Οσίου Ιωάννου του Σιναϊτου- Η διάκριση
Δημοσιεύτηκε: Παρ Αύγ 29, 2008 8:30 am
11
ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ
Η διάκριση
ΦΟΒΕΡΟ είναι το πέλαγος που διαπλέουμε. Φοβερό και γεμάτο σκοπέλους, δίνες, υφάλους, θηρία, πειρατές, κύματα και ανεμοστρόβιλους. Σκόπελος είναι ο άγριος κι αιφνίδιος θυμός. Δίνη είναι η απελπισία που κυκλώνει το νου και τον τραβάει στο βυθό της απογνώσεως. Ύφαλος είναι η άγνοια ,που θεωρεί το κακό για καλό. Θηρίο είναι το βαρύ και άγριο σώμα. Πειρατές είναι οι φοβεροί δαίμονες της κενοδοξίας , που ληστεύουν τον πνευματικό πλούτο. Κύμα είναι η κοιλιά, που με τη γαστριμαργία εξογκώνεται και μας ρίχνει με ορμή στα σαρκικά πάθη. Ανεμοστρόβιλος είναι η υπερηφάνεια, που άλλοτε μας ανεβάζει στον ουρανό κι άλλοτε μας καταποντίζει στην άβυσσο.
Όπως το φίδι δεν μπορεί νʼ αποβάλλει το παλαιό δέρμα χωρίς να περάσει από στενή τρύπα, έτσι κι εμείς δεν μπορούμε νʼ απαλλαγούμε από τον παλαιό άνθρωπο χωρίς να περάσουμε από τον στενό και δύσκολο δρόμο της νηστείας και του εξευτελισμού.
Όπως τα πολύσαρκα πουλιά δεν μπορούν να πετάξουν στον ουρανό , έτσι κι εκείνος που τρέφει και περιποιείται τησάρκα του ,δεν μπορεί να υψωθεί πνευματικά.
Όπως ο ξεραμένος βόρβορος δεν ικανοποιεί τους χοίρους, έτσι και η μαραμένη σάρκα δεν ικανοποιεί τους δαίμονες.
Όπως τα πολλά ξύλα πνίγουν τη φωτιά και δημιουργούν καπνό, έτσι και η υπερβολική λύπη θολώνει και σκοτίζει την ψυχή.
Όπως ο τυφλός τοξότης χάνει το στόχο του, έτσι αποτυχαίνει στη ζωή του όποιος αντιλέγει στον πνευματικό του πατέρα.
Όπως το κατεργασμένο σίδερο μπορεί να διαμορφώσει το ακατέργαστο , έτσι κι ο ζηλωτής και θερμός μπορεί να σώσει τον ράθυμο και ψυχρό.
Όπως τʼ αυγά που θερμαίνονται ζωογονούνται, έτσι κι οι αμαρτωλοί λογισμοί που δεν φανερώνονται στην εξομολόγηση, μετατρέπονται σε αμαρτωλά έργα.
Όπως τʼ άλογα που τρέχουν στον ιππόδρομο συναγωνίζονται μεταξύ τους, έτσι στην καλή συνοδία ο ένας αδελφός παρακινεί στον αγώνα τον άλλο.
Όπως τα σύννεφα κρύβουν τον ήλιο, έτσι κι οι πονηρές σκέψεις σκοτίζουν το νου.
Όπως ο μελλοθάνατος δεν ασχολείται με τις θεατρικές παρατάσεις, έτσι κι εκείνος που πραγματικά πενθεί , αποφεύγει την καλοπέραση.
Όπως ο φτωχός , βλέποντας τους βασιλικούς θησαυρούς ,νιώθει περισσότερο τη φτώχεια του, έτσι κι εκείνος που μελετάει τις αρετές των μεγάλων οσίων, αποκτάει πιο ταπεινό φρόνημα.
Όπως το σίδερο έλκεται από το μαγνήτη , έτσι κι εκείνος που χρόνισε στα πάθη, έλκεται απʼ αυτά και χωρίς να το θέλει.
Όπως το λάδι γαληνεύει τη θάλασσα, έτσι και η νηστεία κατευνάζει τις διεγέρσεις του σώματος.
Όπως το νερό που πιέζεται ανεβαίνει ψηλά, έτσι και η ψυχή που δοκιμάζεται , υψώνεται προς το Θεό.
Από το βιβλίο «Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ»
ΤΟΜΟΣ Β΄
(ΤΕΥΧΗ 11-20)
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ
ΩΡΩΠΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΟΣΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΣΙΝΑΪΤΟΥ
Η διάκριση
ΦΟΒΕΡΟ είναι το πέλαγος που διαπλέουμε. Φοβερό και γεμάτο σκοπέλους, δίνες, υφάλους, θηρία, πειρατές, κύματα και ανεμοστρόβιλους. Σκόπελος είναι ο άγριος κι αιφνίδιος θυμός. Δίνη είναι η απελπισία που κυκλώνει το νου και τον τραβάει στο βυθό της απογνώσεως. Ύφαλος είναι η άγνοια ,που θεωρεί το κακό για καλό. Θηρίο είναι το βαρύ και άγριο σώμα. Πειρατές είναι οι φοβεροί δαίμονες της κενοδοξίας , που ληστεύουν τον πνευματικό πλούτο. Κύμα είναι η κοιλιά, που με τη γαστριμαργία εξογκώνεται και μας ρίχνει με ορμή στα σαρκικά πάθη. Ανεμοστρόβιλος είναι η υπερηφάνεια, που άλλοτε μας ανεβάζει στον ουρανό κι άλλοτε μας καταποντίζει στην άβυσσο.
Όπως το φίδι δεν μπορεί νʼ αποβάλλει το παλαιό δέρμα χωρίς να περάσει από στενή τρύπα, έτσι κι εμείς δεν μπορούμε νʼ απαλλαγούμε από τον παλαιό άνθρωπο χωρίς να περάσουμε από τον στενό και δύσκολο δρόμο της νηστείας και του εξευτελισμού.
Όπως τα πολύσαρκα πουλιά δεν μπορούν να πετάξουν στον ουρανό , έτσι κι εκείνος που τρέφει και περιποιείται τησάρκα του ,δεν μπορεί να υψωθεί πνευματικά.
Όπως ο ξεραμένος βόρβορος δεν ικανοποιεί τους χοίρους, έτσι και η μαραμένη σάρκα δεν ικανοποιεί τους δαίμονες.
Όπως τα πολλά ξύλα πνίγουν τη φωτιά και δημιουργούν καπνό, έτσι και η υπερβολική λύπη θολώνει και σκοτίζει την ψυχή.
Όπως ο τυφλός τοξότης χάνει το στόχο του, έτσι αποτυχαίνει στη ζωή του όποιος αντιλέγει στον πνευματικό του πατέρα.
Όπως το κατεργασμένο σίδερο μπορεί να διαμορφώσει το ακατέργαστο , έτσι κι ο ζηλωτής και θερμός μπορεί να σώσει τον ράθυμο και ψυχρό.
Όπως τʼ αυγά που θερμαίνονται ζωογονούνται, έτσι κι οι αμαρτωλοί λογισμοί που δεν φανερώνονται στην εξομολόγηση, μετατρέπονται σε αμαρτωλά έργα.
Όπως τʼ άλογα που τρέχουν στον ιππόδρομο συναγωνίζονται μεταξύ τους, έτσι στην καλή συνοδία ο ένας αδελφός παρακινεί στον αγώνα τον άλλο.
Όπως τα σύννεφα κρύβουν τον ήλιο, έτσι κι οι πονηρές σκέψεις σκοτίζουν το νου.
Όπως ο μελλοθάνατος δεν ασχολείται με τις θεατρικές παρατάσεις, έτσι κι εκείνος που πραγματικά πενθεί , αποφεύγει την καλοπέραση.
Όπως ο φτωχός , βλέποντας τους βασιλικούς θησαυρούς ,νιώθει περισσότερο τη φτώχεια του, έτσι κι εκείνος που μελετάει τις αρετές των μεγάλων οσίων, αποκτάει πιο ταπεινό φρόνημα.
Όπως το σίδερο έλκεται από το μαγνήτη , έτσι κι εκείνος που χρόνισε στα πάθη, έλκεται απʼ αυτά και χωρίς να το θέλει.
Όπως το λάδι γαληνεύει τη θάλασσα, έτσι και η νηστεία κατευνάζει τις διεγέρσεις του σώματος.
Όπως το νερό που πιέζεται ανεβαίνει ψηλά, έτσι και η ψυχή που δοκιμάζεται , υψώνεται προς το Θεό.
Από το βιβλίο «Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ»
ΤΟΜΟΣ Β΄
(ΤΕΥΧΗ 11-20)
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΥ
ΩΡΩΠΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ