόνοια τοῦ Θεοῦ στήν δημιουργία καί ἡ εἰδική πρόνοιά Του γιά τόν ἄνθρωπο.
------------------------------------------------------------------
(*1) Βλ. Γρηγορίου Θεολόγου, ὁμιλ. 38, 42. Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ, Ἔκδοσις ἀκριβής τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως Β, 11.
(*2) Βλ. καί τά ἑρμηνευτικά σχόλια στά τρία ὑπομνήματά μας στό βιβλίο τῆς Γενέσεως.
(*3) Βλ. μελέτη μας περί ἰσοτιμίας τῶν δύο φύλων εἰς Σειρά: ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΖΩΗ τεύχ. 12-14.
(*4) Καί στήν συνέχεια λέει: «Ἤδη γεγενημένα δέ ἔσθ᾽ ὅτε ἀπευθύνεσθαι πρός τί χρήσιμον ὑπό τῆς ἄκρας ἀγαθότητος, οὐ ποιούσης μέν, ἐγκεντριζούσης δέ πρός τό κρεῖττον, ὡς οἷον τε ἐκείνοις» (Ὁμολογία Πίστεως 5).
Από το εβδομαδιαίο διαδικτυακό περιοδικό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ιερεμίου Φούντα, στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητρόπολης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ Ἀριθμ. 25 - ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 9 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2010
http://www.imgortmeg.gr/index.php?optio ... 8&Itemid=7
–Τί ἦταν ὁ «Παράδεισος»;
Ἡ λέξη «Παράδεισος» σημαίνει «κῆπος».
Εἶναι τό ὄνομα πού δόθηκε στήν ὡραία καί μακαρία κατοικία τοῦ πρώτου ἀνθρώπου, ἡ ὁποία περιγράφεται στό πρῶτο βιβλίο τῆς ἁγίας Γραφῆς, τήν Γένεση (2,8-16. 3,8), σάν ἕνας κῆπος.
–Ὁ Παράδεισος στόν ὁποῖο ἔζησε ὁ πρῶτος ἄνθρωπος ἦταν ὑλικός ἤ πνευματικός;
Γιά τό σῶμα ἦταν ὑλικός, μιά ὁρατή καί μακάρια κατοικία· γιά τήν ψυχή ὅμως ἦταν πνευματικός· ἦταν, μέ τήν θεία Χάρη, μιά κατάσταση κοινωνίας μέ τόν Θεό καί πνευματικῆς ἐνατένισης τῶν δημιουργημάτων.(*1)
– Τί ἦταν τό «δένδρον τῆς ζωῆς»;
Ἦταν ἕνα δέντρο μέ ὑπερφυσικό καρπό ἀπό τόν ὁποῖο, ἄν ἔτρωγε ὁ ἄνθρωπος, δέν θά πέθαινε ποτέ.
Ἦταν ἕνα φάρμακο κατά τῆς θνητότητας καί ἀποτελοῦσε τύπο τῆς πνευματικῆς τροφῆς τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ καί πρό πάντων τῆς Θείας Κοινωνίας.
Ὅταν κοινωνεῖ ὁ πιστός, ὁ ἱερεύς τοῦ λέει: «...Εἰς ζωήν αἰώνιον καί ἀθάνατον».
Ἔτσι μέ τό «δένδρο τῆς ζωῆς» μπορεῖ νά συγκριθοῦν ἡ Σοφία τοῦ Χριστοῦ καί πρό πάντων ὁ Σταυρός Του, καρπός τοῦ ὁποίου εἶναι θεία Κοινωνία (βλ. Παρ. 3, 18.11, 30. Ἰωάν. 6, 51.53.54.58).(*2)
– Γιατί ἡ Εὔα ἔγινε ἀπό τήν πλευρά τοῦ Ἀδάμ;
Γιά νά δηλωθεῖ ἡ ἰσοτιμία τῶν δύο φύλων καί ἡ ἑνότητά τους στόν γάμο.(*3)
– Γιά ποιό σκοπό ὁ Θεός δημιούργησε τόν ἄνθρωπο;
Τόν δημιούργησε, ὅπως εἴπαμε, γιά νά πετύχει τό «καθ’ ὁμοίωση», τήν θέωση, πού λέγομε, τήν ἕνωσή του, δηλαδή, μέ τόν Θεό γιά πάντα, τήν μετοχή του στήν θεία μακαριότητα. Καί αὐτό ἀποτελεῖ τήν τέλεια παντοτινή εὐτυχία καί δόξα τοῦ ἀνθρώπου. Αὐτός ἦταν ὁ προορισμός τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τήν ἀρχή τῆς δημιουργίας του.
–Παραμένει πάλι ὁ προορισμός τοῦ Θεοῦ γιά τόν ἄνθρωπο ὁ ἴδιος, ἡ αἰώνια εὐτυχία του, ἀφοῦ βλέπουμε ὅτι ὁ ἄνθρωπος δέν εἶναι τώρα εὐτυχής;
Μάλιστα, παραμένει ὁ ἴδιος. Ὁ Θεός κατά τήν πρόγνωσή Του καί τό ἄπειρο ἔλεός Του καί μετά τήν πτώση τοῦ ἀνθρώπου καί τήν ἀποχώρησή του ἀπό τόν δρόμο τῆς εὐτυχίας του οἰκονόμησε ἕνα νέο δρόμο γιά τόν ἀρχικό σκοπό του, δηλαδή γιά τήν θέωσή του, δρόμο διά μέσου τοῦ μονογενοῦς του Υἱοῦ, τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος δοξολογεῖ τόν Θεό καί λέει:
«Εὐλογητός ἄς εἶναι ὁ Θεός καί Πατέρας τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὁ ὁποῖος μᾶς εὐλόγησε διά μέσου τοῦ Χριστοῦ μέ κάθε εὐλογία πνευματική γιά (νά κληρονομήσουμε) τά ἐπουράνια. Γιατί μᾶς ἐξέλεξε γιά τόν ἑαυτό του πρίν δημιουργηθεῖ ὁ κόσμος, γιά νά εἴμαστε ἅγιοι καί ἄμεμπτοι ἐνώπιόν του, ἀφοῦ διά τῆς ἀγάπης μᾶς προόρισε νά εἴμαστε υἱοί του διά τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, σύμφωνα πρός τήν εὐαρέσκεια τοῦ θελήματός Του» (Ἐφεσ. 1, 3-5).
– Πῶς πρέπει νά νοήσουμε τόν προορισμό τοῦ Θεοῦ πρός τούς ἀνθρώπους γενικά καί στόν κάθε ἕνα χωριστά;
Ὁ Θεός προόρισε ἀπό τήν ἀρχή ὅλους τούς ἀνθρώπους γιά τήν θέωση· καί ἔδωσε πραγματικά ἀπό τήν ἀρχή σ’ ὅλους τούς ἀνθρώπους τήν Χάρη Του, γιά νά πετύχουν τόν ἀρχικό τους προορισμό καί σκοπό: Τήν θέωσή τους, τήν αἰώνια καί τέλεια εὐτυχία τους.
–Γιατί φαίνεται ὅτι μερικούς ὁ Θεός τούς προόρισε γιά μεγαλύτερη δόξα, ἐνῶ ἄλλους τούς καταδικάζει;
Ὁ Θεός, ὅπως εἴπαμε, προόρισε ἀπό τήν ἀρχή ὅλους τούς ἀνθρώπους γιά τήν σωτηρία, γιά τήν θέωσή τους· ἀλλά ἐπειδή κατά τήν πρόγνωσή Του προέβλεπε ὅτι μερικοί ἄνθρωποι θά χρησιμοποιήσουν καλά τό αὐτεξούσιό τους (τήν ἐλεύθερη θέληση) γιά τήν θέωσή τους, τούς ἔδωσε πλούσια τήν Χάρη Του, γιά νά πετύχουν τόν σκοπό τους αὐτό· σάν νά ἔτρεξε δηλαδή ὁ Θεός γιά βοήθειά τους!
Ἔτσι λέγομε ὅτι αὐτούς ὁ Θεός τούς προόρισε γιά μεγάλη δόξα, ὅτι αὐτοί εἶναι «κλητοί τοῦ Θεοῦ». Ἐνῶ τούς ἄλλους, πού θά χρησιμοποιοῦσαν κακῶς τό αὐτεξούσιό τους, δέν μποροῦσε ὁ Θεός νά τούς πιέσει ἀναγκαστικά νά σωθοῦν καί ἔτσι αὐτοί καταδικάστηκαν μόνοι τους, γιατί δέν θέλησαν τήν σωτηρία τους.
– Τί λέει γι’ αὐτό ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ;
Ὁ ἀπόστολος Παῦλος γράφει πρός Ρωμαίους:
«Γνωρίζουμε ὅτι γιά ἐκείνους πού ἀγαποῦν τόν Θεό ὅλα συνεργοῦν γιά καλό, γιά ἐκείνους δηλαδή πού εἶναι καλεσμένοι σύμφωνα μέ τήν πρόθεση τοῦ Θεοῦ. Γιατί ἐκείνους πού προεγνώρισε (ὡς καλοπροαίρετους καί ἀξίους νά γίνουν δικοί του), αὐτούς καί προώρισε νά γίνουν ὁμοιόμορφοι πρός τήν εἰκόνα τοῦ Υἱοῦ του... Ἐκείνους δέ πού προώρισε αὐτούς καί ἐκάλεσε· καί ἐκείνους πού ἐκάλεσε, αὐτούς καί δικαίωσε· ἐκείνους δέ πού δικαίωσε αὐτούς καί ἐδόξασε» (Ρωμ. 8, 28-30).
–Τί λέει ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία γι’ αὐτό τό θέμα;
Στήν ἔκθεση τῆς πίστεως ἀπό τούς Πατριάρχες τῆς Ἀνατολῆς γράφεται:
«Ἐπειδή ὁ Θεός προγνώρισε ὅτι μερικοί θά χρησιμοποιοῦσαν καλά τήν ἐλεύθερη θέλησή τους, ἐνῶ ἄλλοι θά τήν χρησιμοποιοῦσαν κακῶς, γι’ αὐτό τούς πρώτους τούς προώρισε γιά δόξα, ἐνῶ τούς ἄλλους τούς καταδίκασε» (Ἄρθρ. ΙΙΙ).
– Ποιά θεία ἐνέργεια στόν κόσμο καί ἰδιαίτερα στόν ἄνθρωπο ἀκολουθεῖ ἀμέσως μετά τήν δημιουργία τους;
Ἡ Θεία Πρόνοια.
– Γιατί χρειάζεται ἡ θεία Πρόνοια;
Ὁ κόσμος δέν δημιουργήθηκε ἀπόλυτα αὐτοτελής καί ἀνεξάρτητος, ἀλλά ἔχοντας σχετική μόνο αὐτοτέλεια, πού δέν ἐπαρκεῖ γιά τήν συντήρησή του καί ἐξέλιξη τῶν ὄντων του, χωρίς τήν συνέργεια καί τήν πρόνοια τοῦ Θεοῦ. Γι’ αὐτό ὁ Πανάγαθος Θεός δέν ἐγκατέλειψε τόν κόσμο πού δημιούργησε στήν τύχη του, ἀλλά ἐξακολούθησε νά μεριμνάει γι’ αὐτόν μέ τήν πρόνοιά Του, συντηρώντας τον καί κυβερνώντας τον καί κατευθύνοντάς τον πρός τόν τελικό σκοπό του.
Ὁ ἱερός Χρυσόστομος λέει:
«Δέν παρήγαγε μόνο τήν κτίση ὁ Θεός, ἀλλά καί δημιουργηθεῖσα τήν συγκροτεῖ... καί ὅλα γενικά τά ὁρατά καί τά ἀόρατα ἀπολαμβάνουν τῆς προνοίας τοῦ Θεοῦ· κι ἄν μείνουν ἔρημα ἀπ’ αὐτήν τήν ἐνέργεια (τήν θεία πρόνοια) παρέρχονται καί διαρρέουν καί χάνονται» (MPG 48, 810).
Τίποτε τό τυχαῖο ἤ ἀπρονόητο δέν ὑπάρχει στόν κόσμο. Ὁ ἅγιος Βασίλειος λέει:
«Μήν πεῖς ὅτι κατά τύχη ἔγινε αὐτό καί αὐτόματα συνέβηκε ἐκεῖνο· τίποτα τό ἄτακτο, τίποτα τό ἀκαθόριστο, τίποτα τό κατά τύχη σ’ ὅσα συμβαίνουν, τίποτα πού νά συμβεῖ ἀπό κακή συντυχία ἤ πονηρή ὥρα. Εἶναι ἀπαίδευτοι ὅσοι λέγουν αὐτά. Τίποτα τό ἀπρονόητο, τίποτα τό παραμελημένο ἀπό τόν Θεό. Ὅλα τά ἐπισκοπεύει ὁ ἀκοίμητος ὀφθαλμός, σ’ ὅλα παρίσταται πορίζοντας στόν καθένα τήν σωτηρία» (MPG 29, 329).
Ἐνῶ ὅμως ἡ θεία Πρόνοια συνεργεῖ στόν ἄνθρωπο γιά τήν ἐκτέλεση τοῦ ἀγαθοῦ, ἀντίθετα, δέν συνεργεῖ, ὅταν αὐτός κατά τήν ἐλεύθερη ἐκλογή του, κατά τό αὐτεξούσιό του, κάνει τό κακό. Λοιπόν, κατά τήν Ὁμολογία Πίστεως τοῦ Δοσιθέου Ἱεροσολύμων, «πιστεύουμε ὅτι ὅλα τά ὄντα, εἴτε ὁρατά εἴτε ἀόρατα, κυβερνῶνται ἀπό τήν Πρόνοια τοῦ Θεοῦ. Γιά τό κακό ὅμως πιστεύουμε μέν ὅτι τό προγνωρίζει ὁ Θεός καί τό παραχωρεῖ, ὄχι ὅμως ὅτι εἶναι καί προνοητής του, ἐπειδή δέν εἶναι καί ὁ δημιουργός τοῦ κακοῦ» (Εἰς Ἰωάν. Καρμίρη, Σύνοψις τῆς Δογματικῆς Διδασκαλίας, σ. 24.25).(*4)
– Τί λέει ἡ ἁγία Γραφή γιά τήν πρόνοια τοῦ Θεοῦ;
Ὁ Ἴδιος ὁ Ἰησοῦς Χριστός λέει:
«Κοιτάξτε τά πτηνά τοῦ οὐρανοῦ, οὔτε σπείρουν οὔτε θερίζουν οὔτε ἀποθηκεύουν καί ὁ Πατέρας σας ὁ οὐράνιος τά τρέφει. Δέν ἔχετε σεῖς μεγαλύτερη ἀξία ἀπ’ αὐτά;» (Ματθ. 6, 26).
Ἀπό τά λόγια αὐτά φαίνεται ἡ γενική πρόνοια τοῦ Θεοῦ στήν δημιουργία καί ἡ εἰδική πρόνοιά Του γιά τόν ἄνθρωπο.
------------------------------------------------------------------
(*1) Βλ. Γρηγορίου Θεολόγου, ὁμιλ. 38, 42. Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ, Ἔκδοσις ἀκριβής τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως Β, 11.
(*2) Βλ. καί τά ἑρμηνευτικά σχόλια στά τρία ὑπομνήματά μας στό βιβλίο τῆς Γενέσεως.
(*3) Βλ. μελέτη μας περί ἰσοτιμίας τῶν δύο φύλων εἰς Σειρά: ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΖΩΗ τεύχ. 12-14.
(*4) Καί στήν συνέχεια λέει: «Ἤδη γεγενημένα δέ ἔσθ᾽ ὅτε ἀπευθύνεσθαι πρός τί χρήσιμον ὑπό τῆς ἄκρας ἀγαθότητος, οὐ ποιούσης μέν, ἐγκεντριζούσης δέ πρός τό κρεῖττον, ὡς οἷον τε ἐκείνοις» (Ὁμολογία Πίστεως 5).
Από το εβδομαδιαίο διαδικτυακό περιοδικό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ιερεμίου Φούντα, στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητρόπολης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ Ἀριθμ. 25 - ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 9 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2010
http://www.imgortmeg.gr/index.php?optio ... 8&Itemid=7