Σελίδα 5 από 9

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Ιαν 20, 2007 5:54 pm
από Ionas
Ωραίο το απόσπασμα του Γέροντα Σωφρόνιου, φίλε Μιχάλη.
Θέλω όμως να αναφερθώ στην νοερά προσευχή, για λίγο περισσότερο βασανισμό του θέματος, γιατί είναι πολύ μεγάλο και σημαντικό για τον πιστό, νομίζω. Οι παρατηρήσεις που έγιναν λίγο πιο πάνω από σένα, έχουν την αξία τους, γιατί πραγματικά είναι εύκολο να πάρουν τα μυαλά μας αέρα και να νομίζουμε ότι λάβαμε αποκαλύψεις κλπ. Απ' την άλλη επειδή η αδιάλειπτη προσευχή ξεκινάει από την πρώτη Εκκλησία και σα λόγος και πρακτική ονομάζεται και από τον Απόστολο Παύλο: "αδιαλείπτως προσεύχεσθε" , θάλεγα ότι αποτελεί συστατικό της Εκκλησίας. Ακόμη μεγαλύτερη αξία αποκτά για μας που οι Ιεροί Νηπτικοί μας άνοιξαν το δρόμο και μας έδειξαν πως πρέπει να προσευχόμαστε αλλά και τι αναμένουμε στα διάφορα στάδια της νοεράς προσευχής.
Φυσικά δεν μπορεί να περιμένη ο πιστός με το που θα αρχίση την νοερά προσευχή να έχη τις εμπειρίες του Αββά Ισαάκ του Σύρου που έλεγε:" παύσον Κύριε τα κύματα της χάριτός Σου...".
Αλλά από τη μελέτη του Θεοφόρου τούτου πατρός αλλά και των άλλων Νηπτικών προκύπτει ότι η νοερά προσευχή δεν είναι μόνο για τους μοναχούς ή τους πολύ προχωρημένους αλλά ο κάθε πιστός μπορεί να την ασκήσει, διότι συντελεί στον καθαρισμό της διανοίας από τους πονηρούς λογισμούς που είναι η αρχή και αιτία όλων των κακών.

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Ιαν 20, 2007 6:39 pm
από Misha
έχει ενδιαφερουσες αναφορές στο θεμα ο αγ.Ιγνάτιος Μπρατσιανίνωφ στο "Υιέ δος μοι σην καρδίαν"

επίσης αναφερονται στο ζητημα τα βιβλια "Νηπτικη θεωρία" και Νοερά αθλησις" αμφοτερα αγιορειτικά πονήματα...

χρησιμες ειναι κι οι επιστολές του γεροντος Μακαρίου της Οπτινα που εχει εκδόσει η Μονη Παρακλητου.εκει ο αγιος στάρετς κανει ωραιες διακρισεις των σημειων της χαριτος και των σημειων της πλάνης.

επισης και στα εργα του γεροντος Δανιήλ του Κατουνακιωτη που εχει εκδοσει η αδελφοτης των Δανιηλαίων αναφερονται αρκετα περι της νοεράς προσευχής.

πανω απο ολα ομως απαραιτητος ειναι ο εμπειρος πνευματικος πατερας ,που αλλοτε θα προτρεπει κι αλλοτε θα χαλιναγωγει τον ασκουμενο...


προχθές έτυχε να δω καποιες πλανεμένες "φωτισμενες" από κοντα κι ηταν όλες με το κομποσχοίνι στο χέρι....

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Ιαν 20, 2007 8:10 pm
από sakis_
Misha έγραψε:
ας αρχισουμε με τις ακολουθιες:παρακλητικη,μηναια,ωρολόγιο και το ψαλτηρι....και σιγα σιγα θα ερθουν ολα στην ωρα τους.

Δημοσιεύτηκε: Δευ Ιαν 22, 2007 5:38 pm
από katia
sakis_ έγραψε:Φίλη Κάτια καλησπέρα. Εγώ πάντως τη περί νοεράς προσευχής έμαθα σε μεγάλη ηλικία από το ίδιο βιβλίο που ανέφερε ο Μάνος, παρόλο που πήγαινα σε κατηχητικά κλπ. Το θέμα πάντως είναι λίγο σύνθετο γιατί δε δίνουν όλοι οι πνευματικοί ευλογία περί ασκήσεως της νοεράς προσευχής. Πιστεύω η άποψη του Misha είναι πιο βατή για τον πολύ κόσμο. Ας κάνουμε τις βασικές προσευχές...... Από την άλλη αφού το ευαγγέλιο προτρέπει "αδιαλείπτως προσεύχεσθαι" πρέπει να είναι κατορθωτό από όλους μας.
Καλησπέρα Σάκη! Ειλικρινά μου φαίνεται περίεργο αυτό που λες. Το "Κύριε ημών Ιησού Χριστέ ελέησον με" είναι απ' τα πρώτα που μας μάθαιναν στο κατηχητικό, σε μια ηλικία βέβαια του γυμνασίου. Μας εξηγούσαν και τη σημασία της κάθε λέξης. Το ίδιο και φυσικά και οι πνευματικοί. Εξάλλου ποια άλλη λειτουργία έχει το κομποσχοίνι???
Δε δίνουν ευλογία οι πνευματικοί? Είναι δυνατόν να μη δίνουν ευλογία για την προσευχή?
Τέλος πάντων, με αυτό σίγουρα απ' την άλλη, δε θέλω να πω σε καμία περίπτωση, ότι είναι ο εύκολος στοχος που τον καταφέρνει κάποιος αμέσως. Αλλωστε τα πάντα τα καταφέρνουμε ελέω Θεού. Κι αυτό όμως φυσικά δε σημάινει (το ότι δύσκολα επιτυγχάνεται) ότι δεν προσανατολίζομαι προς αυτό.
Πάντως εν κατακλείδι το τι πρέπει να κάνει ο καθένας σίγουρα δε θα το πω εγώ, αλλά σίγουρα θα πω ότι η προσευχή (όπως διάβασα κάπου) "είναι ανάσα ψυχής".

Δημοσιεύτηκε: Δευ Ιαν 22, 2007 7:04 pm
από Ionas
Γράφει ο Άγιος Ισαάκ ο Σύρος περί προσευχής και περί καθαράς προσευχής και θεωρίας:
Άλλο είναι η ηδονή της προσευχής, και άλλο η θεωρία της προσευχής, τιμιωτέρα δε είναι η δευτέρα της πρώτης…έτσι όλοι οι τρόποι και τα σχήματα της προσευχής, με τους οποίους οι άνθρωποι προσεύχονται στο Θεό, μέχρι την καθαρή προσευχή περιορίζονται. Μετά δε έπεται έκπληξη και θαυμασμός…γιατί ο νους βρίσκεται σε θεωρία…μετά χαράς ανεκλάλητης…
Και συνεχίζει ο Θεοφόρος Πατέρας: και τέτοιο είναι η θεωρία της προσευχής , και όχι όπως λέγουν μερικοί ανόητοι, ότι είναι είδος κάποιου πράγματος και μορφή ή σχήμα κατά φαντασίαν.

Re: ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ

Δημοσιεύτηκε: Τρί Ιαν 23, 2007 7:13 am
από Ioanath
lovethink έγραψε:Θα ήθελα να κάνω μια ερώτηση
ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ - ΚΑΡΔΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ
Για ποιό λόγο δεν είναι πιο "διάσημο" αυτό του είδους η προσευχή ?
Από μικρό παιδί ΠΟΤΕ ΜΙΑ ΦΟΡΑ για δείγμα δεν άκουσα από άμβωνος να την προβάλει κάποιος και να την προτείνει
Ούτε στο σχολείο στο μάθημα των θρησκευτικών
Ποιός ο λόγος ? ενέχει κάποιους κινδύνους ? από ότι έχω ακούσει ναι
Αμα γίνει δηλαδή σωστά μπορεί να δεχτείς επιθέσεις από τον διάβολο και αυτό είναι που την κάνει επικίνδυνη και όχι διαδεδομένη ?
Είναι σαν κάποιο μυστικό η νοερά προσευχή που πρέπει να την ανακαλύψεις μόνος χωρίς να στην αναφέρουν
Μάνο καλημέρα!

Για αυτά που ερωτάς απαντήσεις θα βρεις στο βιβλίο του (ορθόδοξου) επισκόπου Κάλλιστου Γουέαρ με τίτλο «Η Δύναμη του Ονόματος» (εκδόσεις Ακρίτας) που πραγματεύεται τη νοερά προσευχή.

Στο ενδεικτικό απόσπασμα που σου παραθέτω για να δεις ότι έχει δίκιο για τους φόβους σου, ο συγγραφέας αναφέρεται στον ορθόδοξο ησυχασμό και στην τεχνική του, που όπως και ο συγγραφέας παραδέχεται ομοιάζει εκπληκτικά με τον διαλογισμό της yoga.

«Όπως ο αρχάριος στη γιόγκα διδάσκεται να συγκεντρώνει τη σκέψη του σε συγκεκριμένα μέρη του σώματος του έτσι και ο ησυχαστής συγκεντρώνει τη σκέψη του στο καρδιακό κέντρο. Ενώ αναπνέει διαμέσου της μύτης και προωθεί την αναπνοή του στους πνεύμονες, κάνει το νου του να ‘κατέρχεται’ με την αναπνοή και να ερευνά εσωτερικά για τη θέση της καρδίας. Ακριβείς οδηγίες που αφορούν αυτή την άσκηση δεν προσφέρονται σε γραπτή εξήγηση για το φόβο μήπως παρανοηθούν. Οι λεπτομέρειες της πορείας είναι τόσο λεπτές που η προσωπική καθοδήγηση ενός πεπειραμένου γέροντα είναι απαραίτητη.
Ο αρχάριος που με απουσία τέτοιου καθοδηγητή, προσπαθεί να ερευνήσει το καρδιακό κέντρο, κινδυνεύει να οδηγήσει τη σκέψη του, εξ αιτίας της άγνοιάς του, σtη περιοχή που βρίσκεται αμέσως κάτω από τη καρδία – στη κοιλιά, όπου βρίσκονται τα σπλάχνα.
Το αποτέλεσμα που έχει κάτι τέτοιο στην προσευχή είναι καταστροφικό , διότι αυτή η χαμηλότερη περιοχή είναι πηγή των σαρκικών σκέψεων και αισθήσεων που μολύνουν το νου και τη καρδία»

Καλό διάβασμα!

Re: ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ

Δημοσιεύτηκε: Τρί Ιαν 23, 2007 8:06 am
από lovethink
ΤΟ έσβυσα γιατί άλλα λέω άλλα καταλαβαίνετε

Re: ΝΟΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ

Δημοσιεύτηκε: Τρί Ιαν 23, 2007 8:18 am
από Ioanath
lovethink έγραψε: Αλλά για μισό για να καταλάβω
Ολα αυτά που λέμε , τύπου εδώ η καρδιά χώρος Α εκεί τα σπλάχνα χώρος Β εκεί το άλλο χώρος Γ εκεί το άλλο χώρος Δ νομίζω ότι παραπέμπει σε τσάκρας αύρες σώματα βελονισμούς κτλπ
Σωστά. το τέταρτο τσάκρα, είναι το τσάκρα της Καρδιάς. θεωρείται το ενεργειακό κέντρο της Αγάπης. Ας μην το αναλύσουμε όμως περισσότερο από αυτή την οπτική. Δε θα βοηθήσει !

Αυτό που για μένα είναι εκπληκτικό είναι ο πλούτος της ορθόδοξης πνευματικότητας που ξεπερνάει απίστευτα τα όρια που έχουμε στο μυαλό μας.

Δημοσιεύτηκε: Τρί Ιαν 23, 2007 8:23 am
από stratos
δεν ξερω αν το ξεχασες ...αλλα δεν βλεπω πουθενα στα ποστ το Ονομα του Κυριου
εκει φυσικα τελειωνουν και οι οποιες [εξωτερικα] ομοιοτητες με ανατολικες προσευχες

Δημοσιεύτηκε: Τρί Ιαν 23, 2007 8:36 am
από Ioanath
stratos έγραψε:δεν ξερω αν το ξεχασες ...αλλα δεν βλεπω πουθενα στα ποστ το Ονομα του Κυριου
εκει φυσικα τελειωνουν και οι οποιες [εξωτερικα] ομοιοτητες με ανατολικες προσευχες
Η προηγούμενη παράγραφος του βιβλίου από αυτή που προανέφερα έχει ως εξής:

«Η αναπνοή πρέπει να γίνει βραδύτερη και συγχρόνως να συντονιστεί με το ρυθμό της προσευχής. Συχνά το πρώτο μέρος ‘Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ Θεού’, λέγεται όταν εισπνέουμε και το δεύτερο μέρος ‘ελέησόν με τον αμαρτωλό’, όταν εκπνέουμε. Υπάρχουν όμως και άλλες δυνατοί μέθοδοι. Η απαγγελία της προσευχής μπορεί επίσης να συντονιστεί με το χτύπημα της καρδίας.»

Απλά επικεντρώθηκα στους κινδύνους, γιατί αυτό ρώταγε ο Μάνος.