Σελίδα 1 από 1

"Εκλογαί και απανθίσματα"-Αγίου Ιωάννου του Χρυσοσ

Δημοσιεύτηκε: Παρ Μάιος 23, 2008 7:03 am
από gkou
ΛΟΓΟΣ Β΄

Π Ε Ρ Ι Π Ρ Ο Σ Ε Υ Χ Η Σ

ΠΡΟΣΕΥΧΗ είναι μέγα αγαθόν, εάν γίνεται με ευχάριστον σκέψιν ,εάν συνηθίσωμεν τον εαυτόν μας , όχι μόνον όταν λαμβάνωμεν, αλλά και όταν δεν λαμβάνωμεν, να ευχαριστούμεν τον Θεόν. Διότι ο Θεός άλλοτε μεν δίδει, άλλοτε όμως δεν δίδει, αλλά και τα δύο γίνονται προς ωφέλειάν μας. Ώστε και ένα λάβης, και εάν δεν λάβης, έλαβες με το να μη λάβης. Και αν επιτύχης το ζητούμενον, και εάν δεν το επιτύχης, το επέτυχες με το να μη το επιτύχης. Υπάρχουν δηλαδή περιπτώσεις κατά τας οποίας το να μη λάβης είναι περισσότερον ωφέλιμον. Διότι, εάν το να μη λάβωμεν δεν ήτο πολλάς φοράς συμφέρον διʼ εμάς, ασφαλώς ο Θεός θα μας έδιδε∙ το να αποτύχωμεν όμως εις το αίτημά μας, όταν η αποτυχία είναι προς το συμφέρον μας, τούτο είναι επιτυχία.
2. Να μη στενοχωρούμεθα λοιπόν όταν βραδύνη να μας δώση ό,τι εζητήσαμεν∙ μάλιστα τότε πρέπει να δεικνύωμεν περισσοτέραν υπομονήν και μακροθυμίαν. Μήπως δηλαδή ,και πριν να ζητήσωμεν κάτι, δεν ημπορούσε να μας το δώση ο Θεός; Αλλά διʼ αυτό περιμένει, δια να λάβη αφορμήν από ημάς, ούτως ώστε να δώση δικαίως την βοήθειάν του. Και εάν λοιπόν λάβωμεν εκείνα τα οποία εζητήσαμεν, και εάν δεν τα λάβωμεν, ας επιμένωμεν εις το αίτημά μας∙ και όχι μόνον όταν επιτυγχάνωμεν, αλλά και όταν αποτυγχάνωμεν ας ευχαριστούμεν τον Θεόν. Διότι το να αποτύχωμεν εις ό,τι εζητήσαμεν ,όταν θέλη ο Θεός, δεν είναι ολιγώτερον από το να επιτύχωμεν∙ ούτε και γνωρίζομεν ημείς ποία είναι συμφέροντα διʼ ημάς, όπως γνωρίζει Εκείνος. Ώστε λοιπόν και αν επιτύχωμεν, και αν αποτύχωμεν, οφείλομεν να ευχαριστούμεν και να δεχώμεθα μετά χαράς εκείνα τα οποία Αυτός θα θεωρήση ως καλά διʼ ημάς.
3. Ο Θεός δηλαδή αναβάλλει πολλάκις ( να πραγματοποιήση το αίτημά μας ) όχι διότι αρνείται να ικανοποιήση την αίτησίν μας, αλλά διότι ευρίσκει ως μέσον την επιμονήν την ιδικήν μας εις το αίτημα και θέλει με αυτόν τον τρόπον να μας ελκύση κοντά του. Άλλωστε και ένας φιλόστοργος πατέρας ,όταν του ζητή κάτι ο υιός του, πολλάς φοράς αρνείται, όχι διότι δεν θέλει να δώση, αλλά διότι διʼ αυτού του τρόπου κρατεί τον υιόν διαρκώς πλησίον του. Η πραγματοποίησις δηλαδή της προσευχής πρώτον μεν εξαρτάται εκ του εάν είμεθα άξιοι να λάβωμεν ό, τι ζητούμεν∙ δεύτερον εκ του αν προσευχώμεθα κατά τους νόμους του Θεού∙ τρίτον εκ του αν προσευχώμεθα συνεχώς∙ τέταρτον εκ του αν δεν ζητούμεν κάτι υλικόν∙ πέμπτον εκ του εάν ζητούμεν τα πάντα παρά του Θεού , και πάλιν εάν ζητούμεν εκείνα τα οποία είναι συμφέροντα διʼ ημάς.
4. Όπως λοιπόν εκ των ανωτέρω εξαρτάται το εάν θα εισακούση ο θεός της προσευχής μας, έτσι εξαρτάται από το άλλο μέρος και η μη πραγματοποίησίς της, έστω και αν είναι δίκαιοι εκείνοι οι οποίοι ζητούν κάτι από τον Θεόν. Τί υπήρξε δικαιότερον από τον Παύλον; Αλλʼ επειδή εζήτησε πράγματα ,τα οποία δεν ήσαν συμφέροντα, δεν εισηκούσθη. Υπέρ τούτου τρις παρεκάλεσα τον Κύριον, λέγει ο ίδιος, και είπέ μοι∙ Αρκεί σου η Χάρις μου ( Β΄ Κορ. Ιβ΄8-9 ) . Και πάλιν τί δικαιότερον από τον Μωϋσέα; αλλ΄ ούτε εκείνος εισηκούετο, όταν του έλεγεν ο Θεός∙ Ικανούσθω σοι ( Δευτ. γ΄ 26 ) (αρκετά έλαβες). Επειδή δηλαδή εζήτει να εισέλθει εις την γην της επαγγελίας, αυτό δε δεν ήτο συμφέρον ,δεν το επέτρεψεν ο Θεός.
5. Εκτός αυτών και κάτι άλλο υπάρχει , το οποίον κάμνει να μη εισακουώμεθα: το όταν ,ενώ επιμένομεν εις την αμαρτίαν, προσευχώμεθα ,πράγμα το οποίον έλεγεν δια τους Ιουδαίους ο Θεός εις τον Ιερεμίαν. Μη προσεύχου περί του λαού τούτου∙ ουχ οράς τι ποιούσι; ( Ιερ. ζ ʼ 16-17 ). Μη προσεύχεσαι υπέρ του λαού αυτού∙ δεν βλέπεις τι κάμνουν; Δεν απεμακρύνθησαν, λέγει, από την ασέβειαν, και συ με παρακαλείς διʼ αυτούς; αλλά δεν θα σε εισακούσω.

Από το βιβλίο “ΕΚΛΟΓΑΙ ΚΑΙ ΑΠΑΝΘΙΣΜΑΤΑ
ΗΤΟΙ
Λόγοι απαρτισθέντες εκ διαφόρων ομιλιών
Του εν αγίοις πατρός ημών
ΙΩΑΝΝΟΥ
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ
ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ