Re: Ρώμη, Νέα Ρώμη και Τρίτη Ρώμη
Δημοσιεύτηκε: Πέμ Μάιος 24, 2007 2:46 pm
Ασφαλως, η αγαμια των κληρικων ειναι μεγαλη πληγη για τους παπικους.
Ομως αν θελουμε να ειμαστε ιστορικα ορθοι, η αγαμια επιβληθηκε ή εγιναν προσπαθειες να επιβληθει οχι τον 9 αι., οπως συχνα νομιζεται, αλλα πολυ νωρις. Ειναι χαρακτηριστικο οτι ο Αγιος Γρηγοριος ο Διαλογος ηταν υπερ της υποχρεωτικης αγαμιας. Δεν ξερω αν υποτιμουσε το γαμο οταν μιλαγε για υποχρεωτκη αγαμια. Ηταν παντως και αλλοι λογοι. Πχ οτι στη Δυση ηταν παραδοση απο οσο ξερω οτι ολοι οι κληρικοι επρεπε να λειτουργουν καθε μερα (και ως εκ τουτου δεν μπορουσαν να εχουν σαρκικες σχεσεις).
Νομιζω πολυ ευστοχα αυτα που λες. Παντως μεγαλη μερη της Δυτικης Εκκλησιας ηταν ανεξαρτητα απο τη Ρωμη και εντελως αυτοδιοικητα (κατι που πραγματικα δεν γνωριζαν οι Βυζαντινοι). Σε αυτο το πλαισο, για το τι γινοταν στο Φραγγικο Βασιλειο δεν εχει ευθυνη ο παπας. Το 1054 ο παπας επηρεαζε εκκλησιαστικα τη μιση Ιταλια. Τοση ηταν η δυναμη του.
Για το λυσιμο του δευτερου γαμου οταν ο συζυγος ειναι εν ζωη, μακαρι η επομενη οικουμενικη να το απαγορευση ως παραχαραξη του Ευαγγελιου. Γελανε και παπικοι μαζι μας, μεταξυ των αλλων,
Ομως αν θελουμε να ειμαστε ιστορικα ορθοι, η αγαμια επιβληθηκε ή εγιναν προσπαθειες να επιβληθει οχι τον 9 αι., οπως συχνα νομιζεται, αλλα πολυ νωρις. Ειναι χαρακτηριστικο οτι ο Αγιος Γρηγοριος ο Διαλογος ηταν υπερ της υποχρεωτικης αγαμιας. Δεν ξερω αν υποτιμουσε το γαμο οταν μιλαγε για υποχρεωτκη αγαμια. Ηταν παντως και αλλοι λογοι. Πχ οτι στη Δυση ηταν παραδοση απο οσο ξερω οτι ολοι οι κληρικοι επρεπε να λειτουργουν καθε μερα (και ως εκ τουτου δεν μπορουσαν να εχουν σαρκικες σχεσεις).
Νομιζω πολυ ευστοχα αυτα που λες. Παντως μεγαλη μερη της Δυτικης Εκκλησιας ηταν ανεξαρτητα απο τη Ρωμη και εντελως αυτοδιοικητα (κατι που πραγματικα δεν γνωριζαν οι Βυζαντινοι). Σε αυτο το πλαισο, για το τι γινοταν στο Φραγγικο Βασιλειο δεν εχει ευθυνη ο παπας. Το 1054 ο παπας επηρεαζε εκκλησιαστικα τη μιση Ιταλια. Τοση ηταν η δυναμη του.
Για το λυσιμο του δευτερου γαμου οταν ο συζυγος ειναι εν ζωη, μακαρι η επομενη οικουμενικη να το απαγορευση ως παραχαραξη του Ευαγγελιου. Γελανε και παπικοι μαζι μας, μεταξυ των αλλων,
YiaVi έγραψε:1. Ο άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης, στην περίπτωση της 7ης Οικουμενικής Συνόδου, παρασύρθηκε φανερά από τη διένεξή του με τον πατριάρχη Ταράσιο. Η έλλειψη πληροφόρησης των Βυζαντινών (και του Θεοδώρου του Στουδίτη) για τις εξελίξεις που συνέβαιναν στην Ρωμαϊκή Εκκλησία την περίοδο αυτή είναι χαρακτηριστική. Για παράδειγμα, γίνεται ολόκληρη Σύνοδος της Φραγκφούρτης το 797, με την οποία αποδοκιμάζεται η 7η Οικουμενική Σύνοδος, και ο Θεόδωρος ο Στουδίτης έχει πλήρη άγνοια. Ο άγιος Θεόδωρος αναφερόταν αφελώς στον πάπα της Ρώμης σαν να επρόκειτο για έναν πάπα του 7ου αι. Ούτε καν φαίνεται να είχε υπ' όψη του ότι σε μεγάλο μέρος της δικαιοδοσίας της Ρωμαϊκής Εκκλησίας, το Σύμβολο της Πίστεως διαβαζόταν μαζί με το filioque.parmenas έγραψε: Οσο για την πρωτη χιλιετια, συνοδος οικουμενικη χωρις την αναγνωριση του πρωτου δεν υπηρξε. Αυτο το λεει και ο Φειδας. Σε οσες δεν εκπροσωπηθκε ο παπας, θεωρηθησαν οικουμενικες οταν εγκριθηκαν και απο τη Ρωμη.
Παραδειγμα ειναι η Ζ Οικουμενικη. Ο Θεοδωρος Στουδιτης την αναγνωρισε μολις το 815. Γιατι? Διοτι πιστευε οτι οι λεγατοι του παπα δεν εδρασαν κατοπιν των εντολων του παπα (μαλλον για το θεμα του επιτιμιου των σιμωνιακων και των εικονομαχων επισκοπων που μετενοησαν).
Απο οτι φαινεται οταν ακουσε οτι τελικα αναγνωριστηκε απο τη Ρωμη, τοτε και τη θεωρησε οικουμενικη. Οικουμενικη σημαινει να αναγνωριστει απο ολη την Εκκλησια, ποσο μαλλον απο τον πρωτο θρονο.
Σε αυτο το πλαισο, σε περιπτωση ενωσης, ορισμενοι κανονες της Πενθεκτης (πχ. σχετικα με την αγαμια των κληρικων) θα μπορουσαν να μην ειναι δεσμευτικοι για τη Δυση (εφ΄οσον ουσιαστικα η Εκκλησια της Ρωμης ποτε δεν αναγνωρισε αυτους τους κανονες της πενθεκτης).
Απλα καποιες σκεψεις.
Το ίδιο θα συμβεί λίγο αργότερα με τους οπαδούς του πατριάρχη Ιγνατίου, όταν κοντόφθαλμα προσφεύγουν στη Ρώμη κατά της εκλογής του Φωτίου στον πατριαρχικό θρόνο.
Οι Βυζαντινοί δεν είχαν αντιληφθεί ούτε τη σημασία της νέας στροφής του πάπα προς τους Φράγκους, ούτε την αντι-βυζαντινή θεολογία που καλλιεργείτο συστηματικά στην αυλή του Καρλομάγνου, ούτε καν την μετάλλαξη του θεσμού του πάπα προς την κατεύθυνση της εκκλησιαστικής αρχικά και στη συνέχεια και της πολιτικο-εκκλησιαστικής απολυταρχίας. Αυτή η μετάλλαξη άρχισε τον 9ο αιώνα και ολοκληρώθηκε τον 11ο, με τη "γρηγοριανή μεταρρύθμιση". Aυτή τη μετάλλαξη της παπικής ιδεολογίας οι Βυζαντινοί ούτε καν τον ύστερο 11ο αιώνα δεν την είχαν συνειδητοποιήσει, λόγω ελλιπούς πληροφόρησης. Εντούτοις, οι νέες αυτές εξελίξεις στους κόλπους της Ρωμαϊκής Εκκλησίας συνιστούσαν ριζική απομάκρυνση από την εκκλησιολογία της αρχέγονης Εκκλησίας. Η άγνοια αυτή των Βυζαντινών
είναι εμφανής στα διάφορα βυζαντινά κείμενα της εποχής που πραγματεύονται το θέμα των διαφορών με τη Ρώμη (π.χ. στις επιστολές του Θεοφυλάκτου Αχρίδος).
2. Νομίζω δεν μπορεί να γίνει συζήτηση για ένωση χωρίς να τεθεί το θέμα της υποχρεωτικής αγαμίας των κληρικών της Λατινικής εκκλησίας. Δεν είναι απλά τοπικό έθιμο, υποδηλώνει περιφρόνηση του μυστηρίου του γάμου. Ας μημ μιλήσω και για τους δικούς μας άγαμους κληρικούς που ζουν στον κόσμο, πόσοι είναι πραγματικά άγαμοι....Κακά τα ψέμματα, τα περισσότερα σκάνδαλα μέσα στον εκκλησιαστικό χώρο, έργο αγάμων κληρικών είναι.
Τώρα, αν με ρωτήσετε και για την ευκολία με την οποία λύνονται οι δικοί μας οι γάμοι.... Βέβαια, μία οικονομία χρειάζεται να γίνει, αλλά πάντα με μέτρο. Και, τέλος πάντων, ας τηρούνται από την πλευρά του Τυπικού τα όσα προβλέπονται για την εκκλησιαστική ευλογία του δεύτερου γάμου. Το θέμα έχει ξανασυζητηθεί στο φόρουμ, οπότε δεν χρειάζεται να επανέλθουμε μάλλον.