"Ερωταποκρίσεις"- Αναστασίου Σιναΐτου

Πνευματικά άρθρα και Αναγνώσματα.Αποσπάσματα από διάφορα βιβλία.

Συντονιστές: ntinoula, Συντονιστές

Απάντηση
gkou
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 2629
Εγγραφή: Τρί Μαρ 21, 2006 6:00 am
Τοποθεσία: Γεωργία@Κόρινθος

"Ερωταποκρίσεις"- Αναστασίου Σιναΐτου

Δημοσίευση από gkou »

[ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΝΕΑ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Άγιος σιναΊτης μοναχός και κατόπιν πατριάρχης Αντιοχείας Αναστάσιος Β΄ ο ιερομάρτυς (που επατριάρχευσε κατά τα έτη 599-609 μ.Χ., διαδεχθείς τον επίσης Άγιο πατριάρχη Αντιοχείας Αναστάσιο Α΄) , έζησε και έδρασε στο χρονικό διάστημα ανάμεσα σε δύο κοσμοϊστορικής σημασίας γεγονότα: την ανέγερση του υπερλάμπρου ναού της Αγίας Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως (532-538 μ.Χ.) , με την οποία ο Χριστιανισμός απέκτησε το τελειότερο και ωραιότερο ορατό σύμβολο της θριαμβευτικής νίκης του επί των θρησκειών και αιρέσεων του κόσμου, και την ίδρυση (κατά το 622) από τον Μωάμεθ (571-632) της νέας εχθρικής προς τον Χριστιανισμό παγκόσμιας θρησκείας του Ισλάμ, η οποία έμελλε ,φευ, να φέρη φοβερά προβλήματα στους Χριστιανούς της Ανατολής καταλαμβάνοντας, κατά θείαν παραχώρησιν, τους Αγίους Τόπους και τελικώς (το 1453) και την Αγία Σοφία.
Αν και αγνοούμενος σήμερα από πολλούς, ο Άγιος Αναστάσιος υπήρξε ένας από τους κορυφαίους θεολόγους της εποχής εκείνης. Βαθύς γνώστης της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης, καθώς και των προ αυτού πατέρων της Εκκλησίας και ικανώτατος ιεροκήρυξ και συζητητής, κατόρθωνε σε δημοσίους διαλόγους να αποστομώνη και εξευτελίζη τους αντιπάλους της ορθοδοξίας. Συνέγραψε πολύτιμα συγγράμματα ,μεταξύ των οποίων διακρίνονται κυρίως ο «Οδηγός» και οι «Ερωταποκρίσεις» και ως επιστέγασμα των αγώνων του υπέρ της αληθούς πίστεως έλαβε τον στέφανον του μαρτυρίου, κατακρεουργηθείς από φανατικούς Ιουδαίους της Αντιοχείας. ..]

[ ΤΟΥ ΕΝ ΑΓΙΟΙΣ ΠΑΤΡΟΣ ΗΜΩΝ
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΤΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ
ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΘΕΟΥΠΟΛΕΩΣ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ
ΕΡΩΤΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ

Ερωτήσεις και απαντήσεις επί διαφόρων θεμάτων, που προεβλήθησαν από διάφορα πρόσωπα , των οποίων τις διευκρινίσεις δεν τις έκανε αφʼ εαυτού, αλλά από την πείρα και την ανάγνωση των αγίων Γραφών.


ΕΡΩΤΗΣΗ 1Η
Ποιο είναι το γνώρισμα του τελείου Χριστιανού;
Απάντηση
Άλλοι μεν ισχυρίζονται ότι είναι η ορθή πίστη και τα ευσεβή έργα. Ο Ιησούς όμως δεν περιορίζει μόνο σʼ αυτά τον πραγματικά αληθινό χριστιανό. Γιατί μπορεί και πίστη να έχει και έργα καθαρά, αλλά να υπερηφανεύεται γιʼ αυτά και να μην είναι τέλειος χριστιανός. Γιατί ο χριστιανός είναι πραγματικός οίκος του Χριστού, που αποτελείται από καλά έργα και ευσεβή δόγματα. Η αληθινή πίστη δηλαδή δοκιμάζεται από τα έργα. Διότι η πίστη χωρίς τα έργα είναι νεκρή, όπως και τα έργα χωρίς την πίστη. Γιʼ αυτό πρέπει με όλη μας την δύναμη να διατηρούμε τους εαυτούς μας σταθερά καθαρούς από έργα ακάθαρτα. Για να μη ειπωθεί και για μας το «Ομολογούν , με το στόμα τους ότι γνωρίζουν το Θεό, αλλά με τα έργα τους τον αρνούνται». Γιʼ αυτό ο Κύριος λέει: «Εάν κάποιος με αγαπά, θα τηρήσει τον λόγο μου, και ο Πατέρας μου θα τον αγαπήσει, και θα έρθουμε σʼ αυτόν και θα κατοικήσουμε μαζί του. Λοιπόν από αυτά μαθαίνουμε , ότι με την ορθή πίστη και τα καλά έργα κτίζεται ο οίκος της ψυχής μας, και έτσι κατοικεί ο Θεός μέσα μας. Διότι θα κατοικήσω μέσα τους λέει, και θα περπατήσω». Και λέγοντας αυτό ο Απόστολος εννοούσε . « Ή δεν αναγνωρίζετε ότι ο Χριστός βρίσκεται μέσα σας, εκτός εάν είσαστε αποτυχημένοι. Δεν γνωρίζει λοιπόν ο διάβολος ποιο από τα δύο συμβαίνει, αν δηλαδή ο οικοδεσπότης Χριστός βρίσκεται μέσα στη σκέψη σου, ή όχι; Και όταν σε βλέπει να οργίζεσαι ή να κραυγάζεις, ή να ορκίζεσαι , ή να αισχρολογείς, ή να κατηγορείς, ή να περιπαίζεις, ή να κατακρίνεις, ή να μισείς, ή να αδικείς κάποιους, ή να υπερηφανεύεσαι, ή να επαίρεσαι, ή να γελάς πολύ και να αεροβατείς, ή να μη προσεύχεσαι συνεχώς, και να μνημονεύεις τον θάνατο, τότε καταλαβαίνει ότι δεν υπάρχει μέσα στην ψυχή σου ο Θεός που σε φυλάει και σε φροντίζει. Και έτσι λοιπόν μπαίνοντας μέσα σου σαν κλέφτης ο πονηρός, αφού δεν υπάρχει θεϊκό λυχνάρι μέσα στην καρδιά σου , λεηλατεί το σπίτι της ψυχής σου, και γίνονται τα τελευταία σου χειρότερα από τα πρώτα. ]

Από το βιβλίο «ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ
ΕΡΩΤΟΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΒΑΣ. ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ
Άβαταρ μέλους
kokostur
Τακτικό Μέλος
Τακτικό Μέλος
Δημοσιεύσεις: 57
Εγγραφή: Σάβ Νοέμ 11, 2006 6:00 am
Τοποθεσία: Κώστας - Χανιά

Δημοσίευση από kokostur »

Πράγματι είναι ένα ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ βιβλίο, τόσο σύγχρονο όπου φέρνει την αίσθηση ότι ο συγραφέας του ζει στις μέρες μας! Αξίζει να το έχουμε στη βιβλιοθήκη μας.
Ου γαρ εισι δύο ή τρεις συνηγμένοι εις το εμόν όνομα, εκεί ειμι εν μέσω αυτών. (Ματθ.18,20)
gkou
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 2629
Εγγραφή: Τρί Μαρ 21, 2006 6:00 am
Τοποθεσία: Γεωργία@Κόρινθος

Δημοσίευση από gkou »

[ ΕΡΩΤΗΣΗ 5Η

Εάν κάποιος είναι γέρος, ή αδύνατος, ή ολιγόψυχος και δεν μπορεί να μονάσει, ή να εκτελέσει τα καθήκοντα του μοναχού, πως θα μπορέσει να μετανοήσει και να σωθεί;

Απάντηση

Όταν ο Κύριος λέει, ότι « ο ζυγός μου είναι αγαθός και το φορτίο μου ελαφρό», είναι φανερό ,ότι και ο γέρος, και ο αδύνατος μπορεί να εφαρμόσει το νόμο του. Γιατί είναι γραμμένο, ότι. «οι δρόμοι του Κυρίου είναι ευθείς, και οι δίκαιοι βαδίζουν σʼ αυτούς», και όλα είναι μπροστά σʼ αυτούς που τα κατανοούν, και σωστά σʼ αυτούς που έχουν γνώση. «Διότι ο λόγος του Κυρίου είναι δίκαιος, και όλα τα έργα του πιστευτά». Γιατί ούτε αγαμία θέσπισε, ούτε αναχώρηση από τον κόσμο όλων των πιστών στον Κύριο, αλλά είπε να αγαπούν τον Θεό και τον πλησίον, να αποκτήσουν ταπεινοφροσύνη, να συμπάσχουν, να προσεύχονται, να κάνουν υπομονή στις θλίψεις, να είναι ήρεμοι και ειρηνικοί, να μη κρατούν μίσος, να μη περιφρονούν, να μη κατακρίνουν, να μη ψεύδονται. Διότι ο απόστολος Παύλος λέει. Αποβάλετε το ψέμα και να λέτε την αλήθεια ο καθένας με τον πλησίον του, γιατί είμαστε μέλη ο ένας του άλλου. Να οργίζεστε, αλλά να μη αμαρτάνετε. Ο ήλιος ας μη δύει, ενώ ακόμα εξακολουθεί η οργή σας, ούτε να δίνετε τόπο στο διάβολο. Ο κλέφτης να μη κλέβει, αλλά μάλλον να κοπιάζει κάνοντας το καλό με τα ίδια του τα χέρια, για να μπορεί να δώσει σ΄ αυτόν που έχει ανάγκη. Να μη βγαίνει από το στόμα σας κακός λόγος, αλλά μόνο καλός, για να οικοδομήσει εκεί που υπάρχει ανάγκη. Και να μη λυπείτε το άγιο Πνεύμα του Θεού, με το οποίο σφραγιστήκατε για την ημέρα της απολύτρωσης. Κάθε πικρία και θυμός και οργή και κραυγή και βλασφημία να εκλείψει από σας μαζί με κάθε κακία. Και να είστε καλοί ο ένας προς τον άλλο, εύσπλαχνοι, και να συγχωρείτε ο ένας τον άλλο, όπως και ο Θεός σας συγχώρεσε εν Χριστώ». Να γίνεστε λοιπόν μιμητές του Θεού, σαν παιδιά αγαπητά , και να φέρεστε με αγάπη, όπως και ο Χριστός αγάπησε εμάς, και παρέδωσε τον εαυτό του για μας προσφορά και θυσία ευωδιάζουσα στον θεό. Κάθε πορνεία και κάθε ακαθαρσία ή πλεονεξία ούτε να αναφέρεται μεταξύ σας, όπως πρέπει σε αγίους, ούτε αισχρότητα και μωρολογία ή ευτράπελα λόγια, που δεν είναι πρέποντα, αλλά μάλλον ευχαριστία». Και πάλι « Κανένας να μη ανταποδώσει σε κάποιον κακό αντί κακού, αλλά πάντοτε να επιδιώκετε να κάνετε το καλό σε όλους τους ανθρώπους. Αν είναι δυνατόν, όσο εξαρτάται από σας, να έχετε ειρήνη με όλους τους ανθρώπους». Βλέπεις ότι δεν νομοθετήθηκε τίποτε το φορτικό ή αδύνατο σε μας; Δικαιολογημένα λοιπόν ο Κύριος έλεγε. «Ο ζυγός μου είναι απαλός και το φορτίο μου ελαφρό». ]

Από το βιβλίο «ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ
ΕΡΩΤΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΒΑΣ. ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ
gkou
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 2629
Εγγραφή: Τρί Μαρ 21, 2006 6:00 am
Τοποθεσία: Γεωργία@Κόρινθος

Δημοσίευση από gkou »

[ ΕΡΩΤΗΣΗ 9η

Πόσοι είναι οι τρόποι της εγκατάλειψης ,είτε σε θλίψεις, είτε σε ασθένειες, ή και σε αμαρτίες, και πως θα γνωρίζουμε την δοκιμασία από τον Θεό, ή τον πειρασμό μας από τον διάβολο;

Απάντηση

Οι τρόποι βέβαια της εγκατάλειψης είναι πολλοί και διάφοροι. Όλες δε οι εγκαταλείψεις του Θεού γίνονται για δύο σκοπούς, ή για επιστροφή και σωφρονισμό, όπως ο Πατέρας προς υιόν, ή για αποστροφή, ως βασιλιάς προς εχθρόν. Τέτοια ήταν η εγκατάλειψη του Ιούδα από τον Χριστό ύστερα. Εγκαταλείφθηκε ο Λάζαρος και ο παράλυτος ,για τη συγχώρηση των αμαρτιών. Διότι του είπε: « Ίδες, έγινες υγιής, μη αμαρτήσεις πλέον». Παιδεύτηκε ο Παύλος για πολλά κατορθώματα, και λέει . «Για να μη υπερηφανεύομαι». Παιδεύτηκε και ο Ιώβ, για να γίνει πιο δίκαιος, όπως του είπε ο Θεός. «Μην αρνείσαι την απόφασή μου, ούτε να νομίζεις ότι σε χρησιμοποίησα για άλλον λόγο, παρά μόνο για να φανείς δίκαιος». Και οι προφήτες παραδόθηκαν σε αιχμαλωσία, για παράδειγμα και ωφέλεια του λαού. Πρέπει λοιπόν ο εγκαταλειπόμενος να ψάχνει να βρει στον εαυτό του την αιτία της εγκατάλειψης ,και να διορθώνει, αυτήν για την οποία καταπιέζεται, ή από φίλους συνωμοτείται, ή από κατώτερους και αγενέστερους περιφρονείται και ατιμάζεται, ή παραδίνεται σε πάθη ατιμίας και θλίψεις και αρρώστιες με απόφαση του θεού. Γιατί πολλές φορές ,ή από υπερηφάνεια και καύχηση, ή επειδή κρίνουμε άλλους, ή επειδή κρατάμε κακία, ή από προηγούμενα αμαρτήματα, παραδινόμαστε σε ψυχικά και σωματικά πάθη. «Διότι εάν κρίναμε τους εαυτούς μας, δεν θα κρινόμασταν. Αλλά όταν κρινόμαστε από τον Κύριον, παιδαγωγούμαστε, για να μην κατακριθούμε μαζί με τον κόσμο». Πολλές φορές δηλαδή ο Θεός βάζει αυτόν που αμαρτάνει και μετανοεί σε πειρασμούς και θλίψεις , και με τους πειρασμούς έρχεται σε επίγνωση, όπως έπαθαν ο Ναβουχοδονόσωρ και ο Μανασσής. « Με σιδερένιο φίμωτρο και χαλινό να σφίξεις τις σιαγόνες αυτών που δεν σε πλησιάζουν». Και η μεν δοκιμασία και ο πειρασμός ,που γίνεται προς το συμφέρον του ανθρώπου, δεν κόβουν ποτέ την καλή ελπίδα από την ψυχή, όπως συνέβη με τον Ιώβ ο οποίος έλεγε στον Θεό. «Θα σε υπομένω μέχρι να γίνω και πάλι καλά, και να μου ορίσεις χρόνο κατά τον οποίο θα με θυμηθείς». Και πάλι . «Είναι ευτυχής ο άνθρωπος τον οποίο ήλεγξε ο Κύριος». Και την νουθεσία του Παντοκράτορα να μην την αρνείσαι. Γιατί αυτός κάνει να πονούμε και πάλι μας αποκαθιστά. Χτύπησε, και τα χέρια του θεράπευσαν. Έξι φορές σε γλυτώνει από ανάγκες, και την έβδομη φορά δεν θα σε βρει κακό. Ενώ η δοκιμασία που προέρχεται από τον διάβολο, κατά παραχώρηση του Θεού, γεμίζει την ψυχή λύπη και οργή και απελπισία. Και όχι μόνο, αλλά και από δική μας αναισχυντία και αυθάδεια, πέφτουμε σε συμφορές και πειρασμούς και ασθένειες, αυτό που παθαίνουν εκείνοι που παρατηρούν τη χειμερινή τροπή του αέρα, και βγάζουν το πλοίο από το λιμάνι, και ρίχνουν τους εαυτούς τους σε άλλους κινδύνους και ολοφάνερες δοκιμασίες. ]

Από το βιβλίο «ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ
ΕΡΩΤΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΒΑΣ. ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ
gkou
Κορυφαίος Αποστολέας
Κορυφαίος Αποστολέας
Δημοσιεύσεις: 2629
Εγγραφή: Τρί Μαρ 21, 2006 6:00 am
Τοποθεσία: Γεωργία@Κόρινθος

Δημοσίευση από gkou »

ΕΡΩΤΗΣΗ 19Η

Τι είναι τύχη; Και αν επιτρέπεται
Στον χριστιανό να πιστεύει σʼ αυτήν;

Απάντηση

Τύχη από τους Έλληνες ονομάστηκε η απρόβλεπτη διοίκηση του κόσμου. Ο χριστιανός όμως πιστεύει ότι ο Θεός διοικεί και φροντίζει για όλα. Εάν όμως και αυτός πιστέψει στην τύχη, εκπίπτει από τη διδασκαλία και το πιστεύω των χριστιανών, όπως οι Έλληνες που πιστεύουν ανόητα. Διότι εκείνοι όλα όσα συμβαίνουν στους ανθρώπους ,τα αποδίδουν ανόητα στην τύχη και στα άστρα, ό,τι δηλαδή και οι Φαρισαίοι πιστεύουν ανόητα ως μοίρα και πεπρωμένο. Και γιʼ αυτούς μεν που λατρεύουν την λεγόμενη τύχη, η αγία Γραφή κατηγορώντας την μωρία και ασέβειά τους λέει∙ Αυτοί που ετοιμάζουν τραπέζι στον δαίμονα, και προσφέρουν κέρασμα στην τύχη. Και για τους αστρολόγους; Ας σε στήσουν, λέει, και ας σε σώσουν οι αστρολόγοι του ουρανού. κ.λπ. Να, όλοι θα καούν σαν φρύγανα ολοσχερώς, και δεν θα γλυτώσουν την ψυχή τους από την φλόγα. Και ο Κύριος επίσης θριαμβολογώντας για την ανοησία τους λέει∙ «Πού είναι οι αστρολόγοι σου; Ας σου αναγγείλουν αυτά που έρχονται εναντίον σου».

Από το βιβλίο «ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ
ΕΡΩΤΟΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΒΑΣ. ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ
Απάντηση

Επιστροφή στο “Πνευματικά Αναγνώσματα”