Περί Πίστεως και Λογικής ο Λόγος.
Δημοσιεύτηκε: Τρί Οκτ 11, 2011 9:28 am
Λιγες σκεψεις και προβληματισμοι γυρω απο την Πιστη και την Λογικη,
καθως εχουν βγει καποια θεματακια σχετικα τις τελευταιες μερες,
και για να μην χαλαμε σχετικα θεματα, ανοιγουμε αυτο.
Οποιος θελει μπορει να συμμετεχει σε αυτους τους συ-λλογισμους..
Ψαλλει στο θεοπνευστο Ψαλτηριον του, ο Προφηταναξ Δαυϊδ,
αρκετους αιωνες ηδη, προ της Σαρκωσεως του Λογου:
" Ἐπίστευσα, διὸ ἐλάλησα.."
Ορμωμενος απο την ιδια υπερλογη αφετηρια, θα βεβαιωσει, προσωπικα,
με το κυρος και την αυθεντια, (αυθεντια, κατα το πεπερασμενο ανθρωπινο μετρο παντα),
του φωτισθεντος και θεουμενου πνευματικου οδηγου και πατερα,
την νεοσυσταθεισα Εκκλησια της Κορινθου, αιωνες αργοτερα,
ο μεγας Παυλος, ο Αποστολος των Εθνων, στην Επιστολη του, προς Κορινθιους Β' 4,13:
"Ἔχοντες δὲ τὸ αὐτὸ πνεῦμα τῆς πίστεως κατὰ τὸ γεγραμμένον
ἐπίστευσα, διὸ ἐλάλησα, καὶ ἡμεῖς πιστεύομεν, διὸ καὶ λαλοῦμεν.."
Βλεπουμε, εδω οτι ο λογος, ως παραγωγο του νοος, ειναι γεννημα,
και απορροια της βεβαιωμενης εμπειριας του ολου ανθρωπου ομως,
δηλαδη και νοητικα και αισθητικα και καρδιακα που ειναι πρωτιστως η Πιστη.
Πιστη δεν σημαινει απλα πιστευω κατι, καποιον και περιμενω να δικαιωθω.. Οχι. Τουλαχιστον οχι μονο αυτο.
Αυτο ισχυει σε ενα δευτερο ας πουμε επιπεδο.
Επεται απο την εμπειρια του βιωματος εν Προσωπω.
Αποτελει τοτε μια ποιοτικη και συνεχιζομενη, βιωματικη σχεση μαζι του.
Το Προσωπο, ως σημειο αναφορας, οριζει και νοηματοδοτει, εμπνεει την Πιστη,
η οποια οριζεται αξιωματικα ως εμπιστοσυνη σε αυτο το Προσωπο.
Δεν υπαρχει αφηρημενη Πιστη, παρα μονο συγκεκριμενη και σε Προσωπο.
Αλλιως ειναι απλα μια ιδεολογια. Νεκρη-απροσωπη και ανωφελη. Μιλαμε παντα πνευματικα.
Τοσο θεολογικα λοιπον, οσο και συναλλακτικα, κοσμικα, εμπορικα, ακομα, ισχυει το αξιωμα της ζωσης Πιστεως.
Δεν πιστευεις, δεν συναλλασεσαι, δεν δανειζεις, δεν πουλας, δεν κανεις καμμια πραξη, ακομα και απλη καθημερινη,
αφου ουτε νερο απο την βρυση δεν πινεις, εαν δεν τελεις εν τελεια πιστει,
οτι δεν στο εχουν ποτισει με υδροκυανιο,
ωστε να πεθανεις σε 45'' εν μεσω φρικτων πονων απο την καταποση του,
αλλα στο εχουν καθαρισει τελεια και ενσυνειδητα.
Δεν πιστευεις, λοιπον, δεν πας ουτε στον Ιατρο, εαν δεν τον εμπιστευεσαι,
οτι εχει την γνωση και την εμπειρια να σε θεραπευσει.
Πρακτικα παραδειγματα, τα παραπανω μας βεβαιωνουν οτι,
τοσο κοσμικα οσο και πνευματικα:
Δεν πιστευεις, δεν λατρευεις, δεν ελπιζεις, δεν προσκυνας,
δεν πιστευεις, δεν ζεις, ουτε τον Θεο, ουτε τους ανθρωπους.
Γιατι ποιος ζει μια σχεση οταν δεν πιστευει, δεν εμπιστευεται δηλαδη αυτον με τον οποιο σχετιζεται,
ειτε φιλια ειναι, ειτε γαμος ειτε οποιαδηποτε σχεση, ακομα και μοναχου-γεροντος, να ειναι.
Εχασε ο μοναχος την πιστη στον Γεροντα, οτι ειναι εις τυπον και τοπον υπακοης Θεου; Tα εχασε ολα.
Συνεπως,
Η Πιστη ως ηγεμονευουσα, και θεοπρεπεστατη περιεκτικη δυναμη, της νοερας και πολυδυναμης ψυχης,
ειναι η μονη δυνατοτητα που εχει ο ανθρωπος, ειναι ο καλος αγωγος ωστε να κοινωνησει,
να διοχετευσει στο ειναι του, κατα το μετρο της δεκτικοτητος του,
τα Ακτιστα και Υπερ παντα νουν και λογον μυστηρια του Θεου.
Για την ακριβεια, οχι απλα τα μυστηρια, αλλα τον ιδιο τον Θεο, ως Προσωπο,
με την επιφανεια Του αισθητη, κατενωπιον του κοινωνουντος, αφου: "Εν το φωτι Σου, οψομεθα Φως."
Ο Κυριος Ιησους Χριστος, πριν απο καθε σημειο Του, ζητουσε την Πιστη των ανθρωπων.
Αφου επαιρνε ελευθερα και θεληματικα, την θετικη διαβεβαιωση των ανθρωπων, Ενεργουσε κατα την Πιστη τους.
Οπως βεβαιωνει ο θεοπτης, Αγιος Συμεων ο Νεος Θεολογος, δια μεσου της Πιστεως
και της προσευχης την οποια αυτη εμπνεει, ο ανθρωπος φθανει να ζει τον Θεο,
εως μυελου οστεων, πασων αρμων και μυχιων μοριων του ειναι του.
Τα μελη και ο κορμος, τα οστα και ο νους, γινονται ολα θεϊκα και ετσι θεοπρεπεστατα, ζουν και αναπνεουν τον Θεον.
Μεταποιει λοιπον, ανεπαισθητα, πριν προλαβει να αντιληφθει ο νους, με ακτιστη Του ενεργεια, ο Θεος,
τις αιθησεις σε καθολικο επιπεδο, του ολου ανθρωπου, και με την ανακραση αυτη, φωτιζεται ο νους,
προσαρμοζεται το χοϊκο σωμα, και ζει την Χαρη, και μπορει να βιωσει αυτην, χωρις να διαλυθει στα εξ'ων συνετεθη,
την Προσωπικη Υποστατικη Παρουσια του Τριαδικου Οντος, οπως Αυτος αυτοπροσδιοριζεται ως ο ΩΝ.
Ο λογος βεβαιωνει, μεταφερει-κοινωνει, κομιζει το μυνημα, αφου το εχει βιωσει. Ετσι λειτουργουν οι θεουμενοι καθε εποχης.
Το υπαρκτο βιωμα και γεγονος, κοινωνειται με τον λογο, αλλα εχει ηδη βιωθει με την δυναμη της Πιστεως.
Πρωτιστως και δυναμικα, η Πιστη, ζει, αισθανεται, αναπνεει, και αποπνεει τον Θεον,
τρεφεται και ζωογονειται μυστικα και κλιμακουμενα απο την χαρη Του,
αλλα δεν υπαρχει αλλος τροπος να εξωτερικευσει το βιουμενο, εκτος απο τον λογο, (που υπακουει στην λογικη),
που κοσμει και ξεχωριζει την ανθρωπινη φυση, απο καθε αλλη κτιστη φυση μεσα στην δημιουργια.
Για τα ανθρωπινα μετρα, ο λογος εαν δεν ειναι λογικος, δεν συνοδευεται δηλαδη απο λογικη αλληλουχια, ειρμο, νοημα,
και ορθη διατυπωση, ειναι αλογος, μη κατανοητος αρα και μη κοινωνουμενος.
Οταν ο λογος καλειται να εκφρασει πεπερασμενα και βασει προτυπων νοηματα, κτιστα δηλαδη, γινεται πληρως αντιληπτως,
και αποδεκτος απο την αντικειμενη ανθρωπινη υποσταση στην οποια απευθυνεται.
Γιατι η ανθρωπινη φυση νοει και κατανοει βασει υπαρκτων προτυπων και παραστασεων. Κτιστων δηλαδη νοηματων.
Μιλω για ιστορια, μιλω για φυσικη, μιλω για μουσικη και φυση, κλπ, και γινομαι αντιληπτος και αποδεκτος.
Γιατι; Γιατι οι απεναντι μου, εχουν εστω και μια φορα μοναδικη, δει, ακουσει, διαβασει, εχουν νοημα υπ'οψιν.
Οταν ομως "καλουμαι", να μιλησω για βιωματα (οχι εγω, ρητορικο ειναι το σχημα), υπερλογα και πνευματικα,
πως θα κοινωνησω την εμπειρια αυτη, αφου δεν εχει η εμπερια αυτη κανενα προτυπο και καμμια αντιστοιχη αναγωγη,
στην κτιστη φυση που μας περιβαλλει, και απο την οποια αποκλειστικα αντλει νοηματα ο νους του ανθρωπου,
για να λειτουργησει διαλεκτικα;
Εκει αρχιζουν τα προβληματα. Αρχιζει η ακατανοησια, η δυσπιστια και η μη αποδοχη η ακομα χειροτερα αντιδραση.
Θα πουμε παρακατω γιαυτα.
Εδω εχει νοημα να υπογραμμισουμε συμπερασματικα,
οτι η Πιστη δεν ειναι επ'ουδενι στο ιδιο επιπεδο με την λογικη,
αλλα κατα πολυ ανωτερη ως δυναμη, καθως ερευνα και ζει πραγματικοτητες περαν και μακραν της λογικης,
τις οποιες εν συνεχεια δια αυτης και μεταφερει.
Αρα και ειναι ατοπο και λαθος να αντιπαρατιθεται μαζι της,
σε ενα ανοητο ψευδοδιλημμα, διαχρονικα,
και εννοειται φυσικα οτι δεν ειναι κατωτερη, η υποδεεστερη ταχα,
οπως ο συγχρονος νενεκρωμενος πνευματικα, ορθολογιστης ανθρωπος θεωρει, εντελως λανθασμενα.
καθως εχουν βγει καποια θεματακια σχετικα τις τελευταιες μερες,
και για να μην χαλαμε σχετικα θεματα, ανοιγουμε αυτο.
Οποιος θελει μπορει να συμμετεχει σε αυτους τους συ-λλογισμους..
Ψαλλει στο θεοπνευστο Ψαλτηριον του, ο Προφηταναξ Δαυϊδ,
αρκετους αιωνες ηδη, προ της Σαρκωσεως του Λογου:
" Ἐπίστευσα, διὸ ἐλάλησα.."
Ορμωμενος απο την ιδια υπερλογη αφετηρια, θα βεβαιωσει, προσωπικα,
με το κυρος και την αυθεντια, (αυθεντια, κατα το πεπερασμενο ανθρωπινο μετρο παντα),
του φωτισθεντος και θεουμενου πνευματικου οδηγου και πατερα,
την νεοσυσταθεισα Εκκλησια της Κορινθου, αιωνες αργοτερα,
ο μεγας Παυλος, ο Αποστολος των Εθνων, στην Επιστολη του, προς Κορινθιους Β' 4,13:
"Ἔχοντες δὲ τὸ αὐτὸ πνεῦμα τῆς πίστεως κατὰ τὸ γεγραμμένον
ἐπίστευσα, διὸ ἐλάλησα, καὶ ἡμεῖς πιστεύομεν, διὸ καὶ λαλοῦμεν.."
Βλεπουμε, εδω οτι ο λογος, ως παραγωγο του νοος, ειναι γεννημα,
και απορροια της βεβαιωμενης εμπειριας του ολου ανθρωπου ομως,
δηλαδη και νοητικα και αισθητικα και καρδιακα που ειναι πρωτιστως η Πιστη.
Πιστη δεν σημαινει απλα πιστευω κατι, καποιον και περιμενω να δικαιωθω.. Οχι. Τουλαχιστον οχι μονο αυτο.
Αυτο ισχυει σε ενα δευτερο ας πουμε επιπεδο.
Επεται απο την εμπειρια του βιωματος εν Προσωπω.
Αποτελει τοτε μια ποιοτικη και συνεχιζομενη, βιωματικη σχεση μαζι του.
Το Προσωπο, ως σημειο αναφορας, οριζει και νοηματοδοτει, εμπνεει την Πιστη,
η οποια οριζεται αξιωματικα ως εμπιστοσυνη σε αυτο το Προσωπο.
Δεν υπαρχει αφηρημενη Πιστη, παρα μονο συγκεκριμενη και σε Προσωπο.
Αλλιως ειναι απλα μια ιδεολογια. Νεκρη-απροσωπη και ανωφελη. Μιλαμε παντα πνευματικα.
Τοσο θεολογικα λοιπον, οσο και συναλλακτικα, κοσμικα, εμπορικα, ακομα, ισχυει το αξιωμα της ζωσης Πιστεως.
Δεν πιστευεις, δεν συναλλασεσαι, δεν δανειζεις, δεν πουλας, δεν κανεις καμμια πραξη, ακομα και απλη καθημερινη,
αφου ουτε νερο απο την βρυση δεν πινεις, εαν δεν τελεις εν τελεια πιστει,
οτι δεν στο εχουν ποτισει με υδροκυανιο,
ωστε να πεθανεις σε 45'' εν μεσω φρικτων πονων απο την καταποση του,
αλλα στο εχουν καθαρισει τελεια και ενσυνειδητα.
Δεν πιστευεις, λοιπον, δεν πας ουτε στον Ιατρο, εαν δεν τον εμπιστευεσαι,
οτι εχει την γνωση και την εμπειρια να σε θεραπευσει.
Πρακτικα παραδειγματα, τα παραπανω μας βεβαιωνουν οτι,
τοσο κοσμικα οσο και πνευματικα:
Δεν πιστευεις, δεν λατρευεις, δεν ελπιζεις, δεν προσκυνας,
δεν πιστευεις, δεν ζεις, ουτε τον Θεο, ουτε τους ανθρωπους.
Γιατι ποιος ζει μια σχεση οταν δεν πιστευει, δεν εμπιστευεται δηλαδη αυτον με τον οποιο σχετιζεται,
ειτε φιλια ειναι, ειτε γαμος ειτε οποιαδηποτε σχεση, ακομα και μοναχου-γεροντος, να ειναι.
Εχασε ο μοναχος την πιστη στον Γεροντα, οτι ειναι εις τυπον και τοπον υπακοης Θεου; Tα εχασε ολα.
Συνεπως,
Η Πιστη ως ηγεμονευουσα, και θεοπρεπεστατη περιεκτικη δυναμη, της νοερας και πολυδυναμης ψυχης,
ειναι η μονη δυνατοτητα που εχει ο ανθρωπος, ειναι ο καλος αγωγος ωστε να κοινωνησει,
να διοχετευσει στο ειναι του, κατα το μετρο της δεκτικοτητος του,
τα Ακτιστα και Υπερ παντα νουν και λογον μυστηρια του Θεου.
Για την ακριβεια, οχι απλα τα μυστηρια, αλλα τον ιδιο τον Θεο, ως Προσωπο,
με την επιφανεια Του αισθητη, κατενωπιον του κοινωνουντος, αφου: "Εν το φωτι Σου, οψομεθα Φως."
Ο Κυριος Ιησους Χριστος, πριν απο καθε σημειο Του, ζητουσε την Πιστη των ανθρωπων.
Αφου επαιρνε ελευθερα και θεληματικα, την θετικη διαβεβαιωση των ανθρωπων, Ενεργουσε κατα την Πιστη τους.
Οπως βεβαιωνει ο θεοπτης, Αγιος Συμεων ο Νεος Θεολογος, δια μεσου της Πιστεως
και της προσευχης την οποια αυτη εμπνεει, ο ανθρωπος φθανει να ζει τον Θεο,
εως μυελου οστεων, πασων αρμων και μυχιων μοριων του ειναι του.
Τα μελη και ο κορμος, τα οστα και ο νους, γινονται ολα θεϊκα και ετσι θεοπρεπεστατα, ζουν και αναπνεουν τον Θεον.
Μεταποιει λοιπον, ανεπαισθητα, πριν προλαβει να αντιληφθει ο νους, με ακτιστη Του ενεργεια, ο Θεος,
τις αιθησεις σε καθολικο επιπεδο, του ολου ανθρωπου, και με την ανακραση αυτη, φωτιζεται ο νους,
προσαρμοζεται το χοϊκο σωμα, και ζει την Χαρη, και μπορει να βιωσει αυτην, χωρις να διαλυθει στα εξ'ων συνετεθη,
την Προσωπικη Υποστατικη Παρουσια του Τριαδικου Οντος, οπως Αυτος αυτοπροσδιοριζεται ως ο ΩΝ.
Ο λογος βεβαιωνει, μεταφερει-κοινωνει, κομιζει το μυνημα, αφου το εχει βιωσει. Ετσι λειτουργουν οι θεουμενοι καθε εποχης.
Το υπαρκτο βιωμα και γεγονος, κοινωνειται με τον λογο, αλλα εχει ηδη βιωθει με την δυναμη της Πιστεως.
Πρωτιστως και δυναμικα, η Πιστη, ζει, αισθανεται, αναπνεει, και αποπνεει τον Θεον,
τρεφεται και ζωογονειται μυστικα και κλιμακουμενα απο την χαρη Του,
αλλα δεν υπαρχει αλλος τροπος να εξωτερικευσει το βιουμενο, εκτος απο τον λογο, (που υπακουει στην λογικη),
που κοσμει και ξεχωριζει την ανθρωπινη φυση, απο καθε αλλη κτιστη φυση μεσα στην δημιουργια.
Για τα ανθρωπινα μετρα, ο λογος εαν δεν ειναι λογικος, δεν συνοδευεται δηλαδη απο λογικη αλληλουχια, ειρμο, νοημα,
και ορθη διατυπωση, ειναι αλογος, μη κατανοητος αρα και μη κοινωνουμενος.
Οταν ο λογος καλειται να εκφρασει πεπερασμενα και βασει προτυπων νοηματα, κτιστα δηλαδη, γινεται πληρως αντιληπτως,
και αποδεκτος απο την αντικειμενη ανθρωπινη υποσταση στην οποια απευθυνεται.
Γιατι η ανθρωπινη φυση νοει και κατανοει βασει υπαρκτων προτυπων και παραστασεων. Κτιστων δηλαδη νοηματων.
Μιλω για ιστορια, μιλω για φυσικη, μιλω για μουσικη και φυση, κλπ, και γινομαι αντιληπτος και αποδεκτος.
Γιατι; Γιατι οι απεναντι μου, εχουν εστω και μια φορα μοναδικη, δει, ακουσει, διαβασει, εχουν νοημα υπ'οψιν.
Οταν ομως "καλουμαι", να μιλησω για βιωματα (οχι εγω, ρητορικο ειναι το σχημα), υπερλογα και πνευματικα,
πως θα κοινωνησω την εμπειρια αυτη, αφου δεν εχει η εμπερια αυτη κανενα προτυπο και καμμια αντιστοιχη αναγωγη,
στην κτιστη φυση που μας περιβαλλει, και απο την οποια αποκλειστικα αντλει νοηματα ο νους του ανθρωπου,
για να λειτουργησει διαλεκτικα;
Εκει αρχιζουν τα προβληματα. Αρχιζει η ακατανοησια, η δυσπιστια και η μη αποδοχη η ακομα χειροτερα αντιδραση.
Θα πουμε παρακατω γιαυτα.
Εδω εχει νοημα να υπογραμμισουμε συμπερασματικα,
οτι η Πιστη δεν ειναι επ'ουδενι στο ιδιο επιπεδο με την λογικη,
αλλα κατα πολυ ανωτερη ως δυναμη, καθως ερευνα και ζει πραγματικοτητες περαν και μακραν της λογικης,
τις οποιες εν συνεχεια δια αυτης και μεταφερει.
Αρα και ειναι ατοπο και λαθος να αντιπαρατιθεται μαζι της,
σε ενα ανοητο ψευδοδιλημμα, διαχρονικα,
και εννοειται φυσικα οτι δεν ειναι κατωτερη, η υποδεεστερη ταχα,
οπως ο συγχρονος νενεκρωμενος πνευματικα, ορθολογιστης ανθρωπος θεωρει, εντελως λανθασμενα.