Πατρ. Ιεροσολύμων-Γιατί να υβρίζεις το σκότος;Άναψε ένα κερί
Δημοσιεύτηκε: Τετ Απρ 07, 2010 11:52 am
«η ελληνική Πολιτεία ήτο, είναι και θα παραμείνει αρωγός εις το έργον του Πατριαρχείου και δεν πρέπει να λησμονούμε ότι το ελληνικό κράτος είναι η προστάτις δύναμις των ορθόδοξων Ρωμιών της Μέσης Ανατολής».
Ξεκαθαρίζει πως το προσκύνημα στους Άγιους Τόπους είναι ασφαλές, καθώς «η Ιερουσαλήμ έχει έναν παγκόσμιο χαρακτήρα και υπάρχει ένα καθεστώς προσκυνηματικό, το οποίο έχει κατοχυρωθεί, διασφαλιστεί, ενώ υποστηρίζεται από διεθνείς συνθήκες.Όλα τα εμπλεκόμενα-ενδιαφερόμενα κράτη έχουν αναλάβει την ευθύνη της προστασίας των προσκυνημάτων και της ελεύθερης διακίνησης των προσκυνητών, αλλά και την εγγύηση της ελευθέρας εκφράσεως της λατρείας των πιστών».
Παραδέχεται πως το Πατριαρχείο αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα, αλλά «Δόξα τω Θεώ, τα πράγματα ολοένα και βελτιώνονται», ενώ εκφράζει την επιθυμία του να επαναλειτουργήσει η Θεολογική Σχολή του Σταυρού».
Αποσπάσματα συνέντευξης του Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλου
στη Νάνσια Κωσταρά για τον «Ελεύθερο Τύπο»
-Μακαριότατε, ποιες είναι οι σχέσεις Πατριαρχείου και Ισραήλ;
"Είναι άριστες με το κράτος του Ισραήλ, όπως άριστες είναι και με τις άλλες κυβερνήσεις, το βασίλειο της Ιορδανίας και την Παλαιστινιακή Αρχή."
-Παρ' όλα αυτά, άργησε παρά πολύ η αναγνώριση σας από το κράτος του Ισραήλ. Γνωρίζετε τους λόγους;
"Νομίζω ότι αυτό πλέον θεωρείται λήξαν. Δεν αναζήτησα τους λόγους γιατί, παρά τη σχετική καθυστέρηση, εντούτοις οι Ισραηλινοί κινήθηκαν εν τέλει μέσα σε λογικό χρονικό πλαίσιο."
-Είναι πολλοί αυτοί που πιστεύουν ότι τα ελληνικά προσκυνήματα κινδυνεύουν από κάποιους...
"Η Ιερουσαλήμ έχει έναν παγκόσμιο χαρακτήρα και υπάρχει ένα καθεστώς προσκυνηματικό, το οποίο έχει κατοχυρωθεί, διασφαλιστεί, ενώ υποστηρίζεται από διεθνείς συνθήκες. Ολα τα εμπλεκόμενα-ενδιαφερόμενα κράτη έχουν αναλάβει την ευθύνη της προστασίας των προσκυνημάτων και της ελεύθερης διακίνησης των προσκυνητών, αλλά και την εγγύηση της ελευθέρας εκφράσεως της λατρείας των πιστών. Εχουν την υποχρέωση της τήρησης αυτών των κανόνων, πράγμα που διασφαλίζει και τα κεκτημένα των εμπλεκόμενων κρατών."
- Με ποιον τρόπο στηρίζει η ελληνική Πολιτεία το Πατριαρχείο και σε ποιο βαθμό;
"Η ελληνική Πολιτεία ήτο, είναι και θα παραμείνει αρωγός εις το έργον του Πατριαρχείου και δεν πρέπει να λησμονούμε ότι το ελληνικό κράτος είναι η προστάτις δύναμις των ορθόδοξων Ρωμιών της Μέσης Ανατολής."
-Με τον πρωθυπουργό της χώρας, Γιώργο Παπανδρέου, έχετε συναντηθεί προκειμένου να συζητήσετε τα ζητήματα που απασχολούν το Πατριαρχείο;
"Επανειλημμένως! Μάλιστα, πρόσφατα συναντηθήκαμε στο Συνέδριο της Φατάχ, που έλαβε χώρα εις τη Βηθλεέμ, καθώς και σε άλλες επισκέψεις του, εδώ στο Πατριαρχείο. Είναι γνωστό το ενδιαφέρον του. Την τελευταία φορά που εμείς επισκεφθήκαμε την Ελλάδα, συναντηθήκαμε με τον υφυπουργό κ. Κουβέλη και μπορώ να πω ότι ήταν μια πολύ εποικοδομητική από πάσης πλευράς συνάντηση. Αποφασίσαμε από κοινού να επεκτείνουμε αυτή τη συνεργασία"
-Ομως, πέραν του πολιτικου ενδιαφέροντος από πλευράς Πολιτείας, υπάρχει και οικονομική ενίσχυση και σε ποιο βαθμό;
"Κοιτάξτε, τη συντήρηση των προσκυνημάτων, καθώς και το αναστηλωτικό έργο εξ ολοκλήρου τα έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση. Όταν, για παράδειγμα, είχαμε τη μεγάλη κρίση στο Πατριαρχείο και αντιμετωπίσαμε το πρόβλημα της γης, δηλαδή του οικοπέδου στην περιοχή του Απωτόλ, η τότε υπουργός Εξωτερικών, κ. Ντόρα Μπακογιάννη, ενέκρινε αμέσως το ποσό των πέντε εκατομμυρίων ευρώ, που μαζί με το ποσό των τεσσεράμισι εκατομμυρίων που είχαμε εξασφαλίσει επέτρεψαν να πληρώσουμε το χρέος και έτσι να επανέλθει η ιδιοκτησία του οικοπέδου, δηλαδή του προσκυνηματικού αυτού χώρου, και πάλι στην κυριαρχία του Πατριαρχείου."
-Οι σχέσεις σας με τον Βαρθολομαίο;
"Δεν μιλάμε για σχέσεις... Το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων και Κωνσταντινουπόλεως είναι «ένα σώμα, μια σάρκα». Είμαστε ένα και το αυτό πνεύμα."
-Μακαριότατε, πώς βλέπει η ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία το γεγονός ότι η ελληνική, αν και αριθμητικά πολύ λιγότερη και οικονομικά αρκετά ασθενέστερη, συνεχίζει να ηγείται του μεγαλυτέρου πνευματικού κέντρου όλου του κόσμου, δηλαδή του Πατριαρχείου;
"Είναι φυσικό και επόμενο μια ζωντανή Εκκλησία, όπως η ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, να θέλει να διαδραματίσει έναν ιδιαίτερα ξεχωριστό ρόλο. Εντούτοις, θα πρέπει να λάβουμε υπ' όψιν μας ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι ενιαία και δεν λειτουργεί κατά κανόνα με κοσμικά κριτήρια, αριθμητικά ή ποσοτικά."
-Ποιος είναι ο ρόλος της Ρωσικής Εκκλησίας ως προς τα προσκυνήματα;
"Η Ρωσική Εκκλησία αναγνωρίζει το γεγονός ότι τα Πατριαρχεία της Μέσης Ανατολής, και ειδικότερα το Πατριαρχείο των Ιεροσολύμων, συνέβαλαν τα μέγιστα στο να κατοχυρωθεί και να εμπεδωθεί η ορθόδοξος πίστη στο ρωσικό λαό. Αναγνωρίζει, δε, το γεγονός ότι οι Πατριάρχες της Μέσης Ανατολής, ξεκινώντας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο αλλά και τ' άλλα Πατριαρχεία, για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα υπήρξαν οι πνευματικοί χειραγωγοί της Ρωσικής Εκκλησίας και του ρωσικού λαού."
-Ποιοι είναι οι οικονομικοί πόροι του Πατριαρχείου;
"Η αλήθεια είναι ότι αντιμετωπίζουμε οικονομικά προβλήματα. Το Πατριαρχείο έχει πόρους από τα διάφορα ακίνητα εντός κι εκτός Ιεροσολύμων. Οι περισσότεροι πόροι όμως προέρχονται από φιλανθρωπίες. Στο Πατριαρχείο δεν επιτρέπεται να μπει ο επιχειρηματικός παράγοντας. Γι' αυτό, αν και το Πατριαρχείο έχει μεγάλη ακίνητη περιουσία, η θέση του είναι τόσο μεγάλη και ευαίσθητη που δεν μπορεί να προβεί σε ανάλογες επενδύσεις. Το Πατριαρχείο είναι κάτοχος μιας μεγάλης φυσικής κληρονομιάς, η οποία όμως, κυρίως εντός των Ιεροσολύμων, είναι στρατηγικής σημασίας από απόψεως καθαρά πολιτικής."
-Να το ερμηνεύσω ότι για κάθε ίχνος γης που χάνεται αποδυναμώνεται και η ελληνική κυριαρχία στην περιοχή;
-Σχετικά με αυτό που μόλις είπατε, είναι κάτι για το οποίο εμείς διαφοροποιούμε τη θέση μας από τις άλλες Εκκλησίες εδώ. Η περιουσία του Πατριαρχείου είναι δική του, δεν είναι κρατική περιουσία. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα ουδέποτε είχε διεκδικήσεις από την περιουσία του ούτε θεώρησε τις γαίες του ως δική του κρατική περιουσία, εν αντιθέσει προς το Βατικανό και τη Ρωσική Εκκλησία όπου οι γαίες του Βατικανού είναι γαίες δικές του και δεν ανήκουν καν στην τοπική Εκκλησία. Το ίδιο συμβαίνει και με τους Ρώσους. Ως γνωστόν, έχουν και αυτοί δική τους γη εις τον χώρον των Ιεροσολύμων, μόνο που η γη αυτή είναι κρατική περιουσία και επίσης η τοπική Εκκλησία δεν έχει κανένα δικαίωμα επ' αυτών."
-Αναφερόμενοι στο Πατριαρχείο, πώς γίνεται να μιλάμε για το μεγαλύτερο πνευματικό κέντρο του κόσμου την ίδια ώρα που η περίφημη Θεολογική Σχολή του παραμένει κλειστή;
"Η Θεολογική Σχολή του Σταυρού, που στεγαζόταν στη Μονή του Τιμίου Σταυρού, δεν λειτουργεί κυρίως λόγω των πολιτικών καταστάσεων (γνωρίζετε ότι βρίσκεται στη Δυτική Ιερουσαλήμ, η οποία μέχρι το 1967 ήτο χωρισμένη), αλλά και οικονομικών λόγων."
-Δεν είναι αδικαιολόγητο να μένει ανεκμετάλλευτη μια τόσο μεγάλη πνευματική περιουσία; Θα θέλατε επί των ημερών σας να επαναλειτουργήσει;
"Βεβαίως! Έχουν γίνει και προηγουμένως προσπάθειες από τον Μακαριστό Πατριάρχη Βενέδικτο. Η επιθυμία υπάρχει, όπως και διατάγματα κυβερνητικά από την ελληνική Πολιτεία. Όμως, οι πολιτικές εξελίξεις δεν βοήθησαν να ευοδωθεί αυτή η προσπάθεια. Αυτή τη στιγμή όμως, και εγώ προσωπικά με την έγκριση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου, έχουμε αναλάβει την πρωτοβουλία για να επανιδρυθεί και επαναλειτουργήσει η Θεολογική Σχολή του Σταυρού."
-Τελικά, τι είναι αυτό που εμποδίζει να υλοποιηθεί η πρωτοβουλία σας αυτή όσο πιο άμεσα γίνεται τώρα και επί των ημερών σας;
"Οι λόγοι είναι καθαρά οικονομικοί. Γιατί από τις τοπικές Αρχές εδώ δεν έχουμε κανένα πρόβλημα, μάλιστα αυτό είναι κάτι που θέλουν και τα ανώτατα πνευματικά εκπαιδευτικά ιδρύματα του Ισραήλ."
-Με τι έλλειμμα παραλάβατε τα ταμεία μετά τον Ειρηναίο;
"Υπάρχει μια κινεζική παροιμία που λέει: «Γιατί να υβρίζεις το σκότος; Άναψε ένα κερί».
-Ο νοών νοείτω... Έχουν αρχίσει να ξεπερνιούνται τα οικονομικά προβλήματα;
"Δόξα τω Θεώ, τα πράγματα ολοένα και βελτιώνονται."
-Τι άλλα προβλήματα αντιμετωπίζει το Πατριαρχείο τα οποία θα έπρεπε να γνωρίζουμε εμείς στην Ελλάδα και από ποιους θα επιθυμούσατε στήριξη και τι είδους;
"Αυτό που θέλουμε εμείς είναι οι ευλαβείς χριστιανοί, που αγαπούν και προσκυνούν τον Πανάγιο Τάφο, να κάνουν τη δική τους προσφορά. Η ανάγκη που έχουμε όμως περισσότερο είναι σε έμψυχο υλικό."
-Γιατί αποφεύγουν να έρχονται εδώ οι μοναχοί;
"Ο τρόπος με τον οποίο τα ΜΜΕ παρουσιάζουν τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή δίνει την εντύπωση ότι όλα τα γεγονότα διαδραματίζονται εδώ, στην Ιερουσαλήμ. Πράγμα το οποίο δεν υφίσταται σ' αυτές τις διαστάσεις ώστε να προκαλεί τόσο φόβο. Εδώ η τοπική αδελφότητα έχει ένα σκοπό. Βέβαια, όλοι έρχονται και θαυμάζουν το έργο και την αποστολή της Αγιοταφικής Αδελφότητας, πλην όμως, όταν τους προσκαλούμε, δυσκολεύονται να ανταποκριθούν, διότι ο τρόπος διαβίωσης εδώ διαφέρει απ' αυτόν που έχουν συνηθίσει να έχουν, για παράδειγμα, στην Ελλάδα."
-Τι θέλετε να πείτε; Οτι «ξεβολεύονται»;
"Ο Χριστός είπε: «Οστις θέλει οπίσω μου ελθείν, απαρνησάσθω εαυτόν και αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθήτω μοι».
-Ας περάσουμε όμως λόγω των ημερών στο θαύμα του Αγίου Φωτός. Πώς εξηγείται;
"Το θέμα της τελετής της αφής του Αγίου Φωτός παρομοιάζεται με τη Θεία Ευχαριστία, όπου ο πιστός γίνεται κοινωνός του σώματος και του αίματος του Χριστού και ανάλογα με την πνευματική προετοιμασία του απολαύει μιας άλφα εμπειρίας, η οποία δεν είναι εύκολο να εκφραστεί με λόγια. Οσον αφορά τώρα στην ίδια την τελετή της αφής του Αγίου Φωτός, αυτό έχει να κάνει με την ενέργεια της δυνάμεως της πίστεως."
Πηγή: http://www.romfea.gr/index.php?option=c ... q&catid=13
Ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος, μιλάει στον «Ελεύθερο Τύπο» και δηλώνει πως Ξεκαθαρίζει πως το προσκύνημα στους Άγιους Τόπους είναι ασφαλές, καθώς «η Ιερουσαλήμ έχει έναν παγκόσμιο χαρακτήρα και υπάρχει ένα καθεστώς προσκυνηματικό, το οποίο έχει κατοχυρωθεί, διασφαλιστεί, ενώ υποστηρίζεται από διεθνείς συνθήκες.Όλα τα εμπλεκόμενα-ενδιαφερόμενα κράτη έχουν αναλάβει την ευθύνη της προστασίας των προσκυνημάτων και της ελεύθερης διακίνησης των προσκυνητών, αλλά και την εγγύηση της ελευθέρας εκφράσεως της λατρείας των πιστών».
Παραδέχεται πως το Πατριαρχείο αντιμετώπιζε οικονομικά προβλήματα, αλλά «Δόξα τω Θεώ, τα πράγματα ολοένα και βελτιώνονται», ενώ εκφράζει την επιθυμία του να επαναλειτουργήσει η Θεολογική Σχολή του Σταυρού».
Αποσπάσματα συνέντευξης του Πατριάρχη Ιεροσολύμων Θεόφιλου
στη Νάνσια Κωσταρά για τον «Ελεύθερο Τύπο»
-Μακαριότατε, ποιες είναι οι σχέσεις Πατριαρχείου και Ισραήλ;
"Είναι άριστες με το κράτος του Ισραήλ, όπως άριστες είναι και με τις άλλες κυβερνήσεις, το βασίλειο της Ιορδανίας και την Παλαιστινιακή Αρχή."
-Παρ' όλα αυτά, άργησε παρά πολύ η αναγνώριση σας από το κράτος του Ισραήλ. Γνωρίζετε τους λόγους;
"Νομίζω ότι αυτό πλέον θεωρείται λήξαν. Δεν αναζήτησα τους λόγους γιατί, παρά τη σχετική καθυστέρηση, εντούτοις οι Ισραηλινοί κινήθηκαν εν τέλει μέσα σε λογικό χρονικό πλαίσιο."
-Είναι πολλοί αυτοί που πιστεύουν ότι τα ελληνικά προσκυνήματα κινδυνεύουν από κάποιους...
"Η Ιερουσαλήμ έχει έναν παγκόσμιο χαρακτήρα και υπάρχει ένα καθεστώς προσκυνηματικό, το οποίο έχει κατοχυρωθεί, διασφαλιστεί, ενώ υποστηρίζεται από διεθνείς συνθήκες. Ολα τα εμπλεκόμενα-ενδιαφερόμενα κράτη έχουν αναλάβει την ευθύνη της προστασίας των προσκυνημάτων και της ελεύθερης διακίνησης των προσκυνητών, αλλά και την εγγύηση της ελευθέρας εκφράσεως της λατρείας των πιστών. Εχουν την υποχρέωση της τήρησης αυτών των κανόνων, πράγμα που διασφαλίζει και τα κεκτημένα των εμπλεκόμενων κρατών."
- Με ποιον τρόπο στηρίζει η ελληνική Πολιτεία το Πατριαρχείο και σε ποιο βαθμό;
"Η ελληνική Πολιτεία ήτο, είναι και θα παραμείνει αρωγός εις το έργον του Πατριαρχείου και δεν πρέπει να λησμονούμε ότι το ελληνικό κράτος είναι η προστάτις δύναμις των ορθόδοξων Ρωμιών της Μέσης Ανατολής."
-Με τον πρωθυπουργό της χώρας, Γιώργο Παπανδρέου, έχετε συναντηθεί προκειμένου να συζητήσετε τα ζητήματα που απασχολούν το Πατριαρχείο;
"Επανειλημμένως! Μάλιστα, πρόσφατα συναντηθήκαμε στο Συνέδριο της Φατάχ, που έλαβε χώρα εις τη Βηθλεέμ, καθώς και σε άλλες επισκέψεις του, εδώ στο Πατριαρχείο. Είναι γνωστό το ενδιαφέρον του. Την τελευταία φορά που εμείς επισκεφθήκαμε την Ελλάδα, συναντηθήκαμε με τον υφυπουργό κ. Κουβέλη και μπορώ να πω ότι ήταν μια πολύ εποικοδομητική από πάσης πλευράς συνάντηση. Αποφασίσαμε από κοινού να επεκτείνουμε αυτή τη συνεργασία"
-Ομως, πέραν του πολιτικου ενδιαφέροντος από πλευράς Πολιτείας, υπάρχει και οικονομική ενίσχυση και σε ποιο βαθμό;
"Κοιτάξτε, τη συντήρηση των προσκυνημάτων, καθώς και το αναστηλωτικό έργο εξ ολοκλήρου τα έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση. Όταν, για παράδειγμα, είχαμε τη μεγάλη κρίση στο Πατριαρχείο και αντιμετωπίσαμε το πρόβλημα της γης, δηλαδή του οικοπέδου στην περιοχή του Απωτόλ, η τότε υπουργός Εξωτερικών, κ. Ντόρα Μπακογιάννη, ενέκρινε αμέσως το ποσό των πέντε εκατομμυρίων ευρώ, που μαζί με το ποσό των τεσσεράμισι εκατομμυρίων που είχαμε εξασφαλίσει επέτρεψαν να πληρώσουμε το χρέος και έτσι να επανέλθει η ιδιοκτησία του οικοπέδου, δηλαδή του προσκυνηματικού αυτού χώρου, και πάλι στην κυριαρχία του Πατριαρχείου."
-Οι σχέσεις σας με τον Βαρθολομαίο;
"Δεν μιλάμε για σχέσεις... Το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων και Κωνσταντινουπόλεως είναι «ένα σώμα, μια σάρκα». Είμαστε ένα και το αυτό πνεύμα."
-Μακαριότατε, πώς βλέπει η ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία το γεγονός ότι η ελληνική, αν και αριθμητικά πολύ λιγότερη και οικονομικά αρκετά ασθενέστερη, συνεχίζει να ηγείται του μεγαλυτέρου πνευματικού κέντρου όλου του κόσμου, δηλαδή του Πατριαρχείου;
"Είναι φυσικό και επόμενο μια ζωντανή Εκκλησία, όπως η ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, να θέλει να διαδραματίσει έναν ιδιαίτερα ξεχωριστό ρόλο. Εντούτοις, θα πρέπει να λάβουμε υπ' όψιν μας ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι ενιαία και δεν λειτουργεί κατά κανόνα με κοσμικά κριτήρια, αριθμητικά ή ποσοτικά."
-Ποιος είναι ο ρόλος της Ρωσικής Εκκλησίας ως προς τα προσκυνήματα;
"Η Ρωσική Εκκλησία αναγνωρίζει το γεγονός ότι τα Πατριαρχεία της Μέσης Ανατολής, και ειδικότερα το Πατριαρχείο των Ιεροσολύμων, συνέβαλαν τα μέγιστα στο να κατοχυρωθεί και να εμπεδωθεί η ορθόδοξος πίστη στο ρωσικό λαό. Αναγνωρίζει, δε, το γεγονός ότι οι Πατριάρχες της Μέσης Ανατολής, ξεκινώντας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο αλλά και τ' άλλα Πατριαρχεία, για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα υπήρξαν οι πνευματικοί χειραγωγοί της Ρωσικής Εκκλησίας και του ρωσικού λαού."
-Ποιοι είναι οι οικονομικοί πόροι του Πατριαρχείου;
"Η αλήθεια είναι ότι αντιμετωπίζουμε οικονομικά προβλήματα. Το Πατριαρχείο έχει πόρους από τα διάφορα ακίνητα εντός κι εκτός Ιεροσολύμων. Οι περισσότεροι πόροι όμως προέρχονται από φιλανθρωπίες. Στο Πατριαρχείο δεν επιτρέπεται να μπει ο επιχειρηματικός παράγοντας. Γι' αυτό, αν και το Πατριαρχείο έχει μεγάλη ακίνητη περιουσία, η θέση του είναι τόσο μεγάλη και ευαίσθητη που δεν μπορεί να προβεί σε ανάλογες επενδύσεις. Το Πατριαρχείο είναι κάτοχος μιας μεγάλης φυσικής κληρονομιάς, η οποία όμως, κυρίως εντός των Ιεροσολύμων, είναι στρατηγικής σημασίας από απόψεως καθαρά πολιτικής."
-Να το ερμηνεύσω ότι για κάθε ίχνος γης που χάνεται αποδυναμώνεται και η ελληνική κυριαρχία στην περιοχή;
-Σχετικά με αυτό που μόλις είπατε, είναι κάτι για το οποίο εμείς διαφοροποιούμε τη θέση μας από τις άλλες Εκκλησίες εδώ. Η περιουσία του Πατριαρχείου είναι δική του, δεν είναι κρατική περιουσία. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα ουδέποτε είχε διεκδικήσεις από την περιουσία του ούτε θεώρησε τις γαίες του ως δική του κρατική περιουσία, εν αντιθέσει προς το Βατικανό και τη Ρωσική Εκκλησία όπου οι γαίες του Βατικανού είναι γαίες δικές του και δεν ανήκουν καν στην τοπική Εκκλησία. Το ίδιο συμβαίνει και με τους Ρώσους. Ως γνωστόν, έχουν και αυτοί δική τους γη εις τον χώρον των Ιεροσολύμων, μόνο που η γη αυτή είναι κρατική περιουσία και επίσης η τοπική Εκκλησία δεν έχει κανένα δικαίωμα επ' αυτών."
-Αναφερόμενοι στο Πατριαρχείο, πώς γίνεται να μιλάμε για το μεγαλύτερο πνευματικό κέντρο του κόσμου την ίδια ώρα που η περίφημη Θεολογική Σχολή του παραμένει κλειστή;
"Η Θεολογική Σχολή του Σταυρού, που στεγαζόταν στη Μονή του Τιμίου Σταυρού, δεν λειτουργεί κυρίως λόγω των πολιτικών καταστάσεων (γνωρίζετε ότι βρίσκεται στη Δυτική Ιερουσαλήμ, η οποία μέχρι το 1967 ήτο χωρισμένη), αλλά και οικονομικών λόγων."
-Δεν είναι αδικαιολόγητο να μένει ανεκμετάλλευτη μια τόσο μεγάλη πνευματική περιουσία; Θα θέλατε επί των ημερών σας να επαναλειτουργήσει;
"Βεβαίως! Έχουν γίνει και προηγουμένως προσπάθειες από τον Μακαριστό Πατριάρχη Βενέδικτο. Η επιθυμία υπάρχει, όπως και διατάγματα κυβερνητικά από την ελληνική Πολιτεία. Όμως, οι πολιτικές εξελίξεις δεν βοήθησαν να ευοδωθεί αυτή η προσπάθεια. Αυτή τη στιγμή όμως, και εγώ προσωπικά με την έγκριση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου, έχουμε αναλάβει την πρωτοβουλία για να επανιδρυθεί και επαναλειτουργήσει η Θεολογική Σχολή του Σταυρού."
-Τελικά, τι είναι αυτό που εμποδίζει να υλοποιηθεί η πρωτοβουλία σας αυτή όσο πιο άμεσα γίνεται τώρα και επί των ημερών σας;
"Οι λόγοι είναι καθαρά οικονομικοί. Γιατί από τις τοπικές Αρχές εδώ δεν έχουμε κανένα πρόβλημα, μάλιστα αυτό είναι κάτι που θέλουν και τα ανώτατα πνευματικά εκπαιδευτικά ιδρύματα του Ισραήλ."
-Με τι έλλειμμα παραλάβατε τα ταμεία μετά τον Ειρηναίο;
"Υπάρχει μια κινεζική παροιμία που λέει: «Γιατί να υβρίζεις το σκότος; Άναψε ένα κερί».
-Ο νοών νοείτω... Έχουν αρχίσει να ξεπερνιούνται τα οικονομικά προβλήματα;
"Δόξα τω Θεώ, τα πράγματα ολοένα και βελτιώνονται."
-Τι άλλα προβλήματα αντιμετωπίζει το Πατριαρχείο τα οποία θα έπρεπε να γνωρίζουμε εμείς στην Ελλάδα και από ποιους θα επιθυμούσατε στήριξη και τι είδους;
"Αυτό που θέλουμε εμείς είναι οι ευλαβείς χριστιανοί, που αγαπούν και προσκυνούν τον Πανάγιο Τάφο, να κάνουν τη δική τους προσφορά. Η ανάγκη που έχουμε όμως περισσότερο είναι σε έμψυχο υλικό."
-Γιατί αποφεύγουν να έρχονται εδώ οι μοναχοί;
"Ο τρόπος με τον οποίο τα ΜΜΕ παρουσιάζουν τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή δίνει την εντύπωση ότι όλα τα γεγονότα διαδραματίζονται εδώ, στην Ιερουσαλήμ. Πράγμα το οποίο δεν υφίσταται σ' αυτές τις διαστάσεις ώστε να προκαλεί τόσο φόβο. Εδώ η τοπική αδελφότητα έχει ένα σκοπό. Βέβαια, όλοι έρχονται και θαυμάζουν το έργο και την αποστολή της Αγιοταφικής Αδελφότητας, πλην όμως, όταν τους προσκαλούμε, δυσκολεύονται να ανταποκριθούν, διότι ο τρόπος διαβίωσης εδώ διαφέρει απ' αυτόν που έχουν συνηθίσει να έχουν, για παράδειγμα, στην Ελλάδα."
-Τι θέλετε να πείτε; Οτι «ξεβολεύονται»;
"Ο Χριστός είπε: «Οστις θέλει οπίσω μου ελθείν, απαρνησάσθω εαυτόν και αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθήτω μοι».
-Ας περάσουμε όμως λόγω των ημερών στο θαύμα του Αγίου Φωτός. Πώς εξηγείται;
"Το θέμα της τελετής της αφής του Αγίου Φωτός παρομοιάζεται με τη Θεία Ευχαριστία, όπου ο πιστός γίνεται κοινωνός του σώματος και του αίματος του Χριστού και ανάλογα με την πνευματική προετοιμασία του απολαύει μιας άλφα εμπειρίας, η οποία δεν είναι εύκολο να εκφραστεί με λόγια. Οσον αφορά τώρα στην ίδια την τελετή της αφής του Αγίου Φωτός, αυτό έχει να κάνει με την ενέργεια της δυνάμεως της πίστεως."
Πηγή: http://www.romfea.gr/index.php?option=c ... q&catid=13