Δημοσιεύτηκε: Πέμ Ιούλ 06, 2006 6:16 am
[ Μετάνοια
Στο Άγιον Όρος ,το Περιβόλι της Παναγίας μας, υπάρχουν άγιοι. Για αυτό ζούμε και εμείς σε αυτό τον κόσμο. Οι μοναχοί ανέλαβαν να αντικαταστήσουν το πρώτο τάγμα του εωσφόρου , το οποίο από εγωισμό οδηγήθηκε στην πτώση. Για αυτό ο σατανάς ,ο νοητός λύκος και πατέρας του ψεύδους και της απάτης, παλεύει σκληρά και πολεμά ιδιαίτερα όλους όσους θέλουν να μπουν στην πολιτεία των αγγέλων. Ο πόλεμος είναι μεγάλος. Διεξάγεται στο Άγιον Όρος αμείλικτος μεταξύ του ανθρωποκτόνου διαβόλου και των μοναχών. « Οίτινες ευνούχισαν εαυτούς για την βασιλεία των ουρανών » ,όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο Κύριος. Η Μετάνοια βιώνεται σαν βάση της χριστιανικής ζωής. Ερώτησαν κάποτε ένα Γέροντα:
- Τι είναι το Άγιον Όρος;
Απάντησε:
- Χαρά γίνεται εν τω ουρανώ επί ενί αμαρτωλώ μετανοούντι ».
Η μετάνοια είναι καθημερινός αγώνας του μοναχού. Προσπαθεί και αγωνίζεται να ανταποκριθεί με τελειότητα στην αγάπη του Θεού. Εφαρμόζει το « Μνημονευτέον του Θεού μάλλον ή αναπνευστέον » του Γρηγορίου του Θεολόγου.
Η Μετάνοια για τον αγιορείτη μοναχό ασκητή Γέροντα είναι κατάσταση δυναμική. Συνεχής πορεία προς τον Κύριο. Κυριολεκτικό κυνήγι του ζώντος Θεού. Δεν έχει χαρακτήρα ηθικιστικό η νομικιστικό . Είναι καρπός της ερωτικής φοράς προς τον αγαπημένο Κύριο. Σημείο βαθειάς ταπεινώσεως και πόθου Θεού. Το αξιοπερίεργο στο Άγιον Όρος είναι, ότι οι Γέροντες παιδαγωγούν τους νεώτερους όχι καλώντας να μιμηθούν τις αρετές τους ,αλλά δείχνοντας πόσο αμαρτωλοί και ανάξιοι αισθάνονται. Το χαροποιό πένθος της μετανοίας είναι ήθος για τον αγιορείτη μοναχό. Εφαρμόζεται στην Αθωνική πολιτεία το « Μακάριοι οι πενθούντες ότι αυτοί παρακληθήσονται » . Καρπός της μετανοίας είναι η κατάνυξη. Η ταπεινωμένη καρδιά και το αείρροον δάκρυ των προχωρημένων μοναχών στην Μετάνοια, δεν είναι εύκολο να κρυφθεί πολλές φορές.
Με αυτό το πνεύμα της μετανοίας και ταπείνωσης οι μοναχοί αποφεύγουν συνήθως να δίνουν συμβουλές. Πολλές φορές « η σιωπή τους σε διδάσκει ». Κι αν μιλούν το κάνουν από πολλή αγάπη και υπακοή και αισθάνονται ότι είναι ανάξιοι για συμβουλές.
Πραγματικά όταν ζει κανείς στο Άγιον Όρος ή πηγαίνει προσκυνητής νοιώθει αληθινά ότι ευρίσκεται σε ένα χώρο μετανοίας , που οι ανθρώπινες αδυναμίες, ατέλειες και αμαρτίες, δεν λείπουν, αλλά στην όλη συμφωνία αποτελούν παραφωνία και εξαίρεση ,αρρώστια από την οποία ο μοναχός κατά κανόνα αγωνίζεται να θεραπευθεί και να ζητήσει το έλεος του Θεού , μπαίνοντας μέσα στο λουτρό της καθάρσεως που λέγεται Μετάνοια, διαλλαγή ,δηλ. συμφιλίωση με τον Θεό. Έτσι σήμερα βλέπεις πολλούς επισκέπτες του Αγίου Όρους , που ούτε καν είχαν εξομολογηθεί στη ζωή τους ,αλλά ενώ εσυντρίβοντο και εσυνθλίβοντο στο βράχο της αμαρτωλής ζωής, βλέποντας αυτά που συμβαίνουν αισθάνονται την ανάγκη να μετανοήσουν, να εξομολογηθούν και να δεχθούν την χάρη του Θεού. Αλήθεια τι μυστήρια επιτελούνται στο Άγιον Όρος; Πόσους συνάντησα , που η καρδιά τους ήταν πέτρα; Αλλά ευρισκόμενοι « συν πάσι τοις αγίοις » ,μπόρεσαν να γνωρίσουν τα μυστήρια του Χριστού.
« Ο Θεός ,αγαπητοί μου, δεν θα μας ζητήσει λόγον κατά την ημέρα του θανάτου και της κρίσεως ,γιατί δεν εθεολογήσαμεν ή δεν εκάμαμε θαύματα. Όχι, αλλά γιατί δεν εμετανοήσαμε και δεν χρεωστούμε κάθε μέρα, για να μη λέγω και κάθε ώρα να εξετάζουμε τον εαυτό μας, εάν είμεθα στην αληθινή μετάνοια… ( Από το βιβλ. Αγ. Νικόδημου περί μετανοίας. Έκδοσις Ορθοδ. Κυψέλη, Θεσσαλονίκη 1994 ) .
Γιατί ήλθε ο Χριστός στον κόσμο; « Αμαρτωλούς σώσαι ων πρώτος ειμί εγώ » ( Αʼ Τιμ. 10,15 ) . « Ου γαρ ήλθον καλέσαι δικαίους, αλλά αμαρτωλούς εις μετάνοια» ( Ματθ. 9,13 ) . ]
Από το βιβλίο « Εμπειρίες από τον αμίλητο κόσμο του Άθω »
Νικολάου Ζαχαριάδη
Τόμος Βʼ
Πύργος Ηλείας
Στο Άγιον Όρος ,το Περιβόλι της Παναγίας μας, υπάρχουν άγιοι. Για αυτό ζούμε και εμείς σε αυτό τον κόσμο. Οι μοναχοί ανέλαβαν να αντικαταστήσουν το πρώτο τάγμα του εωσφόρου , το οποίο από εγωισμό οδηγήθηκε στην πτώση. Για αυτό ο σατανάς ,ο νοητός λύκος και πατέρας του ψεύδους και της απάτης, παλεύει σκληρά και πολεμά ιδιαίτερα όλους όσους θέλουν να μπουν στην πολιτεία των αγγέλων. Ο πόλεμος είναι μεγάλος. Διεξάγεται στο Άγιον Όρος αμείλικτος μεταξύ του ανθρωποκτόνου διαβόλου και των μοναχών. « Οίτινες ευνούχισαν εαυτούς για την βασιλεία των ουρανών » ,όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο Κύριος. Η Μετάνοια βιώνεται σαν βάση της χριστιανικής ζωής. Ερώτησαν κάποτε ένα Γέροντα:
- Τι είναι το Άγιον Όρος;
Απάντησε:
- Χαρά γίνεται εν τω ουρανώ επί ενί αμαρτωλώ μετανοούντι ».
Η μετάνοια είναι καθημερινός αγώνας του μοναχού. Προσπαθεί και αγωνίζεται να ανταποκριθεί με τελειότητα στην αγάπη του Θεού. Εφαρμόζει το « Μνημονευτέον του Θεού μάλλον ή αναπνευστέον » του Γρηγορίου του Θεολόγου.
Η Μετάνοια για τον αγιορείτη μοναχό ασκητή Γέροντα είναι κατάσταση δυναμική. Συνεχής πορεία προς τον Κύριο. Κυριολεκτικό κυνήγι του ζώντος Θεού. Δεν έχει χαρακτήρα ηθικιστικό η νομικιστικό . Είναι καρπός της ερωτικής φοράς προς τον αγαπημένο Κύριο. Σημείο βαθειάς ταπεινώσεως και πόθου Θεού. Το αξιοπερίεργο στο Άγιον Όρος είναι, ότι οι Γέροντες παιδαγωγούν τους νεώτερους όχι καλώντας να μιμηθούν τις αρετές τους ,αλλά δείχνοντας πόσο αμαρτωλοί και ανάξιοι αισθάνονται. Το χαροποιό πένθος της μετανοίας είναι ήθος για τον αγιορείτη μοναχό. Εφαρμόζεται στην Αθωνική πολιτεία το « Μακάριοι οι πενθούντες ότι αυτοί παρακληθήσονται » . Καρπός της μετανοίας είναι η κατάνυξη. Η ταπεινωμένη καρδιά και το αείρροον δάκρυ των προχωρημένων μοναχών στην Μετάνοια, δεν είναι εύκολο να κρυφθεί πολλές φορές.
Με αυτό το πνεύμα της μετανοίας και ταπείνωσης οι μοναχοί αποφεύγουν συνήθως να δίνουν συμβουλές. Πολλές φορές « η σιωπή τους σε διδάσκει ». Κι αν μιλούν το κάνουν από πολλή αγάπη και υπακοή και αισθάνονται ότι είναι ανάξιοι για συμβουλές.
Πραγματικά όταν ζει κανείς στο Άγιον Όρος ή πηγαίνει προσκυνητής νοιώθει αληθινά ότι ευρίσκεται σε ένα χώρο μετανοίας , που οι ανθρώπινες αδυναμίες, ατέλειες και αμαρτίες, δεν λείπουν, αλλά στην όλη συμφωνία αποτελούν παραφωνία και εξαίρεση ,αρρώστια από την οποία ο μοναχός κατά κανόνα αγωνίζεται να θεραπευθεί και να ζητήσει το έλεος του Θεού , μπαίνοντας μέσα στο λουτρό της καθάρσεως που λέγεται Μετάνοια, διαλλαγή ,δηλ. συμφιλίωση με τον Θεό. Έτσι σήμερα βλέπεις πολλούς επισκέπτες του Αγίου Όρους , που ούτε καν είχαν εξομολογηθεί στη ζωή τους ,αλλά ενώ εσυντρίβοντο και εσυνθλίβοντο στο βράχο της αμαρτωλής ζωής, βλέποντας αυτά που συμβαίνουν αισθάνονται την ανάγκη να μετανοήσουν, να εξομολογηθούν και να δεχθούν την χάρη του Θεού. Αλήθεια τι μυστήρια επιτελούνται στο Άγιον Όρος; Πόσους συνάντησα , που η καρδιά τους ήταν πέτρα; Αλλά ευρισκόμενοι « συν πάσι τοις αγίοις » ,μπόρεσαν να γνωρίσουν τα μυστήρια του Χριστού.
« Ο Θεός ,αγαπητοί μου, δεν θα μας ζητήσει λόγον κατά την ημέρα του θανάτου και της κρίσεως ,γιατί δεν εθεολογήσαμεν ή δεν εκάμαμε θαύματα. Όχι, αλλά γιατί δεν εμετανοήσαμε και δεν χρεωστούμε κάθε μέρα, για να μη λέγω και κάθε ώρα να εξετάζουμε τον εαυτό μας, εάν είμεθα στην αληθινή μετάνοια… ( Από το βιβλ. Αγ. Νικόδημου περί μετανοίας. Έκδοσις Ορθοδ. Κυψέλη, Θεσσαλονίκη 1994 ) .
Γιατί ήλθε ο Χριστός στον κόσμο; « Αμαρτωλούς σώσαι ων πρώτος ειμί εγώ » ( Αʼ Τιμ. 10,15 ) . « Ου γαρ ήλθον καλέσαι δικαίους, αλλά αμαρτωλούς εις μετάνοια» ( Ματθ. 9,13 ) . ]
Από το βιβλίο « Εμπειρίες από τον αμίλητο κόσμο του Άθω »
Νικολάου Ζαχαριάδη
Τόμος Βʼ
Πύργος Ηλείας