Σελίδα 1 από 1
Iερό πηδάλιο
Δημοσιεύτηκε: Δευ Μαρ 05, 2007 1:31 pm
από Domna
Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΑΣΩΝΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΚΡΑΤΑΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΚΡΥΦΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ. Η ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ, ΤΟ ΙΕΡΟ ΠΗΔΑΛΙΟ ΚΑΙ Η "ΚΛΙΜΑΞ" ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ, ΕΙΝΑΙ ΤΑ 3 ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ, ΔΙΟΤΙ ΠΕΡΙΕΧΟΥΝ ΔΙΔΑΧΕΣ ΚΑΙ ΙΕΡΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ, ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΟ ΑΓΙΟ ΧΑΡΙΣΕ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ, ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΣΤΟΥΣ ΙΕΡΕΙΣ Ή ΣΤΟΥΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥΣ Ή ΣΤΟΥΣ ΜΟΝΑΧΟΥΣ, ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΨΥΧΙΚΗ ΤΟΥΣ ΩΦΕΛΕΙΑ. ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΠΗΔΑΛΙΟ ΜΑΛΙΣΤΑ, Ο ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ Ο ΑΓΙΟΡΕΙΤΗΣ ΞΕΧΩΡΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΙΕΡΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟΥΣ ΙΕΡΕΙΣ, ΤΟΥΣ ΜΟΝΑΧΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΛΑΪΚΟΥΣ, ΑΠΕΥΘΥΝΟΜΕΝΟΣ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΩΦΕΛΕΙΑ ΟΛΩΝ ΜΑΣ. ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ, ΕΣΥ ΠΕΣ ΟΤΙ ΕΧΕΙΣ ΕΝΑΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΜΑΛΙΣΤΑ (ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΟΥ ΓΡΑΦΩ ΤΩΡΑ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΣΥΜΒΕΙ ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ ΣΕ ΜΙΑ ΦΙΛΗ ΜΟΥ), ΣΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΛΕΣ ΟΤΙ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΠΑΝΤΡΕΥΤΕΙΣ ΤΟΝ ΔΕΥΤΕΡΟ ΕΞΑΔΕΛΦΟ ΣΟΥ. ΕΚΕΙΝΟΣ ΕΙΠΕ ΣΤΗ ΦΙΛΗ ΜΟΥ, ΟΤΙ "ΚΑΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ, ΤΟ ΣΥΖΗΤΑΜΕ, ΑΦΟΥ ΕΙΝΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΕΞΑΔΕΛΦΟΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΡΩΤΟΣ"!!! ΕΑΝ ΕΚΕΙΝΗ ΕΙΧΕ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΤΟ ΙΕΡΟ ΠΗΔΑΛΙΟ ΘΑ ΓΝΩΡΙΖΕ ΟΤΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΘΑΝΑΣΙΜΗ ΑΜΑΡΤΙΑ (ΜΕΧΡΙ ΚΟΛΑΣΕΩΣ ΔΗΛΑΔΗ) ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΘΑ ΑΛΛΑΖΕ ΑΜΕΣΩΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΔΙΟΤΙ ΕΚΕΙΝΟΣ ΟΣΟ ΚΑΛΟΣ ΚΑΙ ΕΑΝ ΗΤΑΝ, ΣΙΓΟΥΡΑ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΤΗΣ. ΤΕΛΙΚΑ ΤΗΣ ΜΙΛΗΣΑ ΕΓΩ ΚΑΙ (ΘΕΛΩ ΝΑ ΠΙΣΤΕΥΩ) ΟΤΙ ΚΑΤΑΛΑΒΕ. ΔΙΟΤΙ ΑΛΛΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΤΗΣ ΤΟ ΠΩ ΕΓΩ (ΕΝΑΣ ΑΠΛΟΣ ΚΑΤΗΧΗΤΗΣ) ΚΑΙ ΑΛΛΟ Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΤΗΣ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΤΟΤΕ ΗΤΑΝ 73 ΧΡΟΝΩΝ ΠΕΡΙΠΟΥ. ΕΝΩ ΕΑΝ ΕΚΕΙΝΗ ΤΟ ΕΙΧΕ ΔΙΑΒΑΣΕΙ, ΔΕΝ ΘΑ ΕΚΑΝΕ ΚΑΝ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ. ΤΟ ΙΕΡΟ ΠΗΔΑΛΙΟ, ΠΡΟΣ ΘΕΟΥ, ΔΕΝ ΘΕΛΕΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΗΣΕΙ ΤΟΥΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥΣ, ΑΛΛΑ ΝΑ ΦΑΝΕΡΩΣΕΙ ΣΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΤΟ ΚΑΤΑ ΠΟΣΟ ΕΚΕΙΝΟΙ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΟΠΩΣ ΘΕΛΕΙ Ο ΘΕΟΣ, Ή ΚΑΤΑ ΠΟΣΟ "ΚΟΒΟΥΝ ΚΑΙ ΡΑΒΟΥΝ" ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΣΤΑ ΜΕΤΡΑ ΤΟΥΣ. ΑΡΑ, ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙΣ ΕΥΚΟΛΑ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΛΕΕΙ Η ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ, ΟΤΙ "Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΟΥ ΔΕΔΕΤΑΙ", Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΔΕΝ ΔΕΝΕΤΑΙ, ΔΕΝ ΔΟΘΗΚΕ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΟΡΙΣΜΕΝΟΙ, ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΝΑ ΦΩΤΙΣΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΣΚΕΠΑΣΕΙ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΑΣ ΟΛΟΥΣ ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΟΥΜΕ ΟΤΙ ΜΑΣ ΛΕΝΕ ΤΑ ΣΩΣΤΑ. ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΣΟΥ ΕΓΡΑΨΑ ΤΩΡΑ, ΕΑΝ ΘΕΛΕΙΣ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΤΟ ΒΑΛΕΙΣ ΣΤΟ ATHOS. ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΟ ΙΕΡΟ ΠΗΔΑΛΙΟ ΕΤΣΙ ΕΧΟΥΝ ΟΣΟ ΣΚΛΗΡΑ ΚΑΙ ΑΝ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΑΣ, ΣΕ ΜΙΑ ΕΠΟΧΗ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΞΕΦΥΓΕΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΚΑΙ ΠΟΥ Η ΑΠΟΣΤΑΣΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΤΕΡΑΣΤΙΑ.
Παιδιά τι λέτε γι αυτό το κείμενο ;;; Δεν είναι από μένα !!!
Δημοσιεύτηκε: Δευ Μαρ 05, 2007 4:28 pm
από Domna
Παναγιώτη, που είσαι , για απάντησε εδώ
Δημοσιεύτηκε: Δευ Μαρ 05, 2007 8:47 pm
από konstantinoupolitis
Δόμνα έχουμε απο καιρό παραγκωνήσει τις δύο επίσημες πηγές της Εκκλησίας που είναι η Αγία Γραφή και οι Οικουμενικοί Κανόνες οι οποίοι και συνιστούν ένα τμήμα του Πηδαλίου, του corpus δηλαδή το οποίο συγκρότησε ο Άγιος Νικόδημος και στο οποίο προσέθεσε και άλλες Κανονιστικές συλλογές όχι επίσημες κάθως και προσωπικά σχόλια του όπως και σχόλια επιφανών Βυζαντινών Κανονολόγων. Το "κνηθόμενοι την ακοή" ή αλλιώς το να μετατρέπουμε σε Ευαγγέλιο ότι μας βολεύει, σήμερα είναι, δυστυχώς, καθεστηκυία τάξη.
Παρατήρησε σε μια ομιλία Χριστιανικού περιεχομένου, πόσες φορές θα ακούσεις χωρίο της Αγίας Γραφής ως άμεση απάντηση σε θέμα το οποίο συζητείται. Πόσες φορές θα ακούσεις, ότι το τάδε ζήτημα δεν ισχύει γιατί η Εκκλησία το έχει διευθετήσει με τον Χ Κανόνα της Χ Συνόδου.
Ας σου αναφέρω μερικές κλασσικές απαντήσεις σε ανάλογες παραπομπές που θα κάνεις απο τις δύο επίσημες πηγές:
1) "Την Γραφή δεν μπορείς να την ερμηνεύσεις, μπορεί να πέσεις στην αίρεση...."
2) "Χρησιμοποιείς πολύ Γραφικά επιχειρήματα. Έτσι κάνουν οι Προτεστάντες...."
3) "Το Πηδάλιο δεν είναι καλό να το διαβάζεις. Είναι μόνο για Ιερείς και θεολόγους...."
4) "Κάνεις συχνά χρήση Πηδαλίου και με αυτό δείχνεις Νομικιστικό Πνεύμα..."
Σύμφωνα με την παραπάνω θεωρία, οδηγούμαστε μοιραία σε ένα ντόμινο που καταλήγει στον εντός των εκκλησιαστικών Παπισμό που είναι η παντοδυναμία του πνευματικών και το αλάθητο τους(το πε ο ηγούμενος, ά εμάς η ηγουμένη μας είπε..., ο πάτερ που είναι και τόσο μορφωμένος και βγάζει βιβλία κ.α.), του επισκόπου(αυτό λιγότερο καθότι αυτός είναι, συνήθως στην κόκκινη γραμμή) και στην μόνη αποδεκτή επιχειρηματολογία που είναι η παράθεση λόγων συνήθως γερόντων του Κ΄ αιώνος ή μεμονομένων χωρίων Αγίων, όπως μεταφέρονται και όπως ερμηνεύονται σε τρίτα έργα κάποιων πρεσβυτέρων ή αρχιμανδριτών ή μοναχών του Όρους και στα οποία παρατύπως δεν φέρουν ως επίθετο το αντίστοιχο της Μονής τους αλλά το "Αγιορείτης".
Πάνε σε ένα εκκλησιαστικό βιβλιοπωλείο πλην των πολύ μεγάλων κεντρικών και μερικών των Αθηνών ή της Θεσσαλονίκης όπου είναι και εκδοτικοί οίκοι και παρατήρησε ποιά είναι τα βιβλία που διαθέτουν. Κατα 99% είναι επίσημα λειτουργικά βιβλία και βίοι κυρίως Αγιορειτών μοναχών. Τα βιβλία που αναφέρονται σε πραγματείες σχετικές με την Αγία Γραφή, την Εκκλησιαστική Ιστορία, αλλά και σοβαρές και ελεγχόμενες επιστημονικά εκδόσεις σχετικά με την Πατρολογία, την Ασκητική, την Λειτουργική Εξέλιξη και Ερμηνεία των Μυστηρίων ή την Αγιολογία(όπως π.χ. η εξαιρετική και σχετικά πρόσφατη Μηναία Συναξαριστική Σειρά της Σιμωνόπετρας των εκδόσεων Μιλήτου) είναι σχεδόν εξαφανισμένα. Στην επαρχία δε, που τα ως ένα μεγάλα βιβλιοπωλεία και οι εκδοτικοί οίκοι σπανίζουν, το καθεστώς αυτό είναι νόμος.
Τα βιβλία παραγγέλονται συχνά απο Εκδοτικούς Καταλόγους χωρίς συχνά ο υπάλληλος και επιφορτισμένος για το έργο αυτό να έχει ειδικές γνώσεις και ενημέρωση για την τρέχουσα βιβλιογραφία και πολλάκις με κριτήριο "ο τίτλος μου φαίνεται καλός". Προσωπικά έχω εντοπίσει αιρετικά βιβλία σε χριστιανικά βιβλιοπωλεία, κάτω απο μανδύες χριστιανικών τίτλων ή της πανάκειας του ότι "αυτός έχει τηλεοπτική εκπομπή". Για παράδειγμα ένα τέτοιο βιβλίο, περιείχε χαλκευμένο κώδικά υποτίθεται του Qumran και σύμφωνα με τον οποίο ο Χριστός είχε νεκροφάνεια(!) καθότι οι Εσσαίοι στους οποίους άνηκε(!) και ήταν Ελληνικής καταγωγής(!) του έδωσαν ειδικά βότανα και έτσι τον γλύτωσαν και άλλα τραγικά..........
Αντιπροσωπευτικά δείγματα των Σημείων των καιρών που ζούμε, συνιστούν τα δύο παρακάτω χαρακτηριστικά γεγονότα:
1) Σε ένα καφενείο των Αθηνών, ένας πολύ αγαπητός μου άνθρωπος περιμένοντας μια δικαστική απόφαση καθώς δεν ήταν δυνατόν να περιμένει μέσα, έβγαλε να διαβάσει την Αγία Γραφή. Τον πλησιάζει κάποιος και οτν ρωτάει:
-"Είστε Ιεχωβάς";
-Όχι βέβαια απο που σας ήρθε αυτό;
-Να σας είδα να διαβάζετε την Αγία Γραφή !
2) Σε μοναστηριακό καφέ γνωστού και ιστορικού Μοναστηριού της Μακεδονίας ο Αγιορείτης Γέρων και πνευματικός της Μονής, μέσα στο κατάμεστο αρχονταρίκι, ρωτάει τον κόσμο:
"Ποιός ξέρει τον 10λογο"; Αρχίζουν μερικοί να λέν σκόρπια πράγματα και ο γέρων διακόπτει. Όχι έτσι κανονικά και όλον. Ύστερα απο μακρά σιωπή μόνο ένας απάντησε.
Έτσι σήμερα καταλήγουμε καταλήγουμε να ρωτάμε για πράγματα δεδομένα τον πνευματικό και για τα οποία αρκεί ο τελευταίος να δώσει την περίφημη "ευλογία" του ώστε να λυθεί για παράδειγμα το απαγορευτικό ενός Κανόνος.
Πολύ περισσότερο τα πράγματα χειροτερεύουν, όταν έρχονται Σύνοδοι διαφόρων Εκκλησιών και εκδίδουν εγκυκλίους με τους οποίους αναιρούνται Κανόνες αναφοράς. Π.χ. σήμερα ύστερα απο Πατριαρχική εγκύκλιο του ΙΘ΄ αιώνος, τυπικά θεωρείται ότι ένας παπικός που μεταστρέφεται δεν οφείλει Βαπτισμό αλλά μόνο Χρίσμα. Έτσι τους αναγνωρίζουμε επίσης τυπικά Ιεροσύνη, αφού με βάσει αυτήν την φιλοσοφία και με το δεδομένο του αδιαλείπτου του Βαπτίσματος θεωρείται ότι ήδη φέρουν Βάπτισμα !!!!!!!
Κωνσταντίνος
Δημοσιεύτηκε: Δευ Μαρ 05, 2007 9:27 pm
από taje
Με κάθε σεβασμό απέναντι σας,θα ήθελα να παραθέσω την προσωπική μου άποψη,η όποια ίσως και να είναι εσφαλμένη.
Απείρως πιο σημαντικά τόσο από το Πηδάλιο,όσο και από οποιοδήποτε ιερό κείμενο(Δεκάλογος,Κλίμακα Ιωάννου Του Σιναίτου...) είναι οι Άγιες πράξεις της μετανοίας και της εν Χριστώ Αγάπης.
Αυτό το συναντάμε στο Ευαγγέλιο,στην παραβολή του Φαρισαίου και του Τελώνη,όπου ενώ ο Φαρισαίος τηρεί πιστά κάθε εντολή της Παλαιάς Διαθήκης,μην έχοντας ταπείνωση και αγάπη προς τον πλησίον του μένει χωρίς μισθό,ενώ ο καταπατητής των Ιερών Νόμων τελώνης λόγο της μετανοίας του σώζεται.
Αλλά και ο θεόπνευστος Αποστολος Παύλος,ιδρυτής της Εκκλησίας μας,στην προς Κορινθίους Α΄ Επιστολή,μας λέγει:
"...Κι αν έχω της προφητείας το χάρισμα κι όλα κατέχω τα μυστήρια κι όλη τη γνώση,κι αν έχω ακόμα όλη την πίστη,ετσι που να μετακινώ βουνάαλλά δεν έχω αγάπη,είμαι ένα τίποτα...Ποτέ η αγάπη δε θα πάψει να υπάρχει.Τα θεία μηνύματα των προφητών κάποτε δε θα υπάρχουν πια,η γλωσσολαλία θα πάψει,θα σταματήσει η γνώση των μυστηρίων του Θεού.Γιατί και η γνώση μας και η προφητεία μας περιορίζονται μονάχα σ'ένα μέρος της αληθείας.Όταν όμως έρθει το τέλειο που περιμένουμε,τότε το μερικό θα πάψει να υπάρχει...
Θα μείνουν τελικα για πάντα αυτά τα τρία:η πίστη,η ελπίδα και η αγάπη.Και από αυτά,το πιο σπουδαίο είναι η αγάπη."
Συγνώμη αν σας κούρασα.
Καλό βράδυ.
Δημοσιεύτηκε: Δευ Μαρ 05, 2007 9:42 pm
από Domna
Παιδιά , το ξανα λέω , δεν το έγραψα εγώ αυτό το κείμενο !!!
Δημοσιεύτηκε: Τρί Μαρ 06, 2007 10:46 am
από katia
taje έγραψε:Απείρως πιο σημαντικά τόσο από το Πηδάλιο,όσο και από οποιοδήποτε ιερό κείμενο(Δεκάλογος,Κλίμακα Ιωάννου Του Σιναίτου...) είναι οι Άγιες πράξεις της μετανοίας και της εν Χριστώ Αγάπης.
Συμφωνώ αλλά το θέμα είναι ότι ήδη κάνουμε εκπτώσεις, επειδή δεν γνωρίζουμε, επειδή μας το είπε μια "αυθεντία", κτλ, κτλ. (το ανέλυσε διαεξοδικά ο Κωνσταντίνος). Και έτσι το ζητούμενο νομίζω είναι το πως θα φτάσουμε σ' αυτές τις άγιες πράξεις. Με τη γνώση αυτών των ιερών κειμένων και φυσικά τη μυστηριακή ζωή (τη Χάρη του Θεού).
Δημοσιεύτηκε: Τρί Μαρ 06, 2007 12:24 pm
από PATIENT
Mε τη βοήθεια του Θεού , τελειώνω σε λίγες μέρες τη μεταφορά ολόκληρου του Πηδαλίου σε ένα ενιαίο κείμενο (σε pdf μορφή) για να το αποκτήσουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι.
Ο ίδιος ο Αγιος Νικόδημος χαρακτήρισε αυτό το βιβλίο ως την δεύτερη Γραφή μετά την Αγία Γραφή. Προφανώς δεν πρέπει να λείπει απο το σπίτι κανενός Ορθοδόξου χριστιανού.
Δημοσιεύτηκε: Τρί Μαρ 06, 2007 12:37 pm
από nkope
Δεν υπάρχει δεύτερη Γραφή μετά την Αγία Γραφή. Αγία Γραφή είναι μία και μοναδική και όλα τα άλλα κείμενα των παλαιότερων και νεότερων Πατέρων της Εκκλησίας δεν κάνουν τίποτε άλλο παρά να ερμηνεύουν τα λόγια του Κυρίου και τον Αποστόλων με βάση την πνευματική εμπειρία τους. Η εμπειρία αυτή είναι πολύτιμη για μας, που είμαστε πνευματικά νήπια, είναι όμως άχρηστη για τους αγίους γιατί πληροφορούνται για το Θεό απ΄ευθείας από το Άγιο Πνεύμα. Υπήρξαν πολλοί Άγιοι οι οποίοι ήταν εντελώς αγράμματοι και το μόνο που είχαν ήταν Θείο Έρωτα, μετάνοια και ταπείνωση. Αυτά του έφθασαν για ν΄αγιάσουν και όλα τα υπόλοιπα τα πληροφορήθηκαν από το Άγιο Πνεύμα όπως και οι Απόστολοι.
Μ΄όλα αυτά δε λέω ότι η πνευματική μελέτη δεν είναι απαραίτητη για όποιον θέλει να προχωρήσει στην πνευματική ζωή, αλλά δεν αρκεί για να γνωρίσουμε το Θεό. Χωρίς αγάπη στο Θεό, μετάνοια και ταπείνωση. η γνώση είναι από ανώφελη έως επικίνδυνη.
Οι Πνευματικοί που έχουν Πνεύμα Θεού προερχόμενο από τη μακρά άσκηση και την εμπειρία τους, εφαρμόζουν το Πηδάλιο όπως και τα άλλα Ιερά κείμενα με αγάπη και διάκριση. Η αδιάκριτη και ψωρίς αγάπη και πόνο προς τον πάσχοντα άνθρωπο εφαρμογή του Πηδαλίου μπορεί να οδηγήσει στην καταστροφή μιας ψυχής, αντί στη σωτηρία της.
Η Ορθόδοξη πίστη δεν είναι ένα σύνολο κανόνων, αλλά η από αγάπη στον Κύριο εφαρμογή του θελήματός Του.