Επειδή για το θέμα της Ορθόδοξης Εκκλησιολογίας γνωρίζω πολύ λίγα πράγματα έως καθόλου, σκέφτηκα οτι χρειάζομαι πάνω απ'όλα ένα μπούσουλα για την ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας. Ετσι, σε πρόσφατο ταξίδι μου στο Αγιο Ορος, προμηθεύτηκα το βιβλιαράκι με τίτλο "Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας" το οποίο προτίθεμαι σιγά σιγά να το αντιγράψω και παράλληλα να το μελετώ εγώ καθώς και όσοι άλλοι ενδιαφέρονται.
Ο στόχος μου είναι :
- αφ'ενος να καταννοήσω τα διαδραματιζόμενα κατα την Θεία Λειτουργία και
- αφ'ετέρου να διαπιστώσω μέσα απο την διαδικασία της Θείας Λειτουργίας κατα πόσο η παρουσία ή η μνεία αλλόθρησκων πράγματι δημιουργεί εκκλησιαστικό ζήτημα. Θέλω να καταλάβω για ποιό λόγο η παρουσία του Πάπα στο Πατριαρχείο τον Νοέμβριο του 2006 "αναστάτωσε" κάποιους σε σημείο "εξέγερσης"
Χρ.
ΥΓ. Για τα πνευματικά δικαιώματα που πιθανώς θίγονται απο την αντιγραφή μου αυτή φέρω ακέραια και εις ολόκληρο την ευθύνη, τα δε στοιχεία μου σαν φυσικό πρόσωπο βρίσκονται ανα χείρας του Διαχειριστή του παρόντος ιστότοπου.
Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας
Συντονιστές: konstantinoupolitis, Συντονιστές
-
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 1644
- Εγγραφή: Τρί Ιουν 13, 2006 5:00 am
- Τοποθεσία: Χρήστος@Thessaloniki
- Επικοινωνία:
Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας
στα εύκολα ξέρω τι να κάνω - στα δύσκολα σε θέλω ...
- Harrys1934
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 1041
- Εγγραφή: Πέμ Σεπ 28, 2006 5:00 am
- Τοποθεσία: ¨οπου γη και Πατρις
- Επικοινωνία:
Re: Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας
eortologio_gr έγραψε:Επειδή για το θέμα της Ορθόδοξης Εκκλησιολογίας γνωρίζω πολύ λίγα πράγματα έως καθόλου, σκέφτηκα οτι χρειάζομαι πάνω απ'όλα ένα μπούσουλα για την ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας. Ετσι, σε πρόσφατο ταξίδι μου στο Αγιο Ορος, προμηθεύτηκα το βιβλιαράκι με τίτλο "Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας" το οποίο προτίθεμαι σιγά σιγά να το αντιγράψω και παράλληλα να το μελετώ εγώ καθώς και όσοι άλλοι ενδιαφέρονται.
Ο στόχος μου είναι :
- αφ'ενος να καταννοήσω τα διαδραματιζόμενα κατα την Θεία Λειτουργία και
- αφ'ετέρου να διαπιστώσω μέσα απο την διαδικασία της Θείας Λειτουργίας κατα πόσο η παρουσία ή η μνεία αλλόθρησκων πράγματι δημιουργεί εκκλησιαστικό ζήτημα. Θέλω να καταλάβω για ποιό λόγο η παρουσία του Πάπα στο Πατριαρχείο τον Νοέμβριο του 2006 "αναστάτωσε" κάποιους σε σημείο "εξέγερσης"
Χρ.
ΥΓ. Για τα πνευματικά δικαιώματα που πιθανώς θίγονται απο την αντιγραφή μου αυτή φέρω ακέραια και εις ολόκληρο την ευθύνη, τα δε στοιχεία μου σαν φυσικό πρόσωπο βρίσκονται ανα χείρας του Διαχειριστή του παρόντος ιστότοπου.
Θέλω να καταλάβω για ποιο λόγο η παρουσία του πάπα στο πατριαρχείο τον Μοέμβρη του 2006-αναστάτωσε κάποιους σε σημείο εξέγερσης.
Τουλάχιστον εσύ λες ότι δεν ξέρεις και πράγματι φαίνετε να έχεις άγνοια ενώ άλλοι που νοείται ότι ξέρουν κάνουν και φαίρωνται πολύ χειρότερα από εσένα που δεν ξέρεις. Φίλε μου είναι δυνατόν με δυο κουβέντες να μάθεις αυτά που άλλοι ξόδεψαν ωρες για να μάθουν;. Και ξέρεις γιατί δεν ξέρουν; Γιατί κάποιοι κοκορόμιαλοι θεολόγοι προτρέπουν τους ακροατές τους να μην διαβάζουν αιρετικά βιβλία, το οπόίο είναι αντιθετο και με την Γραφή ¨Α-Θεσσαλ. -¨Ε-21-Να τα δοκιμάζετε όλα αλλά να κρατάτε αυτά που είναι καλά και ωφέλημα.Μέσα από τα αιρετικά βιβλία θα δείς να ξεπετάγονται οι σοφοί της Εκκλησίας μας και θα δίνουν τέτοιες απαντίσεις που βουϊζουν ακόμη τα αυτιά τους. ¨Εχουν γατζοθεί όλοι το τι είπε ο τάδε μοναχός και καλόγερος και δεν κάνουν καθόλου κουβέντα για τους ήρωες της πίστεως μας αυτοί που άφησαν λίθο πάνω στο αγγονάρι. Έτσι και για τον Κολοκοτρώνη αυτός πολέμησε για την ελευθερία της Ελλάδος και αυτοί που καθόντουσαν στα γραφεία και από φόβο δεν έσκαγαν μύτι αυτοί καταδίκασαν τον ¨Ηρωα σε θάνατο. Τώρα τι γίνετε; Ο Άριος και Νεστοριος βρίσκονται μπροστά στον Θεό και του ζητάνε να δικαιωθούνε ότι είναι αναμάρτυτοι γιατί έχουν ως μάρτυρες πλήθος από εμάς που ακολουθούμε την γραμμή του. Η ¨Β-Οικουμενική Συνοδος πρώτος στοίχος δεν παρακαλεί αυτούς που δαφωνούν με την πίστη μας, αλλά τους αφορίζει κατευθείαν \ Εμείς κάνουμε το ίδιο; ¨η τους λέμε θα σου δώσουμε πέντε δώστε μας τέσσερα;. Για την Θ. Λειτουργία έχει δημοσιευθεί εδώ κάπου πριν πέντε μήνες άμα ενδιαφέρεσε να σου το στείλω. ¨Η ανάλογα πως θα προχωρίσεις εσύ θα το ξανά δημοσιεύσω.
Αυτά για την ώρα. Καλό βόλη
-
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 1644
- Εγγραφή: Τρί Ιουν 13, 2006 5:00 am
- Τοποθεσία: Χρήστος@Thessaloniki
- Επικοινωνία:
Πρόλογος
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Το κέντρο της Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι η Θεία Λειτουργία.
Κατά την θεία λειτουργία ιερουργείται το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Η Θεία Ευχαριστία είναι
α. Ευχαριστήρια θυσία προς τον Θεό. Η θυσία αυτή προσφέρεται και εις αγιασμό των ψυχών και των σωμάτων ημών, εις άφεση αμαρτιών, εις κοινωνία Αγίου Πνεύματος, εις Βασιλείας Ουρανών κληρονομία και εις ζωή αιώνιον. Ως επίσης και υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των ευσεβώς κεκοιμημένων Ορθοδόξων Χριστιανών.
β. Ανάμνηση της ζωής, των παθών του Σταυρού, της Αναστάσεως και της Αναλήψεως του Κυρίου, δια των οποίων σωθήκαμε από την αμαρτία και τον θάνατο.
γ. Θαύμα κατά το οποίο το Αγιο Πνεύμα μεταβάλει τον άρτο και τον οίνο εις Σώμα και Αίμα Χριστού και
δ. Μυστήριο και πηγή όλων των μυστηρίων της Ορθοδόξου ημών εκκλησίας. Οχι μόνο υπό την έννοια της υπέρ λόγον και έρευνα ενέργειας της Θείας Χάριτος αλλά και διότι κατά την Θεία Ευχαριστία και δια της Θείας Ευχαριστίας ενούται ο πιστός μετά του Θεού και ως εκ τούτου Θεούται ("ο τρώγων μου την Σάρκα και πίνων μου το Αίμα, εν εμοί μένει και εγώ εν αυτώ" - "Θεού το Σώμα και θεοί με και τρέφει"). Ενούνται όμως και μεταξύ τους οι πιστοί. Η δια της Θείας Ευχαριστίας και κατά την Θεία Ευχαριστία ένωση, χωρεί και πέραν των ορίων του κόσμου και του παρόντος και περιλαμβάνει του Αγίους των από αιώνων ευαρεστήσαντες τον Θεό και "πάν πνεύμα δικαίου εν πίστει τετελειωμένο".
Το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας είναι το μυστήριο της Εκκλησίας. Και από το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας εκπηγάζει ο ακένωτος ποταμός της Θείας Χάριτος ο οποίος δια των επτά επί μέρους ρυάκων (των επτά μυστήριων) καταρδεύει και ζωογονεί την Εκκλησία δηλαδή το πλήρωμα αυτής τους πιστούς.
Δια τούτο :
- οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί και
- ο "ενδεδυμένος την της Ιερατείας χάριν" (κληρικός) και
- ο "περιεστώς λαός"
- το "βασίλειον Ιεράτευμα",
- το "έθνος Αγιον" (οι λαϊκοί)
οφείλουν να μετέχουν με ευλάβεια, με προσοχής, κατάνυξη και δέουσα προετοιμασία στο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας (Θεία Λειτουργία).
Η Θεία Λειτουργία είναι μια αυτοτελής ιερά ακολουθία. Κεντρικός πυρήνας και θεμέλιο της ακολουθία; της Θείας Λειτουργίας είναι οι θεσπέσιοι λόγοι του Σωτήρος Χριστού κατά τον Μυστικό Δείπνο "λάβετε φάγετε τούτο εστί το Σώμα μου το υπέρ υμών κλώμενον εις άφεση αμαρτιών... πίετε εξ αυτού πάντες τούτο εστί το Αίμα μου το της Καινής Διαθήκης, το υπέρ ημών και πολλών εκχυνόμενο εις άφεση αμαρτιών".
Οι λόγοι αυτοί του Σωτήρος Χριστού οι οποίοι συνόδευαν την υπό αυτού του Ιδίου ευλογία του Αρτου και του Οίνου κατά τον Μυστικό Δείπνο και την υπ' αυτού μετάδοση στους Αποστόλους των ούτως ευλογηθέντων και καθαγιασθέντων στοιχείων, είναι και η Πρώτη Λειτουργία.
Κατά τον απλοϊκό αυτό τύπο ετελείτο η Θεία Λειτουργία και από τους Αγίου Αποστόλους εις τα υπ αυτών Ιδρυόμενες Εκκλησιαστικές Κοινότητες. Προσετίθετο ανάγνωσις περικοπών από την Παλαιά Διαθήκη, μικροί ύμνοι, και το κήρυγμα υπό των Αποστόλων εφόσον ακόμα ζούσαν. Στις "Πράξεις" των Αγίων Αποστόλων, τις οποίες συνέγραψε ο Ευαγγελιστής Λουκάς, αναφέρεται πολλές φορές η τέλεση της Θείας Λειτουργίας κατά τον ως άνω τύπο και τρόπο.
Κατά τους Αποστολικούς χρόνους και σχεδόν σε όλη την περίοδο των διωγμών, η Θεία Λειτουργία ετελείτο όπως μας αφηγείται ο Αγιος Ιουστίνος ο φιλόσοφος και μάρτυρας :
"Και τη του ηλίου λεγόμενη ημέρα - δηλ. την Κυριακή - πάντων κατά πόλεις ή αγρούς μενόντων επί το αυτό συνέλευσις γίνεται και τα απομνημονεύματα των Αποστόλων - δηλ. τις "Πράξεις" - και τις "Επιστολές" και τα "Ευαγγέλια" ή τα συγγράμματα των Προφητών αναγιγνώσκεται μέχρις εγχωρεί. Είτα παυσάμενου του αναγιγνώσκοντος, ο προεστώς δια λόγου την νουθεσία και πρόκληση της των καλών τούτων μιμήσεως ποιείται. Επειτα ανιστάμεθα κοινή πάντες και ευχάς πέμπομεν. Και ως προέφημεν, παυσαμένων ημών της ευχής, άρτος προσφέρεται και οίνος και ύδωρ και ο προεστώς ευχάς ομοίως και ευχαριστίας, όση δύναμις αυτώ αναπέμπει και ο λαός επευφημεί λέγων το Αμήν, και η διάδοση και η μετάληψη από των ευχαριστηθέντων εκάστω γίνεται και τοις ου παρούσι - δηλ. στους ασθενείς και στους εν φυλακές - δια των διακόνων πέμπεται" (Α' Απολογ.67, 3-5).
Σε άλλες παραγράφους και κεφάλαια της ίδιας Απολογίας, ο Αγιος Ιουστίνος αναφέρεται εκτενέστερα στην περιγραφή της Θείας Λειτουργίας όπως ετελείτο την εποχή εκείνη και της οποίας κεντρικός πυρήνας ήσαν οι Θεσπέσιοι λόγοι του Σωτήρος κατά τον Μυστικό Δείπνο (Κεφ. 65, 66).
Με το πέρασμα του χρόνου και χάριν ομοιομορφίας εις τον χώρο της Ορθοδόξου Λατρείας, άρχισαν να σχηματίζονται σταθεροί λειτουργικοί τύποι "Λειτουργίες".
Οι λειτουργικοί αυτοί τύποι "Λειτουργίες" έχουν κοινό θεμέλιο στους λόγους του Κυρίου κατά τον Μυστικό Δείπνο, για τα οποία μιλήσαμε προηγουμένως, διαφέρουν μόνο κατά την μορφή και την έκταση.
Οι κυριότερες Λειτουργίες (Λειτουργικοί Τύποι) που είναι γνωστές στην Ορθόδοξη Ανατολική Εκκλησία είναι οι εξής :
1. Η "Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφόθεου". Απηχεί παλαιά λειτουργική παράδοση εις την περιοχή της Παλαιστίνης και είναι μακροσκελέστατη. Η λειτουργία αυτή ετελείτο παλαιά στην Παλαιστίνη και σήμερα στα Ιεροσόλυμα στην μνήμη του στις 23 Οκτωβρίου (βλέπε Γ' Πηδάλιο 1 και 2 υποσημείωση του ΛΒ' Καν. της ΣΤ' Οικουμενικής Συνόδου).
2. Η "Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου".
3. Η "Λειτουργία του Ιερού Χρυσοστόμου".
Κατά την Θεία Λειτουργία ο Ιερός Ναός, όσον άσημος και ταπεινός και αν είναι, μεταβάλλεται σε απέραντο ουρανό. Μέσα σ' αυτόν τον ταπεινό ναό πραγματοποιείται το συγκλονιστικότερο θαύμα. Ο Θεός της Αγάπης, ο Κύριός μας, αποδέχεται τα δώρα της ευγνωμοσύνης και ευχαριστίας μας τα οποία προσφέρουμε σε ανάμνηση των πολλών του ευεργεσιών "των εις ημάς γεγενημένων" και κατά την παράκληση του λειτουργού Ιερέως μεταβάλλει δια της χάριτος του Αγίου Πνεύματος τον άρτο και οίνο εις Σώμα και Αίμα Χριστού, ώστε εμείς να μεταλάβουμε "εις άφεση αμαρτιών και εις ζωή αιώνιο".
Δια τούτο ο Ορθόδοξος Χριστιανός, οφείλει να κατανοεί τα Θεία λόγια των Λειτουργικών ευχών ώστε να μετέχει κατά συνείδηση ενεργά και όχι αδιάφορα.
Προς τούτο, εκδίδεται η παρούσα ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας για να βοηθήσει τους ανά τον κόσμο αδελφούς Ορθόδοξους Χριστιανούς για να γνωρίσουν αυτοί τον Ουράνιο Θησαυρό και να μετέχουν με όλη τους την προσοχή και αφοσίωση στην τέλεση του μυστηρίου.
Η ερμηνεία αυτή είναι του Αρχιμανδρίτου Ιωάννου Μαρτίνου και είχε πρωτοεκδοθεί το 1890. Πρόκειται για εκκλησιαστικό κείμενο απαλλαγμένο από παραμορφώσεις των Νεωτεριστών και Οικουμενιστών, το οποίο δεν πρόδωσε το πνεύμα του αρχικού κειμένου της Θείας Λειτουργίας ώστε να γεννάται η ανησυχία δια παρανοήσεις ή και επικίνδυνες παρερμηνείες των δογματικών στοιχείων της ακολουθίας της Θείας Λειτουργίας.
Παραδίδοντες στην δημοσιότητα την "ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας" ευχόμαστε να ευλογεί ο Θεός τους ευλαβείς Ορθοδόξους αναγνώστες και να χαρίζει σ' αυτούς τα επουράνια δώρα του.
Στους δύσκολους τούτους καιρούς όπου διερχόμεθα - του υλισμού της διαφθοράς και της αθείας - μόνο η ΧΑΡΙΣ του ΘΕΟΥ θα μας προστατεύσει και θα μας οπλίσει με την ακατάβλητο θεία δύναμη "προς το δύνασθαι υμάς στήναι προς τας μεθοδείας του διαβόλου … προς τας αρχάς, προς τας εξουσίας, προς τους κοσμοκράτορες του σκότους του αιώνος τούτου (προς Εφεσίους).
Αγ. Ορος.
Το κέντρο της Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι η Θεία Λειτουργία.
Κατά την θεία λειτουργία ιερουργείται το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Η Θεία Ευχαριστία είναι
α. Ευχαριστήρια θυσία προς τον Θεό. Η θυσία αυτή προσφέρεται και εις αγιασμό των ψυχών και των σωμάτων ημών, εις άφεση αμαρτιών, εις κοινωνία Αγίου Πνεύματος, εις Βασιλείας Ουρανών κληρονομία και εις ζωή αιώνιον. Ως επίσης και υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των ευσεβώς κεκοιμημένων Ορθοδόξων Χριστιανών.
β. Ανάμνηση της ζωής, των παθών του Σταυρού, της Αναστάσεως και της Αναλήψεως του Κυρίου, δια των οποίων σωθήκαμε από την αμαρτία και τον θάνατο.
γ. Θαύμα κατά το οποίο το Αγιο Πνεύμα μεταβάλει τον άρτο και τον οίνο εις Σώμα και Αίμα Χριστού και
δ. Μυστήριο και πηγή όλων των μυστηρίων της Ορθοδόξου ημών εκκλησίας. Οχι μόνο υπό την έννοια της υπέρ λόγον και έρευνα ενέργειας της Θείας Χάριτος αλλά και διότι κατά την Θεία Ευχαριστία και δια της Θείας Ευχαριστίας ενούται ο πιστός μετά του Θεού και ως εκ τούτου Θεούται ("ο τρώγων μου την Σάρκα και πίνων μου το Αίμα, εν εμοί μένει και εγώ εν αυτώ" - "Θεού το Σώμα και θεοί με και τρέφει"). Ενούνται όμως και μεταξύ τους οι πιστοί. Η δια της Θείας Ευχαριστίας και κατά την Θεία Ευχαριστία ένωση, χωρεί και πέραν των ορίων του κόσμου και του παρόντος και περιλαμβάνει του Αγίους των από αιώνων ευαρεστήσαντες τον Θεό και "πάν πνεύμα δικαίου εν πίστει τετελειωμένο".
Το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας είναι το μυστήριο της Εκκλησίας. Και από το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας εκπηγάζει ο ακένωτος ποταμός της Θείας Χάριτος ο οποίος δια των επτά επί μέρους ρυάκων (των επτά μυστήριων) καταρδεύει και ζωογονεί την Εκκλησία δηλαδή το πλήρωμα αυτής τους πιστούς.
Δια τούτο :
- οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί και
- ο "ενδεδυμένος την της Ιερατείας χάριν" (κληρικός) και
- ο "περιεστώς λαός"
- το "βασίλειον Ιεράτευμα",
- το "έθνος Αγιον" (οι λαϊκοί)
οφείλουν να μετέχουν με ευλάβεια, με προσοχής, κατάνυξη και δέουσα προετοιμασία στο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας (Θεία Λειτουργία).
Η Θεία Λειτουργία είναι μια αυτοτελής ιερά ακολουθία. Κεντρικός πυρήνας και θεμέλιο της ακολουθία; της Θείας Λειτουργίας είναι οι θεσπέσιοι λόγοι του Σωτήρος Χριστού κατά τον Μυστικό Δείπνο "λάβετε φάγετε τούτο εστί το Σώμα μου το υπέρ υμών κλώμενον εις άφεση αμαρτιών... πίετε εξ αυτού πάντες τούτο εστί το Αίμα μου το της Καινής Διαθήκης, το υπέρ ημών και πολλών εκχυνόμενο εις άφεση αμαρτιών".
Οι λόγοι αυτοί του Σωτήρος Χριστού οι οποίοι συνόδευαν την υπό αυτού του Ιδίου ευλογία του Αρτου και του Οίνου κατά τον Μυστικό Δείπνο και την υπ' αυτού μετάδοση στους Αποστόλους των ούτως ευλογηθέντων και καθαγιασθέντων στοιχείων, είναι και η Πρώτη Λειτουργία.
Κατά τον απλοϊκό αυτό τύπο ετελείτο η Θεία Λειτουργία και από τους Αγίου Αποστόλους εις τα υπ αυτών Ιδρυόμενες Εκκλησιαστικές Κοινότητες. Προσετίθετο ανάγνωσις περικοπών από την Παλαιά Διαθήκη, μικροί ύμνοι, και το κήρυγμα υπό των Αποστόλων εφόσον ακόμα ζούσαν. Στις "Πράξεις" των Αγίων Αποστόλων, τις οποίες συνέγραψε ο Ευαγγελιστής Λουκάς, αναφέρεται πολλές φορές η τέλεση της Θείας Λειτουργίας κατά τον ως άνω τύπο και τρόπο.
Κατά τους Αποστολικούς χρόνους και σχεδόν σε όλη την περίοδο των διωγμών, η Θεία Λειτουργία ετελείτο όπως μας αφηγείται ο Αγιος Ιουστίνος ο φιλόσοφος και μάρτυρας :
"Και τη του ηλίου λεγόμενη ημέρα - δηλ. την Κυριακή - πάντων κατά πόλεις ή αγρούς μενόντων επί το αυτό συνέλευσις γίνεται και τα απομνημονεύματα των Αποστόλων - δηλ. τις "Πράξεις" - και τις "Επιστολές" και τα "Ευαγγέλια" ή τα συγγράμματα των Προφητών αναγιγνώσκεται μέχρις εγχωρεί. Είτα παυσάμενου του αναγιγνώσκοντος, ο προεστώς δια λόγου την νουθεσία και πρόκληση της των καλών τούτων μιμήσεως ποιείται. Επειτα ανιστάμεθα κοινή πάντες και ευχάς πέμπομεν. Και ως προέφημεν, παυσαμένων ημών της ευχής, άρτος προσφέρεται και οίνος και ύδωρ και ο προεστώς ευχάς ομοίως και ευχαριστίας, όση δύναμις αυτώ αναπέμπει και ο λαός επευφημεί λέγων το Αμήν, και η διάδοση και η μετάληψη από των ευχαριστηθέντων εκάστω γίνεται και τοις ου παρούσι - δηλ. στους ασθενείς και στους εν φυλακές - δια των διακόνων πέμπεται" (Α' Απολογ.67, 3-5).
Σε άλλες παραγράφους και κεφάλαια της ίδιας Απολογίας, ο Αγιος Ιουστίνος αναφέρεται εκτενέστερα στην περιγραφή της Θείας Λειτουργίας όπως ετελείτο την εποχή εκείνη και της οποίας κεντρικός πυρήνας ήσαν οι Θεσπέσιοι λόγοι του Σωτήρος κατά τον Μυστικό Δείπνο (Κεφ. 65, 66).
Με το πέρασμα του χρόνου και χάριν ομοιομορφίας εις τον χώρο της Ορθοδόξου Λατρείας, άρχισαν να σχηματίζονται σταθεροί λειτουργικοί τύποι "Λειτουργίες".
Οι λειτουργικοί αυτοί τύποι "Λειτουργίες" έχουν κοινό θεμέλιο στους λόγους του Κυρίου κατά τον Μυστικό Δείπνο, για τα οποία μιλήσαμε προηγουμένως, διαφέρουν μόνο κατά την μορφή και την έκταση.
Οι κυριότερες Λειτουργίες (Λειτουργικοί Τύποι) που είναι γνωστές στην Ορθόδοξη Ανατολική Εκκλησία είναι οι εξής :
1. Η "Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφόθεου". Απηχεί παλαιά λειτουργική παράδοση εις την περιοχή της Παλαιστίνης και είναι μακροσκελέστατη. Η λειτουργία αυτή ετελείτο παλαιά στην Παλαιστίνη και σήμερα στα Ιεροσόλυμα στην μνήμη του στις 23 Οκτωβρίου (βλέπε Γ' Πηδάλιο 1 και 2 υποσημείωση του ΛΒ' Καν. της ΣΤ' Οικουμενικής Συνόδου).
2. Η "Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου".
3. Η "Λειτουργία του Ιερού Χρυσοστόμου".
Κατά την Θεία Λειτουργία ο Ιερός Ναός, όσον άσημος και ταπεινός και αν είναι, μεταβάλλεται σε απέραντο ουρανό. Μέσα σ' αυτόν τον ταπεινό ναό πραγματοποιείται το συγκλονιστικότερο θαύμα. Ο Θεός της Αγάπης, ο Κύριός μας, αποδέχεται τα δώρα της ευγνωμοσύνης και ευχαριστίας μας τα οποία προσφέρουμε σε ανάμνηση των πολλών του ευεργεσιών "των εις ημάς γεγενημένων" και κατά την παράκληση του λειτουργού Ιερέως μεταβάλλει δια της χάριτος του Αγίου Πνεύματος τον άρτο και οίνο εις Σώμα και Αίμα Χριστού, ώστε εμείς να μεταλάβουμε "εις άφεση αμαρτιών και εις ζωή αιώνιο".
Δια τούτο ο Ορθόδοξος Χριστιανός, οφείλει να κατανοεί τα Θεία λόγια των Λειτουργικών ευχών ώστε να μετέχει κατά συνείδηση ενεργά και όχι αδιάφορα.
Προς τούτο, εκδίδεται η παρούσα ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας για να βοηθήσει τους ανά τον κόσμο αδελφούς Ορθόδοξους Χριστιανούς για να γνωρίσουν αυτοί τον Ουράνιο Θησαυρό και να μετέχουν με όλη τους την προσοχή και αφοσίωση στην τέλεση του μυστηρίου.
Η ερμηνεία αυτή είναι του Αρχιμανδρίτου Ιωάννου Μαρτίνου και είχε πρωτοεκδοθεί το 1890. Πρόκειται για εκκλησιαστικό κείμενο απαλλαγμένο από παραμορφώσεις των Νεωτεριστών και Οικουμενιστών, το οποίο δεν πρόδωσε το πνεύμα του αρχικού κειμένου της Θείας Λειτουργίας ώστε να γεννάται η ανησυχία δια παρανοήσεις ή και επικίνδυνες παρερμηνείες των δογματικών στοιχείων της ακολουθίας της Θείας Λειτουργίας.
Παραδίδοντες στην δημοσιότητα την "ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας" ευχόμαστε να ευλογεί ο Θεός τους ευλαβείς Ορθοδόξους αναγνώστες και να χαρίζει σ' αυτούς τα επουράνια δώρα του.
Στους δύσκολους τούτους καιρούς όπου διερχόμεθα - του υλισμού της διαφθοράς και της αθείας - μόνο η ΧΑΡΙΣ του ΘΕΟΥ θα μας προστατεύσει και θα μας οπλίσει με την ακατάβλητο θεία δύναμη "προς το δύνασθαι υμάς στήναι προς τας μεθοδείας του διαβόλου … προς τας αρχάς, προς τας εξουσίας, προς τους κοσμοκράτορες του σκότους του αιώνος τούτου (προς Εφεσίους).
Αγ. Ορος.
στα εύκολα ξέρω τι να κάνω - στα δύσκολα σε θέλω ...
Re: Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας
Καλό είναι να είμαστε προσεκτικοί όταν χρησιμοποιούνται τα λόγια της Αγίας Γραφής και να μην δημιουργούμε εντυπώσεις. Ο Απόστολος Παύλος αφού έγραψε πάντα δε δοκιμάζετε, το καλόν κατέχετεακριβώς δίπλα πρόσθεσε από παντός είδος πονηρού απέχεσθε. Αν δεν είναι πονηρή η αναίρεση ολόκληρου του δόγματος από διαστρεβλωτές της Πίστεως τότε τι είναι Αιρετικό. Εν συνεχεία όταν ο Ευαγγελιστής της Αγάπης ο Ιωάννης ο Θεολόγος λέει ούτε χαίρειν να μην λέμε σε αιρετικό τι εννοεί; Καλημέρα να τον πεις. Αλλά να μην του αναφέρεις ότι έχει την χαρά της Αναστάσεως. Προς Θεού δεν είμαι ρατσιστής ή φονταμενταλιστής απλώς ακολουθώ την γραμμή των Πατέρων.Harrys1934 έγραψε:eortologio_gr έγραψε:Επειδή για το θέμα της Ορθόδοξης Εκκλησιολογίας γνωρίζω πολύ λίγα πράγματα έως καθόλου, σκέφτηκα οτι χρειάζομαι πάνω απ'όλα ένα μπούσουλα για την ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας. Ετσι, σε πρόσφατο ταξίδι μου στο Αγιο Ορος, προμηθεύτηκα το βιβλιαράκι με τίτλο "Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας" το οποίο προτίθεμαι σιγά σιγά να το αντιγράψω και παράλληλα να το μελετώ εγώ καθώς και όσοι άλλοι ενδιαφέρονται.
Ο στόχος μου είναι :
- αφ'ενος να καταννοήσω τα διαδραματιζόμενα κατα την Θεία Λειτουργία και
- αφ'ετέρου να διαπιστώσω μέσα απο την διαδικασία της Θείας Λειτουργίας κατα πόσο η παρουσία ή η μνεία αλλόθρησκων πράγματι δημιουργεί εκκλησιαστικό ζήτημα. Θέλω να καταλάβω για ποιό λόγο η παρουσία του Πάπα στο Πατριαρχείο τον Νοέμβριο του 2006 "αναστάτωσε" κάποιους σε σημείο "εξέγερσης"
Χρ.
ΥΓ. Για τα πνευματικά δικαιώματα που πιθανώς θίγονται απο την αντιγραφή μου αυτή φέρω ακέραια και εις ολόκληρο την ευθύνη, τα δε στοιχεία μου σαν φυσικό πρόσωπο βρίσκονται ανα χείρας του Διαχειριστή του παρόντος ιστότοπου.
Θέλω να καταλάβω για ποιο λόγο η παρουσία του πάπα στο πατριαρχείο τον Μοέμβρη του 2006-αναστάτωσε κάποιους σε σημείο εξέγερσης.
Τουλάχιστον εσύ λες ότι δεν ξέρεις και πράγματι φαίνετε να έχεις άγνοια ενώ άλλοι που νοείται ότι ξέρουν κάνουν και φαίρωνται πολύ χειρότερα από εσένα που δεν ξέρεις. Φίλε μου είναι δυνατόν με δυο κουβέντες να μάθεις αυτά που άλλοι ξόδεψαν ωρες για να μάθουν;. Και ξέρεις γιατί δεν ξέρουν; Γιατί κάποιοι κοκορόμιαλοι θεολόγοι προτρέπουν τους ακροατές τους να μην διαβάζουν αιρετικά βιβλία, το οπόίο είναι αντιθετο και με την Γραφή ¨Α-Θεσσαλ. -¨Ε-21-Να τα δοκιμάζετε όλα αλλά να κρατάτε αυτά που είναι καλά και ωφέλημα.Μέσα από τα αιρετικά βιβλία θα δείς να ξεπετάγονται οι σοφοί της Εκκλησίας μας και θα δίνουν τέτοιες απαντίσεις που βουϊζουν ακόμη τα αυτιά τους. ¨Εχουν γατζοθεί όλοι το τι είπε ο τάδε μοναχός και καλόγερος και δεν κάνουν καθόλου κουβέντα για τους ήρωες της πίστεως μας αυτοί που άφησαν λίθο πάνω στο αγγονάρι. Έτσι και για τον Κολοκοτρώνη αυτός πολέμησε για την ελευθερία της Ελλάδος και αυτοί που καθόντουσαν στα γραφεία και από φόβο δεν έσκαγαν μύτι αυτοί καταδίκασαν τον ¨Ηρωα σε θάνατο. Τώρα τι γίνετε; Ο Άριος και Νεστοριος βρίσκονται μπροστά στον Θεό και του ζητάνε να δικαιωθούνε ότι είναι αναμάρτυτοι γιατί έχουν ως μάρτυρες πλήθος από εμάς που ακολουθούμε την γραμμή του. Η ¨Β-Οικουμενική Συνοδος πρώτος στοίχος δεν παρακαλεί αυτούς που δαφωνούν με την πίστη μας, αλλά τους αφορίζει κατευθείαν \ Εμείς κάνουμε το ίδιο; ¨η τους λέμε θα σου δώσουμε πέντε δώστε μας τέσσερα;. Για την Θ. Λειτουργία έχει δημοσιευθεί εδώ κάπου πριν πέντε μήνες άμα ενδιαφέρεσε να σου το στείλω. ¨Η ανάλογα πως θα προχωρίσεις εσύ θα το ξανά δημοσιεύσω.
Αυτά για την ώρα. Καλό βόλη
- Harrys1934
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 1041
- Εγγραφή: Πέμ Σεπ 28, 2006 5:00 am
- Τοποθεσία: ¨οπου γη και Πατρις
- Επικοινωνία:
Re: Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας
Φίλε Κώστα καλά το λες όταν μιλάμε για Αγία Γραφή να είμαστε πιο προσεκτικοί Και τι λές στο Εδάφιο της Ά-Θεσσαλ. Ε-21-ότι πιο εκεί παραπλεύρως στο –22-Απόπαντός είδους πονηρού απεχεσθεkotsos έγραψε:Καλό είναι να είμαστε προσεκτικοί όταν χρησιμοποιούνται τα λόγια της Αγίας Γραφής και να μην δημιουργούμε εντυπώσεις. Ο Απόστολος Παύλος αφού έγραψε πάντα δε δοκιμάζετε, το καλόν κατέχετεακριβώς δίπλα πρόσθεσε από παντός είδος πονηρού απέχεσθε. Αν δεν είναι πονηρή η αναίρεση ολόκληρου του δόγματος από διαστρεβλωτές της Πίστεως τότε τι είναι Αιρετικό. Εν συνεχεία όταν ο Ευαγγελιστής της Αγάπης ο Ιωάννης ο Θεολόγος λέει ούτε χαίρειν να μην λέμε σε αιρετικό τι εννοεί; Καλημέρα να τον πεις. Αλλά να μην του αναφέρεις ότι έχει την χαρά της Αναστάσεως. Προς Θεού δεν είμαι ρατσιστής ή φονταμενταλιστής απλώς ακολουθώ την γραμμή των Πατέρων.Harrys1934 έγραψε:eortologio_gr έγραψε:Επειδή για το θέμα της Ορθόδοξης Εκκλησιολογίας γνωρίζω πολύ λίγα πράγματα έως καθόλου, σκέφτηκα οτι χρειάζομαι πάνω απ'όλα ένα μπούσουλα για την ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας. Ετσι, σε πρόσφατο ταξίδι μου στο Αγιο Ορος, προμηθεύτηκα το βιβλιαράκι με τίτλο "Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας" το οποίο προτίθεμαι σιγά σιγά να το αντιγράψω και παράλληλα να το μελετώ εγώ καθώς και όσοι άλλοι ενδιαφέρονται.
Ο στόχος μου είναι :
- αφ'ενος να καταννοήσω τα διαδραματιζόμενα κατα την Θεία Λειτουργία και
- αφ'ετέρου να διαπιστώσω μέσα απο την διαδικασία της Θείας Λειτουργίας κατα πόσο η παρουσία ή η μνεία αλλόθρησκων πράγματι δημιουργεί εκκλησιαστικό ζήτημα. Θέλω να καταλάβω για ποιό λόγο η παρουσία του Πάπα στο Πατριαρχείο τον Νοέμβριο του 2006 "αναστάτωσε" κάποιους σε σημείο "εξέγερσης"
Χρ.
ΥΓ. Για τα πνευματικά δικαιώματα που πιθανώς θίγονται απο την αντιγραφή μου αυτή φέρω ακέραια και εις ολόκληρο την ευθύνη, τα δε στοιχεία μου σαν φυσικό πρόσωπο βρίσκονται ανα χείρας του Διαχειριστή του παρόντος ιστότοπου.
Θέλω να καταλάβω για ποιο λόγο η παρουσία του πάπα στο πατριαρχείο τον Μοέμβρη του 2006-αναστάτωσε κάποιους σε σημείο εξέγερσης.
Τουλάχιστον εσύ λες ότι δεν ξέρεις και πράγματι φαίνετε να έχεις άγνοια ενώ άλλοι που νοείται ότι ξέρουν κάνουν και φαίρωνται πολύ χειρότερα από εσένα που δεν ξέρεις. Φίλε μου είναι δυνατόν με δυο κουβέντες να μάθεις αυτά που άλλοι ξόδεψαν ωρες για να μάθουν;. Και ξέρεις γιατί δεν ξέρουν; Γιατί κάποιοι κοκορόμιαλοι θεολόγοι προτρέπουν τους ακροατές τους να μην διαβάζουν αιρετικά βιβλία, το οπόίο είναι αντιθετο και με την Γραφή ¨Α-Θεσσαλ. -¨Ε-21-Να τα δοκιμάζετε όλα αλλά να κρατάτε αυτά που είναι καλά και ωφέλημα.Μέσα από τα αιρετικά βιβλία θα δείς να ξεπετάγονται οι σοφοί της Εκκλησίας μας και θα δίνουν τέτοιες απαντίσεις που βουϊζουν ακόμη τα αυτιά τους. ¨Εχουν γατζοθεί όλοι το τι είπε ο τάδε μοναχός και καλόγερος και δεν κάνουν καθόλου κουβέντα για τους ήρωες της πίστεως μας αυτοί που άφησαν λίθο πάνω στο αγγονάρι. Έτσι και για τον Κολοκοτρώνη αυτός πολέμησε για την ελευθερία της Ελλάδος και αυτοί που καθόντουσαν στα γραφεία και από φόβο δεν έσκαγαν μύτι αυτοί καταδίκασαν τον ¨Ηρωα σε θάνατο. Τώρα τι γίνετε; Ο Άριος και Νεστοριος βρίσκονται μπροστά στον Θεό και του ζητάνε να δικαιωθούνε ότι είναι αναμάρτυτοι γιατί έχουν ως μάρτυρες πλήθος από εμάς που ακολουθούμε την γραμμή του. Η ¨Β-Οικουμενική Συνοδος πρώτος στοίχος δεν παρακαλεί αυτούς που δαφωνούν με την πίστη μας, αλλά τους αφορίζει κατευθείαν \ Εμείς κάνουμε το ίδιο; ¨η τους λέμε θα σου δώσουμε πέντε δώστε μας τέσσερα;. Για την Θ. Λειτουργία έχει δημοσιευθεί εδώ κάπου πριν πέντε μήνες άμα ενδιαφέρεσε να σου το στείλω. ¨Η ανάλογα πως θα προχωρίσεις εσύ θα το ξανά δημοσιεύσω.
Αυτά για την ώρα. Καλό βόλη
¨Όμως ας πάμε και στο –20-οπότε έχουμε –20-21-22- Να μην περιφρονείται τις προφυτείες. Τους Άγιους πατέρες που αναφέρεις δεν σου ερμήνευσαν αυτό;.
Λοιπόν άκου Τον καιρό που μιλάει ο Παύλος για τους Θεσσαλονικείς, υπήρχαν πολλοί ψευδοπροφήτες εκεί. Οι Θεσσαλονικείς τότε τους απόφευγαν όλους για να έχουν το κεφάλι τους ήσυχο. Και ο Παύλος είπε αυτά που είπε. Κάτι σπουδαίο αν θες λάβετο υπόψιν σου. Όσοι πάνε κατά γράμμα στη γραφή χωρίς να διασταυρώσουν την πληροφορία με δύο ¨η και τρία άλλα στοιχεία πέφτουν έξω. Καμιά φορά φέρνει και χειρότερα. Σε βγάζει έξω από το λούκι.
Κοίτα τι λέει εδώ στην Πρώτη Κορινθίους –Ά-Έ-9-10-11-
Σας έγραψα στην επιστολή μου να μη συναναστρέφεστε με πόρνους και δεν εννοούσα βέβαια γενικά τους πόρνους του κόσμου τούτου ¨η τους πλεονέκτες κ.λ.π. Γιατί τότε θα ήσασταν υποχρεωμένοι να φύγετε από τον κόσμο από την κοινωνία στην οποία ζήτε Τώρα δε σας έγραψα να μη συναναστρέφεστε κάποιον που ενώ ονομάζεται Χριστιανός είναι πόρνος κ.λ.π. Με έναν τέτοιον δεν θα πρέπει να τρώτε μαζί του
Όμως εδώ έχω γράψει πολλά στοιχεία γεγονότα που μαρτυρούν τους πολεμιστάς της πίστεως και εκείνους που έχετε γαντζωθεί όλοι σας με τους δίάφορους γέροντες και προσπαθείς να περάσεις το ποτάμι χωρίς να βραχείς. Αν θες απάντα σε όλα αυτά που φέρω ως μάρτυρες υπερασπίσεως του Νεστορίου και του Αρείου. Και κάτι ακόμη. Αν θες να ανεβάσεις τις γνώσεις σου περί γραφών διάβαζε διαλόγους με Αιρετικούς. ¨Όχι μονόλογο αλλά διάλογο. Αν πεις όχι τότε θα πρέπει να πάρω τα συναξάρια –14-τον αριθμό και να τα φουντάρω στην θάλασσα γιατί εκεί μέσα είναι γεμάτα από διαλόγους