Σελίδα 1 από 1

Ιατρείον και χωνευτήριον

Δημοσιεύτηκε: Παρ Αύγ 17, 2007 11:06 pm
από NIKOSZ
Εικόνα

Ιατρείον είναι η μετάνοια. Ιατρείον που θεραπεύει από την αμαρτίαν. Είναι δώρον ουράνιον, δύναμις θαυμαστή. Ούτε τον ανήθικον αποπέμπει, ούτε τον μέθυσον αποστρέφεται, ούτε τον ειδωλολάτρην συχαίνεται, ούτε τον υβριστήν απομακρύνει ούτε τον βλάσφημον εκδιώκει ούτε τον υπερήφανον. ΄Ολους τους δέχεται και τους μεταβάλλει. Είναι χωνευτήρι η μετάνοια, μέσα εις το οποίον καίεται η αμαρτία.

Εάν ο Θεός ετιμωρούσε τους ανθρώπους ευθύς μόλις αμαρτάνουν, και δεν τους έδιδε καιρόν μετανοίας, ο κόσμος όλος θα κατεστρέφετο και θα εχάνετο τελείως. Αν ήτον ταχύς ο Θεός εις το να τιμωρεί δεν θα κέρδιζε τον Παύλον η Εκκλησία, ένα τόσον μεγάλον και σπουδαίον άνθρωπον. Αλλά ο Θεός εσυγχωρούσε τον Παύλον, όταν εβλασφημούσε, δια να μας τον δείξει κατόπιν μετανοούντα. Η μακροθυμία του Θεού έκαμε τον λύκον ποιμένα, τον τελώνην ευαγγελιστήν. Η μακροθυμία του Θεού ηλέησε και όλους ημάς, αυτή μας μετέβαλε και μας έκαμε καλυτέρους.

Αν ιδείς καμμιά φορά νηστευτήν τον άλλοτε μέθυσον, αν ιδείς θεολόγον τον άλλοτε βλάσφημον, αν ιδείς εκείνον που εμόλυνε το στόμα του με αισχρά λόγια και άσματα, να εξαγνίζει τώρα την ψυχήν του με θείους ύμνους, θαύμασε του Θεού την μακροθυμίαν, επαίνεσε την μετάνοιαν και, παρατηρών την μεταβολήν που γίνεται εις τας ψυχάς των μετανοούντων, επαναλάμβανε τα λόγια του προφήτου: «Αυτή η μεταβολή είναι έργον της δεξιάς του Υψίστου».

΄Ολων των κακών αιτία είναι τα αμαρτήματα. Εξ αιτίας των αμαρτημάτων έρχονται εις ημάς λύπαι. Αυτά φέρνουν ταραχάς, αυτά προκαλούν πολέμους, αυτά γίνονται πηγή ασθενειών, απʼ αυτά δημιουργούνται όλα τα βάσανά μας. ΄Οπως οι καλοί γιατροί, όταν εξετάζουν ένα άρρωστον, δεν προσέχουν μόνον εις τας εξωτερικάς εδηλώσεις της αρρώστειας, αλλά προσπαθούν κάτω από τας εκδηλώσεις να διαγνώσουν την βαθυτέραν αιτία, έτσι έκαμνε και ο Σωτήρ. Διότι και ο Κύριος εδίδασκεν ότι βαθυτέρα αιτία όλων των ανθρωπίνων δυστυχιών είναι η αμαρτία. Και δεʼ αυτό, όταν του επήγαν τον παραλυτικόν δια να τον θεραπεύσει, τι του είπεν: «αφέωνται σοι αι αμαρτίαι». Και του το είπεν αυτό, διότι ως ιατρός της ψυχής, αντελήφθει ότι ο άρρωστος εκείνος πρώτα είχε παραλύσει ψυχικώς και ύστερα έπαθε και την σωματική παράλυση. Με άλλα λόγια, δια τον άνθρωπον αυτόν αιτία της ασθενείας ήτο η προηγηθείσα αμαρτία. Αλλά και γενικώς τέτοια είναι πάντοτε η αμαρτία. Μας προξενεί λύπη, μας ζημιώνει, γίνεται αιτία συμφοράς.


Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος