π. Ιωάννης Ρωμανίδης - Ευσεβισμός
Συντονιστές: ntinoula, Συντονιστές
π. Ιωάννης Ρωμανίδης - Ευσεβισμός
Μου έκανε μεγάλη εντύπωση η στάση του π. Ιωάννη Ρωμανίδη, όπως μάλιστα φαίνεται από τις προσωπικές του επιστολές, απέναντι στον ευσεβισμό και στην εκκοσμίκευση στον μοναχισμό και στην εκκλησιαστική ζωή γενικά.
Τα θέματα αυτά νομίζω πως είναι και θα είναι πάντα επίκαιρα
Απόσπασμα επιστολής του π. Ιωάννη Ρωμανίδη, από το βιβλίο του π. Γεωργίου Μεταλληνού "πρωτοπρεσβύτερος Ιωάννης Ρωμανίδης", έκδ. Αρμός, 2003, σέλ. 128-129.
""...Πάντως ο μοναχός Παντελεήμων δεν είναι τυχαίος άνθρωπος. Έχει βγάλει καλό αμερικάνικο πανεπιστήμιο - και πολύ μορφωμένος και δυνατό κεφάλι. (ο π. Παντελεήμων Μητρόπουλος, ηγούμενος της Ι.Μ Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στη Βοστώνη) . Γυρίζει με τα ράσα του και με τα γένια του και με όλα. Φθιάχνει κομβοσχοίνια, διδάσκει όσους ανθρώπους βρει και παντού εισαγάγει βυζαντινές εικόνες και φωνάζει να μη κόβουν τις ακολουθίες κ.τ.λ. Ο θεός να του δώση δύναμι και σας παρακαλώ να τον έχετε στην προσευχή σας διαρκώς, διότι πολλά θα εξαρτηθούν από τέτοια παιδιά. Προσεπάθησε να αρχίση ένα μοναστηράκι εδώ, αλλά η κεφαλή τον ημπόδισαν. Θέλουν δράσι (σημ. π. Γεωργίου Μεταλληνού: το δυτικό ευσεβιστικό πνεύμα!). Υποστηρίζουν τους ζωϊκούς, αλλά όχι τους πραγματικούς καλογήρους. Ο θεός όμως είναι πιο δυνατός και οι νερόβραστοι θα πέσουν. Βλέπετε έχομεν παιδιά ηρωϊκά που θα ακολουθήσουν τον δρόμο της Ορθοδόξου παραδόσεως και δεν θα δελεασθούν και από τους αιρετικούς και από τα γλυκανάλατά τους συστήματα. .......Ίσως γνωρίζετε ότι η βασίλισσα των Ελλήνων (Φρειδερίκη) ευρίσκεται τώρα εν Αμερική με τα παιδιά της. Λέγεται ότι συνιστά εις τους εδώ προύχοντας τον Κοτσώνη ως Αρχιεπίσκοπον. Ο θεός να μας ελεήση. Επίσης ψιθυρίζεται ότι θα έλθη ο Τρεμπέλας να διδάξη στην θεολογικήν Σχολήν. Ο Θεός να μας λυπηθή. Τόσοι αμαρτωλοί είμεθα που πρέπει να έχωμεν αιρετικούς να μας ποιμαίνουν; Πάντως εάν γίνουν τέτοια πράγματα , δεν γνωρίζω τί θα γίνη"
Τα θέματα αυτά νομίζω πως είναι και θα είναι πάντα επίκαιρα
Απόσπασμα επιστολής του π. Ιωάννη Ρωμανίδη, από το βιβλίο του π. Γεωργίου Μεταλληνού "πρωτοπρεσβύτερος Ιωάννης Ρωμανίδης", έκδ. Αρμός, 2003, σέλ. 128-129.
""...Πάντως ο μοναχός Παντελεήμων δεν είναι τυχαίος άνθρωπος. Έχει βγάλει καλό αμερικάνικο πανεπιστήμιο - και πολύ μορφωμένος και δυνατό κεφάλι. (ο π. Παντελεήμων Μητρόπουλος, ηγούμενος της Ι.Μ Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στη Βοστώνη) . Γυρίζει με τα ράσα του και με τα γένια του και με όλα. Φθιάχνει κομβοσχοίνια, διδάσκει όσους ανθρώπους βρει και παντού εισαγάγει βυζαντινές εικόνες και φωνάζει να μη κόβουν τις ακολουθίες κ.τ.λ. Ο θεός να του δώση δύναμι και σας παρακαλώ να τον έχετε στην προσευχή σας διαρκώς, διότι πολλά θα εξαρτηθούν από τέτοια παιδιά. Προσεπάθησε να αρχίση ένα μοναστηράκι εδώ, αλλά η κεφαλή τον ημπόδισαν. Θέλουν δράσι (σημ. π. Γεωργίου Μεταλληνού: το δυτικό ευσεβιστικό πνεύμα!). Υποστηρίζουν τους ζωϊκούς, αλλά όχι τους πραγματικούς καλογήρους. Ο θεός όμως είναι πιο δυνατός και οι νερόβραστοι θα πέσουν. Βλέπετε έχομεν παιδιά ηρωϊκά που θα ακολουθήσουν τον δρόμο της Ορθοδόξου παραδόσεως και δεν θα δελεασθούν και από τους αιρετικούς και από τα γλυκανάλατά τους συστήματα. .......Ίσως γνωρίζετε ότι η βασίλισσα των Ελλήνων (Φρειδερίκη) ευρίσκεται τώρα εν Αμερική με τα παιδιά της. Λέγεται ότι συνιστά εις τους εδώ προύχοντας τον Κοτσώνη ως Αρχιεπίσκοπον. Ο θεός να μας ελεήση. Επίσης ψιθυρίζεται ότι θα έλθη ο Τρεμπέλας να διδάξη στην θεολογικήν Σχολήν. Ο Θεός να μας λυπηθή. Τόσοι αμαρτωλοί είμεθα που πρέπει να έχωμεν αιρετικούς να μας ποιμαίνουν; Πάντως εάν γίνουν τέτοια πράγματα , δεν γνωρίζω τί θα γίνη"
-
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 1347
- Εγγραφή: Σάβ Απρ 08, 2006 5:00 am
- Τοποθεσία: Κοζάνη
- Επικοινωνία:
Περί ευσεβισμού, εκκοσμίκευσης και παραεκκλησιαστικών οργανώσεων έχουμε μιλήσει και άλλοτε. Εγώ μόνο θέλω να θυμίσω ότι όλ΄αυτά είναι μακριά απ΄το Ορθόδοξο Πνεύμα των Πατέρων της Εκκλησίας, που μας δίδαξαν ταπείνωση, αγάπη και ανοχή στους αμαρτάνοντες, αλλά σταθερότητα και ξεκάθαρη στάση απέναντι στους αιρετικούς.
Επίσης το κύριο έργο της Εκκλησίας είναι η σωτηρία των ψυχών κι όχι η φιλανθρωπία ή η παιδεία ή η ανέγερση ναών ή η εξωτερική πολιτική κλπ. Αν η Εκκλησία διεξάγει μ΄επιτυχία το κύριο έργο της, όλα τ΄άλλα θα προκύψουν ως αποτέλεσμα του έργου αυτού.
Επίσης το κύριο έργο της Εκκλησίας είναι η σωτηρία των ψυχών κι όχι η φιλανθρωπία ή η παιδεία ή η ανέγερση ναών ή η εξωτερική πολιτική κλπ. Αν η Εκκλησία διεξάγει μ΄επιτυχία το κύριο έργο της, όλα τ΄άλλα θα προκύψουν ως αποτέλεσμα του έργου αυτού.
Συμφωνώ κι εγώ απόλυτα μαζί σου ncope.
Νομίζω ότι ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης, ένας από τους δύο μεγαλύτερους θεολόγους του αιώνα μας, όπως τον χαρακτηρίζει ο π. Γεώργιος Μεταλληνός, τα "λέει πολύ ωραία" και πολλές φορές με πολύ χιούμορ!:
Απόσπασμα επιστολής του π. Ιωάννη Ρωμανίδη(1958), από το βιβλίο του π. Γεωργίου Μεταλληνού "πρωτοπρεσβύτερος Ιωάννης Ρωμανίδης", έκδ. Αρμός, 2003, σελ. 137 :
Ο περιβόητος Nεόφυτος, πρωτοσύγγελος και πρώτος σε πολλά άλλα .... είναι της ιδέας ότι πρέπει το μοναστήρι να γίνη σε μεγαλο κτήμα σε κεντρικό δρόμο, ώστε να έχη ένα γκαράζ να πουλάη βενζίνη στα αυτοκίνητα και ένα εστιατόριον και έτσι θα πλουτίση το μοναστήρι και θα καλοπερνάνε οι καλόγεροι. Ωραία καλογερική δεν νομίζετε; Έτσι θα έχουν οι καλόγεροι και τηελόρασι, λουτρά, αυτοκίνητα κ.τ.λ. διά την σκληραγωγίαν τους" ""
Νομίζω ότι ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης, ένας από τους δύο μεγαλύτερους θεολόγους του αιώνα μας, όπως τον χαρακτηρίζει ο π. Γεώργιος Μεταλληνός, τα "λέει πολύ ωραία" και πολλές φορές με πολύ χιούμορ!:
Απόσπασμα επιστολής του π. Ιωάννη Ρωμανίδη(1958), από το βιβλίο του π. Γεωργίου Μεταλληνού "πρωτοπρεσβύτερος Ιωάννης Ρωμανίδης", έκδ. Αρμός, 2003, σελ. 137 :
Ο περιβόητος Nεόφυτος, πρωτοσύγγελος και πρώτος σε πολλά άλλα .... είναι της ιδέας ότι πρέπει το μοναστήρι να γίνη σε μεγαλο κτήμα σε κεντρικό δρόμο, ώστε να έχη ένα γκαράζ να πουλάη βενζίνη στα αυτοκίνητα και ένα εστιατόριον και έτσι θα πλουτίση το μοναστήρι και θα καλοπερνάνε οι καλόγεροι. Ωραία καλογερική δεν νομίζετε; Έτσι θα έχουν οι καλόγεροι και τηελόρασι, λουτρά, αυτοκίνητα κ.τ.λ. διά την σκληραγωγίαν τους" ""
Απόσπασμα επιστολής του π. Ιωάννη Ρωμανίδη, από το βιβλίο του π. Γεωργίου Μεταλληνού "πρωτοπρεσβύτερος Ιωάννης Ρωμανίδης", εκδ. Αρμός, 2003, σέλ. 174.
."..Ο Αρχ. Αμερικής κ. Ιάκωβος έδιωξε από την Σχολήν τον πατέρα Γεώργιο Φλωρόφσκυ, τον οποίον θεωρούν οι πάντες ως τον καλύτερον Ορθόδοξον θεολόγον όλου του κόσμου. Είναι περίπου 70 ετών. Εξελέγη τελεταίως μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Τον έδιωξε ο Αμερικής διά μηδαμινήν αιτίαν, δηλ. διότι ερωτηθείς υπό φοιτητού, εάν πρέπει να γονατίζουν οι Ορθόδοξοι τας Κυριακάς, απήντησε ότι οι κανόνες της Εκκλησίας δεν το επιτρέπουν"
Σχόλιο π. Γεωργίου Μεταλληνού: Αυτό είναι σκανδαλιστικό. Ο Επίσκοπος να τιμωρεί πατερικό και παραδοσιακό θεολόγο, διότι δεν ήτο "ευσεβιστής'.
."..Ο Αρχ. Αμερικής κ. Ιάκωβος έδιωξε από την Σχολήν τον πατέρα Γεώργιο Φλωρόφσκυ, τον οποίον θεωρούν οι πάντες ως τον καλύτερον Ορθόδοξον θεολόγον όλου του κόσμου. Είναι περίπου 70 ετών. Εξελέγη τελεταίως μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Τον έδιωξε ο Αμερικής διά μηδαμινήν αιτίαν, δηλ. διότι ερωτηθείς υπό φοιτητού, εάν πρέπει να γονατίζουν οι Ορθόδοξοι τας Κυριακάς, απήντησε ότι οι κανόνες της Εκκλησίας δεν το επιτρέπουν"
Σχόλιο π. Γεωργίου Μεταλληνού: Αυτό είναι σκανδαλιστικό. Ο Επίσκοπος να τιμωρεί πατερικό και παραδοσιακό θεολόγο, διότι δεν ήτο "ευσεβιστής'.
Απόσπασμα επιστολής του π. Ιωάννη Ρωμανίδη (1959), από το βιβλίο του π. Γεωργίου Μεταλληνού "πρωτοπρεσβύτερος Ιωάννης Ρωμανίδης", εκδ. Αρμός, 2003, σελ. 146.
."""..Φαίνεται ότι ο Αρχιεπίσκοπος, επειδή έλλειψε τόσα χρόνια από την Αμερικήν, δεν βλέπει τώρα ότι έχουν αλλάξει πολλά πράγματα και αρκετοί έχουν αλλάξει και τες ιδέες των και τώρα πολλοί, και μάλιστα πολλοί μεταξύ της νεολαίας, θέλουν μοναστήρι τύπου Αγίου Όρους και όχι δράσεως, πράγματα ζωικού πνεύματος. Δόξα τω θεώ, η νεολαία εδώ ίσως έχει πολύ ξεφύγει, αλλά της αρέσουν τα ανδροηρωικά των ασκητών και θεωρούν την συναισθηματικών ευσέβειαν τύπου Ζωής ως κάτι το γυναικείο και θηλυπρεπές"""
."""..Φαίνεται ότι ο Αρχιεπίσκοπος, επειδή έλλειψε τόσα χρόνια από την Αμερικήν, δεν βλέπει τώρα ότι έχουν αλλάξει πολλά πράγματα και αρκετοί έχουν αλλάξει και τες ιδέες των και τώρα πολλοί, και μάλιστα πολλοί μεταξύ της νεολαίας, θέλουν μοναστήρι τύπου Αγίου Όρους και όχι δράσεως, πράγματα ζωικού πνεύματος. Δόξα τω θεώ, η νεολαία εδώ ίσως έχει πολύ ξεφύγει, αλλά της αρέσουν τα ανδροηρωικά των ασκητών και θεωρούν την συναισθηματικών ευσέβειαν τύπου Ζωής ως κάτι το γυναικείο και θηλυπρεπές"""
-
- Νέο Μέλος
- Δημοσιεύσεις: 8
- Εγγραφή: Τετ Απρ 18, 2007 5:00 am
Αδελφοί, ως πότε θα κατακρίνουμε τους άλλους χριστιανούς; Είδατε κανέναν από τους νεοφανείς μας γέροντες να το έκαναν αυτό; Και τι ωφελούμαστε που κρίνουμε τους αδελφούς μας και τους λέμε αιρετικούς; (Όποιος ξέρει εκκλησιολογία, ξέρει πότε ονομάζεται κάποιος αιρετικός...) Πού είναι η αγάπη μας;
Αδελφοί,
"ο λέγων εν τω φωτί είναι, και τον αδελφόν αυτού μισών, εν τη σκοτία εστίν έως άρτι"...
Αδελφοί,
"ο λέγων εν τω φωτί είναι, και τον αδελφόν αυτού μισών, εν τη σκοτία εστίν έως άρτι"...
-
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 1347
- Εγγραφή: Σάβ Απρ 08, 2006 5:00 am
- Τοποθεσία: Κοζάνη
- Επικοινωνία:
Φίλε μου, δεν κατακρίνουμε ανθρώπους αλλά εσφαλμένες συμπεριφορές. Ο αληθινός Χριστιανός αγαπά τους αδελφούς του και λυπάται για τις πτώσεις τους, αν και πιστεύει ότι είναι ο αμαρτωλότερος όλων, και γι αυτό ουδέποτε τους κρίνει γι αυτές αλλά πάντα προσπαθεί να τους βρει ελαφρυντικά. Όμως μισεί την αμαρτία και τι αιρέσεις κι αγωνίζεται εναντίον τους.
Το να μιλούμε λοιπόν εναντίον της εκκοσμίκευσης και του ευσεβισμού δε σημαίνει ότι καταφερόμαστε εναντίον συγκεκριμένων προσώπων, μόνο επισημαίνουμε τους κινδύνους εκτροπής της ομαλής ζωής της Εκκλησίας σε κατευθύνσεις που απομακρύνουν από το κυρίως έργο της, που είναι η σωτηρία των ψυχών.
Το να μιλούμε λοιπόν εναντίον της εκκοσμίκευσης και του ευσεβισμού δε σημαίνει ότι καταφερόμαστε εναντίον συγκεκριμένων προσώπων, μόνο επισημαίνουμε τους κινδύνους εκτροπής της ομαλής ζωής της Εκκλησίας σε κατευθύνσεις που απομακρύνουν από το κυρίως έργο της, που είναι η σωτηρία των ψυχών.
Για να συμπληρώσω, νομίζω πως ήξερε τί έλεγε ο π. Ιωάννης όταν μιλούσε για "αιρετικούς" και γνώριζε πολύ καλά εκκλησιολογία, αφού εκτός από ένας από τους δύο μεγαλύτερους πατερικούς θεολόγους του αιώνα μας (μαζί με τον π. γεώργιο Φλορόφσκυ) , όπως τον χαρακτηρίζει ο π. Γεώργιος μεταλληνός (σελ. 11 του ίδιου βιβλίου), ήταν και καθηγητής της Δογματικής στο πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης.
-
- Κορυφαίος Αποστολέας
- Δημοσιεύσεις: 1080
- Εγγραφή: Τετ Ιαν 17, 2007 6:00 am
- Τοποθεσία: Μακεδονία
Μιάς και έγινε λόγος περι γονυκλισίας, ξέρετε πόσοι απο τους θερμούς υπεμάχους του π. Ρωμανίδη, δεν σηκώνουν μύγα στο σπαθί τους περι γονυκλισίας και είναι ευσεβιστές κατα τα άλλα μέχρι εκεί που δεν παίρνει;
Στις 25 Ιανουαρίου του 2007, απεδήμησε προς Κύριο ένας κορυφαίος πανεπιστημιακός και παγκοσμίως λειτουργιολόγος αναφοράς, του οποίου είχα την τιμή να είμαι μαθητής στη Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ.
Μιλάω για τον Ι.Μ.Φουντούλη.
Αντί μνημοσύνου, θα παραθέσω εδώ ένα τμήμα απο συνέντευξή του, στο οποίο ερωτάται η γνώμη του για το επιτρεπτό της Γονυκλισίας κατα την ώρα της Ευχής της Αναφοράς στη Θεία Λειτουργία σε αναστάσιμες περιόδους. Δηλαδή κατα τις Κυριακές και την Πεντηκοστή.
Ως γνωστόν η γονυκλισία απαγορεύεται στις Αναστάσιμες περιόδους απο την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο.
ΕΡ.: Κύριε Φουντούλη, πρέπει να γονατίζουμε κατά τη διάρκεια της κυριακάτικης Θείας Λειτουργίας;
Ι.Μ.Φουντούλης: "Η παράδοση της Εκκλησίας μας είναι σαφής. Η Θεία Λειτουργία είναι αναστάσιμο μυστήριο, οποιαδήποτε μέρα κι αν τελείται, και ως εκ τούτου ποτέ κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας δεν γονατίζουμε. Θεία Λειτουργία δεν τελείται τις ημέρες της κατανύξεως, από τη Δευτέρα μέχρι και τη Παρασκευή των εβδομάδων της Μεγάλης Σαρακοστής. Αυτές είναι ημέρες πένθους, και αυτές μόνο είναι ημέρες γονυκλισίας. Η κλίση των γονάτων στη Θεία Λειτουργία όλες τις ημέρες του έτους είναι ασυμβίβαστη πράξη, ακόμα και κατά τη στιγμή του καθαγιασμού των Τιμίων Δώρων. Ιστορικά αν εξετάσουμε το θέμα, βρίσκουμε ότι καθιερώθηκε αρχικά στους Ρωμαιοκαθολικούς. Εκείνοι επέβαλαν την κλίση των γονάτων κατά τον καθαγιασμό, ακριβώς για να “ξυπνήσουν” το λαό τους κάπου ενδιάμεσα της Θείας Λειτουργίας τους, επειδή ετελείτο στη λατινική γλώσσα, σε γλώσσα άγνωστη και ακατανόητη. Το μιμήθηκαν οι Ρώσοι και στη συνέχεια η βασίλισσα Όλγα, η οποία ήταν Ρωσίδα και ευσεβεστάτη γυναίκα, το εισήγαγε στη χώρα μας μαζί με παρόμοια έθιμα. Αρχικά στο παλάτι και στη συνέχεια το αποδέχθηκαν οι χριστιανικές οργανώσεις, που το καλλιέργησαν στον ακατήχητο τότε και ολιγογράμματο λαό μας. Μερικοί αντέδρασαν, μεταξύ αυτών και ο αείμνηστος Μητροπολίτης Μηθύμνης Ιάκωβος Μαλλιαρός, ο οποίος μάλιστα, όταν οι εκκλησιαζόμενοι γονάτιζαν μέσα στο Ναό κατά την ώρα της Θείας Λειτουργίας, έβγαινε επιτιμητικά στην Ωραία Πύλη και έλεγε: “Τι είναι εδώ; Φραγκοκκλησιά ή τζαμί και γονατίζετε;” Δε νομίζω πως επικράτησε η γονυκλισία κατά την ώρα της Θείας Λειτουργίας, γιατί, αν κοιτάξουμε σήμερα το εκκλησίασμά μας, ένας στους εκατό γονατίζει. Άρα δεν υιοθετήθηκε από την Ορθοδοξία και δεν έχει κανένα νόημα να παραμείνει η γονυκλισία κατά τη Θεία Λειτουργία. Πολλοί ισχυρίζονται πως η στιγμή της μετουσιώσεως των Τιμίων Δώρων είναι η σπουδαιότερη και η ιερότερη, γι’ αυτό και γονατίζουν. Όμως κι άλλες στιγμές είναι εξίσου σπουδαίες και ιερές, λ.χ. η ώρα της Θείας Μεταλήψεως· είναι η στιγμή της άμεσης κοινωνίας του ανθρώπου με το Θεό, κι όμως δε γονατίζουμε".
Καλό ταξίδι κυρ Γιάννη.
Στις 25 Ιανουαρίου του 2007, απεδήμησε προς Κύριο ένας κορυφαίος πανεπιστημιακός και παγκοσμίως λειτουργιολόγος αναφοράς, του οποίου είχα την τιμή να είμαι μαθητής στη Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ.
Μιλάω για τον Ι.Μ.Φουντούλη.
Αντί μνημοσύνου, θα παραθέσω εδώ ένα τμήμα απο συνέντευξή του, στο οποίο ερωτάται η γνώμη του για το επιτρεπτό της Γονυκλισίας κατα την ώρα της Ευχής της Αναφοράς στη Θεία Λειτουργία σε αναστάσιμες περιόδους. Δηλαδή κατα τις Κυριακές και την Πεντηκοστή.
Ως γνωστόν η γονυκλισία απαγορεύεται στις Αναστάσιμες περιόδους απο την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο.
ΕΡ.: Κύριε Φουντούλη, πρέπει να γονατίζουμε κατά τη διάρκεια της κυριακάτικης Θείας Λειτουργίας;
Ι.Μ.Φουντούλης: "Η παράδοση της Εκκλησίας μας είναι σαφής. Η Θεία Λειτουργία είναι αναστάσιμο μυστήριο, οποιαδήποτε μέρα κι αν τελείται, και ως εκ τούτου ποτέ κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας δεν γονατίζουμε. Θεία Λειτουργία δεν τελείται τις ημέρες της κατανύξεως, από τη Δευτέρα μέχρι και τη Παρασκευή των εβδομάδων της Μεγάλης Σαρακοστής. Αυτές είναι ημέρες πένθους, και αυτές μόνο είναι ημέρες γονυκλισίας. Η κλίση των γονάτων στη Θεία Λειτουργία όλες τις ημέρες του έτους είναι ασυμβίβαστη πράξη, ακόμα και κατά τη στιγμή του καθαγιασμού των Τιμίων Δώρων. Ιστορικά αν εξετάσουμε το θέμα, βρίσκουμε ότι καθιερώθηκε αρχικά στους Ρωμαιοκαθολικούς. Εκείνοι επέβαλαν την κλίση των γονάτων κατά τον καθαγιασμό, ακριβώς για να “ξυπνήσουν” το λαό τους κάπου ενδιάμεσα της Θείας Λειτουργίας τους, επειδή ετελείτο στη λατινική γλώσσα, σε γλώσσα άγνωστη και ακατανόητη. Το μιμήθηκαν οι Ρώσοι και στη συνέχεια η βασίλισσα Όλγα, η οποία ήταν Ρωσίδα και ευσεβεστάτη γυναίκα, το εισήγαγε στη χώρα μας μαζί με παρόμοια έθιμα. Αρχικά στο παλάτι και στη συνέχεια το αποδέχθηκαν οι χριστιανικές οργανώσεις, που το καλλιέργησαν στον ακατήχητο τότε και ολιγογράμματο λαό μας. Μερικοί αντέδρασαν, μεταξύ αυτών και ο αείμνηστος Μητροπολίτης Μηθύμνης Ιάκωβος Μαλλιαρός, ο οποίος μάλιστα, όταν οι εκκλησιαζόμενοι γονάτιζαν μέσα στο Ναό κατά την ώρα της Θείας Λειτουργίας, έβγαινε επιτιμητικά στην Ωραία Πύλη και έλεγε: “Τι είναι εδώ; Φραγκοκκλησιά ή τζαμί και γονατίζετε;” Δε νομίζω πως επικράτησε η γονυκλισία κατά την ώρα της Θείας Λειτουργίας, γιατί, αν κοιτάξουμε σήμερα το εκκλησίασμά μας, ένας στους εκατό γονατίζει. Άρα δεν υιοθετήθηκε από την Ορθοδοξία και δεν έχει κανένα νόημα να παραμείνει η γονυκλισία κατά τη Θεία Λειτουργία. Πολλοί ισχυρίζονται πως η στιγμή της μετουσιώσεως των Τιμίων Δώρων είναι η σπουδαιότερη και η ιερότερη, γι’ αυτό και γονατίζουν. Όμως κι άλλες στιγμές είναι εξίσου σπουδαίες και ιερές, λ.χ. η ώρα της Θείας Μεταλήψεως· είναι η στιγμή της άμεσης κοινωνίας του ανθρώπου με το Θεό, κι όμως δε γονατίζουμε".
Καλό ταξίδι κυρ Γιάννη.
-
- Νέο Μέλος
- Δημοσιεύσεις: 8
- Εγγραφή: Τετ Απρ 18, 2007 5:00 am
Εμένα μού 'χουνε πει ότι στην Ορθοδοξία δεν υπάρχει πάπας, κι επομένως κανείς δε διεκδικεί τον τίτλο του αλάθητου.
Πολύ καλά κάνετε και τα χώνετε στον ευσεβισμό. Αλλά αρμόδια να αφορίζει και να καθαιρεί είναι η Ιερά Σύνοδος. Κι αυτή όπως ξέρω, δεν έχει αποφανθεί ότι η "Ζωή" είναι αιρετική. Αντίθετα, όταν είχε κατηγορηθεί από έναν επίσκοπο, η "Ζωή" αθωώθηκε παμψηφεί από την Ιερά Σύνοδο. Αν δηλαδή αυτή η παμψηφία δεν είναι σημείο του Αγίου Πνεύματος (κι ο ίδιος ο κατήγορος την αθώωσε!), τότε ποιος μπορεί να εκφραστεί εν Αγίω Πνεύματι;
Βέβαια από τότε έχουν περάσει πολλά χρόνια κι έχουν γίνει πολλά λάθη. Αλλά αν είμαστε σωστοί, να τους οδηγήσουμε στη Σύνοδο να τους κρίνει, κι ας μη γινόμαστε κριτές της οικουμένης...
Πολύ καλά κάνετε και τα χώνετε στον ευσεβισμό. Αλλά αρμόδια να αφορίζει και να καθαιρεί είναι η Ιερά Σύνοδος. Κι αυτή όπως ξέρω, δεν έχει αποφανθεί ότι η "Ζωή" είναι αιρετική. Αντίθετα, όταν είχε κατηγορηθεί από έναν επίσκοπο, η "Ζωή" αθωώθηκε παμψηφεί από την Ιερά Σύνοδο. Αν δηλαδή αυτή η παμψηφία δεν είναι σημείο του Αγίου Πνεύματος (κι ο ίδιος ο κατήγορος την αθώωσε!), τότε ποιος μπορεί να εκφραστεί εν Αγίω Πνεύματι;
Βέβαια από τότε έχουν περάσει πολλά χρόνια κι έχουν γίνει πολλά λάθη. Αλλά αν είμαστε σωστοί, να τους οδηγήσουμε στη Σύνοδο να τους κρίνει, κι ας μη γινόμαστε κριτές της οικουμένης...