θέμα των πρωτείων του Οικουμενικού Πατριαρχείου
Δημοσιεύτηκε: Τετ Αύγ 05, 2009 12:46 pm
http://www.enet.gr/?i=news.el.politikh&id=70152
Το θέμα των πρωτείων του Οικουμενικού Πατριαρχείου θέτει εμμέσως πλην σαφώς η Ρωσική Εκκλησία στο τραπέζι των διορθόδοξων διαπραγματεύσεων, ένα μόλις μήνα μετά την πρόσφατη επίσκεψη του νεοεκλεγέντος πατριάρχη Μόσχας Κύριλλου στον οικουμενικό θρόνο και τις συνομιλίες του με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο σε ασυνήθιστα σε σχέση με το παρελθόν ήπιους τόνους.
Σύμφωνα με δηλώσεις του μέλους της Συνοδικής Θεολογικής Επιτροπής, πρωθιερέα Μαξίμ Κοζλόφ, που έγιναν μάλιστα στο Κίεβο, όπου περιοδεύει ο πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος, η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Εκκλησίας έχει συγκροτήσει ειδική ομάδα εργασίας για την επεξεργασία «θέσεων αρχής σχετικά με τα πρωτεία μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών». Στις δηλώσεις του κ. Κοζλόφ στο ρωσικό κρατικό πρακτορείο ΡΙΑ-Νόβοστι, επισήμανε ότι επικεφαλής της ομάδας εργασίας ανέλαβε ο αρχιεπίσκοπος Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνας, πρόεδρος του Τμήματος Διεθνών Εκκλησιαστικών Σχέσεων και στενός συνεργάτης του πατριάρχη Κύριλλου. Αναπτύσσοντας τη ρωσική επιχειρηματολογία πρωτίστως κατά της διεκδίκησης του αυτοκέφαλου από μερίδα εκκλησιαστικών και πολιτικών παραγόντων της Ουκρανίας, ο κ. Κοζλόφ υπογράμμισε τη σημασία του Πατριαρχείου Μόσχας στην «πενταρχία» των παλαίφατων πατριαρχείων, θέση την οποία κατέλαβε μετά την πτώση της Ρώμης, επεκτείνοντας «τη δικαιοδοσία του σε μια σειρά χώρες».
«Εάν συγκρίνουμε όχι μόνο τους ποσοτικούς δείκτες της Εκκλησίας μας και εκείνους των ανατολικών Πατριαρχείων, αλλά εάν δούμε και τον πραγματικό ρόλο της Ρωσικής Εκκλησίας για τη μαρτυρία της ορθοδοξίας στα μεγέθη της σύγχρονης ανθρωπότητας, τότε κάθε άλλο παρά έχει την πέμπτη θέση», σημείωσε ο πρωθιερέας Κοζλόφ, που είναι επίσης καθηγητής της Θεολογικής Ακαδημίας της Μόσχας και εφημέριος του ναού της Αγ. Τατιανής στο Πανεπιστήμιο της Μόσχας (Λομονόσοφ).
Σύμφωνα με τον κ. Κοζλόφ, ο 28ος κανόνας της 4ης Οικουμενικής Συνόδου της Χαλκηδόνας «προσδιόρισε με σαφήνεια ότι η Κωνσταντινούπολη κατέστη δεύτερη έδρα μετά τη Ρώμη, διότι ήταν η πόλη του αυτοκράτορα και της Γερουσίας», μιλώντας δηλαδή σε σημερινή γλώσσα «διότι είχε πρωτεύουσα γεωπολιτική θέση».
Το θέμα των πρωτείων του Οικουμενικού Πατριαρχείου θέτει εμμέσως πλην σαφώς η Ρωσική Εκκλησία στο τραπέζι των διορθόδοξων διαπραγματεύσεων, ένα μόλις μήνα μετά την πρόσφατη επίσκεψη του νεοεκλεγέντος πατριάρχη Μόσχας Κύριλλου στον οικουμενικό θρόνο και τις συνομιλίες του με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο σε ασυνήθιστα σε σχέση με το παρελθόν ήπιους τόνους.
Σύμφωνα με δηλώσεις του μέλους της Συνοδικής Θεολογικής Επιτροπής, πρωθιερέα Μαξίμ Κοζλόφ, που έγιναν μάλιστα στο Κίεβο, όπου περιοδεύει ο πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος, η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Εκκλησίας έχει συγκροτήσει ειδική ομάδα εργασίας για την επεξεργασία «θέσεων αρχής σχετικά με τα πρωτεία μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών». Στις δηλώσεις του κ. Κοζλόφ στο ρωσικό κρατικό πρακτορείο ΡΙΑ-Νόβοστι, επισήμανε ότι επικεφαλής της ομάδας εργασίας ανέλαβε ο αρχιεπίσκοπος Βολοκολάμσκ Ιλαρίωνας, πρόεδρος του Τμήματος Διεθνών Εκκλησιαστικών Σχέσεων και στενός συνεργάτης του πατριάρχη Κύριλλου. Αναπτύσσοντας τη ρωσική επιχειρηματολογία πρωτίστως κατά της διεκδίκησης του αυτοκέφαλου από μερίδα εκκλησιαστικών και πολιτικών παραγόντων της Ουκρανίας, ο κ. Κοζλόφ υπογράμμισε τη σημασία του Πατριαρχείου Μόσχας στην «πενταρχία» των παλαίφατων πατριαρχείων, θέση την οποία κατέλαβε μετά την πτώση της Ρώμης, επεκτείνοντας «τη δικαιοδοσία του σε μια σειρά χώρες».
«Εάν συγκρίνουμε όχι μόνο τους ποσοτικούς δείκτες της Εκκλησίας μας και εκείνους των ανατολικών Πατριαρχείων, αλλά εάν δούμε και τον πραγματικό ρόλο της Ρωσικής Εκκλησίας για τη μαρτυρία της ορθοδοξίας στα μεγέθη της σύγχρονης ανθρωπότητας, τότε κάθε άλλο παρά έχει την πέμπτη θέση», σημείωσε ο πρωθιερέας Κοζλόφ, που είναι επίσης καθηγητής της Θεολογικής Ακαδημίας της Μόσχας και εφημέριος του ναού της Αγ. Τατιανής στο Πανεπιστήμιο της Μόσχας (Λομονόσοφ).
Σύμφωνα με τον κ. Κοζλόφ, ο 28ος κανόνας της 4ης Οικουμενικής Συνόδου της Χαλκηδόνας «προσδιόρισε με σαφήνεια ότι η Κωνσταντινούπολη κατέστη δεύτερη έδρα μετά τη Ρώμη, διότι ήταν η πόλη του αυτοκράτορα και της Γερουσίας», μιλώντας δηλαδή σε σημερινή γλώσσα «διότι είχε πρωτεύουσα γεωπολιτική θέση».