Μπορώ να πηγαίνω και σε άλλον πνευματικό χωρίς την έγκριση
Συντονιστές: pAntonios, Συντονιστές
Μπορώ να πηγαίνω και σε άλλον πνευματικό χωρίς την έγκριση
Την ευλογία σας να έχουμε Πάτερ καταρχήν.
Ο τίτλος ίσως είναι λίγο παραπλανιτηκός ως πρός αυτό που θέλω να ρωτήσω.
Το ερώτημά μου λοιπόν είναι:
Αν εγώ που έχω έναν πνευματικό και εξομολογούμε σε αυτόν θελήσω μια φορά ή και περισσότερες να ρωτήσω έναν άλλον ακούστό για την διορατικοτητά του για ένα θέμα που δεν έχει σχέση με εξομολόγηση αλλά για θέμα που με ενδιαφέρει να μάθω. (όχι προσωπικό θέμα)
Πρέπει πρώτα να το πω στο πνευματικό μου και μετά αφού πάρω την άδεια να πάω ή μπορώ να έχω το ελεύθερο;
Ο τίτλος ίσως είναι λίγο παραπλανιτηκός ως πρός αυτό που θέλω να ρωτήσω.
Το ερώτημά μου λοιπόν είναι:
Αν εγώ που έχω έναν πνευματικό και εξομολογούμε σε αυτόν θελήσω μια φορά ή και περισσότερες να ρωτήσω έναν άλλον ακούστό για την διορατικοτητά του για ένα θέμα που δεν έχει σχέση με εξομολόγηση αλλά για θέμα που με ενδιαφέρει να μάθω. (όχι προσωπικό θέμα)
Πρέπει πρώτα να το πω στο πνευματικό μου και μετά αφού πάρω την άδεια να πάω ή μπορώ να έχω το ελεύθερο;
-
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 332
- Εγγραφή: Κυρ Σεπ 03, 2006 5:00 am
- Τοποθεσία: Αθήνα-Βόλος-Θεσσαλονίκη-Πάτρα-Αίγιο
Θα μου επιτρέψετε να παρέμβω και να πω μιά σκέψη μου, μιά και η ερώτηση δημοσιεύθηκε στην κεντρικη σελίδα του Forum.
Η σχέση με τον πνευματικό μας, είναι σχέση αγάπης, αληθινής επικοινωνίας, δηλαδή τελικά ελευθερίας και ευπρεπείας. Επ' ουδενί λόγω σκλαβιάς.
Βρέθηκα σ' ένα προσκύνημα με ένα φίλο μου και καθήσαμε κοντά σ' ένα γέροντα και μας μίλησε.. Μας σαγήνευσε με τις θείες εμπειρίες του και το απαύγασμα της ασκητικής βιοτής του. Του υποβάλαμε και κάποιες διευκρινιστικές ερωτήσεις..
Λοιπόν, τί; Πρέπει να το "εξομολογηθούμε" ως αμάρτημα απιστίας προς τον πνευματικό μας; Ή μήπως πρέπει επειγόντως να πάρουμε στο τηλέφωνο τον πνευματικό, γιά να τον ρωτήσουμε αν επιτρέπεται να συνεχίσουμε τη συζήτηση, ή μήπως και να συνεχίσουμε να "ακούμε" απλώς τον Γέροντα; (να μην τον ρωτούμε).
Θεός φυλάξοι.
Υπό κανονικάς συνθήκας (σχέσεως ελευθερίας) θα γυρίσουμε στον πνευματικό μας συγκινημένοι, ωφελημένοι, ενθουσιασμένοι και θα του πούμε τις ωραίες εντυπώσεις μας. Βέβαια, μπορεί ως άνθρωπος ο πνευματικός να "τσιμπιθεί" λίγο από ζήλεια, διότι κάποιος άλλος πνευματικός μας σαγήνευσε, αλλά ..γιατί όχι; ας κάνει και κείνος τον αγώνα του. Μόνο εμείς θα κάνουμε;
Υπάρχει όμως μιά άλλη περίπτωση. Κοντά στον πνευματικό μου αγκομαχώ.. Κάτι δεν πάει καλά. Δεν με καλύπτει πιά. Έτσι κυτάω να βρω διεξόδους, ανάσες.. κάτι..
Το καλύτερο είναι ευθέως να αλλάξω πνευματικό.
Ή εν πάση περιπτώσει να το πω καθαρά στον εαυτό μου, ότι ψάχνω γιά άλλον πνευματικό, που θα με "αναπαύσει" (με καλή έννοια) και θα με βοηθήσει καλύτερα στη φάση που περνάω.
πΘ
Η σχέση με τον πνευματικό μας, είναι σχέση αγάπης, αληθινής επικοινωνίας, δηλαδή τελικά ελευθερίας και ευπρεπείας. Επ' ουδενί λόγω σκλαβιάς.
Βρέθηκα σ' ένα προσκύνημα με ένα φίλο μου και καθήσαμε κοντά σ' ένα γέροντα και μας μίλησε.. Μας σαγήνευσε με τις θείες εμπειρίες του και το απαύγασμα της ασκητικής βιοτής του. Του υποβάλαμε και κάποιες διευκρινιστικές ερωτήσεις..
Λοιπόν, τί; Πρέπει να το "εξομολογηθούμε" ως αμάρτημα απιστίας προς τον πνευματικό μας; Ή μήπως πρέπει επειγόντως να πάρουμε στο τηλέφωνο τον πνευματικό, γιά να τον ρωτήσουμε αν επιτρέπεται να συνεχίσουμε τη συζήτηση, ή μήπως και να συνεχίσουμε να "ακούμε" απλώς τον Γέροντα; (να μην τον ρωτούμε).
Θεός φυλάξοι.
Υπό κανονικάς συνθήκας (σχέσεως ελευθερίας) θα γυρίσουμε στον πνευματικό μας συγκινημένοι, ωφελημένοι, ενθουσιασμένοι και θα του πούμε τις ωραίες εντυπώσεις μας. Βέβαια, μπορεί ως άνθρωπος ο πνευματικός να "τσιμπιθεί" λίγο από ζήλεια, διότι κάποιος άλλος πνευματικός μας σαγήνευσε, αλλά ..γιατί όχι; ας κάνει και κείνος τον αγώνα του. Μόνο εμείς θα κάνουμε;
Υπάρχει όμως μιά άλλη περίπτωση. Κοντά στον πνευματικό μου αγκομαχώ.. Κάτι δεν πάει καλά. Δεν με καλύπτει πιά. Έτσι κυτάω να βρω διεξόδους, ανάσες.. κάτι..
Το καλύτερο είναι ευθέως να αλλάξω πνευματικό.
Ή εν πάση περιπτώσει να το πω καθαρά στον εαυτό μου, ότι ψάχνω γιά άλλον πνευματικό, που θα με "αναπαύσει" (με καλή έννοια) και θα με βοηθήσει καλύτερα στη φάση που περνάω.
πΘ
-
- Βασικός Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 144
- Εγγραφή: Σάβ Αύγ 05, 2006 5:00 am
- Τοποθεσία: velgio
re
Patera Antonie tin eulogia sas
Thelo na sas euxaristiso ,pou eisthe pali mazi mas
O Kyrios na sas dini dynami.
Thelo na sas euxaristiso ,pou eisthe pali mazi mas
O Kyrios na sas dini dynami.
Κτήμα του κάθε πνευματικού είναι ο άνθρωπος για να τον ρωτάει
αν θα μιλήσει ή αν θα εξομολογηθεί σε άλλο ιερέα?
Δηλαδή ο Θεός μας έδωσε την ελεύθερη βούληση και εμείς τι κάνουμε? αντι να στρεφόμαστε προς τον Θεό, στρεφόμαστε σε ανθρώπους?
Είναι καλό να έχει κάποιος καθοδήγηση απο εναν Θεοσεβούμενο ιερέα εαν έτσι αισθάνεται, αλλά έχει και το δικαίωμα να αποφασίζει με ποιον θα μιλήσει, το πότε και αν θα πάρει 2η γνώμη και προ πάντων να αποφασίζει ο ίδιος για τον εαυτό του.
Συγνώμη nici-D αλλά διαφωνώ με τέτοιου είδους αγκυλώσεις!
αν θα μιλήσει ή αν θα εξομολογηθεί σε άλλο ιερέα?
Δηλαδή ο Θεός μας έδωσε την ελεύθερη βούληση και εμείς τι κάνουμε? αντι να στρεφόμαστε προς τον Θεό, στρεφόμαστε σε ανθρώπους?
Είναι καλό να έχει κάποιος καθοδήγηση απο εναν Θεοσεβούμενο ιερέα εαν έτσι αισθάνεται, αλλά έχει και το δικαίωμα να αποφασίζει με ποιον θα μιλήσει, το πότε και αν θα πάρει 2η γνώμη και προ πάντων να αποφασίζει ο ίδιος για τον εαυτό του.
Συγνώμη nici-D αλλά διαφωνώ με τέτοιου είδους αγκυλώσεις!
Προσκυνώ Πατέρα, Υιό και Άγιο Πνεύμα, Τριάδα Ομοούσιο και Αχώριστο, νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν
-
- Συστηματικός Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 189
- Εγγραφή: Τετ Νοέμ 14, 2007 6:00 am
- Τοποθεσία: Germania
katalabaino ti thes na peis kai emena etsi mou to exoune pei Ieromonaxoi, eksomologisi kanoniki pou tha sou diabasi kai tin euxi kai tha se balei kato apo to petraxili oxi apli suzitisi, apla o dikos sou Pneumatikos otan pigaineis taktika, kserei poios eisai tis adynamies sou kai ti kanona xreiazesai. Ana pasa stigmi mporeis na allakseis Pneumatiko alla pairneis kai tin eulogia tou prota. Ston Iatro otan pas den tha pas ston diko sou prota pou kserei tin somatiki sou katastasi? I tha pas se opoion na'nai oxi bebaia, otan omos deis oti oute ekeinos poia den mporei na se boithisei psaxneis kainourgion Iatro i kalytera akoma sou dinei ena xarti o dikos sou kai se stelnei se allon. Etsi einai kai me tin psyxi sou tha frontiseis na breis enan kalo Pneumatiko pou mporei na se boithisei!
-
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 614
- Εγγραφή: Κυρ Αύγ 12, 2007 5:00 am
- Τοποθεσία: Ελένη@Αττική
Μερικοί πνευματικοί μπορεί να σε μπερδέψουν
"Όταν είσα μακριά από την Αθήνα, λέει σε έναν αδελφό, και δεν μπορείς να έρχεσαι τόσο τακτικά εδώ, να ψάχνεις εκεί να βρίσκεις έναν πολύ καλό πνευματικό για να επομολογείσαι τις αμαρτίες σου. Και ό,τι άλλο σε απασχολεί σχετικά με νοερή προσευχή ή λογισμούς να μην τους τα αναφέρεις, γιατί μερικοί δεν τα γνωρίζουν όλα και μπορεί να σε μπερδέψουν. Να έρχεσαι εδώ να μου λες τα άλλα.
Πρόσεχε τι λές στους πνευματικούς
"Πρόσεχε τι λες στους πνευματικούς που εξομολογίσαι. Γιατί δεν τα ξέρουν όλα. Πρέπει να είναι οι πνευματικοί πολύ σοφοί, διακριτικοί, και έμπειροι. Να έχουν πνεύμα Θεού, για να μπορούν να σου λύνουν τα διάφορα προβλήματά σου".
Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου, Ανθολόγιο συμβουλών, έκδ. δ΄, Οκτώβρης 2003, σελ. 341-342
Εδώ θα πρέπει να διευκρινιστεί, ότι δεν εννοούσε για τα απλά και καθημερινά αμαρτήματα που κάνουμε όλοι μας, αλλά για τις βαθύτερες έννοιες, όπως νοεράς προσευχής, προσβολών πονηρού κ.ά.
"Όταν είσα μακριά από την Αθήνα, λέει σε έναν αδελφό, και δεν μπορείς να έρχεσαι τόσο τακτικά εδώ, να ψάχνεις εκεί να βρίσκεις έναν πολύ καλό πνευματικό για να επομολογείσαι τις αμαρτίες σου. Και ό,τι άλλο σε απασχολεί σχετικά με νοερή προσευχή ή λογισμούς να μην τους τα αναφέρεις, γιατί μερικοί δεν τα γνωρίζουν όλα και μπορεί να σε μπερδέψουν. Να έρχεσαι εδώ να μου λες τα άλλα.
Πρόσεχε τι λές στους πνευματικούς
"Πρόσεχε τι λες στους πνευματικούς που εξομολογίσαι. Γιατί δεν τα ξέρουν όλα. Πρέπει να είναι οι πνευματικοί πολύ σοφοί, διακριτικοί, και έμπειροι. Να έχουν πνεύμα Θεού, για να μπορούν να σου λύνουν τα διάφορα προβλήματά σου".
Γέροντος Πορφυρίου Καυσοκαλυβίτου, Ανθολόγιο συμβουλών, έκδ. δ΄, Οκτώβρης 2003, σελ. 341-342
Εδώ θα πρέπει να διευκρινιστεί, ότι δεν εννοούσε για τα απλά και καθημερινά αμαρτήματα που κάνουμε όλοι μας, αλλά για τις βαθύτερες έννοιες, όπως νοεράς προσευχής, προσβολών πονηρού κ.ά.
-
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 1347
- Εγγραφή: Σάβ Απρ 08, 2006 5:00 am
- Τοποθεσία: Κοζάνη
- Επικοινωνία:
Εσύ oceangr2 δεν παραδέχεσαι καθόλου το ρόλο του Πνευματικού στη ζωή του Χριστιανού και θα σε πείραζε το αν θα ρωτήσει τον Πνευματικό του για να πάει σε άλλον;oceangr2 έγραψε:Κτήμα του κάθε πνευματικού είναι ο άνθρωπος για να τον ρωτάει
αν θα μιλήσει ή αν θα εξομολογηθεί σε άλλο ιερέα?
Δηλαδή ο Θεός μας έδωσε την ελεύθερη βούληση και εμείς τι κάνουμε? αντι να στρεφόμαστε προς τον Θεό, στρεφόμαστε σε ανθρώπους?
Είναι καλό να έχει κάποιος καθοδήγηση απο εναν Θεοσεβούμενο ιερέα εαν έτσι αισθάνεται, αλλά έχει και το δικαίωμα να αποφασίζει με ποιον θα μιλήσει, το πότε και αν θα πάρει 2η γνώμη και προ πάντων να αποφασίζει ο ίδιος για τον εαυτό του.
Συγνώμη nici-D αλλά διαφωνώ με τέτοιου είδους αγκυλώσεις!
Ο Χριστιανός επιλέγει Πνευματικό με πολύ προσοχή, γιατί τον πατέρα μας δεν τον διαλέγουμε, αλλά τον Πνευματικό μας Πατέρα μπορούμε να τον επιλέξουμε με προσοχή. Το βασικό κριτήριο της επιλογής είναι να είναι άνθρωπος του Θεού και να μας αναπαύει.
Μετά την επιλογή είμαστε υποχρεωμένοι να τον συμβουλευόμαστε στα πνευματικά θέματα που μας απασχολούν και να κάνουμε υπακοή στις συμβουλές του. Αλλιώς είναι σα να πηγαίνεις στο γιατρό και να μην ακούς τις συμβουλές του. Αν κάποια στιγμή διαπιστώσουμε ότι δε μας οδηγεί στο σωστό δρόμο, αλλά θέλει πολύ διάκριση αυτό και πιθανόν συμβουλή από πιο έμπειρο Γέροντα, τότε μπορούμε ν΄αλλάξουμε Πνευματικό. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση αν για πρακτικούς λόγους χρειαστεί ν΄αλλάξουμε Πνευματικό καλά είναι να παίρνουμε την ευλογία του πρώτου πριν αποτανθούμε στο δεύτερο.
Όταν λέμε Πνευματικό, για να μη μπερδευόμαστε, δεν εννοούμε έναν οποιοδήποτε ιερέα που μπορεί να εξομολογηθούμε τις αμαρτίες μας για να κοινωνήσουμε, αλλά εκείνον που συμβουλευόμαστε πάντοτε για τα πνευματικά μας προβλήματα. Μ΄αυτόν έχουμε σχέση που ξεπερνά τους συγγενικούς δεσμούς και δεν είναι σωστό να τη διακόπτουμε χωρίς λόγο.
-
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 1474
- Εγγραφή: Πέμ Φεβ 24, 2005 6:00 am
- Τοποθεσία: Άγγελος @ Αθήνα
- Επικοινωνία:
Να ζητήσω συγγνώμη που θα εκφέρω γνώμη, παρά το ότι δεν έχει απαντήσει ο π. Αντώνιος ακόμα.
Πιστεύω ότι ο Πνευματικός μας είναι ο γιατρός μας. Είναι ο άνθρωπος που γνωρίζει για εμάς και ξέρει πως να αντιμετωπίσει την κάθε αμαρτία μας.
Είναι αυτός που έχει "τον φάκελό μας" σχετικά με τη νόσο μας. Και έχει και τα "αντίδοτα" για την γιατριά μας.
Νομίζω ότι ο φίλος μας που ρώτησε, δεν ρωτάει περί αλλαγής Πνευματικού. Μίλησε για συμβουλή από άλλον Πνευματικό.
Πιατεύω ότι πρέπει να το συζητήσει με τον δικό του "γιατρό" πρώτα, και είμαι σίγουρος ότι θα τον συμβουλέψει το σωστό.
Να εδώ από δική μου εμπειρία, ότι ο δικός μου Πνευματικός, σε μία συζήτηση που είχαμε για ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα που έπρεπε να αντιμετωπίσω, ΄μου είπε την δική του γνώμη, αλλά με προέτρεψε να ρωτήσω και κάποιον γέροντα αν μπορώ. Με προέτρεψε. Και πιστεύω ότι με αυτό μου έδειξε την αγάπη του και όχι ότι δεν ήξερε την απάντηση. Γιατί ήταν μία πολύ σοβαρή απόφαση που έπρεπε να πάρω, στην οποία ο Πνευματικός μου ήταν αρνητικός. Και όμως, μου ζήτησε να συμβουλευθώ έναν γέροντα για να πάρω δεύτερη γνώμη, μιας και η απόφασή μου θα επιρεάσει και την υπόλοιπη ζωή μου και την ζωή της οικογένειάς μου.
Φυσικά όταν θα το κάνω, θα επανέλθω στον Πνευματικό μου για να το συζητήσουμε.
Άλλωστε, όσοι από εμάς έχουμε επισκεφθεί το Άγιον Όρος, δεν μιλούμε με τους γέροντες εκεί για θέματα που μας βασανίζουν? Δεν ρωτάμε πράγματα που ήδη έχουμε ρωτησει τον Πνευματικό μας?
Πιστεύω λοιπόν ότι δεν είναι κακή μία συμβουλή από άλλον Πνευματικό.
Συγχωρέστε με και πάλι για την πολυλογία μου και την παρέμβασή μου αυτή. Ελπίζω να μην έκανα κάποιο κακό σε κανέναν σας..
Την καλημέρα μου και εύχομαι σε όλους καλή νηστεία.
Πιστεύω ότι ο Πνευματικός μας είναι ο γιατρός μας. Είναι ο άνθρωπος που γνωρίζει για εμάς και ξέρει πως να αντιμετωπίσει την κάθε αμαρτία μας.
Είναι αυτός που έχει "τον φάκελό μας" σχετικά με τη νόσο μας. Και έχει και τα "αντίδοτα" για την γιατριά μας.
Νομίζω ότι ο φίλος μας που ρώτησε, δεν ρωτάει περί αλλαγής Πνευματικού. Μίλησε για συμβουλή από άλλον Πνευματικό.
Πιατεύω ότι πρέπει να το συζητήσει με τον δικό του "γιατρό" πρώτα, και είμαι σίγουρος ότι θα τον συμβουλέψει το σωστό.
Να εδώ από δική μου εμπειρία, ότι ο δικός μου Πνευματικός, σε μία συζήτηση που είχαμε για ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα που έπρεπε να αντιμετωπίσω, ΄μου είπε την δική του γνώμη, αλλά με προέτρεψε να ρωτήσω και κάποιον γέροντα αν μπορώ. Με προέτρεψε. Και πιστεύω ότι με αυτό μου έδειξε την αγάπη του και όχι ότι δεν ήξερε την απάντηση. Γιατί ήταν μία πολύ σοβαρή απόφαση που έπρεπε να πάρω, στην οποία ο Πνευματικός μου ήταν αρνητικός. Και όμως, μου ζήτησε να συμβουλευθώ έναν γέροντα για να πάρω δεύτερη γνώμη, μιας και η απόφασή μου θα επιρεάσει και την υπόλοιπη ζωή μου και την ζωή της οικογένειάς μου.
Φυσικά όταν θα το κάνω, θα επανέλθω στον Πνευματικό μου για να το συζητήσουμε.
Άλλωστε, όσοι από εμάς έχουμε επισκεφθεί το Άγιον Όρος, δεν μιλούμε με τους γέροντες εκεί για θέματα που μας βασανίζουν? Δεν ρωτάμε πράγματα που ήδη έχουμε ρωτησει τον Πνευματικό μας?
Πιστεύω λοιπόν ότι δεν είναι κακή μία συμβουλή από άλλον Πνευματικό.
Συγχωρέστε με και πάλι για την πολυλογία μου και την παρέμβασή μου αυτή. Ελπίζω να μην έκανα κάποιο κακό σε κανέναν σας..
Την καλημέρα μου και εύχομαι σε όλους καλή νηστεία.