Γνώμες αγίων Πατέρων
Συντονιστές: ntinoula, Συντονιστές
Γνώμες αγίων Πατέρων
Από το βιβλίο " Γνώμες αγίων Πατέρων"
+ Κυρίλλου Ιερομόναχου
Εκδόσεις Χ. Δ. Τσολακίδη
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
- Θέλεις να μην ακούς κακά σε βάρος σου; Τότε λοιπόν ούτε συ μη λες κακά σε βάρος του άλλου. Θέλεις να σε ελεούν; Τότε και συ κάνε ελεημοσύνες. Θέλεις να τύχης συγγνώμης; Τότε και συ δίδε συγχώρεση.
- Ο Θεός ανταποδίδει τις αμοιβές όχι ανάλογα με τα κατορθώματα ,που επιτυγχάνουμε, αλλά ανάλογα με την προσπάθεια εκείνων που αγωνίζονται να κατορθώσουν κάτι.
- Είναι προτιμότερο να μη γνωρίζουμε κάτι καλά, παρά να το μάθουμε κακά.
- Δεν πρέπει να κλαίμε τόσο εκείνον που πάσχει απλά από γάγγραινα, όσο εκείνον που πάσχει απʼ αυτή και είναι πεσμένος στο κρεβάτι του πόνου χωρίς καμιά περιποίηση.
- Τέτοιο μέγεθος έχει η Εκκλησία, ώστε όταν πολεμείται νικά και υπερισχύει των εχθρών της και όταν υβρίζεται γίνεται λαμπροτέρα.
- Ο ιερέας , και αν ρυθμίσει καλά τη δική του ζωή, δεν φροντίζει όμως και για τη ζωή του ποιμνίου του με την ίδια επιμέλεια , θα πάει με τους κακούς στη γέενα του πυρός.
- Ο Θεός, μες το να μην ανταμείβει εδώ στη γη όλους τους καλούς ,επιβεβαιώνει τη διδασκαλία για τη Μέλλουσα Κρίση με το να τιμωρεί δε μερικούς πριν τη Μέλλουσα Κρίση, ξυπνάει εκείνους που κοιμούνται το βαθύ ύπνο της αδιαφορίας.
- Η εξουσία της ιεροσύνης είναι πολύ μεγαλύτερη από τη βασιλική εξουσία, και μάλιστα τόσο μεγαλύτερη, όσο διαφέρει το σώμα από την ψυχή.
- Όσο ο ουρανός είναι καλύτερος από τη γη, τόσο και η ευφορία ( ευτυχία ) της γης είναι μικρότερη από αυτή του ουρανού.
- Όσο εύκολο είναι σε μας να κινήσουμε μια μικρή ζυγαριά, το ίδιο εύκολο είναι για τον Θεό να εξαφανίσει το παν και να το δημιουργήσει πάλι.
- Επιδιώκετε και τον αγιασμό και την καθαρότητα της καρδιάς από κάθε πάθος. Διότι, χωρίς τον αγιασμό, χωρίς την σωφροσύνη, κανείς δεν θα αξιωθεί να δει τον Κύριο.
- Με εκατό δηνάρια αντιστοιχούν οι αδικίες που οι άλλοι διέπραξαν σε βάρος μας εδώ στη γη, ενώ τα αμαρτήματα που διαπράξαμε εμείς στον Θεό αντιστοιχούν με αμέτρητα τάλαντα
+ Κυρίλλου Ιερομόναχου
Εκδόσεις Χ. Δ. Τσολακίδη
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
- Θέλεις να μην ακούς κακά σε βάρος σου; Τότε λοιπόν ούτε συ μη λες κακά σε βάρος του άλλου. Θέλεις να σε ελεούν; Τότε και συ κάνε ελεημοσύνες. Θέλεις να τύχης συγγνώμης; Τότε και συ δίδε συγχώρεση.
- Ο Θεός ανταποδίδει τις αμοιβές όχι ανάλογα με τα κατορθώματα ,που επιτυγχάνουμε, αλλά ανάλογα με την προσπάθεια εκείνων που αγωνίζονται να κατορθώσουν κάτι.
- Είναι προτιμότερο να μη γνωρίζουμε κάτι καλά, παρά να το μάθουμε κακά.
- Δεν πρέπει να κλαίμε τόσο εκείνον που πάσχει απλά από γάγγραινα, όσο εκείνον που πάσχει απʼ αυτή και είναι πεσμένος στο κρεβάτι του πόνου χωρίς καμιά περιποίηση.
- Τέτοιο μέγεθος έχει η Εκκλησία, ώστε όταν πολεμείται νικά και υπερισχύει των εχθρών της και όταν υβρίζεται γίνεται λαμπροτέρα.
- Ο ιερέας , και αν ρυθμίσει καλά τη δική του ζωή, δεν φροντίζει όμως και για τη ζωή του ποιμνίου του με την ίδια επιμέλεια , θα πάει με τους κακούς στη γέενα του πυρός.
- Ο Θεός, μες το να μην ανταμείβει εδώ στη γη όλους τους καλούς ,επιβεβαιώνει τη διδασκαλία για τη Μέλλουσα Κρίση με το να τιμωρεί δε μερικούς πριν τη Μέλλουσα Κρίση, ξυπνάει εκείνους που κοιμούνται το βαθύ ύπνο της αδιαφορίας.
- Η εξουσία της ιεροσύνης είναι πολύ μεγαλύτερη από τη βασιλική εξουσία, και μάλιστα τόσο μεγαλύτερη, όσο διαφέρει το σώμα από την ψυχή.
- Όσο ο ουρανός είναι καλύτερος από τη γη, τόσο και η ευφορία ( ευτυχία ) της γης είναι μικρότερη από αυτή του ουρανού.
- Όσο εύκολο είναι σε μας να κινήσουμε μια μικρή ζυγαριά, το ίδιο εύκολο είναι για τον Θεό να εξαφανίσει το παν και να το δημιουργήσει πάλι.
- Επιδιώκετε και τον αγιασμό και την καθαρότητα της καρδιάς από κάθε πάθος. Διότι, χωρίς τον αγιασμό, χωρίς την σωφροσύνη, κανείς δεν θα αξιωθεί να δει τον Κύριο.
- Με εκατό δηνάρια αντιστοιχούν οι αδικίες που οι άλλοι διέπραξαν σε βάρος μας εδώ στη γη, ενώ τα αμαρτήματα που διαπράξαμε εμείς στον Θεό αντιστοιχούν με αμέτρητα τάλαντα
Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με τον αμαρτωλό
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
- Ο Θεός είναι αυτάρκης και τίποτα και κανέναν δεν έχει ανάγκη. Η αμοιβή και το κέρδος ,από τις υπηρεσίες μας στον Θεό, πάλι σʼ εμάς τους ίδιους επιστρέφουν.
- Δεν υπάρχει αθλιώτερος από εκείνον που χάνει τα ουράνια αγαθά, ούτε και μακαριότερος από εκείνον που κατορθώνει να τα κερδίσει.
- Ας μη νυστάζουμε και ας μη πούμε: αυτό δεν είναι τίποτα, εκείνο δεν είναι σπουδαίο. Από εκεί που δεν το περιμέναμε, πολλές φορές πάθαμε την συμφορά.
- Με φόβο πολύ να προσέχουμε την στενή και τεθλιμμένη οδό την οποία βαδίζουμε και να περπατούμε με διαρκή τρόμο μήπως πέσουμε.
- Η διάθεση να γελάμε υπάρχει από τη φύση μέσα μας , για να γελάμε όταν δούμε ένα φίλο μας ύστερα από πολύ καιρό, για να εμψυχώνουμε εκείνους που είναι φοβισμένοι και όχι για να χαχανίζουμε και να γελάμε συνεχώς σε ακατάλληλες περιστάσεις.
- Ανώτεροι και καλύτεροι είναι εκείνοι οι οποίοι δεν είναι προσηλωμένοι στις απολαύσεις της παρούσας και πρόσκαιρης ζωής.
- Εδώ ( στη γη ) υπάρχει αντιστοιχία μεταξύ κόπων και κέρδους… προκειμένου όμως περί της Βασιλείας των ουρανών, συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Ο μεν κόπος είναι λίγος, το δε κέρδος άπειρο.
- Πολλούς δρόμους μας έδωσε ο Θεός για να πετύχουμε την σωτηρία μας, αρκεί μόνον να μη γινόμαστε αδιάφοροι.
- Η ειρήνη είναι η μητέρα όλων των αγαθών και η προϋπόθεση κάθε χαράς.
- Τόσο σπουδαίο αγαθό είναι η ειρήνη, ώστε εκείνοι που δημιουργούν και επαναφέρουν την ειρήνη ονομάζονται υιοί Θεού ( Ματθ. εʼ 9)… ενώ οι πράττοντες το αντίθετο πρέπει να ονομάζονται υιοί του διαβόλου.
- Ο γνήσιος χριστιανός, δεν κατηγορεί, δεν ονειδίζει, ούτε κάνει τίποτα άλλο από όσα απαγορεύονται, αλλά τηρεί με προσοχή και επιμέλεια τις εντολές του Χριστού και εκτελεί αυτές.
- Ο γνήσιος χριστιανός ,παραμένει πάντοτε αγαθός, ευσεβής και αγνός, σαν να έχει διαρκώς μέσα του τον Θεό και να είναι ολόκληρος αφοσιωμένος στον Θεό.
- Ο γνήσιος χριστιανός, σε κάθε ενέργειά του κατευθύνεται από την ενθύμηση του Θεού και τις εντολές του, και όταν βρίσκεται σε αμηχανία και όταν αναπαύεται , και όταν σηκώνεται και όταν τρώει και όταν πίνει όλη την ημέρα κατά την αγία Γραφή
- Ο γνήσιος χριστιανός, τιμά εκείνους που τον γέννησαν και δεν κακολογεί τον πατέρα και την μητέρα του. Φροντίζει για τους υφισταμένους του και ιδιαίτερα για τους υπηρέτες της Πίστεως
- Ο Θεός είναι αυτάρκης και τίποτα και κανέναν δεν έχει ανάγκη. Η αμοιβή και το κέρδος ,από τις υπηρεσίες μας στον Θεό, πάλι σʼ εμάς τους ίδιους επιστρέφουν.
- Δεν υπάρχει αθλιώτερος από εκείνον που χάνει τα ουράνια αγαθά, ούτε και μακαριότερος από εκείνον που κατορθώνει να τα κερδίσει.
- Ας μη νυστάζουμε και ας μη πούμε: αυτό δεν είναι τίποτα, εκείνο δεν είναι σπουδαίο. Από εκεί που δεν το περιμέναμε, πολλές φορές πάθαμε την συμφορά.
- Με φόβο πολύ να προσέχουμε την στενή και τεθλιμμένη οδό την οποία βαδίζουμε και να περπατούμε με διαρκή τρόμο μήπως πέσουμε.
- Η διάθεση να γελάμε υπάρχει από τη φύση μέσα μας , για να γελάμε όταν δούμε ένα φίλο μας ύστερα από πολύ καιρό, για να εμψυχώνουμε εκείνους που είναι φοβισμένοι και όχι για να χαχανίζουμε και να γελάμε συνεχώς σε ακατάλληλες περιστάσεις.
- Ανώτεροι και καλύτεροι είναι εκείνοι οι οποίοι δεν είναι προσηλωμένοι στις απολαύσεις της παρούσας και πρόσκαιρης ζωής.
- Εδώ ( στη γη ) υπάρχει αντιστοιχία μεταξύ κόπων και κέρδους… προκειμένου όμως περί της Βασιλείας των ουρανών, συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Ο μεν κόπος είναι λίγος, το δε κέρδος άπειρο.
- Πολλούς δρόμους μας έδωσε ο Θεός για να πετύχουμε την σωτηρία μας, αρκεί μόνον να μη γινόμαστε αδιάφοροι.
- Η ειρήνη είναι η μητέρα όλων των αγαθών και η προϋπόθεση κάθε χαράς.
- Τόσο σπουδαίο αγαθό είναι η ειρήνη, ώστε εκείνοι που δημιουργούν και επαναφέρουν την ειρήνη ονομάζονται υιοί Θεού ( Ματθ. εʼ 9)… ενώ οι πράττοντες το αντίθετο πρέπει να ονομάζονται υιοί του διαβόλου.
- Ο γνήσιος χριστιανός, δεν κατηγορεί, δεν ονειδίζει, ούτε κάνει τίποτα άλλο από όσα απαγορεύονται, αλλά τηρεί με προσοχή και επιμέλεια τις εντολές του Χριστού και εκτελεί αυτές.
- Ο γνήσιος χριστιανός ,παραμένει πάντοτε αγαθός, ευσεβής και αγνός, σαν να έχει διαρκώς μέσα του τον Θεό και να είναι ολόκληρος αφοσιωμένος στον Θεό.
- Ο γνήσιος χριστιανός, σε κάθε ενέργειά του κατευθύνεται από την ενθύμηση του Θεού και τις εντολές του, και όταν βρίσκεται σε αμηχανία και όταν αναπαύεται , και όταν σηκώνεται και όταν τρώει και όταν πίνει όλη την ημέρα κατά την αγία Γραφή
- Ο γνήσιος χριστιανός, τιμά εκείνους που τον γέννησαν και δεν κακολογεί τον πατέρα και την μητέρα του. Φροντίζει για τους υφισταμένους του και ιδιαίτερα για τους υπηρέτες της Πίστεως
Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με τον αμαρτωλό
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
- Ο γνήσιος χριστιανός ,δεν παραλείπει να συχνάζει στην εκκλησία, στις κοινές συνάξεις και προσευχές, και δεν περιφρονεί τα θεοσεβή δόγματα ή τις σοφές συμβουλές ,που ίσως θα του δώσουν.
- Όσο μεγαλύτερες είναι οι ευεργεσίες που πήραμε, τόσο βαρύτερα και σκληρότερα τιμωρούμαστε, όταν αποδειχτούμε ανάξιοι της ευεργεσίας.
- Εάν σήμερα μου έδινε κάποιος την δύναμη να ανασταίνω νεκρούς, δεν θα προτιμούσα αυτό, αλλά την αλυσίδα του Παύλου. Διότι τίποτα δεν είναι μακαριότερο από την αλυσίδα αυτή.
- Εκείνος που θα αποφύγει να κάνει κακό στον εχθρό του, και θα κάνει υπομονή για λίγο καιρό, αργότερα μένει ενθουσιασμένος και ικανοποιημένος ,αναμένοντας καλές ελπίδες και προσδοκώντας από τον Θεό την ανταμοιβή της ανεξικακίας του.
- Δεν είναι δυνατό όσοι ασκούν την εξουσία να επαινούνται από όλους.
- Είναι άξιος κοροϊδίας αν κάποιος προστατεύει παρθένα τα γεννητικά του όργανα και δεν προστατεύει έτσι τη γλώσσα, την όραση, την ακοή, τα χέρια και την καρδιά του !
- Ο γνήσιος χριστιανός ,δεν παραλείπει να συχνάζει στην εκκλησία, στις κοινές συνάξεις και προσευχές, και δεν περιφρονεί τα θεοσεβή δόγματα ή τις σοφές συμβουλές ,που ίσως θα του δώσουν.
- Όσο μεγαλύτερες είναι οι ευεργεσίες που πήραμε, τόσο βαρύτερα και σκληρότερα τιμωρούμαστε, όταν αποδειχτούμε ανάξιοι της ευεργεσίας.
- Εάν σήμερα μου έδινε κάποιος την δύναμη να ανασταίνω νεκρούς, δεν θα προτιμούσα αυτό, αλλά την αλυσίδα του Παύλου. Διότι τίποτα δεν είναι μακαριότερο από την αλυσίδα αυτή.
- Εκείνος που θα αποφύγει να κάνει κακό στον εχθρό του, και θα κάνει υπομονή για λίγο καιρό, αργότερα μένει ενθουσιασμένος και ικανοποιημένος ,αναμένοντας καλές ελπίδες και προσδοκώντας από τον Θεό την ανταμοιβή της ανεξικακίας του.
- Δεν είναι δυνατό όσοι ασκούν την εξουσία να επαινούνται από όλους.
- Είναι άξιος κοροϊδίας αν κάποιος προστατεύει παρθένα τα γεννητικά του όργανα και δεν προστατεύει έτσι τη γλώσσα, την όραση, την ακοή, τα χέρια και την καρδιά του !
Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με τον αμαρτωλό
Μέγας Βασίλειος
- Πρόσεχε τον εαυτό σου!!! και μη προσκολληθείς στα θνητά σαν σε αιώνια, ούτε να περιφρονήσεις τα αιώνια σαν περαστικά.
- Να μη ονειρεύεσαι τα ανύπαρκτα, αλλά να οικονομείς τα παρόντα για το κοινό συμφέρον.
- Η σωστή κατανόηση του εαυτού σου θα προσφέρει αρκετή χειραγωγία για να εννοήσεις τον Θεό.
- Απʼ όλα τα ζώα μόνο τον άνθρωπο έπλασε ( ο Θεός ) όρθιο, για να γνωρίζεις από το σχήμα αυτό ότι η ζωή σου προέρχεται από την ουράνια συγγένεια.
- … κανένας δεν εμπορεύεται μετά τη διάλυση του πανηγυριού, ούτε στεφανώνεται κανείς όταν έλθει μετά τους αγώνες και ούτε ανδραγαθεί κανείς μετά τον πόλεμο.
- Το γέλιο της ανοησίας είναι μεγαλύτερο κακό από την αιώνια κόλαση.
- Σʼ αυτή εδώ τη ζωή υπάρχουν πολλές αρχές πολλών πραγμάτων, αλλά μία είναι η αρχή σε όλα, αυτή που είναι πέρα απʼ όλα ( δηλαδή ο Θεός) .
- Για την εκμάθηση των τεχνών αρχή είναι η προκαταρκτική διδασκαλία. Ο δε φόβος του Κυρίου είναι η προκαταρκτική διδασκαλία της σοφίας.
- Αν επιχειρήσεις με την φαντασία του νου να υπερνικήσεις ( να αναλύσεις λογικά ) την Αρχή ( δηλ. τον Θεό ) θα τη βρεις να τρέχει μπροστά σου και να υποδέχεται τους λογισμούς σου.
- Όπου παρουσιάζεται το Άγιο Πνεύμα εκεί επιδημεί και ο Χριστός και όπου είναι ο Χριστός εκεί είναι ολοφάνερο ότι παρίσταται και ο Πατήρ.
- Η ζωή μας είναι ποτάμι, που τρέχει συνεχώς και γεμίζει με διαδοχικά κύματα … και το μεν ένα έχει κιόλας κυλήσει , το δε άλλο ακόμα τρέχει… άλλο πρόκειται να ξεπηδήσει, και όλοι τρέχουμε προς την κοινή θάλασσα του θανάτου.
- Ακόμα και ο ύπνος σου να είναι μελέτη ευσεβείας. Διότι εκ φύσεως τα όνειρα στον ύπνο είναι ως επί το πλείστον απηχήματα φροντίδων της ημέρας. Δηλαδή ό,τι λογής είναι τα έργα της ζωής μας, τέτοια κατʼ ανάγκη είναι και τα όνειρα.
- Μη επιδιώκεις σύμφωνα με τις απολαύσεις σου να ακολουθούν και οι νόμοι των ψυχών…
- …αυτός που έχυσε θερμά δάκρυα για την αμαρτία του πλησίον, θεράπευσε τον αυτό του μέσω αυτών που θρήνησε τον αδελφό του.
- Το καθάρισμα της ψυχής είναι , η περιφρόνηση των ηδονών που προέρχονται από τις αισθήσεις
- Πρόσεχε τον εαυτό σου!!! και μη προσκολληθείς στα θνητά σαν σε αιώνια, ούτε να περιφρονήσεις τα αιώνια σαν περαστικά.
- Να μη ονειρεύεσαι τα ανύπαρκτα, αλλά να οικονομείς τα παρόντα για το κοινό συμφέρον.
- Η σωστή κατανόηση του εαυτού σου θα προσφέρει αρκετή χειραγωγία για να εννοήσεις τον Θεό.
- Απʼ όλα τα ζώα μόνο τον άνθρωπο έπλασε ( ο Θεός ) όρθιο, για να γνωρίζεις από το σχήμα αυτό ότι η ζωή σου προέρχεται από την ουράνια συγγένεια.
- … κανένας δεν εμπορεύεται μετά τη διάλυση του πανηγυριού, ούτε στεφανώνεται κανείς όταν έλθει μετά τους αγώνες και ούτε ανδραγαθεί κανείς μετά τον πόλεμο.
- Το γέλιο της ανοησίας είναι μεγαλύτερο κακό από την αιώνια κόλαση.
- Σʼ αυτή εδώ τη ζωή υπάρχουν πολλές αρχές πολλών πραγμάτων, αλλά μία είναι η αρχή σε όλα, αυτή που είναι πέρα απʼ όλα ( δηλαδή ο Θεός) .
- Για την εκμάθηση των τεχνών αρχή είναι η προκαταρκτική διδασκαλία. Ο δε φόβος του Κυρίου είναι η προκαταρκτική διδασκαλία της σοφίας.
- Αν επιχειρήσεις με την φαντασία του νου να υπερνικήσεις ( να αναλύσεις λογικά ) την Αρχή ( δηλ. τον Θεό ) θα τη βρεις να τρέχει μπροστά σου και να υποδέχεται τους λογισμούς σου.
- Όπου παρουσιάζεται το Άγιο Πνεύμα εκεί επιδημεί και ο Χριστός και όπου είναι ο Χριστός εκεί είναι ολοφάνερο ότι παρίσταται και ο Πατήρ.
- Η ζωή μας είναι ποτάμι, που τρέχει συνεχώς και γεμίζει με διαδοχικά κύματα … και το μεν ένα έχει κιόλας κυλήσει , το δε άλλο ακόμα τρέχει… άλλο πρόκειται να ξεπηδήσει, και όλοι τρέχουμε προς την κοινή θάλασσα του θανάτου.
- Ακόμα και ο ύπνος σου να είναι μελέτη ευσεβείας. Διότι εκ φύσεως τα όνειρα στον ύπνο είναι ως επί το πλείστον απηχήματα φροντίδων της ημέρας. Δηλαδή ό,τι λογής είναι τα έργα της ζωής μας, τέτοια κατʼ ανάγκη είναι και τα όνειρα.
- Μη επιδιώκεις σύμφωνα με τις απολαύσεις σου να ακολουθούν και οι νόμοι των ψυχών…
- …αυτός που έχυσε θερμά δάκρυα για την αμαρτία του πλησίον, θεράπευσε τον αυτό του μέσω αυτών που θρήνησε τον αδελφό του.
- Το καθάρισμα της ψυχής είναι , η περιφρόνηση των ηδονών που προέρχονται από τις αισθήσεις
Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με τον αμαρτωλό
Μέγας Βασίλειος
- Μολυσμός σαρκός είναι όταν ανακατευόμαστε μʼ αυτούς που πράττουν τα απαγορευμένα έργα ,ενώ μολυσμός πνεύματος είναι όταν αδιαφορούμε για ʽκείνους που φρονούν ή πράττουν αυτά τα έργα.
- Αγιασμός είναι να αφιερωνώμαστε στον άγιο Θεό ολοκληρωτικά και συνεχώς σε κάθε χρόνο, φροντίζοντες και επιζητούντες αυτά που αρέσουν σʼ Αυτόν.
- Εκείνος που κατακράτησε οποιοδήποτε χάρισμα του Θεού για προσωπική του απόλαυση και δεν ευεργετεί τους άλλους , καταδικάζεται « ως κρύπτων το τάλαντον ».
- Εάν λείπει από την ψυχή ο αγαθός λογισμός ,είναι φανερό ότι λείπει από αυτή ο φωτισμός, όχι διότι λείπει το φωτίζον, αλλά διότι νυστάζει αυτό που οφείλει να φωτιστεί.
- Πρέπει να αποφεύγει κανείς και να βδελύσσεται αυτόν που εμποδίζει την εντολή του Κυρίου ή αυτόν που μας ενθαρρύνει να πράξουμε το υπό του Κυρίου απαγορευμένο, και αν ακόμα αυτός είναι στενός συγγενής ή υπερβολικά ένδοξος.
- Ανάλογα με το ήθος του άρχοντα πλάθονται συνήθως οι υπήκοοι ,ώστε , όποιοι είναι οι ηγέτες ,κατʼ ανάγκη τέτοιοι είναι και οι οδηγούμενοι.
- Μολυσμός σαρκός είναι όταν ανακατευόμαστε μʼ αυτούς που πράττουν τα απαγορευμένα έργα ,ενώ μολυσμός πνεύματος είναι όταν αδιαφορούμε για ʽκείνους που φρονούν ή πράττουν αυτά τα έργα.
- Αγιασμός είναι να αφιερωνώμαστε στον άγιο Θεό ολοκληρωτικά και συνεχώς σε κάθε χρόνο, φροντίζοντες και επιζητούντες αυτά που αρέσουν σʼ Αυτόν.
- Εκείνος που κατακράτησε οποιοδήποτε χάρισμα του Θεού για προσωπική του απόλαυση και δεν ευεργετεί τους άλλους , καταδικάζεται « ως κρύπτων το τάλαντον ».
- Εάν λείπει από την ψυχή ο αγαθός λογισμός ,είναι φανερό ότι λείπει από αυτή ο φωτισμός, όχι διότι λείπει το φωτίζον, αλλά διότι νυστάζει αυτό που οφείλει να φωτιστεί.
- Πρέπει να αποφεύγει κανείς και να βδελύσσεται αυτόν που εμποδίζει την εντολή του Κυρίου ή αυτόν που μας ενθαρρύνει να πράξουμε το υπό του Κυρίου απαγορευμένο, και αν ακόμα αυτός είναι στενός συγγενής ή υπερβολικά ένδοξος.
- Ανάλογα με το ήθος του άρχοντα πλάθονται συνήθως οι υπήκοοι ,ώστε , όποιοι είναι οι ηγέτες ,κατʼ ανάγκη τέτοιοι είναι και οι οδηγούμενοι.
Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με τον αμαρτωλό
Άγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος
- Είναι επικίνδυνο σε κάποιον που δεν είναι καθαρός να πιάνει το καθαρό, όπως ακριβώς η ηλιακή ακτινοβολία στον άρρωστο οφθαλμό.
- ( Οι αιρετικοί ) επειδή δεν έχουν την δύναμη στα δόγματά τους, προσπαθούν να την θηρεύσουν στις δικές μας αδυναμίες ,και γιʼ αυτό πέφτουν επάνω στα δικά μας ατυχήματα ή αμαρτήματα, όπως οι μύγες στα τραύματα.
- Όπως εκείνοι που έχουν αδύνατα μάτια βλέπουν τις σκιές και τις εικόνες του ήλιου στην επιφάνεια των υδάτων… έτσι και εμείς γνωρίζουμε τα νώτα του Θεού, δηλαδή τα ίχνη του.
- Είναι αδύνατο να εκφράσει κανείς τον Θεό , αλλʼ είναι περισσότερο αδύνατο να τον κατανοήσει.
- … πάρα πολύ διαφέρει το να γνωρίζεις τι ακριβώς είναι αυτό από το να είσαι πεπεισμένος ότι υπάρχει κάτι.
- Η ομορφιά και η τάξη της φύσης μας διδάσκουν ,ότι υπάρχει Θεός και ότι αυτός δημιούργησε και κυβερνά τα σύμπαντα.
- Είναι πολύ ευκολότερο και συντομότερο να δείξεις τι δεν είναι κάτι, αναφέροντας αυτό που είναι , παρά να αναιρέσεις όλα όσα δεν είναι , για να δείξεις τι είναι .
- Ό,τι αποκτά κανείς με κόπο το κρατάει περισσότερο. Ό,τι όμως αποκτά εύκολα και πάρα πολύ γρήγορα το περιφρονεί, αφού μπορεί και πάλι να το πάρει.
- Είναι ακατάληπτο το θείο, για να είναι αυτό ένα μεγαλύτερο έπαθλο φιλοπονίας και λαμπρής ζωής που περιμένει εκεί εκείνους που εδώ εξαγνίζονται και μακροθυμούν για το ποθούμενο.
- Άριστος θεολόγος θεωρείται όχι κάποιος βρήκε και συνέλαβε το παν ,αφού το κομπόδεμα ( ο νους ) δεν χωράει το παν, αλλʼ όποιος θα φανταστεί περισσότερο από τον άλλον , και περισυλλέξει σε περισσότερο βαθμό μέσα στη διάνοιά του το ίνδαλμα της αλήθειας.
- … με τα εξής τρία διοικούμαστε: με το φόβο της τιμωρίας, με την ελπίδα της σωτηρίας και της δόξας, και με την άσκηση των αρετών.
- Ο Χριστός λέγεται Ζωή, διότι είναι φως , η σύσταση και ουσίωση κάθε λογικής φύσης.
- Ο Χριστός λέγεται και Απολύτρωση, διότι μας ελευθερώνει από την αμαρτία που μας κατέχει, και προσφέρει τον εαυτό Του ως λύτρο που μας εξαγοράζει και καθαρίζει την οικουμένη.
- Ο Χριστός λέγεται και Ανάσταση, διότι μας σηκώνει από εδώ και , ενώ έχουμε νεκρωθεί από την αμαρτία, μας επαναφέρει στη ζωή
- Είναι επικίνδυνο σε κάποιον που δεν είναι καθαρός να πιάνει το καθαρό, όπως ακριβώς η ηλιακή ακτινοβολία στον άρρωστο οφθαλμό.
- ( Οι αιρετικοί ) επειδή δεν έχουν την δύναμη στα δόγματά τους, προσπαθούν να την θηρεύσουν στις δικές μας αδυναμίες ,και γιʼ αυτό πέφτουν επάνω στα δικά μας ατυχήματα ή αμαρτήματα, όπως οι μύγες στα τραύματα.
- Όπως εκείνοι που έχουν αδύνατα μάτια βλέπουν τις σκιές και τις εικόνες του ήλιου στην επιφάνεια των υδάτων… έτσι και εμείς γνωρίζουμε τα νώτα του Θεού, δηλαδή τα ίχνη του.
- Είναι αδύνατο να εκφράσει κανείς τον Θεό , αλλʼ είναι περισσότερο αδύνατο να τον κατανοήσει.
- … πάρα πολύ διαφέρει το να γνωρίζεις τι ακριβώς είναι αυτό από το να είσαι πεπεισμένος ότι υπάρχει κάτι.
- Η ομορφιά και η τάξη της φύσης μας διδάσκουν ,ότι υπάρχει Θεός και ότι αυτός δημιούργησε και κυβερνά τα σύμπαντα.
- Είναι πολύ ευκολότερο και συντομότερο να δείξεις τι δεν είναι κάτι, αναφέροντας αυτό που είναι , παρά να αναιρέσεις όλα όσα δεν είναι , για να δείξεις τι είναι .
- Ό,τι αποκτά κανείς με κόπο το κρατάει περισσότερο. Ό,τι όμως αποκτά εύκολα και πάρα πολύ γρήγορα το περιφρονεί, αφού μπορεί και πάλι να το πάρει.
- Είναι ακατάληπτο το θείο, για να είναι αυτό ένα μεγαλύτερο έπαθλο φιλοπονίας και λαμπρής ζωής που περιμένει εκεί εκείνους που εδώ εξαγνίζονται και μακροθυμούν για το ποθούμενο.
- Άριστος θεολόγος θεωρείται όχι κάποιος βρήκε και συνέλαβε το παν ,αφού το κομπόδεμα ( ο νους ) δεν χωράει το παν, αλλʼ όποιος θα φανταστεί περισσότερο από τον άλλον , και περισυλλέξει σε περισσότερο βαθμό μέσα στη διάνοιά του το ίνδαλμα της αλήθειας.
- … με τα εξής τρία διοικούμαστε: με το φόβο της τιμωρίας, με την ελπίδα της σωτηρίας και της δόξας, και με την άσκηση των αρετών.
- Ο Χριστός λέγεται Ζωή, διότι είναι φως , η σύσταση και ουσίωση κάθε λογικής φύσης.
- Ο Χριστός λέγεται και Απολύτρωση, διότι μας ελευθερώνει από την αμαρτία που μας κατέχει, και προσφέρει τον εαυτό Του ως λύτρο που μας εξαγοράζει και καθαρίζει την οικουμένη.
- Ο Χριστός λέγεται και Ανάσταση, διότι μας σηκώνει από εδώ και , ενώ έχουμε νεκρωθεί από την αμαρτία, μας επαναφέρει στη ζωή
Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με τον αμαρτωλό
Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος
- … πρέπει κανείς πρώτα να καθαρίσει τον εαυτό του και έπειτα να πλησιάσει το καθαρό ( που είναι η ιερωσύνη ).
- Προσκυνούμε Πατέρα, Υιόν και Άγιον Πνεύμα ,φρονούντες ότι οι μεν ιδιότητες είναι χωριστές, η δε θεότης μία.
- Θέλεις να γίνεις κάποτε θεολόγος και αντάξιος της θεότητος; Να τηρείς τις άγιες εντολές και να βαδίζεις σύμφωνα με τα άγια προστάγματα. Διότι η πράξη είναι η σέλα της θεωρίας.
- Τελειότατον των όντων η γνώση του Θεού.
- …όποιος δεν είναι άξιος τιμωρίας, δεν σημαίνει ότι είναι άξιος τιμής. Ούτε όποιος δεν είναι άξιος τιμής ,είναι άξιος τιμωρίας.
- Όπου υπάρχει θεία κάθαρση, εκεί υπάρχει και θείος φωτισμός. Ο δε θείος φωτισμός είναι η εκπλήρωση του πόθου εκείνων που επιδιώκουν να πλησιάσουν τα μέγιστα ή το μέγιστο, ή κάτι παραπάνω από μεγάλο.
- … το να υποφέρει κανείς μαζί με τον Χριστό και χάρη του Χριστού είναι προτιμότερο από το να ζει ζωή απολαύσεων κοντά σε άλλους.
- Μη νομίζεις ότι φαίνεσαι καλύτερος από τους κακούς, αλλά να λυπάσαι όταν σε ξεπερνούν οι αγαθοί.
- Η πρώτη ( μεγαλύτερη ) σοφία είναι το να παραβλέπει κανείς την σοφία, που βρίσκεται στον λόγο και στα λεκτικά σχήματα…
- Ο χρόνος είναι η πιο ακριβής δοκιμασία της σοφίας, και το γήρας ο στέφανος για τον οποίο μπορεί κανείς να καυχηθεί.
- Είναι προτιμότερο να επιστρέφει κανείς αφού έχει αμαρτήσει, παρά να μένει ατιμώρητος ενώ είναι φταίχτης.
- Κάθε ψυχή που δεν έχει δεχτεί σωφρονιστική τιμωρία, παραμένει αθεράπευτη. Επομένως δεν είναι κακό το να υποστεί κάποιος τιμωρία, αλλά είναι χειρότερο το να μη σωφρονιστεί από την τιμωρία.
- Είναι σοφό και θαυμάσιο… να μη μένει ούτε ο πόνος χωρίς παρηγοριά, ούτε η ευτυχία χωρίς διαπαιδαγώγηση.
- Απόδειξη της άπειρης φιλανθρωπίας του Θεού, είναι το ότι μετρά κάθε προσφορά μας, όχι με την αξία εκείνου που προσφέρεται, αλλά με την δυνατότητα και την διάθεση εκείνου που το προσφέρει.
- Τα πρόβατα μη ποιμένετε τους ποιμένες και μη βγαίνετε από τα όριά σας. Είναι αρκετό για σας το να ποιμένεσθε καλά.
- Ο γάμος, όταν εξάπτει τις σωματικές επιθυμίες και είναι περιτριγυρισμένος από αγκάθια και αποτελεί, κατά κάποιο τρόπο, δρόμο προς την κακία, τότε λέγω και εγώ ότι δεν συμφέρει να παντρευτεί κανείς.
- Η Αγία Τριάδα είναι ένα μαργαριτάρι που είναι όμοιο από όλες τις πλευρές και λάμπει το ίδιο από παντού.
- Ό,τι είναι στα αισθητά ο ήλιος, αυτό είναι στα νοητά ο Θεός.
- Καλύτερα να σε κατηγορούν, παρά να κατηγορείς.
- Όσοι ασχολείστε με τα γράμματα, μην έχετε πολλή εμπιστοσύνη σʼ αυτά, ούτε να μαζεύετε γνώσεις περιττές και πέρα από το λόγο, ούτε και να θέλετε να νικάτε σε όλα κακώς, αλλά κάποτε να δέχεστε έντιμα και να σας νικούν.
- Κάνετε τον παιδεία όπλο δικαιοσύνης και όχι θανάτου.
- Λέγε κάτι καλύτερο από τη σιωπή ή κράτα τη σιωπή σου!
- … πρέπει κανείς πρώτα να καθαρίσει τον εαυτό του και έπειτα να πλησιάσει το καθαρό ( που είναι η ιερωσύνη ).
- Προσκυνούμε Πατέρα, Υιόν και Άγιον Πνεύμα ,φρονούντες ότι οι μεν ιδιότητες είναι χωριστές, η δε θεότης μία.
- Θέλεις να γίνεις κάποτε θεολόγος και αντάξιος της θεότητος; Να τηρείς τις άγιες εντολές και να βαδίζεις σύμφωνα με τα άγια προστάγματα. Διότι η πράξη είναι η σέλα της θεωρίας.
- Τελειότατον των όντων η γνώση του Θεού.
- …όποιος δεν είναι άξιος τιμωρίας, δεν σημαίνει ότι είναι άξιος τιμής. Ούτε όποιος δεν είναι άξιος τιμής ,είναι άξιος τιμωρίας.
- Όπου υπάρχει θεία κάθαρση, εκεί υπάρχει και θείος φωτισμός. Ο δε θείος φωτισμός είναι η εκπλήρωση του πόθου εκείνων που επιδιώκουν να πλησιάσουν τα μέγιστα ή το μέγιστο, ή κάτι παραπάνω από μεγάλο.
- … το να υποφέρει κανείς μαζί με τον Χριστό και χάρη του Χριστού είναι προτιμότερο από το να ζει ζωή απολαύσεων κοντά σε άλλους.
- Μη νομίζεις ότι φαίνεσαι καλύτερος από τους κακούς, αλλά να λυπάσαι όταν σε ξεπερνούν οι αγαθοί.
- Η πρώτη ( μεγαλύτερη ) σοφία είναι το να παραβλέπει κανείς την σοφία, που βρίσκεται στον λόγο και στα λεκτικά σχήματα…
- Ο χρόνος είναι η πιο ακριβής δοκιμασία της σοφίας, και το γήρας ο στέφανος για τον οποίο μπορεί κανείς να καυχηθεί.
- Είναι προτιμότερο να επιστρέφει κανείς αφού έχει αμαρτήσει, παρά να μένει ατιμώρητος ενώ είναι φταίχτης.
- Κάθε ψυχή που δεν έχει δεχτεί σωφρονιστική τιμωρία, παραμένει αθεράπευτη. Επομένως δεν είναι κακό το να υποστεί κάποιος τιμωρία, αλλά είναι χειρότερο το να μη σωφρονιστεί από την τιμωρία.
- Είναι σοφό και θαυμάσιο… να μη μένει ούτε ο πόνος χωρίς παρηγοριά, ούτε η ευτυχία χωρίς διαπαιδαγώγηση.
- Απόδειξη της άπειρης φιλανθρωπίας του Θεού, είναι το ότι μετρά κάθε προσφορά μας, όχι με την αξία εκείνου που προσφέρεται, αλλά με την δυνατότητα και την διάθεση εκείνου που το προσφέρει.
- Τα πρόβατα μη ποιμένετε τους ποιμένες και μη βγαίνετε από τα όριά σας. Είναι αρκετό για σας το να ποιμένεσθε καλά.
- Ο γάμος, όταν εξάπτει τις σωματικές επιθυμίες και είναι περιτριγυρισμένος από αγκάθια και αποτελεί, κατά κάποιο τρόπο, δρόμο προς την κακία, τότε λέγω και εγώ ότι δεν συμφέρει να παντρευτεί κανείς.
- Η Αγία Τριάδα είναι ένα μαργαριτάρι που είναι όμοιο από όλες τις πλευρές και λάμπει το ίδιο από παντού.
- Ό,τι είναι στα αισθητά ο ήλιος, αυτό είναι στα νοητά ο Θεός.
- Καλύτερα να σε κατηγορούν, παρά να κατηγορείς.
- Όσοι ασχολείστε με τα γράμματα, μην έχετε πολλή εμπιστοσύνη σʼ αυτά, ούτε να μαζεύετε γνώσεις περιττές και πέρα από το λόγο, ούτε και να θέλετε να νικάτε σε όλα κακώς, αλλά κάποτε να δέχεστε έντιμα και να σας νικούν.
- Κάνετε τον παιδεία όπλο δικαιοσύνης και όχι θανάτου.
- Λέγε κάτι καλύτερο από τη σιωπή ή κράτα τη σιωπή σου!
Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με τον αμαρτωλό
Μέγας Αθανάσιος
- Όσο καλύτερη είναι η ζωή των Αγίων από εκείνη των υπολοίπων, τόσο και τα λόγια τους είναι καλύτερα και δυνατότερα από τα δικά μας.
- Ο κατάλληλος καιρός για να δοθεί κάτι ( από τον Θεό ) είναι η ανάγκη και η καταλληλότητα αυτού που πρόκειται να το πάρει.
- Η έχθρα εναντίον του ( Θεανθρώπου ) Χριστού επεκτείνεται και σʼ αυτόν τον ( Θεό ) Πατέρα. Διότι εάν ο Πατήρ βρίσκεται μέσα στον Υιό και ο Υιός μέσα στον Πατέρα, πως είναι δυνατόν η προσβολή του ενός των προσώπων να μη είναι προσβολή και του άλλου;
- Δύο είναι οι λόγοι που κάνουν την ψυχή του ανθρώπου μοναδική: πρώτον μεν όλες οι άλλες ψυχές γνώρισαν την αμαρτία, ενώ εκείνη όχι, δεύτερον δε, διότι μόνη αυτή κρατάει διαρκώς υποστατικώς ενωμένο τον Θεό Λόγο με την σάρκα.
- Ο Χριστός είναι ένας και αποτελείται από δύο εντελώς διαφορετικά συστατικά, είναι δηλαδή συγχρόνως τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος.
- Όπως το ραβδί τιμωρεί και συνετίζει, έτσι και η εμπειρία της ζωής διδάσκει να ήμαστε μετριοπαθείς.
- Στολισμός του οίκου του Θεού είναι εκείνοι ,που αναδεικνύονται μέσα στην Εκκλησία δια της ευσεβείας των.
- Εάν ολόκληρη την κρίση έχει δώσει ο Θεός Πατέρας στον Υιό ( Ιωάν. εʼ 22 ) ,ο δε Θεός είναι κριτής ( Ψαλμός μθʼ 6 ) ,άρα ο Χριστός είναι Θεός.
- Μόλις αποσκίρτησε ο νους των ανθρώπων από τον Θεό, άρχισαν οι άνθρωποι να καταπίπτουν κατά την σκέψη και την κρίση.
- Δεν είναι γνώρισμα ανθρώπων που έχουν νου να αρνούνται τον ποιητή του νου και δημιουργό Θεό.
- Μόνο ο άνθρωπος σκέφτεται τα εκτός αυτού, θυμάται τα περασμένα και κρίνει και με την κρίση του διαλέγει τον καλύτερο λογισμό. Ενώ τα άλογα βλέπουν μόνο τα παρόντα και ορμούν μόνο σʼ αυτά που βλέπουν μπροστά τους, και όταν ακόμα είναι προς βλάβην τους.
- Ο Θεός, αν και υπάρχει σʼ όλα ( τα δημιουργήματα ) δεν παίρνει απ΄ όλα, αλλά μάλλον τα πάντα ζωογονούνται και τρέφονται απʼ Αυτόν.
- Είναι ιδιότητα του Θεού να μη είναι μεν ορατός, αλλά να αναγνωρίζεται όμως από τα έργα Του.
- Εκείνος που περιφρονεί τον ναό, περιφρονεί και τον Κύριο που υπάρχει μέσα στον ναό, και αυτός που διαχωρίζει τον Λόγο από το σώμα ,δεν δέχεται την χάρη που δόθηκε σʼ εμάς διʼ αυτού.
- Όσο καλύτερη είναι η ζωή των Αγίων από εκείνη των υπολοίπων, τόσο και τα λόγια τους είναι καλύτερα και δυνατότερα από τα δικά μας.
- Ο κατάλληλος καιρός για να δοθεί κάτι ( από τον Θεό ) είναι η ανάγκη και η καταλληλότητα αυτού που πρόκειται να το πάρει.
- Η έχθρα εναντίον του ( Θεανθρώπου ) Χριστού επεκτείνεται και σʼ αυτόν τον ( Θεό ) Πατέρα. Διότι εάν ο Πατήρ βρίσκεται μέσα στον Υιό και ο Υιός μέσα στον Πατέρα, πως είναι δυνατόν η προσβολή του ενός των προσώπων να μη είναι προσβολή και του άλλου;
- Δύο είναι οι λόγοι που κάνουν την ψυχή του ανθρώπου μοναδική: πρώτον μεν όλες οι άλλες ψυχές γνώρισαν την αμαρτία, ενώ εκείνη όχι, δεύτερον δε, διότι μόνη αυτή κρατάει διαρκώς υποστατικώς ενωμένο τον Θεό Λόγο με την σάρκα.
- Ο Χριστός είναι ένας και αποτελείται από δύο εντελώς διαφορετικά συστατικά, είναι δηλαδή συγχρόνως τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος.
- Όπως το ραβδί τιμωρεί και συνετίζει, έτσι και η εμπειρία της ζωής διδάσκει να ήμαστε μετριοπαθείς.
- Στολισμός του οίκου του Θεού είναι εκείνοι ,που αναδεικνύονται μέσα στην Εκκλησία δια της ευσεβείας των.
- Εάν ολόκληρη την κρίση έχει δώσει ο Θεός Πατέρας στον Υιό ( Ιωάν. εʼ 22 ) ,ο δε Θεός είναι κριτής ( Ψαλμός μθʼ 6 ) ,άρα ο Χριστός είναι Θεός.
- Μόλις αποσκίρτησε ο νους των ανθρώπων από τον Θεό, άρχισαν οι άνθρωποι να καταπίπτουν κατά την σκέψη και την κρίση.
- Δεν είναι γνώρισμα ανθρώπων που έχουν νου να αρνούνται τον ποιητή του νου και δημιουργό Θεό.
- Μόνο ο άνθρωπος σκέφτεται τα εκτός αυτού, θυμάται τα περασμένα και κρίνει και με την κρίση του διαλέγει τον καλύτερο λογισμό. Ενώ τα άλογα βλέπουν μόνο τα παρόντα και ορμούν μόνο σʼ αυτά που βλέπουν μπροστά τους, και όταν ακόμα είναι προς βλάβην τους.
- Ο Θεός, αν και υπάρχει σʼ όλα ( τα δημιουργήματα ) δεν παίρνει απ΄ όλα, αλλά μάλλον τα πάντα ζωογονούνται και τρέφονται απʼ Αυτόν.
- Είναι ιδιότητα του Θεού να μη είναι μεν ορατός, αλλά να αναγνωρίζεται όμως από τα έργα Του.
- Εκείνος που περιφρονεί τον ναό, περιφρονεί και τον Κύριο που υπάρχει μέσα στον ναό, και αυτός που διαχωρίζει τον Λόγο από το σώμα ,δεν δέχεται την χάρη που δόθηκε σʼ εμάς διʼ αυτού.
Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με τον αμαρτωλό
Αγ. Ιωάννης ο Σιναϊτης
- Αυτός που απαρνήθηκε τον κόσμο από τον φόβο ( της κολάσεως ) είναι όμοιος με το θυμίαμα ,που ενώ καίγεται, στις αρχές αναδίδει ευωδία, στο τέλος όμως καπνίζει!
- Είναι προτιμότερο να λυπήσει κανείς τους γονείς του παρά τον Κύριο. Διότι αυτός και μας έπλασε και μας έσωσε. Ενώ οι γονείς πολλές φορές κατέστρεψαν αυτούς που αγάπησαν και τους έστειλαν στην κόλαση.
- Χρειάζεται μερικές φορές να θολώσει, να αναταραχθεί και να εξαγριωθεί η θάλασσα ( της ψυχής ) ,για να εκβρασθούν πάλι στην ξηρά ο βούρκος ,οι ακαθαρσίες και τα χορτάρια, που οι ποταμοί των παθών κατέβασαν μέσα της.
- Εκείνος που ενώ έχει συμπαράσταση σκόνταψε στις πέτρες, χωρίς συμπαράσταση όχι μόνο θα σκόνταφτε αλλά και θα σκοτωνόταν.
- Ευθύτητα σημαίνει… ανυπόκριτη συμπεριφορά και ομιλία φυσική και ανεπιτήδευτη. Διότι, όπως ονομάζεται ο Θεός αγάπη, έτσι ονομάζεται και ευθύτητα { « Χρηστός και ευθύς ο Κύριος » ( Άσμα κδʼ 8 ) }.
- Το άλογο που είναι μόνο του, πολλές φορές του φαίνεται πως τα καταφέρνει στο τρέξιμο, όταν όμως βρίσκεται μαζί με άλλα άλογα, τότε καταλαβαίνει την δυσκινησία και την τεμπελιά του.
- Το χωρίς τον καιρό του γέλιο άλλοτε γεννιέται από την πορνεία, άλλοτε από την κενοδοξία – όταν δηλαδή κανείς παινεύεται μέσα του άτακτα – και άλλοτε από την τρυφή ( δηλ. την επικίνδυνη καλοπέραση ).
- Γνώρισμα των ευσεβών είναι να δίνουν στον καθένα που ζητάει. Των ευσεβεστέρων, και σε εκείνον που δεν ζητάει. Αλλά το να μη διεκδικεί κάποιος αυτό που του αφαίρεσαν, και μάλιστα όταν έχει την δύναμη, ε.. αυτό είναι γνώρισμα μόνο των αγίων.
- Όσα κατορθώνουν οι μεγάλοι τα θεωρούν μικρά, χωρίς ίσως να είναι μικρά. Όσα όμως οι μικροί θεωρούν μεγάλα, δεν είναι οπωσδήποτε μεγάλα ούτε τέλεια!
- Ας αγωνιζόμαστε να μην είμαστε μόνο παλαιστές αλλά και πολεμιστές κατά των δαιμόνων. Διότι οι μεν πρώτοι άλλοτε χτυπούν και άλλοτε τους χτυπάνε, ενώ οι δεύτεροι πάντοτε καταδιώκουν τον εχθρό.
- Όπως τα σύννεφα κρύβουν τον ήλιο, έτσι και οι πονηρές σκέψεις σκοτίζουν και καταστρέφουν τον νου.
- Αυτός που απαρνήθηκε τον κόσμο από τον φόβο ( της κολάσεως ) είναι όμοιος με το θυμίαμα ,που ενώ καίγεται, στις αρχές αναδίδει ευωδία, στο τέλος όμως καπνίζει!
- Είναι προτιμότερο να λυπήσει κανείς τους γονείς του παρά τον Κύριο. Διότι αυτός και μας έπλασε και μας έσωσε. Ενώ οι γονείς πολλές φορές κατέστρεψαν αυτούς που αγάπησαν και τους έστειλαν στην κόλαση.
- Χρειάζεται μερικές φορές να θολώσει, να αναταραχθεί και να εξαγριωθεί η θάλασσα ( της ψυχής ) ,για να εκβρασθούν πάλι στην ξηρά ο βούρκος ,οι ακαθαρσίες και τα χορτάρια, που οι ποταμοί των παθών κατέβασαν μέσα της.
- Εκείνος που ενώ έχει συμπαράσταση σκόνταψε στις πέτρες, χωρίς συμπαράσταση όχι μόνο θα σκόνταφτε αλλά και θα σκοτωνόταν.
- Ευθύτητα σημαίνει… ανυπόκριτη συμπεριφορά και ομιλία φυσική και ανεπιτήδευτη. Διότι, όπως ονομάζεται ο Θεός αγάπη, έτσι ονομάζεται και ευθύτητα { « Χρηστός και ευθύς ο Κύριος » ( Άσμα κδʼ 8 ) }.
- Το άλογο που είναι μόνο του, πολλές φορές του φαίνεται πως τα καταφέρνει στο τρέξιμο, όταν όμως βρίσκεται μαζί με άλλα άλογα, τότε καταλαβαίνει την δυσκινησία και την τεμπελιά του.
- Το χωρίς τον καιρό του γέλιο άλλοτε γεννιέται από την πορνεία, άλλοτε από την κενοδοξία – όταν δηλαδή κανείς παινεύεται μέσα του άτακτα – και άλλοτε από την τρυφή ( δηλ. την επικίνδυνη καλοπέραση ).
- Γνώρισμα των ευσεβών είναι να δίνουν στον καθένα που ζητάει. Των ευσεβεστέρων, και σε εκείνον που δεν ζητάει. Αλλά το να μη διεκδικεί κάποιος αυτό που του αφαίρεσαν, και μάλιστα όταν έχει την δύναμη, ε.. αυτό είναι γνώρισμα μόνο των αγίων.
- Όσα κατορθώνουν οι μεγάλοι τα θεωρούν μικρά, χωρίς ίσως να είναι μικρά. Όσα όμως οι μικροί θεωρούν μεγάλα, δεν είναι οπωσδήποτε μεγάλα ούτε τέλεια!
- Ας αγωνιζόμαστε να μην είμαστε μόνο παλαιστές αλλά και πολεμιστές κατά των δαιμόνων. Διότι οι μεν πρώτοι άλλοτε χτυπούν και άλλοτε τους χτυπάνε, ενώ οι δεύτεροι πάντοτε καταδιώκουν τον εχθρό.
- Όπως τα σύννεφα κρύβουν τον ήλιο, έτσι και οι πονηρές σκέψεις σκοτίζουν και καταστρέφουν τον νου.
Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με τον αμαρτωλό
Άγιος Γρηγόριος ο Νύσσης
- Με τον πνευματικό πλούτο συμβαίνει ό,τι και με τον ήλιο, που και μοιράζεται σ΄ όλους εκείνους που τον βλέπουν, κι όλος ανήκει στον καθένα.
- Ο μακάριος άνθρωπος ευφραίνεται κι αγάλλεται ,με όσα έχει μπροστά του κι απολαμβάνει, ενώ ο άθλιος πονάει και υποφέρει ,με όσα τον έχουν βρει.
- Αφού ο Κύριος επτώχευσε, ούτε και συ να φοβηθείς την πτωχεία. Εκείνος όμως που για μας επτώχευσε, βασιλεύει σʼ όλη τη δημιουργία. Α,. λοιπόν , πτωχεύσεις μαζί με τον πτωχεύσαντα Κύριο και συ θα βασιλεύσεις μαζί με τον Βασιλεύοντα.
- … αν κατανοήσουμε την έννοια της μακαριστής πείνας, αφού αποβάλουμε με εμετό όλο το πλήθος της κακίας, ας πεινάσουμε την δικαιοσύνη του Θεού, για να χορτάσουμε αιωνίως και χωρίς κορεσμό απʼ αυτήν.
- … κοινωνία στη μακαριότητα δεν είναι τίποτε άλλο, παρά μόνο κοινωνία στη θεότητα, προς την οποία μας ανυψώνει ο Κύριος με όσα λέγει.
- Στο θέμα που κυρίως σφάλλει ο άνθρωπος είναι, στο να μην μπορεί να κατανοήσει σωστά ποιο είναι το φύσει καλό και ποιο παρουσιάζεται ως καλό με τρόπο απατηλό … προσοχή λοιπόν!!!
- Προσοχή ! η παραμικρή εκτροπή από την αλήθεια ξεκλειδώνει την πόρτα του σπιτιού της ασέβειας.
- Για να εξισωθεί αυτό που πλεονεκτεί με κείνο που υστερεί, και για να αναπληρωθεί αυτό που λείπει από κείνο που περισσεύει, νομοθετεί ο Θεός για τους ανθρώπους το έλεος προς τους φτωχότερους
- Με τον πνευματικό πλούτο συμβαίνει ό,τι και με τον ήλιο, που και μοιράζεται σ΄ όλους εκείνους που τον βλέπουν, κι όλος ανήκει στον καθένα.
- Ο μακάριος άνθρωπος ευφραίνεται κι αγάλλεται ,με όσα έχει μπροστά του κι απολαμβάνει, ενώ ο άθλιος πονάει και υποφέρει ,με όσα τον έχουν βρει.
- Αφού ο Κύριος επτώχευσε, ούτε και συ να φοβηθείς την πτωχεία. Εκείνος όμως που για μας επτώχευσε, βασιλεύει σʼ όλη τη δημιουργία. Α,. λοιπόν , πτωχεύσεις μαζί με τον πτωχεύσαντα Κύριο και συ θα βασιλεύσεις μαζί με τον Βασιλεύοντα.
- … αν κατανοήσουμε την έννοια της μακαριστής πείνας, αφού αποβάλουμε με εμετό όλο το πλήθος της κακίας, ας πεινάσουμε την δικαιοσύνη του Θεού, για να χορτάσουμε αιωνίως και χωρίς κορεσμό απʼ αυτήν.
- … κοινωνία στη μακαριότητα δεν είναι τίποτε άλλο, παρά μόνο κοινωνία στη θεότητα, προς την οποία μας ανυψώνει ο Κύριος με όσα λέγει.
- Στο θέμα που κυρίως σφάλλει ο άνθρωπος είναι, στο να μην μπορεί να κατανοήσει σωστά ποιο είναι το φύσει καλό και ποιο παρουσιάζεται ως καλό με τρόπο απατηλό … προσοχή λοιπόν!!!
- Προσοχή ! η παραμικρή εκτροπή από την αλήθεια ξεκλειδώνει την πόρτα του σπιτιού της ασέβειας.
- Για να εξισωθεί αυτό που πλεονεκτεί με κείνο που υστερεί, και για να αναπληρωθεί αυτό που λείπει από κείνο που περισσεύει, νομοθετεί ο Θεός για τους ανθρώπους το έλεος προς τους φτωχότερους
Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησον με τον αμαρτωλό