Δημοσιεύτηκε: Παρ Νοέμ 02, 2007 9:56 pm
ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ
Παράδεισος
Σύμφωνα με τη Βίβλο, ο Θεός χάρισε στον άνθρωπο τον Παράδεισο για τόπο κατοικίας και τρόπο ζωής του. Στον Παράδεισο ο άνθρωπος ζει αρμονικά σε μια κοινωνία αγάπης με τον συνάνθρωπο του, το Θεό και τη φύση. Εργάζεται ευτυχισμένος για την προστασία του Παραδείσου ως τρόπου ζωής και αντλεί καρπούς από αυτόν. Κιʼ είναι τόσοι πολλοί οι καρποί στον Παράδεισο που δεν πρόκειται να τελειώσουν ποτέ. Η έννοια της έλλειψης δεν υπάρχει στον Παράδεισο. `Ολα φτάνουν και περισσεύουν. Ποτέ ο άνθρωπος δε βρέθηκε στην ανάγκη να υπερβεί τα όρια που του έδωσε ο Θεός, τη μια και μοναδική εντολή. Να μη φάει από τον απαγορευμένο καρπό.
Αμαρτία
Κιʼ όμως, ο άνθρωπος το κάνει αυτό από απληστία. Υπερβαίνει τα όρια, και παραβαίνει την εντολή, όχι από πραγματική ανάγκη, αλλά από εγωισμό και ματαιοδοξία. Ενώ ο Θεός του χαρίζει απλόχερα με το παραπάνω ότι χρειάζεται για να ζήσει ευτυχισμένος, ο άνθρωπος δεν είναι ικανοποιημένος, αλλά θέλει περισσότερα. Τρώγει, λοιπόν, τον απαγορευμένο καρπό. Ο Θεός τον είχε προειδοποιήσει ότι αν φάει τον απαγορευμένο καρπό, θα χάσει τον Παράδεισο. Και πράγματι τον χάνει.
Γη
Η Αγία Γραφή μας εξηγεί συμβολικά, με απλότητα και γλαφυρότητα τη ζωή και τη συμπεριφορά του ανθρώπου στη γή:
Ο Θεός χάρισε στον άνθρωπο τη Γη, για τόπο κατοικίας του. Στη Γη ο άνθρωπος μπορεί να βρει όλα τα απαραίτητα για μια ευτυχισμένη ζωή. Με τόσο κόπο, όσο χρειάζεται για μια υγιεινή γυμναστική μπορεί να αποκτήσει ότι επιθυμεί. Κιʼ είναι τόσοι οι θησαυροί της Γης, που δεν πρόκειται να τελειώσουν ποτέ. Η έννοια της έλλειψης δεν υπάρχει. `Ολα φτάνουν και περισσεύουν. Ποτέ ο άνθρωπος δε βρέθηκε στην ανάγκη να υπερβεί τα όρια που του έδωσε ο Θεός, τη μια και μοναδική εντολή. Να μην πλουτίσει περισσότερο, από όσο χρειάζεται για να ικανοποιεί τις πραγματικές του ανάγκες.
Αμαρτία
Κιʼ όμως, ο άνθρωπος το κάνει αυτό από απληστία. Υπερβαίνει τα όρια, και παραβαίνει την εντολή, όχι από πραγματική ανάγκη, αλλά από εγωισμό και ματαιοδοξία. Ενώ ο Θεός του χαρίζει απλόχερα με το παραπάνω ότι χρειάζεται για να ζήσει ευτυχισμένος, ο άνθρωπος δεν είναι ικανοποιημένος, αλλά θέλει περισσότερα. Κόβει λοιπόν, τον απαγορευμένο καρπό. Υπερβαίνει, δηλαδή τις δυνατότητες της Γης. Αντλεί περισσότερο νερό από τη δυνατότητα της Γης να το αναπαράξει. Σκορπίζει περισσότερα καυσαέρια από τη δυνατότητα της ατμόσφαιρας να αυτοκαθαριστεί. Τρώγει περισσότερο κρέας από τη δυνατότητα αναπαραγωγής των ζώων. Κόβει δένδρα για ξυλεία, ή για άλλους λόγους, πολύ περισσότερα από τη δυνατότητα αναπλήρωσης των.
Σχέση Εκκλησίας - φύσης
Η Λατρευτική Παράδοση της Εκκλησίας, δίνει στη φύση την καλύτερη θέση που θα μπορούσε, χρησιμοποιώντας για τη Θεία Κοινωνία, το κρασί και το ψωμί, δυο καθημερινής χρήσης υλικά που παράγονται από τη φύση και τον ευλογημένο κόπο του αγρότη, του κατ' εξοχήν ανθρώπου του λαού, που συνυπάρχει και συνδημιουργεί με τη φύση. Μετατρέπει μυστηριωδώς, κατά τη Θεία Λειτουργία, το κρασί και το ψωμί σε Σώμα και Αίμα του Κυρίου. `Ετσι η Εκκλησία, δίνει το στίγμα της σχέσης της με τη φύση.
Εξουσία, αλλά και υποχρέωση
Ως Κορωνίδα της Δημιουργίας, ο άνθρωπος έχει εξουσία πάνω στη φύση. Μια εξουσία όμως που χαρακτηρίζεται από την πατρική προστατευτική διάθεση. Τη διάθεση του καλού βασιλιά που γνοιάζεται για την ευημερία του λαού του, και φροντίζει να τον προστατέψει από κάθε εχθρό.
Ο Θεός είχε προειδοποιήσει τον άνθρωπο ότι αν φάει τον απαγορευμένο καρπό, θα χάσει τον Παράδεισο. Και πράγματι τον χάνει. Ο άνθρωπος δεν φέρθηκε στη φύση σαν καλός βασιλιάς, αλλά σαν εκμεταλλευτής κατακτητής. `Ετσι φτάσαμε στο σημείο σήμερα να χάνουμε τη φύση.
Καννιβαλισμός
Η δυναστευτική διάθεση του ανθρώπου δε σταματά στη φύση, αλλά εξελίσσεται σε κανιβαλισμό. `Ανθρωποι καταδυναστεύουν συνανθρώπους τους με ποικίλους τρόπους, με σκοπό να αποκτήσουν περισσότερα αγαθά από όσα πραγματικά χρειάζονται. Κυβερνήσεις καταπιέζουν τους λαούς τους, εργοδότες τους υπαλλήλους τους, πλούσιοι τους λιγότερο πλούσιους και τους φτωχούς, ακόμα και φτωχοί τους φτωχότερους. Και φυσικά το πρόβλημα της κατακτήσεως λαών από τις στρατιωτικές δυνάμεις άλλων λαών, ξεκινά κιʼ αυτό από την ίδια πηγή. Τη δυναστευτική διάθεση του ανθρώπου απέναντι στο κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον, η οποία οφείλεται στην απληστία και τη ματαιοδοξία.
Ορθοδοξία και Δύση
Η ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία απορρίπτει ασυζητητί την άποψη ότι ο Θεός έδωσε στον άνθρωπο απεριόριστη εξουσία πάνω στη φύση. Τα Δυτικοευρωπαϊκά δόγματα, ενστερνίζονται αυτή την άποψη. Αν όχι επίσημα, τουλάχιστον στη νοοτροπία και στον τρόπο συμπεριφοράς τους, είναι ολοφάνερη η πίστη ότι ο άνθρωπος έχει απεριόριστα δικαιώματα πάνω στη φύση. Σήμερα, όλοι αναγνωρίζουν ότι ο «πολιτισμός» που κυριαρχεί σʼ όλο τον πλανήτη, είναι ο δυτικοευρωπαϊκός «πολιτισμός», και ότι αυτός χαρακτηρίζεται από την οικολογική κρίση.
Για την Ορθοδοξία, κάθε δυναστευτικό φέρσιμο απέναντι σʼ οποιοδήποτε δημιούργημα του Θεού, άνθρωπο, ζώο, φυτό, ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο της φύσης, αποτελεί προσβολή κατά του Δημιουργού. Κάθε ενέργεια που συντελεί στη διατάραξη της κοινωνικής ή της οικολογικής ισορροπίας, είναι σοβαρότατη αμαρτία, και χρειάζεται μετάνοια.
Βυζαντινή εικονογραφία
Στην εικονογραφία της Ορθόδοξης Εκκλησίας απεικονίζεται η φύση αρμονικά σχηματοποιημένη με τον άνθρωπο. Το γεγονός ότι ο άνθρωπος ως κορωνίδα της δημιουργίας προβάλλεται πάντοτε στο προσκήνιο ενώ η υπόλοιπη φύση τοποθετείται ως περίγυρος, φανερώνει την κυριαρχία του ανθρώπου σʼ αυτήν αλλά και την ευθύνη του για μια αρμονική συνύπαρξη μαζί της. Για τη δημιουργία του καλλιτεχνικού συμπλέγματος ανθρώπου - φύσης όπως υπάρχει στη βυζαντινή αγιογραφία, δεν θα μπορούσε να αρκέσει ούτε το μεγαλύτερο ζωγραφικό ταλέντο που υπήρξε ποτέ στον κόσμο. Οι θεμελιωτές της βυζαντινής τέχνης είχαν πάνω απʼ όλα βιώσει προσωπικά την κοινωνική και την οικολογική ισορροπία, εφαρμόζοντας οι ίδιοι στη ζωή τους την ολιγάρκεια, τη νηστεία, το σεβασμό προς το συνάνθρωπο και τη φύση. Απέκτησαν μια εσωτερική καλλιέργεια η οποία εκφράστηκε καλλιτεχνικά μέσα από τα έργα τους, παρουσιάζοντας σʼ αυτά την αποκατάσταση της αληθινής τάξεως στη διαταραγμένη από την ανθρώπινη αμαρτία Δημιουργία του Θεού.
Παρεξήγηση και πλάνη
Ο σύγχρονος άνθρωπος, αντιλαμβανόμενος το οικολογικό αδιέξοδο της εποχής μας, ανησυχεί και κινητοποιείται για την αντιμετώπιση του. Και εφʼ όσον το πρόβλημα έχει τις ρίζες του όπως είπαμε στον δυτικοευρωπαϊκό πολιτισμό, ο οποίος εκφράστηκε κυρίως μέσω του Ρωμαιοκαθολικισμού και του Προτεσταντισμού, όπως είναι φυσικό υπάρχει μια τάση αντίδρασης εναντίον της εκκλησίας από τους ανά τον κόσμο περιβαλλοντιστές. Το τραγικό για μας τους Ορθόδοξους, είναι ότι οι λέξεις «Εκκλησία» και «Χριστιανισμός» έχουν εδραιωθεί στη συνείδηση της πλειοψηφίας των ανθρώπων του πλανήτη, με τη δυτικοευρωπαϊκή έννοια, περιθωριοποιώντας την Ορθοδοξία. Και το θλιβερό σʼαυτή την περίπτωση είναι η δική μας συμπεριφορά και τρόπος ζωής, που συχνά είναι τόσο επηρεασμένα από τα αντίστοιχα Δυτικοευρωπαϊκά, που ο αντικειμενικός παρατηρητής καταλήγει στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει καμιά ουσιαστική διαφορά. Εμείς, λοιπόν οι Ορθόδοξοι, τόσο ο λαός όσο και ο κλήρος, έχουμε μεγάλο μερίδιο ευθύνης για την αντιεκκλησιαστική χροιά που παρατηρείται λίγο ή πολύ στη νοοτροπία των περιβαλλοντιστών ανά τον κόσμο. Αυτή η αντιεκκλησιαστική – αντιχριστιανική χροιά, δεν είναι και πολύ εμφανής, γιατί δεν χαρακτηρίζεται από επιθετικότητα. Αν ήταν έτσι δεν θα ήταν και τόσο επικίνδυνη. Εκφράζεται δια της προσφυγής σε άλλες θρησκείες, κυρίως προερχόμενες από την άπω ανατολή. Οι θρησκείες της άπω ανατολής χαρακτηρίζονται από έντονη φυσιολατρία. Γιʼ αυτό πολλοί περιβαλλοντιστές καταφεύγουν σʼ αυτές. Πρόκειται όμως για πλάνη. Σʼ αυτές τις θρησκείες δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ δημιουργήματος και δημιουργού. Ο Θεός ταυτίζεται με τη φύση, και κατʼ επέκταση με τον άνθρωπο, ο οποίος επίσης ταυτίζεται με τη φύση, και κατʼ επέκταση με τ
ο Θεό. `Ετσι ισοπεδώνονται τα πρόσωπα και η διαφορετικότητα τους και αφανίζεται η έννοια της σχέσης μεταξύ τους. Είναι το άλλο άκρο της Δυτικοευρωπαϊκής νοοτροπίας. Ενώ στην Ορθοδοξία υπάρχει διαφορετικότητα, προσωπικότητα και σχέση αγάπης και σεβασμού.
Διεθνείς σχέσεις και επιστροφή
Ας μην επαναπαυόμαστε, λοιπόν με τις καλές σχέσεις που έχουμε με τους Οικολόγους άλλων λαών. Σωστό και Ορθόδοξο είναι να έχουμε ανοικτή την καρδιά μας και να σχετιζόμαστε και να συνεργαζόμαστε με όλους τους άλλους λαούς. Αυτή όμως η σχέση μας, τότε μόνον θα είναι ακίνδυνη, αγαστή και παραγωγική, όταν βιώνουμε στην καθημερινή μας ζωή και στη νοοτροπία μας ανόθευτα και ακέραια την Ορθόδοξη παράδοση, που είναι ο μόνος δρόμος επιστροφής στον παράδεισο, δηλαδή στην αρχέτυπη, φυσική κατάσταση ανθρώπου και περιβάλλοντος.
http://www.geocities.com/frixoschristis/ortheco.htm
Παράδεισος
Σύμφωνα με τη Βίβλο, ο Θεός χάρισε στον άνθρωπο τον Παράδεισο για τόπο κατοικίας και τρόπο ζωής του. Στον Παράδεισο ο άνθρωπος ζει αρμονικά σε μια κοινωνία αγάπης με τον συνάνθρωπο του, το Θεό και τη φύση. Εργάζεται ευτυχισμένος για την προστασία του Παραδείσου ως τρόπου ζωής και αντλεί καρπούς από αυτόν. Κιʼ είναι τόσοι πολλοί οι καρποί στον Παράδεισο που δεν πρόκειται να τελειώσουν ποτέ. Η έννοια της έλλειψης δεν υπάρχει στον Παράδεισο. `Ολα φτάνουν και περισσεύουν. Ποτέ ο άνθρωπος δε βρέθηκε στην ανάγκη να υπερβεί τα όρια που του έδωσε ο Θεός, τη μια και μοναδική εντολή. Να μη φάει από τον απαγορευμένο καρπό.
Αμαρτία
Κιʼ όμως, ο άνθρωπος το κάνει αυτό από απληστία. Υπερβαίνει τα όρια, και παραβαίνει την εντολή, όχι από πραγματική ανάγκη, αλλά από εγωισμό και ματαιοδοξία. Ενώ ο Θεός του χαρίζει απλόχερα με το παραπάνω ότι χρειάζεται για να ζήσει ευτυχισμένος, ο άνθρωπος δεν είναι ικανοποιημένος, αλλά θέλει περισσότερα. Τρώγει, λοιπόν, τον απαγορευμένο καρπό. Ο Θεός τον είχε προειδοποιήσει ότι αν φάει τον απαγορευμένο καρπό, θα χάσει τον Παράδεισο. Και πράγματι τον χάνει.
Γη
Η Αγία Γραφή μας εξηγεί συμβολικά, με απλότητα και γλαφυρότητα τη ζωή και τη συμπεριφορά του ανθρώπου στη γή:
Ο Θεός χάρισε στον άνθρωπο τη Γη, για τόπο κατοικίας του. Στη Γη ο άνθρωπος μπορεί να βρει όλα τα απαραίτητα για μια ευτυχισμένη ζωή. Με τόσο κόπο, όσο χρειάζεται για μια υγιεινή γυμναστική μπορεί να αποκτήσει ότι επιθυμεί. Κιʼ είναι τόσοι οι θησαυροί της Γης, που δεν πρόκειται να τελειώσουν ποτέ. Η έννοια της έλλειψης δεν υπάρχει. `Ολα φτάνουν και περισσεύουν. Ποτέ ο άνθρωπος δε βρέθηκε στην ανάγκη να υπερβεί τα όρια που του έδωσε ο Θεός, τη μια και μοναδική εντολή. Να μην πλουτίσει περισσότερο, από όσο χρειάζεται για να ικανοποιεί τις πραγματικές του ανάγκες.
Αμαρτία
Κιʼ όμως, ο άνθρωπος το κάνει αυτό από απληστία. Υπερβαίνει τα όρια, και παραβαίνει την εντολή, όχι από πραγματική ανάγκη, αλλά από εγωισμό και ματαιοδοξία. Ενώ ο Θεός του χαρίζει απλόχερα με το παραπάνω ότι χρειάζεται για να ζήσει ευτυχισμένος, ο άνθρωπος δεν είναι ικανοποιημένος, αλλά θέλει περισσότερα. Κόβει λοιπόν, τον απαγορευμένο καρπό. Υπερβαίνει, δηλαδή τις δυνατότητες της Γης. Αντλεί περισσότερο νερό από τη δυνατότητα της Γης να το αναπαράξει. Σκορπίζει περισσότερα καυσαέρια από τη δυνατότητα της ατμόσφαιρας να αυτοκαθαριστεί. Τρώγει περισσότερο κρέας από τη δυνατότητα αναπαραγωγής των ζώων. Κόβει δένδρα για ξυλεία, ή για άλλους λόγους, πολύ περισσότερα από τη δυνατότητα αναπλήρωσης των.
Σχέση Εκκλησίας - φύσης
Η Λατρευτική Παράδοση της Εκκλησίας, δίνει στη φύση την καλύτερη θέση που θα μπορούσε, χρησιμοποιώντας για τη Θεία Κοινωνία, το κρασί και το ψωμί, δυο καθημερινής χρήσης υλικά που παράγονται από τη φύση και τον ευλογημένο κόπο του αγρότη, του κατ' εξοχήν ανθρώπου του λαού, που συνυπάρχει και συνδημιουργεί με τη φύση. Μετατρέπει μυστηριωδώς, κατά τη Θεία Λειτουργία, το κρασί και το ψωμί σε Σώμα και Αίμα του Κυρίου. `Ετσι η Εκκλησία, δίνει το στίγμα της σχέσης της με τη φύση.
Εξουσία, αλλά και υποχρέωση
Ως Κορωνίδα της Δημιουργίας, ο άνθρωπος έχει εξουσία πάνω στη φύση. Μια εξουσία όμως που χαρακτηρίζεται από την πατρική προστατευτική διάθεση. Τη διάθεση του καλού βασιλιά που γνοιάζεται για την ευημερία του λαού του, και φροντίζει να τον προστατέψει από κάθε εχθρό.
Ο Θεός είχε προειδοποιήσει τον άνθρωπο ότι αν φάει τον απαγορευμένο καρπό, θα χάσει τον Παράδεισο. Και πράγματι τον χάνει. Ο άνθρωπος δεν φέρθηκε στη φύση σαν καλός βασιλιάς, αλλά σαν εκμεταλλευτής κατακτητής. `Ετσι φτάσαμε στο σημείο σήμερα να χάνουμε τη φύση.
Καννιβαλισμός
Η δυναστευτική διάθεση του ανθρώπου δε σταματά στη φύση, αλλά εξελίσσεται σε κανιβαλισμό. `Ανθρωποι καταδυναστεύουν συνανθρώπους τους με ποικίλους τρόπους, με σκοπό να αποκτήσουν περισσότερα αγαθά από όσα πραγματικά χρειάζονται. Κυβερνήσεις καταπιέζουν τους λαούς τους, εργοδότες τους υπαλλήλους τους, πλούσιοι τους λιγότερο πλούσιους και τους φτωχούς, ακόμα και φτωχοί τους φτωχότερους. Και φυσικά το πρόβλημα της κατακτήσεως λαών από τις στρατιωτικές δυνάμεις άλλων λαών, ξεκινά κιʼ αυτό από την ίδια πηγή. Τη δυναστευτική διάθεση του ανθρώπου απέναντι στο κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον, η οποία οφείλεται στην απληστία και τη ματαιοδοξία.
Ορθοδοξία και Δύση
Η ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία απορρίπτει ασυζητητί την άποψη ότι ο Θεός έδωσε στον άνθρωπο απεριόριστη εξουσία πάνω στη φύση. Τα Δυτικοευρωπαϊκά δόγματα, ενστερνίζονται αυτή την άποψη. Αν όχι επίσημα, τουλάχιστον στη νοοτροπία και στον τρόπο συμπεριφοράς τους, είναι ολοφάνερη η πίστη ότι ο άνθρωπος έχει απεριόριστα δικαιώματα πάνω στη φύση. Σήμερα, όλοι αναγνωρίζουν ότι ο «πολιτισμός» που κυριαρχεί σʼ όλο τον πλανήτη, είναι ο δυτικοευρωπαϊκός «πολιτισμός», και ότι αυτός χαρακτηρίζεται από την οικολογική κρίση.
Για την Ορθοδοξία, κάθε δυναστευτικό φέρσιμο απέναντι σʼ οποιοδήποτε δημιούργημα του Θεού, άνθρωπο, ζώο, φυτό, ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο της φύσης, αποτελεί προσβολή κατά του Δημιουργού. Κάθε ενέργεια που συντελεί στη διατάραξη της κοινωνικής ή της οικολογικής ισορροπίας, είναι σοβαρότατη αμαρτία, και χρειάζεται μετάνοια.
Βυζαντινή εικονογραφία
Στην εικονογραφία της Ορθόδοξης Εκκλησίας απεικονίζεται η φύση αρμονικά σχηματοποιημένη με τον άνθρωπο. Το γεγονός ότι ο άνθρωπος ως κορωνίδα της δημιουργίας προβάλλεται πάντοτε στο προσκήνιο ενώ η υπόλοιπη φύση τοποθετείται ως περίγυρος, φανερώνει την κυριαρχία του ανθρώπου σʼ αυτήν αλλά και την ευθύνη του για μια αρμονική συνύπαρξη μαζί της. Για τη δημιουργία του καλλιτεχνικού συμπλέγματος ανθρώπου - φύσης όπως υπάρχει στη βυζαντινή αγιογραφία, δεν θα μπορούσε να αρκέσει ούτε το μεγαλύτερο ζωγραφικό ταλέντο που υπήρξε ποτέ στον κόσμο. Οι θεμελιωτές της βυζαντινής τέχνης είχαν πάνω απʼ όλα βιώσει προσωπικά την κοινωνική και την οικολογική ισορροπία, εφαρμόζοντας οι ίδιοι στη ζωή τους την ολιγάρκεια, τη νηστεία, το σεβασμό προς το συνάνθρωπο και τη φύση. Απέκτησαν μια εσωτερική καλλιέργεια η οποία εκφράστηκε καλλιτεχνικά μέσα από τα έργα τους, παρουσιάζοντας σʼ αυτά την αποκατάσταση της αληθινής τάξεως στη διαταραγμένη από την ανθρώπινη αμαρτία Δημιουργία του Θεού.
Παρεξήγηση και πλάνη
Ο σύγχρονος άνθρωπος, αντιλαμβανόμενος το οικολογικό αδιέξοδο της εποχής μας, ανησυχεί και κινητοποιείται για την αντιμετώπιση του. Και εφʼ όσον το πρόβλημα έχει τις ρίζες του όπως είπαμε στον δυτικοευρωπαϊκό πολιτισμό, ο οποίος εκφράστηκε κυρίως μέσω του Ρωμαιοκαθολικισμού και του Προτεσταντισμού, όπως είναι φυσικό υπάρχει μια τάση αντίδρασης εναντίον της εκκλησίας από τους ανά τον κόσμο περιβαλλοντιστές. Το τραγικό για μας τους Ορθόδοξους, είναι ότι οι λέξεις «Εκκλησία» και «Χριστιανισμός» έχουν εδραιωθεί στη συνείδηση της πλειοψηφίας των ανθρώπων του πλανήτη, με τη δυτικοευρωπαϊκή έννοια, περιθωριοποιώντας την Ορθοδοξία. Και το θλιβερό σʼαυτή την περίπτωση είναι η δική μας συμπεριφορά και τρόπος ζωής, που συχνά είναι τόσο επηρεασμένα από τα αντίστοιχα Δυτικοευρωπαϊκά, που ο αντικειμενικός παρατηρητής καταλήγει στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει καμιά ουσιαστική διαφορά. Εμείς, λοιπόν οι Ορθόδοξοι, τόσο ο λαός όσο και ο κλήρος, έχουμε μεγάλο μερίδιο ευθύνης για την αντιεκκλησιαστική χροιά που παρατηρείται λίγο ή πολύ στη νοοτροπία των περιβαλλοντιστών ανά τον κόσμο. Αυτή η αντιεκκλησιαστική – αντιχριστιανική χροιά, δεν είναι και πολύ εμφανής, γιατί δεν χαρακτηρίζεται από επιθετικότητα. Αν ήταν έτσι δεν θα ήταν και τόσο επικίνδυνη. Εκφράζεται δια της προσφυγής σε άλλες θρησκείες, κυρίως προερχόμενες από την άπω ανατολή. Οι θρησκείες της άπω ανατολής χαρακτηρίζονται από έντονη φυσιολατρία. Γιʼ αυτό πολλοί περιβαλλοντιστές καταφεύγουν σʼ αυτές. Πρόκειται όμως για πλάνη. Σʼ αυτές τις θρησκείες δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ δημιουργήματος και δημιουργού. Ο Θεός ταυτίζεται με τη φύση, και κατʼ επέκταση με τον άνθρωπο, ο οποίος επίσης ταυτίζεται με τη φύση, και κατʼ επέκταση με τ
ο Θεό. `Ετσι ισοπεδώνονται τα πρόσωπα και η διαφορετικότητα τους και αφανίζεται η έννοια της σχέσης μεταξύ τους. Είναι το άλλο άκρο της Δυτικοευρωπαϊκής νοοτροπίας. Ενώ στην Ορθοδοξία υπάρχει διαφορετικότητα, προσωπικότητα και σχέση αγάπης και σεβασμού.
Διεθνείς σχέσεις και επιστροφή
Ας μην επαναπαυόμαστε, λοιπόν με τις καλές σχέσεις που έχουμε με τους Οικολόγους άλλων λαών. Σωστό και Ορθόδοξο είναι να έχουμε ανοικτή την καρδιά μας και να σχετιζόμαστε και να συνεργαζόμαστε με όλους τους άλλους λαούς. Αυτή όμως η σχέση μας, τότε μόνον θα είναι ακίνδυνη, αγαστή και παραγωγική, όταν βιώνουμε στην καθημερινή μας ζωή και στη νοοτροπία μας ανόθευτα και ακέραια την Ορθόδοξη παράδοση, που είναι ο μόνος δρόμος επιστροφής στον παράδεισο, δηλαδή στην αρχέτυπη, φυσική κατάσταση ανθρώπου και περιβάλλοντος.
http://www.geocities.com/frixoschristis/ortheco.htm