Σελίδα 1 από 1

το ΜΟΝΟΝ ασφαλές κριτήριον της αληθείας

Δημοσιεύτηκε: Τετ Νοέμ 29, 2006 11:28 am
από Misha
Εικόνα



"Εν τη ψυχή του ανθρώπου όστις δεν εγνώρισε την τελείαν αγάπην αι δύο εντολαί του Χριστού ουχί σπανίως ευρίσκονται εν οξεία αμοιβαία αντιθέσει. Ο αγαπών τον Θεόν εξέρχεται του κόσμου και καταδύεται εις πνευματικόν τινα «εγωϊσμόν» και ως αδιάφορος δια τα συμβαίνοντα εν τω κόσμω σώζει την εαυτού ψυχήν. Ο αγαπών πάλιν εμπαθώς τον ανθρώπινον κόσμον ζη τον πόνον αυτού όστις κατακλύζει τον κόσμον όλον και εγείρεται κατά του Θεού θεωρών Εκείνον αίτιον του πόνου αυτού όστις κατακλύζει τον κόσμον όλον και εγείρεται ενίοτε μέχρις έχθρας.

Ενθυμούμαι ότε ενθουσιασθείς ποτε εκ των έργων των Αγίων Πατέρων είπον εις αυτόν: «Λυπούμαι διότι δεν έχω ούτε δυνάμεις ούτε χρόνον να ασχοληθώ περισσότερον εις την μελέτην της θεολογίας». Και ο Γέρων απήντησε:

«Θεωρείτε τούτο σπουδαίον πράγμα»; … Εσιώπησεν ολίγον και ύστερον προσέθεσε: «Κατʼ εμέ, μέγα είναι μόνον έν, να ταπεινωθή τις διότι η υπερηφανία εμποδίζει ημάς να αγαπώμεν».

… η αγάπη προς τους εχθρούς είναι το μόνον ασφαλές κριτήριον της αληθείας ουχί μόνον επί του σωτηριολογικού επιπέδου του αφορώντος εις το πολίτευμα του πνευματικοηθικού βίου όπερ σώζει τον άνθρωπον, αλλά και επί του δογματικού επιπέδου εις τας θεωρητικάς τουτέστι παραστάσεις του Όντος.

Όλος ο κόσμος ζητεί το κριτήριον της αληθείας άχρι της σήμερον ημέρας. Ο πιστός ως τοιούτον ομολογεί την Εκκλησίαν … Αλλʼ εν τη ιστορική πείρα εφάνη ότι η τοιαύτη υπόδειξις δεν είναι επαρκώς σαφής. Διότι πλην της Μιάς αληθούς, και αι ψευδο-εκκλησίαι αποκαλούν εαυτάς Εκκλησίας, εξωτερικόν δε σημείον διακρίνον αδιαφιλονικήτως την αληθή Εκκλησίαν από των ψευδο-εκκλησιών δεν υπάρχει.

Το υποδειχθέν όμως υπό του Γέροντος κριτήριον δύναται να κληθή παγκόσμιον, διότι δίδει εις έκαστον εξ ημών την δυνατότητα δια της υποκειμένης εις τον έλεγχον της συνειδήσεως πνευματικής ζωής εν τη ψυχική αυτής εκδηλώσει, ουχί μόνον να ορίσωμεν τον πνευματικόν τόπον ημών, ήτοι να εννοήσωμεν την αλήθειαν ή το ψεύδος της ατομικής ημών πορείας ενώπιον του Θεού, αλλά και να διακρίνωμεν την διδαχήν της αληθούς Εκκλησίας από πάντων των αλλοτρίων και των νόθων, άτινα παρεμβάλλονται εις αυτήν.


Η αληθής Εκκλησία πάντοτε φυλάττει άθικτον την διδασκαλίαν του Χριστού αλλʼ ουχί πάντες οι θεωρούντες εαυτούς μέλη της Εκκλησίας και ομιλούντες προσέτι εξ ονόματος Αυτής κατανοούν αυτήν. Διότι αι θύραι της αγάπης Αυτής είναι ευρέως ανεωγμέναι εις πάντα άνθρωπον ανεξαρτήτως της πνευματικής αυτού προόδου, αρκεί να ομολογήση πίστιν και πόθον σωτηρίας. Ένεκα τούτου εν τη δεδομένη εμπειρική ζωή της Εκκλησίας πάντοτε παρουσιάζεται ανάμιξις της εκδηλουμένης εν τη αγιότητι του βίου αληθείας μετά της αναληθείας της εισαγομένης εκ των αμαρτιών των ασθενών μελών Αυτής, μη αποκλειομένων και ωρισμένων εκπροσώπων της αγίας ιεραρχίας.

Η περίπτωσις αύτη λίαν δυσχεραίνει το πρόβλημα της διακρίσεως της αληθούς Εκκλησίας εκ των ψευδο-εκκλησιών, αίτινες ωσαύτως δύνανται να επιδεικνύουν την ιστορικήν διαδοχήν αυτών από των αποστολικών χρόνων και κηρύττουν δογματικήν διδαχήν ηντλημένην εκ της Αγίας Γραφής, αλλά μετʼ εκείνων των προσθηκών αίτινες είναι αλλότριοι της Θείας αληθείας και του Θείου θελήματος. Πηγήν των εισαχθεισών καινοτομιών και διαστροφών αποτελεί η αμαρτωλός θέλησις –ανθρωπίνη ή δαιμονική- ήτις συνήθως ουχί μόνον δεν δύναται να αποδειχθή λογικώς εις τους άλλους αλλʼ ουδέ υπʼ αυτών των ιδίων να διασαφηθή.

Και ιδού εις όλας αυτάς τας περιπτώσεις το υποδεικνυόμενον υπό του Γέροντος Σιλουανού κριτήριον είναι πολύτιμον, διότι δίδει την δυνατότητα να διακρίνωμεν αλαθήτως την παρουσίαν θελήματος αλλοτρίου του θελήματος του Θεού, «Όστις θέλει πάντας σωθήναι» και Όστις έδωκεν εις ημάς την εντολήν «αγαπάτε τους εχθρούς υμών».

Η εντολή αύτη του Χριστού ούσα ανταύγεια εν τω κόσμω της παντελείου αγάπης του Τριαδικού Θεού, είναι ο «εις κεφαλήν γωνίας λίθος» όλης της διδασκαλίας της Εκκλησίας, η ύστατη σύνθεσις όλης της θεολογίας, η «εξ ύψους δύναμις» και εκείνο «το περισσόν» ζωής, όπερ εχαρίσατο εις ημάς ο Χριστός· εκείνο το «βάπτισμα εν Πνεύματι Αγίω» περί του οποίου ομιλεί ο Ιωάννης ο Βαπτιστής.



Ο λόγος ούτος –«αγαπάτε τους εχθρούς υμών»- είναι το πυρ εκείνο όπερ κατεβίβασεν ο Κύριος επί της γης δια της επιδημίας Αυτού, εκείνο το άκτιστον Θείον Φως, όπερ περιέλαμψε τους Αποστόλους επί του Θαβώρ, εκείναι αι πύριναι γλώσσαι, εν ταις οποίαις κατήλθε το Πνεύμα το Άγιον επί των Αποστόλων εν τω υπερώω της Σιών· είναι η εν ημίν Βασιλεία του Θεού, «εληλυθυΐα εν δυνάμει», το πλήρωμα της ανθρωπότητος και η τελείωσις της κατά Θεόν ομοιώσεως.


Όσον και εάν είναι ο άνθρωπος σοφός, επιστήμων, ευσχήμων, εάν δεν αγαπά τους εχθρούς τουτέστι πάντα συνάνθρωπον δεν έφθασεν εις την τελείαν γνώσιν του Θεού. Και αντιθέτως όσον και εάν είναι τις απλούς, πένης και αμαθής, αλλά φέρει εν τη καρδία αυτού την αγάπην ταύτην, «μένει εν τω Θεώ και ο Θεός εν αυτώ μένει».

Η χριστοειδής προς τους εχθρούς αγάπη έξω του Ενός Αληθινού Θεού είναι αδύνατος, εβεβαίου ο Γέρων. Ο φορεύς τοιαύτης αγάπης είναι κοινωνός ζωής αιωνίου έχων αναμφίβολον την περί τούτου μαρτυρίαν εν τη καρδία αυτού. Είναι κατοικία Πνεύματος Αγίου και δια Πνεύματος Αγίου γνωρίζει τον Πατέρα και τον Υιόν δια της υπαρξιακής και ζωηφόρου γνώσεως και εν Πνεύματι Αγίω γίνεται αδελφός και φίλος του Χριστού υιός του Θεού και θεός κατά χάριν."



Από τον βίο και τις διδαχές του οσίου Σιλουανού του Αθωνίτου.

Δημοσιεύτηκε: Τετ Νοέμ 29, 2006 12:54 pm
από helen
To "Αγαπάτε τους εχθρούς υμών" εγώ το καταλαβαίνω σαν ακριβώς τον ορισμό της Αγάπης και του Σταυρού του Χριστού, είναι ακατάλυπτο από εμάς... μακάρι να αξιωθούμε να νοιώσουμε αυτήν την αγάπη, είναι σκληρό αλλά όποιος κάνει κάτι λιγότερο δεν είναι χριστιανός...

Δημοσιεύτηκε: Τετ Νοέμ 29, 2006 2:04 pm
από Dirfys
helen έγραψε:To "Αγαπάτε τους εχθρούς υμών" εγώ το καταλαβαίνω σαν ακριβώς τον ορισμό της Αγάπης και του Σταυρού του Χριστού, είναι ακατάλυπτο από εμάς... μακάρι να αξιωθούμε να νοιώσουμε αυτήν την αγάπη, είναι σκληρό αλλά όποιος κάνει κάτι λιγότερο δεν είναι χριστιανός...
δεν ειναι λιγακι υπερβολικο αυτο Ελενη μου?
μπορει κανεις να αξιοθει οπως λες να φτασει την αγαπη στον ορισμο του Σταυρου του Χριστου?
και οποιος το κανει σε λιγοτερο βαθμο δεν ειναι χριστιανος?
δεν το καταλαβα καλα ? αυτο εννοεις?
γιατι εγω δεν θα φτασω ποτε αυτον τον ορισμο .δεν θα Τον φτασω ποτε τον Χριστο στην δυναμη της αγαπης και της πιστης.
δεν θα ακουμπισω ποτε το Μεγαλειο Του.
δεν εχω μεχρι στιγμης γυρισει το μαγουλο μου σε καθε σφαλιαρα που εφαγα,και δεν ξερω αν θα το κανω ποτε σε εχθρο αυτο.
δεν εσκυψα το κεφαλι και ειπα ευχαριστω οταν με εβρισαν...
μπορει να μην ανταποδωσα αλλα οχι οτι ειχα την δυναμη να τους αγαπω αδολα και με ολη την ψυχη μου να συγχωρησω...
δεν ειμαι χριστιανη?
τι ειμαι?

Δημοσιεύτηκε: Τετ Νοέμ 29, 2006 2:28 pm
από Misha
"Ο άγιος Μακάριος ο Αιγύπτιος στις πνευματικές του ομιλίες γράφει :


«Ο ακούων λόγον έρχεται εις κατάνυξιν και μετά τούτο, υποστελλούσης της χάριτος κατʼ οικονομίαν πρός το συμφέρον τω ανθρώπω, εισέρχεται εις γυμνασίαν και παιδείαν πολέμου και ποιεί πάλην και αγώνα προς τον σατανάν και μετά πολλού δρόμου και αγώνος αποφέρεται τα νικητήρια και γίνεται χριστιανός». [Μακαρίου Αιγυπτίου: Όμιλίαι Πνευματικοί, έκδ. Σχοινά, σελ. 127.]

Αυτή η παρατήρηση είναι αξιοσημείωτη. Γιατί φανερώνει ότι η παιδεία είναι ο πόλεμος στον καιρό της άρσεως της Χάριτος και ακόμη δείχνει καθαρά ότι τα στάδια της πνευματικής ζωής ταυτίζονται με την έλευση, την υποστολή και την εκ νέου έλευση της Χάριτος του Θεού.


Μάλιστα σημειώνει χαρακτηριστικά ότι ο άνθρωπος γίνεται Χριστιανός όχι με την κατάνυξη πού θα δημιουργηθεί από την έλευση της Χάριτος, αλλά από τον αγώνα πού θα ακολουθήσει. Τότε αποκτά πείρα και γνώση Θεού."


Η Ελένη μιλά για το επιθυμητό,την χριστιανική τελειοτητα της αγάπης προς όλους.

ο Χριστιανος περνα απο πνευματικές ηλικίες...νηπιο,παιδι,εφηβος,ενήλικος....

δε γινονται με τη μία όλα...απαλά και με καλό τρόπο θα πετυχουμε το ποθούμενο..

Δημοσιεύτηκε: Τετ Νοέμ 29, 2006 2:32 pm
από helen
Η dirfis έγραψε:

δεν ειναι λιγακι υπερβολικο αυτο Ελενη μου?
μπορει κανεις να αξιοθει οπως λες να φτασει την αγαπη στον ορισμο του Σταυρου του Χριστου?
και οποιος το κανει σε λιγοτερο βαθμο δεν ειναι χριστιανος?
δεν το καταλαβα καλα ? αυτο εννοεις?
γιατι εγω δεν θα φτασω ποτε αυτον τον ορισμο .δεν θα Τον φτασω ποτε τον Χριστο στην δυναμη της αγαπης και της πιστης.
δεν θα ακουμπισω ποτε το Μεγαλειο Του.
δεν εχω μεχρι στιγμης γυρισει το μαγουλο μου σε καθε σφαλιαρα που εφαγα,και δεν ξερω αν θα το κανω ποτε σε εχθρο αυτο.
δεν εσκυψα το κεφαλι και ειπα ευχαριστω οταν με εβρισαν...
μπορει να μην ανταποδωσα αλλα οχι οτι ειχα την δυναμη να τους αγαπω αδολα και με ολη την ψυχη μου να συγχωρησω...
δεν ειμαι χριστιανη?
τι ειμαι?[/quote]

Ούτε και εγώ! Ναι δεν είναι Χριστιανός πως να το κάνουμε τώρα... Εγώ πάντως όχι, το τι θα κάνει ο Θεός με μένα είναι άλλο, υπάρχει και η θεωρία της προαίρεσης σε αυτήν ελπίζουμε... Είναι λεπτό το θέμα για το σκύψιμο του κεφαλιού που λες, ούτε ο Χριστός σιώπησε απέναντι στις αυθαιρεσίες των Φαρισαίων αντίθετα ήταν πολύ καυστικός αλλά γιατί ? Γιατί τους αγαπούσε γιατί δεν ήθελε αυτό το κακό να συνεχιστεί. Είναι το ναι μας Ναι και το όχι μας Όχι? Είναι εδραιωμένα πάνω στην αλήθεια η στην προσωπικό μας εγωισμό?
Και βέβαια μπορεί κάποιος να αξιωθεί να φτάσει στην αγάπη στον ορισμό του Σταυρού του Χριστού οι Άγιοί μας αυτό έκαναν...

Δημοσιεύτηκε: Τετ Νοέμ 29, 2006 2:38 pm
από Dirfys
[
Και βέβαια μπορεί κάποιος να αξιωθεί να φτάσει στην αγάπη στον ορισμό του Σταυρού του Χριστού οι Άγιοί μας αυτό έκαναν...[/quote]

οχι Ελενη μου οχι
δεν βαζω τον εαυτο μου σαν τους Αγιους μας.
δεν θα με "ζυγισω" με τα ιδια μετρα και σταθμα.
δεν θα μπορεσω να φτασω εκει....
ειμαι ανθρωπος αδυναμος και κανω λαθη οχι απο προθεση παντα
αλλα κανω...

Δημοσιεύτηκε: Τετ Νοέμ 29, 2006 2:56 pm
από ROMFAIA
helen έγραψε:To "Αγαπάτε τους εχθρούς υμών" εγώ το καταλαβαίνω σαν ακριβώς τον ορισμό της Αγάπης και του Σταυρού του Χριστού, είναι ακατάλυπτο από εμάς... μακάρι να αξιωθούμε να νοιώσουμε αυτήν την αγάπη, είναι σκληρό αλλά όποιος κάνει κάτι λιγότερο δεν είναι χριστιανός...
ΕΥΤΥΧΩΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ ΔΕΝ ΣΩΖΟΜΑΣΤΕ ΔΙ΄ΕΡΓΩΝ ΝΟΜΟΥ ΑΛΛΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΧΑΡΙΤΟΣ ΤΟΥ ΓΛΥΚΥΤΑΤΟΥ ΙΗΣΟΥ.

ΤΟ ΙΔΕΑΤΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΦΤΑΣΟΥΜΕ ΣΤΑ ΜΕΤΡΑ ΑΥΤΑ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ, ΜΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΜΟΝΟ Η ΧΑΡΙΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΤΟ ΔΩΣΕΙ.

ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ, ΑΥΤΑ ΤΑ ΜΕΤΡΑ. ΑΛΛΩΣΤΕ ΓΙ΄ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΣΤΑΥΡΩΘΗΚΕ Ο ΑΝΑΜΑΡΤΗΤΟΣ.

ΣΚΕΦΤΗΚΑΤΕ ΠΟΤΕ ΟΤΙ ΑΥΤΟ ΚΑΘΑΥΤΟ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΤΟΥ, ΑΥΤΟ ΚΑΘ΄ΑΥΤΟ ΤΟ ΥΨΟΣ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΟΨΥΧΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ ΤΗΣ ΣΥΓΓΝΩΜΗΣ ΤΟΥ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΙ ΤΕΛΙΚΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΘΕΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ?

ΕΓΩ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΕΤΣΙ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΑ ΤΗΝ ΘΕΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ, ΟΤΑΝ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΑ ΝΑ ΜΕΤΕΧΩ ΝΟΗΤΑ ΣΤΟ ΠΑΘΟΣ....

ΔΙΑ ΧΑΡΙΤΟΣ Η ΑΓΑΠΗ, ΔΙΑ ΧΑΡΙΤΟΣ Η ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ, ΔΙΑ ΧΑΡΙΤΟΣ Η ΜΕΤΑΝΟΙΑ, ΔΙΑ ΧΑΡΙΤΟΣ ΤΕΛΙΚΑ Η ΣΩΤΗΡΙΑ.

ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΓΩΝΑΣ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ. ΚΑΙ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΥΟΔΩΣΕΙ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥ ΚΡΙΤΗΡΙΑ (ΟΙ ΑΓΙΟ ΠΑΤΕΡΕΣ ΛΕΝΕ ΠΩΣ ΕΧΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΑΙΡΕΣΗ ΜΑΣ ΑΥΤΟ).

ΕΙΝΑΙ ΔΩΡΑ ΟΙ ΑΡΕΤΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΤΙΣ ΧΑΡΙΣΕΙ....