Σελίδα 1 από 4

Tα τελώνια

Δημοσιεύτηκε: Παρ Νοέμ 17, 2006 3:05 pm
από kostas8888
Τα Τελώνια

Τί είναι τά τελώνια.
Ή ονομασία τους.
Πώς νά κατανοήσουμε τά τελώνια

Σύμφωνα με την διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας μας, ή ψυχή κατά τήν έξοδο της από τό σώμα, άλλα καί προηγουμένως, όταν ετοιμάζεται νά έξέλθη άπό τό σώμα, αισθάνεται τήν παρουσία τών δαιμόνων, πού λέγονται τελώνια καί διακατέχεται άπό φόβο, επειδή θά διέλθη διά τών τελωνίων.
Ό χαρακτηρισμός αυτός ώς τελωνισμός είναι είλημμένος άπό τους τελώνες της εποχής εκείνης. Τελώνες στην άζ)χαία εποχή ό-νομάζονταν εκείνοι πού αγόραζαν τους δημοσίους φόρους από τό Κράτος καί στην συνέχεια τους εισέπρατταν από τόν Λαό. Χωρίζονταν σέ δυό τάξεις. Τους «δημοσιώνας ή δε-κατευτάς», πού ήταν ή ισχύς της εξουσίας, καί τους δασμολόγους. Οι πρώτοι ήταν οι γενικοί δημόσιοι εισπράκτορες, πού είχαν αγοράσει τους φόρους άπό την Πολιτεία, ενώ οι δεύτεροι ήταν OL έμμισθοι υπηρέτες τών πρώτων, πού εισέπρατταν τους φόρους άπό τό Λαό καί τους έδιναν στους δημοσιώνες. Οι δα-σμολόγοι ήταν άδικοι άφοϋ εισέπρατταν φόρους περισσότερους άπό όσους έπρεπε νά αποδώσουν στους κυρίους τους. Γι' αυτό καί είχαν πολλή κακή φήμη στίς αρχαίες κοινωνίες. Οι τελώνες, στην προσπάθεια τους νά εισπράξουν όσο τό δυνατόν περισσότερους φόρους, επινοούσαν διαφόρους τρόπους, δηλαδή, παραμόνευαν σέ στενούς δρόμους καί συ-νελάμβαναν τους περαστικούς, εξαναγκάζοντας τους νά δώσουν τά οφειλόμενα. Πρόκειται γιά μία σκηνή πολύ δυσάρεστη καί μισητή στους ανθρώπους της εποχής εκείνης.
Αυτήν ακριβώς τή γνώριμη καί μισητή εικόνα χρησιμοποιούν οι Πατέρες, γιά νά καταλάβουν OL άνθρωποι σέ τί συνίσταται τόφοβερό μυστήριο του θανάτου. Ό άγιος Μακάριος ό Αιγύπτιος θά πή πολύ χαρακτηριστικά: «'Όπως ακριβώς κάνουν οι τελώνες πού κάθονται στους στενούς δρόμους και συλλαμβάνουν όσους περνούν και τους απειλούν, έτσι κάνουν και οι δαίμονες, προσέχουν δηλαδή και προσπαθούν να συλλάβουν τις ψυχές, όταν έξέρχωνται άπό το σώμα! Και αν οι ψυχές δεν έχουν άπαλλαγτ) εντελώς άπό τήν αμαρτία, δεν μπορούν να εισέλθουν στις μονές τού ουρανού και νά συναντήσουν τον Κύριο τους, διότι οδηγούνται προς τά κάτω άπό τους εναέριους δαίμονες».
Βέβαια, ή εικόνα των τελωνίων ανήκει στην πραγματικότητα τής εποχής εκείνης. 'Όμως ή διδασκαλία ότι οί δαίμονες κατά τήν έξοδο τής ψυχής προσπαθούν νά καταλάβουν τήν ψυχή τού άνθρωπου, αναφέρεται σέ πολλά κείμενα τής Αγίας Γραφής καί των Πατέρων τής Εκκλησίας.
Ή πιό λεπτομερής άπό όλες τίς συζητήσεις των πρώτων Πατέρων τής Εκκλησίας, σχετικά με τή διδασκαλία περί τών έναερίων τελωνίων, εκτίθεται στην ομιλία γιά τήν άνα-χώρησι τής ψυχής άπό τόν άγιο Κύριλλο Αλεξανδρείας (444 μ.Χ.). σα άμαρτάνομε με την αίσθησι αύτη. Τό δε τελώνιο «της αφής (δι') όσα δι' αφής χειρών πονηρά καί χαλεπά έπράχθησαν». Κατόπιν ό θείος Κύριλλος ομιλεί και γιά τά υπόλοιπα τελώνια, τά όποια εξετάζουν την ψυχήν γιά τις μισητές στον Θεό καί μιαρές αμαρτίες, όπως π.χ. τοϋ «φθόνου καί ζήλου, κενοδοξίας τέ καί ύπερηφανίας, πικρίας καί οργής, όξυ-χολίας τέ καί θυμού» κ.λ.π. Ώστε κατά τόν φιλόθεο ιεράρχη κάθε «πάθος ψυχής» καί κάθε αμάρτημα της έχει τους ιδικούς του «τελώνας καί φορολόγους». Παραλλήλως όμως καί «οι άγιοι άγγελοι» δέν εγκαταλείπουν τή ψυχή στά πονηρά τελώνια. Κατά τήν ώρα τοϋ τελωνισμού της «προσφέρουσι καί αυτοί» αναλόγως «τά αγαθά» έργα της. Μάλιστα οί άγιες αγγελικές δυνάμεις απαριθμούν κατά «πρόσωπον των ακαθάρτων πνευμάτων» τις αγαθοεργίες τής ψυχής, τίς όποιες έπραξε «διά λόγων, καί έργων, καί λογισμών, καί εννοιών». 'Εάν ή ψυχή ευρέθη ότι έζησεν «εύσεβώς καί θεαρέστως», παραλαμβάνεται άπό τους αγαθούς αγγέλους καί «πορεύεται εις έ-κείνην τήν άνεκλάλητον χαράν» τής μακάριας καί αιωνίου ζωής. Έάν όμως ευρέθη ότι έζησεν «εν αμέλεια καί ασωτία», ακούει «τήνδεινοτάτην εκείνη ν ,φωνήν- «άρθήτω ό ασεβής, Ινα μή ϊδη τήν δόξαν Κυρίου» (Ήσ, 26,10). Τότε, οι άγιοι άγγελοι τοϋ θεοϋ εγκαταλείπουν με βαθειά λύπη τήν ψυχή καί «ηας>α-λαμβάνουσιν αυτήν οί Αιθίοπες εκείνοι δαίμονες».
Τόν τελωνισμό των ψυχών υπενθυμίζει καί ή αγία μας Εκκλησία σε διάφορες προσευχές. Ή κατανυκτική ευχή τοϋ Αποδείπνου προς τήν Κυρία των Αγγέλων λέγει: ΆσπιΑε... Θεοτόκε, «πάρεσό μοι ως ελεήμων»· όχι μόνον στην παρούσα ζωή, άλλα «καί έν τω καιρώ της εξόδου μου (τοϋ θανάτου) τήν άθλίαν μου ψυχήν περιέπουσα (φροντίζουσα), καί τάς σκοτεινάς όψεις των πονηρών δαιμόνων πόρρω αυτής άπελαύνουσα» (άποδιώκουσα μακρυά άπό τήν ψυχή μου). Σε μία ευχή τού Μεσονυκτίκού τού Σαββάτου προς τόν Σωτήρα (τήν Ευχή τού αγίου Ευστρατίου) δεόμεθα: «'Ίλεως γενού μοι, Δέσποτα», και άς μή ιδη «ή ψυχή μου τήν ζοφεράν καί σκοτεινή ν όψιν τών πονηρών δαιμόνων»· άλλα άς τήν παραλάβουν «άγγελοι φαιδροί καί φωτεινοί». Σε άλλο πάλι ύμνο ίκετεύομε τήν Κεχαριτωμένη Θεοτόκο· «έν ώρα με τή φοβερά τού θανάτου, έλευθέρωσον, κατηγορούντων δαιμόνων φρικτης αποφασεως.

Δημοσιεύτηκε: Παρ Νοέμ 17, 2006 3:54 pm
από paroikos
Με μεγάλη ειλικρίνια θα το πω κι ας μου απαντήσει κάποιος που γνωρίζει καλά ο θέμα. Τα τελώνεια λοιπον: Έτσι όπως παρουσιάζονται είναι σαν να δεχόμαστε δύο κριτές: Τον Θεό και τον διάβολο. Τελικά δεν θα μας κρίνει ο Θεος; Αποό την άλλη αναφέρεται ότι σαν σε δικαστήριο τα τελώνια θα αναφέρουν τις αμαρτίες μας: Δέυτερη ερώτηση: Ο Θεός δεν είναι παντογνώστης; Περιμένει το μάρτυρα κατηγορίας να πει τι έκανα π.χ. στη ζωή μου;

Είναι μεγάλο θέμα και θα ήθελα τη γνώμη σας να σχηματίσω μια άποψη

Δημοσιεύτηκε: Παρ Νοέμ 17, 2006 4:05 pm
από tigris
έχω ακούσει κι εγώ διηγήσεις με τελώνια και μου έχει σηκωθεί η τρίχα- και να σκεφτείς ότι πρώτη φορά στα 10 μου χρόνια διάβασα την διήγηση της Θεοδώρας, πνευματικού τέκνου Πατρός Βασιλείου (είναι από τις πιο γνωστές)...Αλλά και από άλλες πηγές πχ πρόσφατα πήρα ένα περιοδικό με απόκρυφα θέματα (βασικά δεν διαβάζω τέτοια αλλά ήμουν στο νοσοκομείο μια νύχτα και δεν ήξερα τι να κάνω, οπότε πετάχτηκα μέχρι το περίπτερο και, αφού δεν βρήκα τίποτα αξιόλογο, πήρα αυτό...)Λοιπόν, είχε αφιέρωμα σε μεταθανάτιες εμπειρίες συνελλεγμένες από εργαζόμενους σε νοσοκομεία, από ανθρώπους που μίλησαν με ετοιμοθάνατους & με άτομα που "επεστρεψαν". Εκείνο που μου έκανε μεγάλη εντύπωση είναι η εξαιρετική ομοιότητα που βρήκα σε ένα από αυτά με κάποια μαρτυρία σε άλλο βιβλίο, ορθόδοξο αυτή τη φορά.
Συγκεκριμένα, ήταν μια γυναίκα που ζούσε χωρίς ηθικές αρχές & αφού συνάντησε τα τελώνια την στιγμή του θανάτου της-είχαν κυκλώσει το κρεβάτι της (δεν θα τα περιγράψω, ήταν φριχτά) Εκεί που είχε απελπιστεί, έρχεται μια φωτεινή μορφή (ο άγγελός της) και ρίχνει στα διαμόνια χρυσά νομίσματα- Τι είναι αυτά, ρωτάει η γυναίκα; - Οι αγνές σου πράξεις, αυτές που έκανες ως παιδί...
Τελικά ανέβηκαν και προσκύνησαν δύο Πρόσωπα, Άντρα και Γυναίκα, που βρίσκονταν σε θρόνους (Ο Χριστός και η Παναγία).Ρωτάει ο Χριστός τον άγγελο;-Έπεσε στα τελώνια;- Ναι, απαντά ο άγγελος. (....)Τελικά, με την μεσολάβηση της Παναγίας, αποφασίστηκε να ξαναγυρίσει η ψυχή της γυναίκας. Μπαίνουν μαζί με την Παναγία σε ένα δωμάτιο που είχε δώδεκα άμαξες-στη δωδέκατη η γυναίκα ένιωσε έναν φριχτό πονο στο κεφάλι, σαν να της ξερίζωναν τα μαλλιά...και άρχισε να πέφτει...ώσπου βρέθηκε στο ψυγείο, όπου την είχαν τοποθετημένη ως νεκρή.

Δημοσιεύτηκε: Παρ Νοέμ 17, 2006 4:09 pm
από paroikos
tigris έγραψε:έχω ακούσει κι εγώ διηγήσεις με τελώνια και μου έχει σηκωθεί η τρίχα- και να σκεφτείς ότι πρώτη φορά στα 10 μου χρόνια διάβασα την διήγηση της Θεοδώρας, πνευματικού τέκνου Πατρός Βασιλείου (είναι από τις πιο γνωστές)...Αλλά και από άλλες πηγές πχ πρόσφατα πήρα ένα περιοδικό με απόκρυφα θέματα (βασικά δεν διαβάζω τέτοια αλλά ήμουν στο νοσοκομείο μια νύχτα και δεν ήξερα τι να κάνω, οπότε πετάχτηκα μέχρι το περίπτερο και, αφού δεν βρήκα τίποτα αξιόλογο, πήρα αυτό...)Λοιπόν, είχε αφιέρωμα σε μεταθανάτιες εμπειρίες συνελλεγμένες από εργαζόμενους σε νοσοκομεία, από ανθρώπους που μίλησαν με ετοιμοθάνατους & με άτομα που "επεστρεψαν". Εκείνο που μου έκανε μεγάλη εντύπωση είναι η εξαιρετική ομοιότητα που βρήκα σε ένα από αυτά με κάποια μαρτυρία σε άλλο βιβλίο, ορθόδοξο αυτή τη φορά.
Συγκεκριμένα, ήταν μια γυναίκα που ζούσε χωρίς ηθικές αρχές & αφού συνάντησε τα τελώνια την στιγμή του θανάτου της-είχαν κυκλώσει το κρεβάτι της (δεν θα τα περιγράψω, ήταν φριχτά) Εκεί που είχε απελπιστεί, έρχεται μια φωτεινή μορφή (ο άγγελός της) και ρίχνει στα διαμόνια χρυσά νομίσματα- Τι είναι αυτά, ρωτάει η γυναίκα; - Οι αγνές σου πράξεις, αυτές που έκανες ως παιδί...
Τελικά ανέβηκαν και προσκύνησαν δύο Πρόσωπα, Άντρα και Γυναίκα, που βρίσκονταν σε θρόνους (Ο Χριστός και η Παναγία).Ρωτάει ο Χριστός τον άγγελο;-Έπεσε στα τελώνια;- Ναι, απαντά ο άγγελος. (....)Τελικά, με την μεσολάβηση της Παναγίας, αποφασίστηκε να ξαναγυρίσει η ψυχή της γυναίκας. Μπαίνουν μαζί με την Παναγία σε ένα δωμάτιο που είχε δώδεκα άμαξες-στη δωδέκατη η γυναίκα ένιωσε έναν φριχτό πονο στο κεφάλι, σαν να της ξερίζωναν τα μαλλιά...και άρχισε να πέφτει...ώσπου βρέθηκε στο ψυγείο, όπου την είχαν τοποθετημένη ως νεκρή.
:!: :!: :!: Εσύ εκ πείρας όλο και κάτι μπορείς να μας καταθέσεις. Αν θες βέβαια. Αποκλείεται να μην υπέπεσε κάτι στην αντίληψή σου!

Δημοσιεύτηκε: Παρ Νοέμ 17, 2006 4:15 pm
από tigris
Εκ πείρααςςςςςςςςςςς;;;;
Εγώωωωωωωωωωωω;
ΟΚ, λοιπον, δεν έχω φύγει να επιστρέψω: προσωπικά, Πάροικος, πιστεύω τις διηγήσεις ως αληθείς ΑΛΛΑ
εξαρτάται από την ψυχή και από την αγάπη που είχε την στιγμή που έφευγε (όχι από το αν ήταν αγία ή αμαρτωλή ΠΡΟΣΟΧΗ, αλλο λέω μην πεταχτεί κανέναν απο σας και με κατηγορήσει πάλι, εντάξει;)

Την στιγμή που φεύγουμε, αν (έστω και κατά λάθος) η καρδιά μας είναι γεμάτη αγάπη και ευγνωμοσύνη, ε τότε τα τελώνια ΔΕΝ θα τολμήσουν να πλησιάσουν! Είναι προσωπικό μου συμπερασμα & μπορώ να το στηρίξω με επιψχειρήματα για όποιον ενδιαφέρεται (κάνω και διαλέξεις, πληροφορίες μεσω Mp)

Δημοσιεύτηκε: Παρ Νοέμ 17, 2006 4:21 pm
από 123
Κι εγώ έχω διαβάσει βιβλία με θέμα τα τελώνεια και μάλιστα στον βίο του Αγ. Αντωνίου, που είχε μια τέτοια εμπειρία.

Όμως με απασχόλησε πολλές φορές το ερώτημα του parikos.

Αυτό που βρήκα ως πλησιέστερη απάντηση είναι το εξής :
Πιστεύω (μπορεί και να κάνω λάθος) πως τα τελώνεια παίρνουν αυτούς που τους βαραίνουν θανάσιμα αμαρτήματα, όπως φόνος, κακία κλπ. και δεν έχουν κανένα ελαφρυντικό. Έτσι, μη έχοντας λόγο συνέχισης, "αρπάζονται" νωρίς-νωρίς. Αυτοί που ενσυνείδητα εργάζονται για τον πονηρό :evil: και εχθρεύονται τον άνθρωπο...ε...δεν έχει νόημα να κριθούν... (βλ. Μπους)

Όμως ο Θεός τα γνωρίζει αυτά, που κρίνει με τη Σοφία Του, εμείς μόνο υποθέσεις κάνουμε για να ηρεμήσουμε τις ανησυχίες μας.

Δημοσιεύτηκε: Παρ Νοέμ 17, 2006 4:25 pm
από tigris
Από την άλλη έχουμε και την καλή μας Γερόντισσα που απαντά σε κάποια κυρία
-Και τι θα γίνει με τα τελώνια;
- Εγώ θα τους πω "Φως Χριστού φέγγει τοις πάσι" !@

Δημοσιεύτηκε: Παρ Νοέμ 17, 2006 4:51 pm
από DOMINIQUE
ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΙΣΙΟΥ"ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ"

Ερώτηση''Γέροντα,μια ψυχή που φεύγει από αυτήν τη ζωή τακτοποιημένη θα περάση από τελώνια?"
Απάντηση"Οταν μια ψυχή είναι τακτοποιημένη και ανεβαίνει στον ουρανό,δεν μπορούν τα ταγκαλάκια να την πειράξουν.Ενώ αν δεν είναι τακτοποιημένη,βασανίζεται από τα ταγκαλάκια.Μερικές φορές μάλιστα ο Θεός επιτρέπει να βλέπει τα τελώνια η ψυχή του ανθρώπου που έχει χρέη,την ώρα που ψυχορραγεί,για να βοηθήση εμάς που θα ζήσουμε ακόμη,ώστε να αγωνισθούμε να εξοφλήσουμε εδώ τα χρέη μας.Οικονομάει δηλ.να βλέπουν μερικοί ορισμένα πράγματα,για να βοηθηθούν οι άλλοι και να μετανοήσουν....... .......
Καμιά φορά πάλι οικονομάει ο Θεός να έχει η ψυχή ένα διάλογο την ώρα που ξεψυχάει,για να μετανοήση ο ίδιος ο άνθρωπος που βρίσκεται στα τελευταία του ή αυτοί που τον ακούν.Βλέπεις ο Θεός έχει πολλούς τρόπους που σώζει τον άνθρωπο."

Δημοσιεύτηκε: Παρ Νοέμ 17, 2006 6:10 pm
από paroikos
DOMINIQUE έγραψε:ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΙΣΙΟΥ"ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ"

Ερώτηση''Γέροντα,μια ψυχή που φεύγει από αυτήν τη ζωή τακτοποιημένη θα περάση από τελώνια?"
Απάντηση"Οταν μια ψυχή είναι τακτοποιημένη και ανεβαίνει στον ουρανό,δεν μπορούν τα ταγκαλάκια να την πειράξουν.Ενώ αν δεν είναι τακτοποιημένη,βασανίζεται από τα ταγκαλάκια.Μερικές φορές μάλιστα ο Θεός επιτρέπει να βλέπει τα τελώνια η ψυχή του ανθρώπου που έχει χρέη,την ώρα που ψυχορραγεί,για να βοηθήση εμάς που θα ζήσουμε ακόμη,ώστε να αγωνισθούμε να εξοφλήσουμε εδώ τα χρέη μας.Οικονομάει δηλ.να βλέπουν μερικοί ορισμένα πράγματα,για να βοηθηθούν οι άλλοι και να μετανοήσουν....... .......
Καμιά φορά πάλι οικονομάει ο Θεός να έχει η ψυχή ένα διάλογο την ώρα που ξεψυχάει,για να μετανοήση ο ίδιος ο άνθρωπος που βρίσκεται στα τελευταία του ή αυτοί που τον ακούν.Βλέπεις ο Θεός έχει πολλούς τρόπους που σώζει τον άνθρωπο."
ETΣΙ ΜΑΛΙΣΤΑ! ΑΥΤΟ ΘΑ ΠΕΙ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΑΓΙΟΣ ΚΑΙ ΝΑ ΠΙΑΝΕΙΣ ΘΕΟ ΜΕ ΤΟ "ΚΙΝΗΤΟ" ΣΟΥ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ!

Δημοσιεύτηκε: Παρ Νοέμ 17, 2006 6:39 pm
από nkope
parikos_ έγραψε:Με μεγάλη ειλικρίνια θα το πω κι ας μου απαντήσει κάποιος που γνωρίζει καλά ο θέμα. Τα τελώνεια λοιπον: Έτσι όπως παρουσιάζονται είναι σαν να δεχόμαστε δύο κριτές: Τον Θεό και τον διάβολο. Τελικά δεν θα μας κρίνει ο Θεος; Αποό την άλλη αναφέρεται ότι σαν σε δικαστήριο τα τελώνια θα αναφέρουν τις αμαρτίες μας: Δέυτερη ερώτηση: Ο Θεός δεν είναι παντογνώστης; Περιμένει το μάρτυρα κατηγορίας να πει τι έκανα π.χ. στη ζωή μου;

Είναι μεγάλο θέμα και θα ήθελα τη γνώμη σας να σχηματίσω μια άποψη
Ο π. Αθανάσιος Βατοπαιδινός λέει ότι δεν θα μας κρίνει ούτε ο Θεός ούτε ο διάβολος αλλά μόνοι μας θα κρίνουμε τον εαυτό μας αφού γνωρίσουμε την τελειότητα της αγάπης του Θεού κατά την ώρα της μετάστασής μας.

Επιφυλάσσομαι να βρώ τη διήγηση του μακαριστού Γέροντα Ιάκωβου Τσαλίκη για την μετά θάνατο κρίση του Γέροντά του, και να σας τη μεταφέρω.