Βενέδικτος Αγιορείτης Ιερομόναχος
Δημοσιεύτηκε: Πέμ Νοέμ 09, 2006 12:38 pm
Πολλά τά μυστήρια
Πολλά είναι τά μυστήρια πού υπάρχουν μέσα στον ανθρώπινο κόσμο ή άν θέλετε, στο περιβάλλον στο όποιο βρίσκεται ό καθένας μας.
Στά βιβλία τής εκκλησίας μας αναφέρεται ώς φοβερώτατο μυστήριο ένα περιστατικό τής ανθρώπινης ζωής, το όποιο όλοι μας σχεδόν αποφεύγουμε νά το σκεφθούμε. Αναφέρεται στο Ιερό Ευχολόγιο: «Όντως φοβερώτατον το τού Θανάτου μυστήριον...».
Αυτό είναι «το φοβερώτατον μυστήριον». Το μυστήριο τοϋ θανάτου. Μυστήριο διότι συμβαίνουν τήν ώρα εκείνη πράγματα παράξενα και θαυμαστά, τά οποία ή ανθρώπινη διάνοια αδυνατεί νά τά συλλαβή και νά τά έρμηνεύση.
Και γιατί το αναφέρει ό ιερός υμνωδός ώς φοβερώτατο; Απορεί και ό ίδιος λέγοντας: «Πώς ψυχή εκ τού σώματος βιαίως χωρίζεται...». Πώς βίαια χωρίζεται ή ψυχή άπό τοσώμα και διαλύεται ό ιερώτατος δεσμός της συνυπάρξεως της ψυχής και τοϋ σώματος.
Για το λόγο αυτό είναι φοβερωτατο αυτό το μυστήριο. Για μας είναι φοβερωτατο διότι ό καθένας μας χάνει ένα στενό συγγενικό του πρόσωπο ή και πολύ φιλικό ή και πνευματικό.
"Ολοι μας γνωρίζουμε καλά από τήν διδασκαλία τής εκκλησίας μας ότι ό άνθρωπος είναι όν ψυχοσωματικό. Αυτό σημαίνει ότι ούτε μόνον ή ψυχή ούτε μόνον το σώμα πάλι συνιστά τό ολοκληρωμένο ανθρώπινο όν. Ή ψυχή δεν ζούσε πριν άπό τήν δημιουργία τού σώματος, γι' αυτό και δεν θέλει νά ζήση χωρίς αυτό. Ή έξοδος τής ψυχής άπό τό σώμα γίνεται βίαια, και αυτό αποτελεί τό μυστήριο τοϋ θανάτου.
Ή ώρα τού θανάτου είναι φοβερή γιά τον καθένα μας. Ό άνθρωπος καταλαβαίνει πολύ καλά τον εαυτό του. Παρουσιάζεται σε κλάσματα δευτερολέπτου ολόκληρη ή ζωή του σάν κάποια κινηματογραφική ταινία. "Ολη ή ύπαρξις τού άνθρωπου θά ύποστή μία ξαφνική άλλοίωσι. Τό μυαλό θά χάση τήν διαύγεια του και ή καρδιά θά αισΘανθν\ είτε βίαιους πόνους, είτε μία μεγάλη κατάπτωσι. ΌΛες οι θεωρητικές γνώσεις θά χαθούν και ή προσευχή θά κινδυνεύη να χαθή. Αρχίζει μία καινούργια ζωή για τον άνθρωπο, πού αποτελεί τήν αιώνια κατάστασι της ψυχής και τοϋ σώματος. Είναι μία νέα γέννησις, γιατί ό άνθρωπος είναι σάν νά εξέρχεται άπό κάποια άλλη δεύτερη σκοτεινή μήτρα και νά πορεύεται προς τά άϋλα και φωτεινά, προς τά έλπιζόμενα αγαθά. Έτσι, τονίζει ό όσιος Θεό-γνωστος, ό άνθρωπος πρέπει νά χαίρεται, διότι οδηγείται στην άπόλαυσι των αιωνίων αγαθών, άλλα νά είναι και προσεκτικός, διά το άδηλο τοϋ μέλλοντος και της τρεπτότητός του.[/b][/color]
Πολλά είναι τά μυστήρια πού υπάρχουν μέσα στον ανθρώπινο κόσμο ή άν θέλετε, στο περιβάλλον στο όποιο βρίσκεται ό καθένας μας.
Στά βιβλία τής εκκλησίας μας αναφέρεται ώς φοβερώτατο μυστήριο ένα περιστατικό τής ανθρώπινης ζωής, το όποιο όλοι μας σχεδόν αποφεύγουμε νά το σκεφθούμε. Αναφέρεται στο Ιερό Ευχολόγιο: «Όντως φοβερώτατον το τού Θανάτου μυστήριον...».
Αυτό είναι «το φοβερώτατον μυστήριον». Το μυστήριο τοϋ θανάτου. Μυστήριο διότι συμβαίνουν τήν ώρα εκείνη πράγματα παράξενα και θαυμαστά, τά οποία ή ανθρώπινη διάνοια αδυνατεί νά τά συλλαβή και νά τά έρμηνεύση.
Και γιατί το αναφέρει ό ιερός υμνωδός ώς φοβερώτατο; Απορεί και ό ίδιος λέγοντας: «Πώς ψυχή εκ τού σώματος βιαίως χωρίζεται...». Πώς βίαια χωρίζεται ή ψυχή άπό τοσώμα και διαλύεται ό ιερώτατος δεσμός της συνυπάρξεως της ψυχής και τοϋ σώματος.
Για το λόγο αυτό είναι φοβερωτατο αυτό το μυστήριο. Για μας είναι φοβερωτατο διότι ό καθένας μας χάνει ένα στενό συγγενικό του πρόσωπο ή και πολύ φιλικό ή και πνευματικό.
"Ολοι μας γνωρίζουμε καλά από τήν διδασκαλία τής εκκλησίας μας ότι ό άνθρωπος είναι όν ψυχοσωματικό. Αυτό σημαίνει ότι ούτε μόνον ή ψυχή ούτε μόνον το σώμα πάλι συνιστά τό ολοκληρωμένο ανθρώπινο όν. Ή ψυχή δεν ζούσε πριν άπό τήν δημιουργία τού σώματος, γι' αυτό και δεν θέλει νά ζήση χωρίς αυτό. Ή έξοδος τής ψυχής άπό τό σώμα γίνεται βίαια, και αυτό αποτελεί τό μυστήριο τοϋ θανάτου.
Ή ώρα τού θανάτου είναι φοβερή γιά τον καθένα μας. Ό άνθρωπος καταλαβαίνει πολύ καλά τον εαυτό του. Παρουσιάζεται σε κλάσματα δευτερολέπτου ολόκληρη ή ζωή του σάν κάποια κινηματογραφική ταινία. "Ολη ή ύπαρξις τού άνθρωπου θά ύποστή μία ξαφνική άλλοίωσι. Τό μυαλό θά χάση τήν διαύγεια του και ή καρδιά θά αισΘανθν\ είτε βίαιους πόνους, είτε μία μεγάλη κατάπτωσι. ΌΛες οι θεωρητικές γνώσεις θά χαθούν και ή προσευχή θά κινδυνεύη να χαθή. Αρχίζει μία καινούργια ζωή για τον άνθρωπο, πού αποτελεί τήν αιώνια κατάστασι της ψυχής και τοϋ σώματος. Είναι μία νέα γέννησις, γιατί ό άνθρωπος είναι σάν νά εξέρχεται άπό κάποια άλλη δεύτερη σκοτεινή μήτρα και νά πορεύεται προς τά άϋλα και φωτεινά, προς τά έλπιζόμενα αγαθά. Έτσι, τονίζει ό όσιος Θεό-γνωστος, ό άνθρωπος πρέπει νά χαίρεται, διότι οδηγείται στην άπόλαυσι των αιωνίων αγαθών, άλλα νά είναι και προσεκτικός, διά το άδηλο τοϋ μέλλοντος και της τρεπτότητός του.[/b][/color]